Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-02 17:28:08    Rubrik: Svara med citat

Edis, tack för tips ! Det finns ett loggläge där man kan spara ner allt på SD kort.
Köpte MS:et färdigdesignat med hårdvaran för EDIS. Alla potentimetrar osv borde vara inställda. Men man vet aldrig. Tror dock jag fått ordning på tändningen (betoning på tror ). Måste bara skruva bort givaren och räkna tänder från TDC till missing tooth, ska vara 50 grader. Hade förväxlat sidorna på coilpacken. Trodde B var A osv. Har även en fin gnista på stiften.



Problemet nu är spridarna, får ingen signal. Kan ej köra i testläge. Har mätt upp alla kablar, kontrollerat matning osv. Hittar inget fel.
MEN galen galen kom på efter mycket om och men att jag lånade lamdasensorn, Bosch 4.9 LSU ( kommer ihåg det ) till flispannan i vintras när den krånglade. Det kanske kan bero på det. Inväntar beställd och provar vidare.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1188

InläggPostat: 2018-05-02 19:21:32    Rubrik: Svara med citat

Är det testläget för spridarna i Tunerstudio du menar? Knappade du in 12345 eller vad det nu var i sekvensen för att aktivera testläget?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-05-03 11:18:12    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
Edis, tack för tips ! Det finns ett loggläge där man kan spara ner allt på SD kort.
Köpte MS:et färdigdesignat med hårdvaran för EDIS. Alla potentimetrar osv borde vara inställda. Men man vet aldrig. Tror dock jag fått ordning på tändningen (betoning på tror ). Måste bara skruva bort givaren och räkna tänder från TDC till missing tooth, ska vara 50 grader. Hade förväxlat sidorna på coilpacken. Trodde B var A osv. Har även en fin gnista på stiften.



Problemet nu är spridarna, får ingen signal. Kan ej köra i testläge. Har mätt upp alla kablar, kontrollerat matning osv. Hittar inget fel.
MEN galen galen kom på efter mycket om och men att jag lånade lamdasensorn, Bosch 4.9 LSU ( kommer ihåg det ) till flispannan i vintras när den krånglade. Det kanske kan bero på det. Inväntar beställd och provar vidare.


Det är inte ovanligt att folk bränner spridarsteget om det kört med lågohmiga spridare utan att ändra PVM och/eller med spridarmostrånd. Finns varvtal så ska spridarna öppna.

Skicka boxen till mofid för felsökning om du inte själv lagar elektronik.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-03 19:35:07    Rubrik: Svara med citat

EDIS, ja menyn i Tunerstudio för testning av I/O samt spridare och spolar. Ska kolla aktiveringen kanske gjort något fel.

Henke2, ok det kan alltså vara så. Finns det något sätt att kontrollera det på ?
Eller är det bara att konstatera faktum ?

Trodde i min enfald att det var högohmiga spridare jag hade, ska mäta i morgon.

Varit i kontakt med mofid förut.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-05-04 18:09:32    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
EDIS, ja menyn i Tunerstudio för testning av I/O samt spridare och spolar. Ska kolla aktiveringen kanske gjort något fel.

Henke2, ok det kan alltså vara så. Finns det något sätt att kontrollera det på ?
Eller är det bara att konstatera faktum ?

Trodde i min enfald att det var högohmiga spridare jag hade, ska mäta i morgon.

Varit i kontakt med mofid förut.


Du har säkert koll på att spridarna är minusstyrda till att börja med. Plus 12v in till dom sen jordas via boxen. Boxen har dessutom två spridarbanker så du kan ju testa på bägge bankerna.

Du kan ju leta upp transistorn i sprutet och titta på den, mäta om den fungerar. Trigga den manuellt så att säga och se om den funkar.

(Jag vill minnas att man behövde både tuner studio och megatune för att få fart på det. Kalibrera trottelgivaren tror jag man behövde göra i megatune.)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-04 19:14:03    Rubrik: Svara med citat

Henke2: har koll på matning +12v och jordning via box, kör inte spridarbankerna utan MS3x expanderkortet så att jag kan köra sekventiellt. Måste kolla så att jag inte tappar +12v när jag kör startmotorn, men vore väldigt konstigt då ECU, bränslepump och allt annat funkar och går via samma relä.

Har bara Tunerstudio, får kolla Megatune.

Mätte upp spridarna och det var 14 ohm, mao högohm, vilket var bra då jag förhoppningsvis inte eldat upp spridarstegen.

Har inte fått någon bredbandssensor än Mad

Förpliktelser denna helg = dåligt med garagetid Confused
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-05-04 19:57:53    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:

Har inte fått någon bredbandssensor än Mad


Ang lambdan så har jag märkt att dom behöver en riktigt stabil matning av ström. Jag brukar skruva den direkt på batteriet. Då har du även spänning på den i startögonblicket så du kan kalibrera/mappa startögonblicket Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-05 05:40:30    Rubrik: Svara med citat

Henke2: tack, ska göra så Smile
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1188

InläggPostat: 2018-05-05 07:32:26    Rubrik: Svara med citat

Har du testat så att spridarna inte har fastnat om det är gamla spridare du har? Rätt vanligt att de klibbar ihop och det kräver lite våld för att få igång de igen. Går att dutta lite med 12V-matning på spridarna så ska du höra att det tickar.

Körde spridartester häromveckan och åt en bekant som hade 8 spridare och jag tror att det var 4 eller 5 som vi fick knacka lite försiktigt på under tiden vi pulsade spridaren. Vi fick igång alla rätt snabbt på det viset.

Synd att du inte bor närmare, har spridartestare, oscilloskop, JimStim och bredbandslambda hemma...
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-06 14:28:21    Rubrik: Svara med citat

Edis, tack ska testa det. Motorn är import från USA och hos mig har den stått i några år så man vet inget egentligen.

Ja, det är tråkigt med avstånd. De flesta verkar vara bosatta söderöver.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-13 19:22:27    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu äntligen fått den att gå på tomgång Mr. Green Stor lättnad.
Hade satt några parametrar fel, urladdat batteri ( låg spänning) OCH soppatorsk......
Nu stannar motorn iofs bara jag nuddar gasen, med det är ändå ett stort framsteg. HEPP !!!
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-10-30 10:34:56    Rubrik: Svara med citat

Hej, har inte försvunnit. Bara haft lite mycket att göra ett tag.
Blev även ett litet sidospår för att lära mig lite mer, kände att det var ett kunskapsglapp.
Håller f.n. på med denna skapelse:










Agni 95 och Kelly controller, Eig poch batteripack från en Micro-Vett

Mvh Pär
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-03 07:29:22    Rubrik: Svara med citat

Hej, inte riktigt nöjd med designen av "batterihyllan".
Började om igen, nästan klar.






Mvh Pär
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-04 16:22:58    Rubrik: Svara med citat

Hej, var inte nöjd med konstruktionen, Byggde om...
https://youtu.be/2sNKq0_o9ig







Mvh Pär
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-09 19:31:08    Rubrik: Svara med citat

Hej, räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn. Lite väl häftigt 😨
Fick fatt på drevämne i aluminium 60 tänder och minsta möjliga drev fram , den kommer då göra ca 120 km/h, lite mer rimligt.


Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp !!




Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det.



Då blir det till att vänta på grejer, Aliexpress. Ali kanske men inte express....

Mvh Pär
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-09 19:56:45    Rubrik: Svara med citat

Hej, glömde tillägga att motorn är provkörd med gamla controllern och batteripacket utan BMS.


Mvh Pär
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 49

InläggPostat: 2018-11-12 19:21:05    Rubrik: Cool Svara med citat

Fint bygge, har själv länge varit sugen på att bygga något liknande men brist på tid/kunskap gör att man tvekar. Fick bli en Sur Ron (inte riktigt samma kaliber) men ändå väldigt kul. Blir spännande att följa bygget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-12 21:17:20    Rubrik: Svara med citat

Tack , K.Ekwall ! Sur Ron är fina grejer, sneglat och fått inspiration av den.
Kommer en version 2.0 😉 Samlar grejer.

_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-15 21:06:39    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu fått alla elkomponenter och börjat koppla under tiden som ramen torkade.



Grå tvåkomponent industrifärg, samma som väderleken.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 72
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-11-17 18:35:40    Rubrik: Svara med citat

Hej, blir en massa kablar till slut ändå. Är i stort sett samma kablage och funktioner som på en elbil.





_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 6 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.