Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kia Soul EV

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
phillsky
Passiv

Registreringsdatum: 09 november 2018

InläggPostat: 2018-11-09 11:49:57    Rubrik: Kia Soul EV Svara med citat

Kia Soul EV är med i mitt race för nästa bil. Jag har dock en liten fundering gällande vinterväder och Soulen. Jag bor i uppe i Norrland, där det vintertid kan bli ganska kallt. Jag snurrar vanligtvis bara runt i närområdet, så jag kör vanligtvis inte mner än ca 2 till 3 mil/dag. Som jag fårstår så kan man förvärma Soulen, om den laddar samtidigt, inte annars. Problemet för mig blir på jobbet, eller när man är på hockey, eller basket. Där kan jag inte ladda, och heller inte förvärma bilen. Så hur gör ni andra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013

InläggPostat: 2018-11-09 13:13:15    Rubrik: Re: Kia Soul EV Svara med citat

phillsky skrev:
Problemet för mig blir på jobbet, eller när man är på hockey, eller basket. Där kan jag inte ladda, och heller inte förvärma bilen.

Nja, säg inte det....

Du måste använda bilens timer, den fungerar bara om bilen är inpluggad. Klurar vi lite kring detta så skulle du kunna 3D printa en liten plugg/dongel som du sätter i ladduttaget. Denna plugg har diod/resistor ev batteri inbyggt som emulerar en laddstolpe. Då kan du köra timern utan laddsladd inkopplad.

Det finns en jäkla massa lösningar, mitt problem är snarare att du måste använda timern, komma ihåg timern och åka exakt rätt minut. En appstyrd lösning kan du ju aktivera en kvart innan du ska iväg. Hockey eller jobb vet man ju aldrig riktigt när det slutar...
tor.ake
Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 november 2014

InläggPostat: 2018-11-09 14:36:15    Rubrik: Svara med citat

Å andra sidan kommer ju värmen direkt när man startar och kör iväg så det är ju fortfarande tusen ggr bättre än en iskall dieselkärra (utan appstyrd dieselvärmare dårå...)
Till överst på sidan
wizbuilder
Nyfiken

Registreringsdatum: 20 november 2015

InläggPostat: 2018-11-09 15:09:22    Rubrik: Svara med citat

Så tänker jag med Smile självklart trist utan appstyrning och att inte kunna förvärma utan inkopplad laddning. På vår PHEV körde vi alltid förvärmning för att sedan köra med klimatanläggningen helt avstängd för att kunna köra upp till fem mil på endast el även på vintern... men med Soulen kommer vi lyxa med mycket ”gångvärme” så jag tror det kommer funka okej i praktiken Smile
Cyprezz
intresserad

Registreringsdatum: 10 mars 2016

InläggPostat: 2018-11-09 18:05:27    Rubrik: Svara med citat

Om du åker så kort kan du brassa på med allt med rattvärem, stolsvärme och full värmefläkt lär det kännas varmt rätt fort. Frågan är ju hur mycket is det hinner bildas på rutorna.

Istället för 3D skulle jag jag kolla lite extra runt annläggningar. Är du helt säker att det inte finns ens ett 230volts utanmonterat vägguttag på hockey och basketanläggningarna? En motorvärmarstolpe räcker.
Till överst på sidan
MH
Forumstammis

Registreringsdatum: 14 juni 2017

InläggPostat: 2018-11-10 14:47:44    Rubrik: Svara med citat

Det blir fort varmt i en elbil, så behovet av förvärmning på en bil parkerad några timmar är inte så stort. Det är bara när man är inkopplad på el och man kan ta av el från sladden istället för el från batteriet som det gör någon större nytta (för räckvidden och ta snön som föll under natten).

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
phillsky
Passiv

Registreringsdatum: 09 november 2018

InläggPostat: 2018-11-12 09:29:27    Rubrik: Svara med citat

På jobbet fins det inga uttag som är på hela tiden. Däremot så såg jag att dom har två typ2 på både hockey arenan och basket arenan. Med bara två uttag, så det blir att fara dit i tid för att få plats. Viste inte att det går så snabbt att vätma upp en Soul EV, man är ju van att det tar en jädra tid att få upp värmen i bilen.
Till överst på sidan
Henke2
Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013

InläggPostat: 2018-11-12 12:30:25    Rubrik: Svara med citat

phillsky skrev:
Viste inte att det går så snabbt att vätma upp en Soul EV, man är ju van att det tar en jädra tid att få upp värmen i bilen.

Sen är det ju så oerhört mycket trevligare att sätta sig i en varm bil med tinade rutor än att sitta och huttra innan värmen kommer. Jag vill mena att skillnaden på när värmen kommer är marginell jämfört mot att få bilen förvärmt som är guld värt.

Färdigskrapade rutor, varma stolar och varm ratt. Värmen må komma "fort" men det kvittar ju när det ändå tar en kvart innan resten av bilen tinat upp.
Cyprezz
intresserad

Registreringsdatum: 10 mars 2016

InläggPostat: 2018-11-12 18:18:56    Rubrik: Svara med citat

Jo visst vore det guld med att kunna värma på batteriet.

Det här kanske kan var något om det funkar på EV-modellen
https://www.youtube.com/watch?v=up2QveeP8Ao
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |

SwiftBlue Theme created by BitByBit