Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Renault Kangoo ZE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
intresserad

Registreringsdatum: 05 juni 2018

InläggPostat: 2018-10-15 11:02:41    Rubrik: Svara med citat

eGolf2015 skrev:
å så vill jag ju inte göra dig besviken men att sitta i bilen och vänta medans den laddar Shocked då skulle du nog behövt köpa en elbil med snabbladdare, och det hade gissningsvis varit ca 40-50' dyrare, minst...

jag vet, min plan var att åka de 8 milen till uddevalla, och ha då kanske 20% batteri kvar, och plugga i typ2 laddaren som finns utanför Max direkt så den börjar ladda med 3.5kw, då tar det typ nån timme eller två att ta sig igenom biltema och jula och alla gubbdagis, sedan kommer jag tillbaka och käkar mat och sedan går jag ut i bilen och "sover middag" en timme typ, då har det gått runt 3 timmar totalt och jag bör ha kommit upp i kanske 80% så jag kan ta mig hem.. ska iallafall prova.. Det smidigaste är ju att helt sonika ta min HVO drivna pickup de gånger jag behöver åka dit, men det går ändå nästan 30 liter soppa på en sån resa..
frågan är om den inbyggda "doppvärmaren" segar ner laddningshastigheten? om laddaren kan ta 16amp, lägger sig den här doppvärmaren på laddarens sekundärsida och då tar en bit av 16-amp kakan som istället skulle gått till batteriet, eller plockar den strömmen före laddaren så att batteriet fortfarande får sina 3.5 kw medan laddstolpen får ge mer än 16 ampere? om det är det förstnämnda så är det ju lite trist, då laddhastigheten sjunker. då vill jag ju hellre köra dieselvärmaren. men den verkar ju inte gå att starta när man laddar, mycket dumt! måste koppla om det isåfall.
eGolf2015
Elektrisk

Registreringsdatum: 09 februari 2016

InläggPostat: 2018-10-15 14:12:38    Rubrik: Svara med citat

8 mil kan fungera men jag hade väntat tills jag kände mig säker på vad du kan förvänta dig av bilen innan jag ger mig ut på en 16 mils tur, såvida det inte hade funnits något laddställe med affär/fika/mat på vägen förstås. Det är lite att leva på gränsen.

Dock har jag kört 10 mil en dag utan att ladda emellan så det går, men jag har den korta varianten och rejält med luft i däcken (3 bar). Hade 10 km kvar i batteriet den gången när jag kom hem (jag gillar att ha marginaler och kör sällan e-Golfen under 30km kvar på batteriet).

Jag hade provat i sommartid med ca 15-20°C utetemperatur och låg hastighet, aldrig över 90 km/h och kanske helst i 70-80km/h.

Om jag minns rätt så ingår bärgning vid batteristopp i hyran (men det kan man nog få vänta ett tag på + att det är till närmsta uttag).
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 november 2014

InläggPostat: 2018-10-15 15:27:40    Rubrik: Svara med citat

Elvärmen tar sin kraft från högspänningsbussen, och laddaren begränsar hur mycket ström som kommer dit. Alltså, slår du på värmen laddar batteriet långsammare.
Pausa laddningen i 10 minuter när du kommer tillbaka till bilen och kör bränslevärmaren för fullt, sedan kan du ta en tupplur i restvärmen. En vindrutematta isolerar och undviker kondens medan du snarkar.
Till överst på sidan
Henke2
Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013

InläggPostat: 2018-10-15 18:14:28    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:

jag vet, min plan var att åka de 8 milen till uddevalla, och ha då kanske 20% batteri kvar, och plugga i typ2 laddaren som finns utanför Max direkt så den börjar ladda med 3.5kw, då tar det typ nån timme eller två att ta sig igenom biltema och jula och alla gubbdagis, sedan kommer jag tillbaka och käkar mat och sedan går jag ut i bilen och "sover middag" en timme typ, då har det gått runt 3 timmar totalt och jag bör ha kommit upp i kanske 80% så jag kan ta mig hem.. ska iallafall prova..

Ungefär som när man körde Leaf 2014 utan snabbladdare. Man lärde sig köra sakta och rulla in till jobbet med precis noll kvar! Laddstolpar på 3.7kW gav bara låga 3.X kW in till batteriet och det tog en salig tid att ladda. Sådana resor du nämner gjorde jag väldigt sällan. Där emot kunde man ju rulla in till jobbet med noll kvar på morgonen, eller till tågstationen när man skulle iväg så var det iaf hyfsat laddat när man skulle hem. Men om laddstolpen var upptagen eller ur funktion så var det kört.

Klurar själv på en enklare elbil igen att jobbpendla med men tyvärr hamnar man ju över 100k för Kangoo+batteri och då är det ju nära till en bil som även har snabbladdning så att den iaf går att ta till affären också och inte bara rulla till och från jobbet.

OskarP
intresserad

InläggPostat: 2018-10-16 07:03:32    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Elvärmen tar sin kraft från högspänningsbussen, och laddaren begränsar hur mycket ström som kommer dit. Alltså, slår du på värmen laddar batteriet långsammare.
Pausa laddningen i 10 minuter när du kommer tillbaka till bilen och kör bränslevärmaren för fullt, sedan kan du ta en tupplur i restvärmen. En vindrutematta isolerar och undviker kondens medan du snarkar.

Hmm, nää, så obekvämt vill jag inte ha det på tuppluren, jag får bygga om spänningsmatningen till dieselvärmaren så den får konstantström via knappen helt enkelt, eller åtminstone via "radioläget"
nån som vet var man får tag på elscheman?
OskarP
intresserad

InläggPostat: 2018-11-01 18:30:15    Rubrik: Svara med citat

Ingen här som vet hur man får tag i elscheman till kangoon för att kunna koppla om dieselvärmaren?

och så undrar jag hur besvärligt det hade varit att bygga in 2 laddare till så den kunde ladda med 3-fas 16amp? nån som provat? jag förstår ju att bilen kommunicerar med laddaren för att bryta laddningen när batteriet är fullt, frågan är om man skulle kunna lägga de 2 andra laddarna parallelt med den inbyggda så att de tar del av samma signal, eller om mina fördomar om modern teknik stämmer som vanligt så har det säkert byggts 2-vägskommunikation så laddaren svarar "OK" till bilen och därmed blir säkert en sån parallelkoppling omöjlig.
C
Gäst

InläggPostat: 2018-11-08 22:26:00    Rubrik: Svara med citat

Oskar P, vad fick du ge för din Kangoo? Vad kostar leasingen av batteriet och var den värd köpet så här långt? Funderar på en som pendling bil samt bybil. Finns en på kvd nu.
Till överst på sidan
OskarP
intresserad

InläggPostat: 2018-11-10 21:44:15    Rubrik: Svara med citat

C skrev:
Oskar P, vad fick du ge för din Kangoo? Vad kostar leasingen av batteriet och var den värd köpet så här långt? Funderar på en som pendling bil samt bybil. Finns en på kvd nu.

kan skicka PM med priset..
Batteriet kostar 650kr/månad om jag väljer minsta körsträckan på 750 mil/år.
men jag funderar på att friköpa det.
största nackdelen så här långt är att det inte går att köra dieselvärmaren när man har laddningen inkopplad, och att den tyvärr har halvljusautomatik och inte varselljus som alla andra nya bilar. känns som slöseri att åka runt med alla lampor tända på dagen på en elbil även om det inte är den stora förbrukaren..
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Sida 5 av 5

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |

SwiftBlue Theme created by BitByBit