Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tesla´s icke-Supercharger Göteborg
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-02 20:56:15    Rubrik: Tesla´s icke-Supercharger Göteborg Svara med citat

Göteborg, landets mesta besöksmål alla kategorier, men inte en Supercharger i sikte...
Vem på Tesla huvudkontor Sverige/Norden har ansvar för denna pinsamhet ?

Det finns, konstigt nog, Superchargers i landets övriga två storstadsregioner, men inte i regionen med 1 miljon invånare som har miljontals med årliga tillfälliga besökare, turister, mega-event, Nordens största hamntrafik, näst största flygplats, norrmän och danskar/tyskar som frekvent trafikerar landets största trafikled E6an.

Det är totalt obegripligt denna icke-Supercharger i Göteborg.
Någon måste medvetet vilja förstöra laddnings-servicen för miljontals trafikanter just i (till/från) Göteborg ?

Argumentet att inte placera laddare i tätorter för att minimera "lokal-laddning" håller inte en millimeter, varför då ha placerat Superchargers i övriga landets två storstadsområden, för att inte tala om alla tätorts-placerade Superchargers i tex Danmark och Norge.
Dessutom kostar numera laddningen för nya Tesla-modeller, beläggningen från "lokal-laddning" torde inte bli så stor som enligt tidigare gratis-system.

En Tesla som åker från tex Malmö till Göteborg över dagen (för att besöka tex Liseberg), har säkerligen ibland önskemålet om att kunna ha laddat bilen fullt under tiden för att sedan åka vidare bekvämare och med större (räckvidds-) valfrihet, en möjlighet som rimligtvis inte ska vara reserverad enbart de andra två storstads-områdena, såtillvida Supercharger-diskriminering inte är avsikten (?).

Bygg genast en Supercharger i Göteborg !
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 150
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-04-03 03:01:43    Rubrik: Svara med citat

Det finns 6 stycken destinationsladdare i Göteborg, hoppas på fler och det är nog den rätta vägen att gå. Har ju varit mycket problem med taxi på den norr om Stockholm.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1390

InläggPostat: 2017-04-03 03:05:52    Rubrik: Svara med citat

Det kommer byggas en Supercharger någonstanns vid Borås-Ulricehamn, vilket löser det stora problemet för resenärer från Stockholm.

Oavsett vad du tycker om det så är Superchargers till för långdistanskörning och bör därför inte byggas nära storstäder. Kolla vilka problem de fått i Stockholm med deras Taxi-laddare i Upplands-Väsby tex.

Ska du besöka Liseberg så borde ju Liseberg se till att du har laddning under besöket. Kolmården har löst detta med 4+4 22kW uttag för deras besökare, vad har Liseberg? Ett uttag? Du behöver inte en Supercharger när bu stannar på en destination under flera timmar, då är det ladduttag som gäller. Det är ruskigt mycket billigare att sätta upp ladduttag än att gödsla med Superchargers.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-03 12:50:17    Rubrik: Svara med citat

Vad bra då, Stockholm vill alltså inte ha sina två (...) lokal-laddnings-problematiska Superchargers..?
Inga problem, montera ner och montera upp i Göteborg istället, klart !
Tack på förhand...

Destinationsladdare är inte samma sak som Superchargers.., kanske..?
Varför annars inte montera ner Superchargers i Malmö-/Stockholmsregionenerna och istället montera upp Destinationsladdare.., de fungerar ju lika bra, om inte bättre.............???
Dessutom, vad gör det att flertalet Destinationsladdare i just Göteborg är behäftade med tvångs-övernattning och tvångs-överpriser på hotellen som har laddarna,
"glömde" vi att det kostar på tex Gothia Towers 375 kronor (ca 40 EUR) per natt (eller 50 kronor/timma, med max 15 kW i uttaget behövs ca 4 timmars laddning, dvs 200 kronor, för att fylla på ca 50 %),
betänka att ytterst få platser med Destinationsladdare är gratis och enkla (som tex Kungsmässan i Kungsbacka),
det ska i vissa fall förbokas, förhoppningsvis finnas plats ledig - tänk högsäsong - , förhoppningsvis vara fungerande (inga online-status-rapporter där inte...),
och betalas avgift som inbegriper själva parkerings-tjänsten (vilken Superchargers så bra frångår genom den höga laddningshastigheten),
eller är tanken att just tusentals Tesla-bilister kring Göteborg ska bestraffas med tok-höga laddnings-kostnader och en relativt primitiv/obekväm laddnings-service...
Bil-antal-kapaciteten per timma hos ett (idag) tio-tal Desatinationsladdare i Göteborg är procentuellt obefintlig jämfört med en ordinär Tesla Supercharger-station,
en femåring kan räkna ut att Destinationsladdare (även i stort antal) inte på långt när kan fylla den eminenta funktionen en Supercharger ger.
Härmed inte sagt att det inte behövs även Destinationsladdare, de fyller självklart sin funktion, också,
ju fler ju bättre (alla P-hus-platser borde enligt lag tvingas ha en Destinationsladdare vid samtliga P-platser),
men huvudfrågan är alltså (om vi ska hålla oss till ämnet...) Superchargers, inte andra laddningsformer, tack.
http://gothiatowers.com/parkering/


Liseberg var blott ett exempel på tillfälligt besöksmål,
det kan vara precis vad som helst, tex en mässa (att just kommun-ägda Liseberg är notoriskt efter på ladd-området beror säkerligen,
liksom många andra kommunala inrättningar, att just kommunen Göteborg sitter mils-djupt i knät på Kolvo).
Tesla-ägaren behöver - självklart/naturligtvis - inte förutsättas ladda under själva tiden besöket på flertalet timmar görs,
(säkerligen görs en del besök på mindre än 2 timmar, många besök är såpass korta att Destinationsladdning tidsmässigt inte är ett alternativ),
utan snarare i anslutning till besöket endera precis före eller efter (tex mäss-besöket),
precis som en vanlig tripp med laddstopp här och där på ställen med Superchargers,
när bilen är fulladdad i Göteborg, på platsen man (med miljoner besökare) ändå hade för avsikt att besöka och stanna i,
så har man maximal räckvidds-frihet att åka vidare, utan att kanske behöva tänka på att planera in ett nytt laddnings-stopp.
Precis allt blir avsevärt mkt mer praktiskt och bekvämt för Tesla-ägaren.
Tex att efter mässan ta sin kvällsmat på en restaurang vid en Supercharger i Göteborg, innan vidare färd med fulladdad bil.
Utbudet och möjligheter i övrigt (tex äta med nya mäss-bekanta i Göteborg innan man åker skilda vägar, åt norr och söder),
är rejält större i Göteborg än om man ska/tvingas ladda på andra orter bortom Göteborg (tex Ulricehamn).

Tittar man lite försynt på den kontinentala kartan över Superchargers.., jodå..,
där finns det Superchargers nästan utstuderat placerade kring just tätorter och trafik-knutpunkter,
eller är tre stycken Superchargers i Hamburg ett tyskt generalfel och grov planeringsmiss..?
Hamburg och Gothenburg (Göteborg) liknar varandra i många Tesla-avseenden,
stor central turist-/tätort ("mitt i smeten") och längs med stora trafikleder som leder till många andra centrala orter,
i Göteborgs fall hela Norge/Oslo (drygt 5 milj inv), och Tyskland/Danmark/Köpenhamn/Skåne/Malmö (10-tals miljoner invånare/bilister),
det passerar alltså genom Göteborg snudd på lika många bilister som genom Hamburg.
Men ja, varför inte, vi kan väl be Hamburg att montera ner sina Superchargers och sätta upp Destinationsladdare istället...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1263
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-04-03 16:35:51    Rubrik: Svara med citat

Kan det vara så att Tesla lärt sig av misstagagen med laddare i städerna? Själv tycker jag som tidigare i denna tråden att 22kW stolpar på destinationer är fullt tillräckligt för att man sedan kan ta sig till en supercharger. Tänk vad bra det vore om alla ställen man är vid minst en timme skulle ha flera 22kW stolpar. Jag har väl på 9000mil snabbladdat ca 25ggr, resten är destinationsladdning och jag hade garanterat kunnat halvera antalet superchargerbesök alt korta laddstoppen till 5-10minuter om det funnits destinationsladdare på orterna jag besökt.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-03 17:13:17    Rubrik: Svara med citat

Om det nu kan kallas för misstag att placera ut Superchargers på strategiska ställen, så får man nog konstatera att Tesla definitivt inte lär av sina "misstag", eftersom tex Aten/Grekland, Venedig/Italien och Antalya/Turkiet får sprillans nymonterade Superchargers detta år 2017.
Vågar dessutom gissa (ety laddningskartan över kommande Superchargers är tämligen småplottrig) att minst ytterliga 5 större tätorter kommer begåvas med helt nya Superchargers detta år, alltså inga förhistoriska "misstags-stationer", utan fullt medvetet - i denna dag - strategiskt placerade Superchargers, till där det finns mkt folk och mkt trafik.
Samtidigt ska det monteras upp ca 4 nya Superchargers i Danmark detta år, på en yta motsvarande Småland...
Uppenbarligen behöver den Nordiska utbyggnads-prioriteringen ses över.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1263
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-04-04 02:04:05    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Om det nu kan kallas för misstag att placera ut Superchargers på strategiska ställen, så får man nog konstatera att Tesla definitivt inte lär av sina "misstag", eftersom tex Aten/Grekland, Venedig/Italien och Antalya/Turkiet får sprillans nymonterade Superchargers detta år 2017.
Vågar dessutom gissa (ety laddningskartan över kommande Superchargers är tämligen småplottrig) att minst ytterliga 5 större tätorter kommer begåvas med helt nya Superchargers detta år, alltså inga förhistoriska "misstags-stationer", utan fullt medvetet - i denna dag - strategiskt placerade Superchargers, till där det finns mkt folk och mkt trafik.
Samtidigt ska det monteras upp ca 4 nya Superchargers i Danmark detta år, på en yta motsvarande Småland...
Uppenbarligen behöver den Nordiska utbyggnads-prioriteringen ses över.


Jo nu när dom nya Teslorna får betala för all laddning över 400kWh /år så kommer okynnesladdningen minska radikalt tror jag. Därför kan laddarna placeras där dom önskas mest, jag tror dock fortfarande att destinationsladdning är det bästa för att minska tiden vid superchargerbesök.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-24 23:40:47    Rubrik: Svara med citat

Tesla-strategi bygger medvetet city-SC.
Då kanske det är dags för Tesla att omgående planera in några stationer även i/runt Gbg !
Men denna gång låt inte några UPA-chefer i Sthlm eller Kphmn sitta och placera ut stationerna där dom är minst önskade och gör minst nytta.., tack !
Rimligtvis vet personalen på det lokala Gbg´s-centret var stationerna bäst placeras, kombinerat med en enkät till nuvarande och kommande (Modell 3) Tesla-ägare.
https://electrek.co/2017/04/24/tesla-supercharger-strategy-urban-ev-ownership/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-04-25 01:02:34    Rubrik: Svara med citat

Det planeras och byggs friskt, "snart" (under 2017 ?) ska det finnas hela 9 st nya SC i landet, varav 5 st placeras i eller nära en relativt större tätort; Borås, Uppsala, Falkenberg (SC2), Halmstad och Uddevalla (SC2), övriga är Tanum, Torsby, Töcksfors, Sveg och Töre.
Alltså 5 st nya SC mellan Norge och Skåne men samtliga metodiskt placerade så långt bort från Gbg som möjligt...
De fyra nya SC i Danmark ligger samtliga i tätort.
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?redirect=no#/bounds/50.2566540802915,-119.33866071970851,50.2539561197085,-119.34135868029148,d?search=supercharger,&place=toresupercharger
(zooma ur och dra kartan till Europa).
https://electrek.co/2017/04/24/tesla-new-supercharger-stations-chargers-model-3-launch/

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-08-10 20:26:47    Rubrik: Svara med citat

Tesla satsar på urban snabbladdning, samhället och privata enskilda aktörer kommer inte ha tid eller resurser att snabbt få ut laddmöjlighet för alla boendes i lägenhet i städerna (endera avsaknad av garage och/eller avsaknad av eluttag i garage/privat/kommunal gatu-parkering), och med tusentals Model 3-ägare inom något år är potentiella laddproblem förestående för allt för stor andel Tesla-ägare, att Tesla inte annat kan göra än att bygga Superchargers även centralt i de större tätorterna där även den största andelen kunder finns.

Att det principiellt kan tyckas inte vara Tesla´s uppgift att ordna laddmöjlighet även för denna kommande och mkt stora kundgrupp Model 3-ägare i större tätort, är totalt ovidkommande ur Tesla´s synvinkel, kunden förtjänar bästa minimala ladd-service, och eftersom Tesla inte kan förse varje enskild kund med en laddlösning (vare sig kunden ens har tillgång till ett garage eller inte), återstår bara att installera fler Superchargers så nära centralt kunderna som möjligt, och det innebär alltså på urbant centrala platser, i städerna, inte 10 mil utanför städerna.
Tesla kan och naturligtvis vill inte få en gigantisk kritik från tusentals Model 3-ägare som inte har någonstans att ladda sina eminenta elbilar, det är helt riktigt och helt logiskt av Tesla att medvetet börja placera Superchargers även i tätorter.

Med denna utgångspunkt, om det finns någon som helst kommunikation med Tesla´s huvudkontor i USA, kanske även Tesla Norden/Sverige kan förstå ( ? ? ? ) att det är ganska omgående läge att börja planera en (lämpligtvis tre) Supercharger i Gbg, nu idag, inte när väl alla tusentals Modell 3 redan kör runt i Stor-Gbg och inte har någonstans att ladda...
Inom ett år ska det stå färdigt MINST en Supercharger i Gbg, allt annat är pinsam diskriminerande illvillig inkompetens från huvudkontoret i Sthlm/Kphmn.
https://electrek.co/2017/08/10/tesla-major-expansion-urban-charging-network-elon-musk/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1088
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-08-11 05:33:05    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:

Inom ett år ska det stå färdigt MINST en Supercharger i Gbg, allt annat är pinsam diskriminerande illvillig inkompetens från huvudkontoret i Sthlm/Kphmn.
https://electrek.co/2017/08/10/tesla-major-expansion-urban-charging-network-elon-musk/


Du lär nog få vänta på det. Som tidigare konstaterats bygger inte iden på att man häckar på SC. Sätt press på din bostadsrättförening eller hyresvärd istället. Se till att det byggs laddgator mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1325
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-11 05:56:01    Rubrik: Svara med citat

Det blir ju också en ansenlig belastning på nätet om 3st superchargers à 10 bås skall fyllas upp i anslutning till rusningstrafik - 1,8MW

Bättre dessa långsamladdar på klenare anslutningar under natten istället.

Men visst - det är ofta det händer att man har glömt/misslyckats med att ladda och behöver några snabba kWh för att klara dagen, det bör ju också tillhandahållas, även centralt.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1141

InläggPostat: 2017-08-11 07:04:45    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Anders skrev:

Inom ett år ska det stå färdigt MINST en Supercharger i Gbg, allt annat är pinsam diskriminerande illvillig inkompetens från huvudkontoret i Sthlm/Kphmn.
https://electrek.co/2017/08/10/tesla-major-expansion-urban-charging-network-elon-musk/


Du lär nog få vänta på det. Som tidigare konstaterats bygger inte iden på att man häckar på SC. Sätt press på din bostadsrättförening eller hyresvärd istället. Se till att det byggs laddgator mm.

Precis, har man elbil så kan man inte bygga åkandet på att man måste stå på en snabbladdare för att klara vardagskörningen.

Ladda på snabbladdare ska man göra på långturer, eller vid enskilda tillfällen om det "kört ihop sig". Det kommer inte att gå att få till logistiken om man inte laddar hemma för det mesta. Körde förbi bensinmacken i Skeppshult häromdagen, där bilarna stod och köade på att få att tanka. Det går ju snabbt att tanka, men blev kö ändå. Om varje bil skulle tagit 30 minuter på sig så hade det blivit kaos. Mackar finns det ändå gott om i närheten...

En annan sak man kan reflektera över är att man hyllar SC-stationerna och klassar ner andras lösningar, men TROTS det så ser man Teslor stå på vanliga snabbladdare (där adaptrarna tydligen sabbar stiften i Chademo-kontakten). Jag har INGET emot att de laddar på andra platser, men man SC utmed färdvägarna är inte den enda lösningen, även om dessa är grymt bra.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1846
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-08-11 10:13:21    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:

Ska du besöka Liseberg så borde ju Liseberg se till att du har laddning under besöket. Kolmården har löst detta med 4+4 22kW uttag för deras besökare, vad har Liseberg? Ett uttag? Du behöver inte en Supercharger när bu stannar på en destination under flera timmar, då är det ladduttag som gäller. Det är ruskigt mycket billigare att sätta upp ladduttag än att gödsla med Superchargers.


Liseberg har i dagsläget 2st Schuko uttag. Men jag har varit i kontakt med liseberg och påpekat brist på laddning. De svarade att de skall utvidga antalet laddplatser rejält. De planerar att bygga ett vattenland och ett parkeringsgarage vid södra ingången. I det parkeringsgarage de bygger kommer finnas ett gäng laddplatser för besökare.
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1390

InläggPostat: 2017-08-11 14:16:55    Rubrik: Svara med citat

Vad vi behöver är en lag som i Norge där det inte går att neka en hyresgäst laddning.

Det är så sjukt mycket effektivare att sätta upp massa ladduttag än att sätta upp 100-tals Superchargers.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1088
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-08-11 14:25:50    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Vad vi behöver är en lag som i Norge där det inte går att neka en hyresgäst laddning.

Det är så sjukt mycket effektivare att sätta upp massa ladduttag än att sätta upp 100-tals Superchargers.

+ jävla 10

Jobbar på min bostadrättsförening...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-09-13 16:05:56    Rubrik: Svara med citat

Tesla´s nya City Supercharger, dedikerat 72 kW per ladd-stolpe, ger även stads-bor laddningsmöjlighet.

Vad ska de inkompetenta illvilliga cheferna på Tesla´s huvudkontor i Sthlm/Kphmn nu hitta på för bortförklaring till varför Gbg inte ska få någon SC-station.., finns det inga befintliga eller kommande Tesla-ägare i Gbg som helt saknar tillgång till långsam-laddning vid garage/P-plats.., alla Gbg-stadsbor i lägenhet har naturligtvis eget garage och eget eluttag, iaf enl Sthlm-huvudkontorets bestämda åsikt och ”fakta”, verkar det som.., och Gbg trafikeras fortfarande inte av mer än 12 Tesla-bilar per år.., Transportstyrelsen statistik är bara hitte-på.., tex trafikerar inga norska Teslor Gbg.., alla tiotusentals dansk- och norsk-registrerade Teslor som åker genom Gbg är bara reflektioner från Skagen-havet på vilka färjor fullastade med Teslor åker, de tusentals Teslor man ser i Gbg är sålunda bara en optisk illusion, ungefär i nivå med den laddnings-kompetens cheferna i Sthlm tror sig ha...

Ett öppet brev till Tesla USA; sparka omgående Tesla-ledningen i Sverige/Norden/Europa (vilka som nu är ytterst ansvariga), i detta nu förstörs medvetet Tesla´s laddnings-service i Nordens största och viktigaste trafik-punkt, -Göteborg.
https://electrek.co/2017/09/11/first-look-tesla-new-supercharger-station/
https://electrek.co/2017/09/11/tesla-updates-supercharger-network-new-upcoming-stations/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-10-28 17:39:28    Rubrik: Svara med citat

Europas största SC med 42 laddstolpar byggs i Moss/Rygge Airport/E6an, bara 22 mil från Gbg.
https://www.nrk.no/ostfold/bygger-europas-storste-ladestasjon-for-elbiler-1.13753850
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1390

InläggPostat: 2017-10-28 23:32:34    Rubrik: Svara med citat

Lägg energin på att få laddare till hemma parkeringen istället. Det kommer ge betydligt mer för elbilsanvändandet om det byggas långsamladdare på bostadsparkeringar och allmänna gator än att Tesla sätter upp en snabbladdare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 647
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-10-29 04:15:24    Rubrik: Svara med citat

E6an Europas största Supercharger-motorväg.

Tesla ska bygga sin nya mega-SC-station (…) med 42 laddplatser vid flygplatsen och tillhörande industripark i Rygge, i direkt anslutning till E6an och (norska) Halmstadkrysset, och kommer vara färdigbygd innan årets slut, och blir därmed Europas största SC-station.
Antalet SC-laddare längs E6an är imponerande, och troligen den europa-/motorväg i hela Europa som har flest antal SC-laddare, mkt tack vare Norge och dess stora antal Tesla-ägare.

Antalt SC-laddare längs hela E6an är 210 st, varav 156 st är i Norge och 54 st i Sverige.
Antalet SC-laddare per mil E6 i Norge (263 mil) är 0,59 st, och 1,10 st i Sverige (49 mil), totalt 0,67 st per mil längs hela E6 (312 mil).
http://www.loeutvikling.no/rygge-naeringspark-ostfold/
https://www.google.se/maps/@59.3852837,10.7518157,2187m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://sv.wikipedia.org/wiki/E6

Listat från nordligaste E6 i Norge och ner till Malmö/Trelleborg via Gbg fås följande antal SC-laddare (Ort, antal laddare) :

Sørkjosen 6
Skibotn 6
Setermoen 6
Innhavet 4
Storjord 4
Mosjøen 6
Grong 8
Stjørdal 6
Leinstrand - Klett 8
Berkåk ? (kommande 2018)
Dombås 8
Vinstra 12
Lillehammer 10
Eidsvoll Verk, Nebbenes 20
Rygge 42 (kommande 2017)
Missingmyr ? (kommande 2017)
Solli 10
Tanum 16
Uddevalla 12
Göteborg ? (kommande 2018 ? ! )
Falkenberg 12
Laholm/Mellbystrand 20 (kommande 2017)
Löddeköpinge 14

Summa 210 SC-laddare

Edit:
Halmstad 8 är ändrad till Laholm/Mellbystrand 20, alltså 12 laddare extra, totalt 222 SC-laddare längs E6an.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤


Senast ändrad av Anders den 2017-11-21 23:54:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.