Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


700 mil med Leaf 2 40kWh

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sensonic
intresserad


Registreringsdatum: 17 mars 2018
Inlägg: 20
Ort: Sjöbo

InläggPostat: 2019-01-19 17:51:41    Rubrik: 700 mil med Leaf 2 40kWh Svara med citat

Hej.

Har nu levt ett knappt halvår och 700 mil med min Leaf. Tänkte dela med mig av erfarenheter inte minst då jag tycker att den negativa ton som ofta märks på forumet kring Leaf 2 inte riktigt känns igen av mig och min familj.

Lite bakgrund.
Får erkänna att jag är i medelåldern. Pendlar landsväg (80-100-80 km/h) till jobbet, enkel resa 35 km. Några familjeresor 11-15 mil på helgerna. Laddar hemma med box från ChargeStorm, Eva med lastbalansering, spiralsladd i ett fäste på väggen som hänger i en båge till bilen när jag kopplar den. Aldrig något slabb och sölande!. Första elbilen, kan alltså inte direkt jämföra att leva med andra modeller.

Kort summering:
Vi trivs riktigt bra. Tre saker siticker ut. Otroligt skönt att slippa mackarna. Det märks de få gånger jag tar husets större bil och tvingas tanka den. Riktigt tråkiga, illaluktande ställen. Har aldrig reflekterat över det förr. För det andra är den ganska pigg. Kraften i en elmotor som bara drar iväg en. Visst hade 50 pållar till varit jättekul men som en vardagsbil är det redan nu lite guldkant. Och det tredje är ljudnivån. Tycker det går tyst, så avsaknad av förbränningsmotor, ok dämpning av vägljud och säkerligen mitt val av vinterdäck (GoodYear UG3).

Listan av reflektioner:

Glöm inte att vi är överväldigande positiva men en sådan här lista fokuserar ju trots allt på det man kanske retar sig på. Ursäkta att den inte är så väl sorterad.

-Räckvidd praktiskt innan jag inte vågar vänta ladda: 15-20 mil.
-Förbrukning 0,18 kWh/km
-Värme ok men lite problem med imma när man kör i fuktig väderlek med passagerare.
-Adaptiv farthållare: Inte så förfinad, t ex korsning efter bil som svänger av. Leaf väntar mycket länge innan den tycker vägen fram är fri igen. Tycker också den är lite oraffinerad när man kommer ifatt bilar som har markant lägre hastighet. Bromsar för sent.
-Helljusassistent liten skillnad mellan de tre inställningarna. Tycker den bländar av för tidigt vid möte på rak landsväg. Den väntar dessutom en sekund för länge efter möte att gå upp på helljus igen. Kräver dessutom rak väg för att aktivera helljuset så om man fått möte i en kurva på en 80-väg går inte helljuset på förrän det är raksträcka. Störigt. Dessutom funkar inte helljusassistenten vid frost, iaf inte förrän efter 20 km typ.
- Apple CarPlay startar inte alltid aut Får dra ut sladden och sätta i igen.
- Ljudnivå. Behagligt tyst!
- Pigg. Allt är relativt så klart men som en bruksbil är det lite leende vid varje start. Inget extremt men den jämna fina kraften är nice.
- Snö i ladduttaget? Vet inte, men är lite nervös om det snöar mycket blötsnö och sedan fryser det på. Kommer man in i luckan då alternativt går det att stänga luckan om det fyllts med blötsnö under laddning?
- Appen suck. Ja ni vet. Alla negativa kommentarer stämmer. Man vill ju verkligen kunna slå till värme och laddning när man vill. Men Nissans servrar verkar inte tåla att hela europa vill "prata" med bilen på morgonen. Tjänsten kan inte nås är standard. Och i övrigt är appen så pinsam så det inte är sant. Otroligt seg och amatörmässig.
- Tar tid att tvätta för hand. Lite konstig iakttagelse men något med designen som gör att det tar längre tid. Väl mycket skrymslen och vrår, speciellt där bak.
- Bra helljus. Kör mörka landsvägar och tycker det räcker för att vara en stadardbil.
- Stereon, ljud sisådär. Funkar vid normal volym och i framsätet. Vill man dra på finns inget att hämta och i baksätet klagar man även vid normal spelning.
- Fartkameravarning. Störigt, del av det inbyggda navigationssystemet. Hittar inte att det går att stänga av rösten. Trist.
-Backkamera smuts. Dålig konstruktion, gror igen fort. Ska sitta bakom en lucka som hos VW etc.
- Vindrutespolning. Funkar väl men väl svag spolning för min smak.
- Långkörning batteritemp. En resa sydskåne-gbg ToR i ett sträck, var uppe och hämtade vinterhjul bara. Snabbladdningar på vägen. Efter 50 mil i 8 grader utetemp blev det problem med rödmarkering på batteritemp. Visst, kunde ju vara bättre men som jag använder bilen är jag mer än ned att kunna köra 40 mil i sträck utan problem. Kanske värre på sommaren.
- Baksätesvärme strömställare sitter på framstolarnas sida. Lätt att glömma dem på då föraren inte har uppsikt över dem. Säkert marginell inverkar men känns ju fel att en elbil eldar i onödan.
-TPMS. Svårt att få bilen att hitta mina "piratfälgar". Dvs lysande lampa hela tiden. Tack och lov inget pipande...
-Plingandet. Ja ni har läst om det. Att stå stilla med öppen dörr etc är otroligt irriterande.
-Lyftpunkter garagedomkraft. Byter till vinterhjul själv. Inte alls tydligt var man kan lyfta utan att mosa karossen eller chassidetaljer.
- Komfort. Generellt god för typen av bil. Sitter OK, tyst å fin, bra sikt fram och åt sida.
- Knapp rattvärme dold. Bra snabb värme å andra sidan. Men jag vill i alla fall stänga av den ganska kort efter start och då ser man inte knappen utan får ta blicken från vägen väl mycket för att hitta rätt.
- Uppdatering infokanaler i det inbyggda infotainmentsystemet varje start. Varför? Hittar inte hur jag ska stänga av. Resulterar i lite blingljud och att man måste kvittera bort det varje gång.
- Regnsensor. Funkar rätt bra men kunde trimmas mer för att själv klara variationer av nederbörd, vattensprut från bilar och impåslag bättre.
- Handsfree bra. Får ofta kommentaren från de jag pratar med "Sitter du i bilen? Det märks inte".
_________________
Nissan Leaf 2.0 N-Connecta


Senast ändrad av sensonic den 2019-01-19 18:57:36, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-19 18:35:10    Rubrik: Re: 700 mil med Leaf 2 40kWh Svara med citat

sensonic skrev:
inte minst då jag tycker att den negativa ton som ofta märks på forumet kring Leaf 2 inte riktigt känns igen av mig och min familj.


Bra summering. Jag tycker även ditt inlägg summerar det som skrivits på forumet om bilen. Om vi skall kalla det negativ ton vet jag inte. Det är ju verklighetsnära om inte annat. Ditt körmönster är väldigt likt mitt och jag hade absolut kunnat tänka mig en Leaf40 till rätt prislapp. Som det ser ut idag tycker jag inte det är prisvärt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sensonic
intresserad


Registreringsdatum: 17 mars 2018
Inlägg: 20
Ort: Sjöbo

InläggPostat: 2019-01-19 18:54:20    Rubrik: Svara med citat

Håller absolut med om prislappen. Ställer den ofta mot en Opel Astra 1,4T i beslutsprocessen. Välutrustad, pigg och tyst. 160000 kr ny, 0,55 l/mil i samma körmönster och då är det svettigt att komma ifatt ekonomiskt.

Säg att rörlig kostnadsskillnad i förbrukning är 7 kr/mil i förbrukning. Lite med skatt och mer reparation etc så säg 10 kr/mil till Leafens fördel. Då är det runt 16000 mil innan Leaf blir billigare rätt slarvigt räknat. Högre kapitalkostnad inte inräknad. Lite dystert att det ska vara så om nu elbilar är miljömässigt överlägset. (batteriets tillverkning vs CO2 utsläpp inkl CO2 vid elkraftverken).

Och jo, jag tycker nog att när man läser här så handlar det ofta om hur otroligt dåligt det är med batteritemperaturen, räckvidden, det fruktansvärda instrumentklustret och den urgamla tekniken. Det må vara så men i mitt användingsmöster måste jag säga att jag är långt från att uppleva de sakerna som ett verkligt problem. Självklart olika för olika personer, men om det är någon som vill kliva på elbilståget tycker jag inte man ska nödvändigtvis ska skrämmas av vissa tongångar här och på nätet i övrigt, iaf om man kör upp till 15 mil per dag och har möjlighet att ladda hemma eller på jobb med hög tillförlitlighet. Livet med Leaf 2.0 är för oss okomplicerat och dessutom med lite guldkant. Självklart kan det finnas andra alternativ som är lite bättre men om man inte vill lägga ut ännu mer pengar än den redan dyra Leaf 40 , dvs inte ens 10 lr 20 papp till i februari 2018 när jag bestämde mig så hittar inte jag så mycket annat som lockar väsentligt mer. Men utvecklingen går fort nu fast de starkare korten är i praktiken runt hörnet än, iaf om man sett till tillgänglighet i någon vidare volym.
_________________
Nissan Leaf 2.0 N-Connecta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-19 19:05:25    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag en äldre bil som är omöjligt att slå om vi räknar in kostnad för lån. Driften utan lån blir bättre med Leaf men på totalen blir det givetvis mycket dyrare med en ny bil. Leaf eller Opel kvittar där. Där emot är ju även Leaf40 ett stort lyft mot en V70 -07 i komfort och teknik invändigt. Jämför vi nybilsköp så hamnar Leaf efter i modernitet mot många andra, men ligger bra till i drift helt klart. Personligen värderar jag inte miljöfrågor speciellt högt, försöker köra så lite jag kan oavsett bil pga jag vill lägga pengarna på roligare saker än bruksbilens drift.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 73
Ort: Luleå

InläggPostat: 2019-01-24 19:27:09    Rubrik: Re: 700 mil med Leaf 2 40kWh Svara med citat

sensonic skrev:


Håller med i allt du skrivit, många funktioner såsom automatiskt helljus och adaptiv farthållare är ok men andra biltillverkare (Volvo) gjorde det bättre för många år sedan.

Filhållningsassistansen som jag har är faktiskt riktigt trevlig, inte för att köra utan att hålla i ratten utan för att koppla av lite mer när man kör, håller för det mesta bilen mitt i filen (livsfarlig på vita vägar däremot!! Gillar att kasta bilen tvärt när den tror att snö är vägmarkeringar, vilket är rätt olämpligt vid halka så den åker av på vintern.)

Men automatparkeringen.. ja den funkar ju riktigt bra det lilla jag testat den, men jag själv är en alldeles för stressad person för att ha tid att använda den. Men en kul gimmic iallafall.

Batterimätaren är ett stort lyft sen tidigare då man nu kan se när batteriet halkar ner till 0%. Däremot märkligt att guessometern fortfarande har sån övertro på räckvidden och alltid överdriver den. Inte ens om man sänker hastigheten en hel del klarar man räckvidden som står.

Överlag precis som du nöjd, hade däremot önskat lite längre räckvidd, vill klara 20 mil även om batteriet har tappat kapacitet och det är vinter. Nu är 20 mil vintertid.. spännande..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 35

InläggPostat: 2019-02-04 17:38:03    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Ligger på ca 800 mil i min LEAF2 40. Tycker den funkar toppen. Håller med i allt ni säger, men saknar förvärmning av batteriet nu när vi har haft -30 grader nästan hela januari. Brukar inte oroa mig särskilt mycket avseende snö... bara sopa bort med hanskarna och sedan "smälla" igen luckan. lite snö i kontakten verkar inte heller vara något problem, smälter under laddningen. Kan dock rekommendera lite Silikonspray på gånggärnen i luckan. Då fryser den inte fast.

Klarade 13 mil i -29 grader (efter att ha stått ute över natten) med värmen ställd på 16 grader och farthållare på 90 km/h... med en stigning på dryga 400 meter över sträckan (snittar nästan 3.0 kWh/mil).

Låt vara att batteristapeln sa 0% de sista 4 milen. Men LEAFspy kunde lungna mig, då det var ca 18% SOC när jag kom fram.

En sak som jag noterat är att batteriprocenten stämmer hyfsat med LEAFspy från 100% (LEAFspy 95%) ned till 50% (LEAFspy ca 55%) men sedan tvärdyker den ned till 30% (LEAFspy 49%)... så batteri % kurvan är konstig. Jag undrar om detta är en del av det allt för försiktiga BMS programmet som nissan nu skall uppgradera #Rapidgate.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 298

InläggPostat: 2019-02-04 19:36:35    Rubrik: Svara med citat

Fbergsten,

Om:
-utomhustemp: -29 oC.
-batteristarttemperatur: -16 oC
-blir batteriemedeltemperatur -1,5 oC
-konstant hastighet: 90 km/h.
-klima på.
-ingen med-, sid- eller motvind.
-energieffektivitetsklass däck: G
-endast 1 st förare 80 kg(ingen annan last)
-höjdskillnad, stopp minus start: 400 m.
-torr vägbana ej heller snö på den.

Min teoretiska beräkning säger då att man kan komma 15,0 mil och då är batteriet helt tomt. Beräknad batteritemperaturökning blir då ca 19 oC, från -16 till +3 oC. Den verkliga var från -16 oC till +13 oC, säger du. Se filen nedan för alla detaljer.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/NissanLeaf40kWh-30oC.pdf

Du anger det var inte torr vägbana utan litet snö på den, då åtgår mer energi jämfört torr vägbana. Dessutom kör du på dubbdäck och då drar det också ytterligare litet mer?

I beräkningen anges förbrukningen till 2,14 kWh/mil, men baserat då på batteriets tillgängliga kapacitet vid medeltemperaturen -1,5 oC och var 32,32 kWh. 32,32/15 = 2,14

Min teoretiska beräkning kanske inte är heltokig. Du körde 13 mil, men hade ca 2 mil ström kvar att köra. Min beräkning säger 15 mil fulladdat till sista droppen ström.

Det finns nog ett el-element i batteripacken, som ska gå igång vid temperatur lägre än -16 oC, eller vad det är. Så är det tydligen på Nissan Leaf 24 kWh (och 30 kWh tror jag). Batteriet kanske därför aldrig kan hålla lägre temperatur än -16 oC?


Senast ändrad av haralt den 2019-02-05 15:27:40, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 35

InläggPostat: 2019-02-05 09:35:13    Rubrik: Svara med citat

Hej haralt!

Gick tillbaka och kollade mina loggar från LEAFspy....

Batteritem start - 16 batteritemp stopp +13 (jag tycker det verkar som om batteriet värms mycket snabbt upp till ca 0 grader C... sedan värms det långsammare).
konstant hastighet 90 km/h.. låg dock ca 2 mil totalt bakom malmbilar i dryga 80 km/h (innan jag lyckats köra om).
Klima på minimum
Dubbdäck - ett måste.
Finns inga torra vägbanor på vintern... det var dock plogat. Jag har noterat att en välplogad och av malmbilar välslipad och packad vägbana på vintern kan rulla riktigt lätt.
enligt leafspy 4,8 kWh kvar och 11,6 km->5% @241 Wh/km (vilket var vad jag låg på sista biten mellan Rökå och Kristineberg), 12,3 SOC

exakt höjdskillnad 378 meter.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 298

InläggPostat: 2019-02-05 15:22:51    Rubrik: Svara med citat

Jag korrigerade beräkningen enligt batterietemperaturdatan du lämnade Fbergsten. Du körde inte batteriet helt tomt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.