Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


P33E6
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 09:38:58    Rubrik: P33E6 Svara med citat

Dagen efter jag köpte en OBDII-dongle så började "EV System Warning light" lysa. Den kommer ibland, efter att startat om bilen så försvinner den. Ibland kommer även den glada sköldpaddan fram. Lite slumpmässigt.

Läste av felkoder, och P33E6 dök upp. Verkar vara ett allvarligt cell-fel, enligt servicemanualen för en Leaf 2014, så skall man *börja* med att byta ut en modul...

https://manuals.co/workshop/nissan/leaf/nissan-leaf-2014-model-ze0-series-service-manual-/5874595/1861

Bokat in verkstad på måndag, undrar om de ser felet och i så fall hur länge det dröjer innan jag får tillbaka den... Sad
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-03 11:50:53    Rubrik: Svara med citat

Hur ser cellspänningarna ut i Leafspy då? Och vad har du för kapacitet? SOH?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 13:50:38    Rubrik: Svara med citat












_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3127
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-03 14:01:37    Rubrik: Svara med citat

Ser jättefint ut. Nolla felkoderna och se vilka som kommer tillbaka.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 14:13:30    Rubrik: Svara med citat

Varför det? Bättre att verkstaden får alla felkoder.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-03 14:57:08    Rubrik: Svara med citat

Det är väl antagligen adaptern/apparna som skapat felen i bilen. Ställ in apparna du använder så att de inte försöker ansluta genom att "scanna" med alla möjliga diagnosprotokoll, då detta kan ställa till det, då adaptern t.ex. testar med felaktig baudrate och liknande. Vet att Torque använder denna metod från början, då detta är standard ELM327. Men du kan välja att använda ett specifikt protokoll. (Som väl är CAN-baserat i denna bil.)

Alternativt har den belastat bilens system med för frekventa diagnosmeddelanden eller liknande. Detta kanske du också kan ändra med inställningar i apparna.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2018-10-03 15:36:41    Rubrik: Svara med citat

Om någon cell är dålig bör kollas vid lågt soc. Precis under 3,712 volt, då rapporterar leafspy om någon cell är svag(diffar) om bilen är i park läge.
Ta en screenshot då.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 16:55:19    Rubrik: Svara med citat

Jag körde Gbg - Sthlm tor i helgen, på tillbakavägen måndags så när jag var på väg mot Skövde med liten marginal så tappad den helt plötsligt flera procentenheter, och slutade visa batterinivå en mil innan Skövde. Tog mig med nöd och näppe till Lindab och laddade där så jag kunde ta mig till snabbladdaren i centrum. Precis när jag kört fram till laddaren kom sköldpaddan. Där köpte jag sedan en dongel. Smile

Så något lurigt är det, symptomen liknar det som sker vid dålig cell enligt internet. Gick bra hem sedan med laddning i Jung och Vårgårda, men dagen efter när fru MH skulle ta bilen så visade den EV-varningslampan, och senare på kvällen även sköldpaddan. Försvann vid omstart. Har kommit och gått sedan dess.

Tror inte det är dongelns fel, men visst använde jag den från Skövde, innan varningslampan lyste. Har någon annan fått fel av LeafSpy självt?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-03 18:26:36    Rubrik: Svara med citat

Okej, så det var alltså något som inte var som det skulle redan innan du började använda OBDII-dongeln.

Ja, symptomen tyder på att BMS tror att en/alla celler har högre kapacitet än vad de i verkligheten har, alternativt högre resistans. Felkoden säger samtidigt att en cell är dålig. Så då lär diagnosen stämma.

Ifall du har garanti kvar är det bäst att låta verkstaden fixa det åt dig (går nog inte på ett ögonblick att få delar och laga bara).

Om det går att logga med Leafspy kan du ju köra (inte så långt ifrån en laddare) tills du får varningar, notera när, och fortsätta tills du ser cellen börja avvika, och sedan köra runt laddaren tills avvikelsen är stor. Med hjälp av loggen går det att avgöra vad som är fel.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 20:01:04    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är fem års garanti på eldelarna (förutom kapacitet på batteriet).

Skall köra frun till tåget i Alingsås imorgon. Önska oss lycka till! Smile Så kollar jag när jag kommer hem hur det ser ut.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-03 20:38:58    Rubrik: Svara med citat

Det här borde väl dock gå under rubriken kapacitet på batteriet. För om en cell tappat kapacitet är det den som begränsar hela batteriets kapacitet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-03 20:56:09    Rubrik: Svara med citat

Fast felet är ju att den sätter varningslampor och ibland visar sköldpaddan och begränsar effekten (trots fulladdad). Jag vill nog säga att det inte bara är kapaciteten som det är fel på.

Har hittat på nätet någon med samma felkod och symptom som till slut fått en okörbar bil, den har vägrat starta. Han fick nytt batteri på garantin.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 00:30:24    Rubrik: Svara med citat

Låter som systemets kamp mellan tillgänglighet (man ska kunna köra bilen, eller i alla fall flytta den) och säkerhet (förhindra användning av dåliga och potentiellt farliga celler)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-04 14:42:59    Rubrik: Svara med citat



Så här fick jag det till, när jag stannat vid en snabbladdare
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 16:26:56    Rubrik: Svara med citat

BMS tror att SOC är 24.3%. Men baserat på cellspänningarna är SOC under 10% för cellen med lägst spänning. Detta betyder att den cellen har mycket lägre kapacitet än 59,43Ah, som BMS tror att batteriet har. Borde vara ca 50Ah kapacitet på den cellen, jämfört med de 65Ah som cellerna hade nya. Vilket betyder att ditt batteri har ca 77% SOH, och ca 18.5kWh total energi jämfört med 24kWh nytt. Tyvärr är det flera celler som är låga, så det är inte bara en cell som behöver bytas ut. Du får hoppas att du kan få ett nytt batteri på garantin. Tyvärr.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-04 17:11:47    Rubrik: Svara med citat

18.5 stämmer bra med vad jag räknar med. Om jag håller den genomsnittliga förbrukningen - på riktiga displayen - på .18/km så kommer jag ungefär 100 km.

Hur räknade du ut "verkliga" SOC och kapacitet?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3127
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-04 17:51:44    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:


Så här fick jag det till, när jag stannat vid en snabbladdare


ser "normalt" ut tycker jag.

jämför här tex





Testade en helt ny Leaf en gång den såg ut ungefär såhär vid fulladdat 220mV dock.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-05 08:48:09    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
18.5 stämmer bra med vad jag räknar med. Om jag håller den genomsnittliga förbrukningen - på riktiga displayen - på .18/km så kommer jag ungefär 100 km.

Hur räknade du ut "verkliga" SOC och kapacitet?


Jag använde den här kurvan för att göra en uppskattning:
https://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/09/dischargeLEAF20a800.jpg

Eftersom att cellerna ligger väldigt jämnt i din första bild vet vi att batteriet är bra balanserat (toppbalanserat). Skillnaderna i senaste bilden kan alltså bara förklaras med att kapaciteten inte är jämn.

Lägsta cellen har knappt 3.60V, vilket i kurvan betyder 58Ah urladdat av 65Ah tillgängligt. D.v.s 90% urladdat, 10% kvar.

Högsta cellen har drygt 3.72V, vilket i kurvan betyder 48Ah urladdat av 65Ah tillgängligt. D.v.s 74% urladdat, 26% kvar.

BMS säger 24.3% kvar av 59.43Ah. Detta betyder att 45Ah är urladdat. Då kan vi räkna ut kapaciteten för de högsta/lägsta cellerna:
Lägsta cells kapacitet: 45Ah / 90% = 50Ah
Högsta cells kapacitet: 45Ah / 74% = 60Ah

Henkes första bild visar ett batteripack som är fantastiskt bra kapacitetsmatchat. Eftersom att lutningen på kurvan kring 3,0V är hög, innebär 84mV en väldig liten skillnad i kapacitet/SOC. Högst 1% bedömmer jag. Men i ditt fall är spänningarna över 3.6V, där lutningen är låg, vilket betyder att 127mV är en stor skillnad i SOC/kapacitet. 16% SOC och 10Ah kapacitet enligt beräkningen ovan.

Henkes andra bild visar ett nytt pack som inte är i balans. Förmodligen har en cell bytts ut vid tillverkningen, och den cellen hade inte samma spänning/SOC som resten. BMS behöver nu jobba för att balansera packet, annars kommer batteriets kapacitet begränsas av att cellen som är ur balans blir tom när resten har energi kvar.

Anledningen till att cellerna åldras ojämnt är att temperaturna på cellerna sinsemellan är ojämna. Vilket i sin tur beror på att batteripacket är passivt luftkylt.

Jag vet inte hur ditt batteripack ser ut. Men om vi tittar på Leafs batteripack, bedömmer jag att cellerna i mitten av den 24 moduler breda rad som ligger under baksätet blir betydligt varmare än modulerna ute i hörnen i framkant som kyls av fartvinden, och inte värms av några "grannar". Av detta följer ojämn åldring, eftersom att en ändring i temperatur på 10 grader ungefär fördubblar åldringstakten. Så även små temperaturdifferenser får faktiskt stor inverkan efter några års användning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2018-10-05 10:33:06    Rubrik: Svara med citat

Mycket bra analys och skrivet av BJN
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-10-05 10:44:13    Rubrik: Svara med citat

e-nv200 har aktivt luftkylt batteripaket. Funkar hyfsat på långkörning.

https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/pressreleases/120591
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.