Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Det här med takräck

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Eric
intresserad


Registreringsdatum: 20 juni 2016
Inlägg: 15

InläggPostat: 2017-02-24 21:09:19    Rubrik: Det här med takräck Svara med citat

Väljer mellan Leaf och Ioniq just nu (som många andra, det finns det ju hundra trådar om) och har snappat upp att Ioniq inte får ha last på taket. Då jag sett leafar med takräcke tänkte jag att den var godkänd för det. Har dock inte lyckats få det verifierat någonstans. Är det någon som vet var man kan hitta sån data?

Vad riskerar man rent juridiskt om man skulle lasta på taket på en bil som inte är godkänd för det? Känns extremt långsökt att bli stoppad för det, men det kanske skulle kunna innebära något försäkringsproblem vid olycka?

Har lite för många intressen som kräver att saker transporteras på taket för att bortse från den här frågan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-02-25 08:27:48    Rubrik: Svara med citat

Till Leaf finns modellanpassade takräcken, se t.ex. http://www.elbil.forum24.se/elbil-ntopic5090.html

Om Ioniq inte får ha taklast och inte är förberedd för lastbågar är det ju lite tveksam affärsidé[1] att ta fram och saluföra någonslags takräcke - du får troligen svårt att hitta ett bra sätt att spänna fast grejer på taket.

Ta reda på om hybriden får ha lastbågar, och om det kanske t.o.m. finns bågar till den att köpa?





[1] detta har tydligen inte hindrat företag att ta fram dragkrok till Leaf så ta det med en nypa salt...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 398
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-02-25 08:34:19    Rubrik: Svara med citat

Finns inget för vår Leaf i registerbeviset eller transportstyrelsens fordonsuppgifter, endast att max lastvikt är 344 kg.
Thule säljer flera takräcken för Leaf med max last på 75 kg.
Du får fråga Nissan vad deras tak tål.
Lär dock påverka räckvidden en del.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Eric
intresserad


Registreringsdatum: 20 juni 2016
Inlägg: 15

InläggPostat: 2017-02-25 19:31:11    Rubrik: Svara med citat

Hittade den här tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30479.15.html

Inte heller Leaf är alltså godkänd för taklast (åtminstone i Norge). Verkar även så i senaste Vi Bilägare (test av i3, ioniq och leaf):





Ursprungsfrågan kvarstår, vad riskerar man?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-02-25 19:59:51    Rubrik: Svara med citat

Träffar man på en paragrafryttare till polis så skall det faktiskt överlämnas till åklagare och då är det troligtvis dagsböter.

Men åtminstone stockholmspolisen tror jag inte skulle lyfta ett finger eller ögonbryn om det är en takbox eller ett par cyklar i lastbågar av vettigt utseende.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-25 21:56:01    Rubrik: Svara med citat

Thulde bågar med 754 fästen lär passa. Har sånna till vår fabia som inte har några orginal fästen. Funkar fint förutom risk fär märken vid montering.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 959
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-08 21:21:05    Rubrik: Svara med citat

Tabell tillåten tak-last gällande flertalet elbilar på marknaden i Norge (kan skilja mot Sverige).
Bland folk-/person-bilar toppar Niro med 100 kg.
https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.