Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


V2G/V2H

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2016-04-28 00:50:42    Rubrik: V2G/V2H Svara med citat

Har under ett tag tillbaka testat lite och funderat på det här med att plocka ut kraft ur elfordon, både för mobildrift av 230prylar som verktyg, ljud/ljus, köksutr, drift att offgrid-boende men även för mellanlagring från solcellsystem/lastfördelning av elnät.
Har bla. kört med en 96v Siemens UPS på 2,5kw kopplad till hv-bussen på Zero DS 2013 vilket funkat fint förutom att man behöver vrida runt hjulet minst 1 gång i timmen för att den inte ska slå av tändningen men på sistone börjat testa och undersöka möjligheterna vad gäller Nissan Leaf. Började med att försöka få ut info om att plocka ut kraft via chademo-porten, finns nästan komplett dokumentation av canbusprotokollet för laddarsidan och bilsidan av chademo men bara för uppladdningsfasen ingen dokumentation om urladdning. Däremot har ju Nissan sedan flera år visat en prototypladdare som ska klara att plocka ut 6kw men verkar ju aldrig komma i produktion samt att den troligen blir väldigt dyr och har ganska låg kapacitet.

evtv.me/2014/10/car-still-belong-us/
evtv.me/2015/04/we-be-driving-on-sunshine-chademo-aint-no-thang/
evtvindex.blogspot.se/2015/04/april-3-2015
github.com/collin80/JLD505
emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/
mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=13336&start=10#p452380

Har tidigare gjort lite tester med solcellsväxelriktare som matats från batteripack istället för pv men dels kräver ju de en 230 sinus att synka mot (hade vart trevligt om man kunde byggt någon liten våggenerator som man kunde använt för att köra standalone) men blev för ett tag sen inspirerad av Damien Maguire att hoppa över växelriktardelen och istället mata utr med dc direkt vilket många 230prylar tål.

youtube.com/watch?v=QlmmerXOkuE
youtube.com/watch?v=RdODgbnkFss

När det gäller Leafen har en ju lite högre spänning, 405v istället för 325v, än vad tex switchade nätdelar är tänkta för efter likriktarbryggan. Har försökt kolla på lite olika nätdelar och kondingarna på primärsidan är ofta klassade till 400v men har förstått att även switchregulatorn kan vara känslig för högre spänning in, och kanske även andra komponenter, så min ide var att börja testa billiga grejjer och se vad som överlever. Har hittils kört 2st atx-nätdelar under lättare last, RCF art 310a aktiv högtalare med ganska högt ljudtryck, 2st kaffekokare som inte tog skada med dock gick på väl hög effekt, en induktionshäll som inte startade men inte tog permanent skada, en mindre 12v nätdel som matade ut 65v istället för 12v men inte heller tog permanent skada.
Testade även med en 2kw byggfläkt som råkade vara på när bilen startades och brände precharge-resistorn, lyckades få tag på en ny tack vare dennhär killen men blev tvungen att plocka ur hela batteripacket
Har anslutit mig på hv-bussen på motorkontrollerns terminaler och gjort specialskruvar och ett annat lock för att lättare kunna koppla på och ur kraftuttaget. Inte märkt något om att Leafen skulle hålla koll på att det 'läcker' ut ström, men enl. detta projektet ska det ju gå att trycka in över 10kw utan att bilen protesterar.

Känns som att det borde borde finnas stor efterfrågan på att kunna plocka ur kraft ur elfordon och det retar mig att Nissan segar med att släppa sin laddare/urladdare, borde ju bli mer intressant för många med både elfordon och pv-system om det var lättare. Tycker alla elfordon borde ha ett kraftutag på åtminstone 230v10a, hade la gått att använda motorkontrollern som växleriktare eller dc/dc om man skulle köra dc ut.

Hade varit kul att höra om någon gjort liknande grejjer eller vet något mer om chademoprotokollet.
_________________
16a shucko laddkabel, takräcken till leaf samt lite canbus utr. finns för utlåning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-04-28 08:06:11    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte läst på något om det hela. Men jag är intresserad av att kunna plocka ut el från bilen. Även kunna ladda den direkt från mina solceller utan att gå via nätet först. Mina paneler matar ju ut en hel del likspänning. Nu har jag inte koll på exakt hur mycket då det var längesedan jag pillade med dem. Men minst 360V ger de ut i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-05-23 05:23:38    Rubrik: Svara med citat

[url] http://tedxutrecht.com/speaker/robin-berg-new-technology-and-the-sun-a-smart-combination/

Va kul att fler tänker som Robin Berg i Utrecht. Han skall tillslut ha 200 elbilar kombinerat med solceller i statsmiljö. Han måste ha fått GE till att bygga specialstolpar.

Jag sitter och funderar själv på detta då jag redan har en Fronius Symo 3,7 solväxelriktare som klarar 150-1000V DC in och sedan sköter resten med infasning osv. För kväll/natt räcker 3,7kw hur bra som helst.
Min tanke var att koppla in mig på Chardemon och sedan låta en styrelktronik styra ett kraftrelä (halvledar) för att växla mellan solcellssträngen (15st 250Wp) och bilen. I kontrollenheten skall man kunna ställa minsta SoC då den skall slå bort sig (kan ju variera beroende på hur mycket du skall ha bilen nästa dag) och även max SoC (jag har hört att man skall försöka ligga på 80% SoC även normalt. I min Miev blir det 8 mils körning vilket räcker 99% av fallen.

Vilket CAN protokoll är det på Chardemo?
Vet någon vilket protokoll man kör på 230V sidan? PWM något?

Jag jobbar själv med el/mjukvara så kan en del om det men har även
en leverantör som kan göra lite styrkort om man har en tydlig spec på vad man vill ha.

Det har hade varit fräckt att vara först=? i Sverige med villa med:
- Solceller
- Elbil
- Elbil som buffert
- Minimalt med el från nätet

Något som SJÄLVKLART kommer vara standard i framtiden om man skall ha en elbil = Du måste vara med att stötta griden med all härlig sol/vindkraft[/url]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars Herrnsdorf
Passiv


Registreringsdatum: 10 september 2018
Inlägg: 2
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-10 09:39:42    Rubrik: Svara med citat

Hej mynisse

Har samma mål som du :

"Det har hade varit fräckt att vara först=? i Sverige med villa med:
- Solceller
- Elbil
- Elbil som buffert
- Minimalt med el från nätet "

Har själv investerat i en Symo 10.0-3-M med 2x15x275W solpaneler och en en ledig sträng på max energi 16.5xA (200V-1000V) och är intresserad att mata den med DC högspänning från en elbil via antagligen en Chardemon brygga modifierad till min villa när solen inte skiner på morgon, kväll och natt . Har totalt 8kW på den andra strängen .

Har du kommit vidare med ditt projekt sedan 2016 ?

MVH
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.