Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kontrollera batterihälsa på e-up!?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-09 19:05:06    Rubrik: Kontrollera batterihälsa på e-up!? Svara med citat

Jag upplever det som att jag har tappat kapacitet i batteriet i min bil.
Finns det något sätt att mäta upp det?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-10-09 19:35:58    Rubrik: Svara med citat

Borde ju VW kunna göra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-10-09 20:40:37    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte bara gå och köpa en energimätare för vägguttaget från Kjell&Co, köra batteriet helt tomt och sedan mäta hur många kilowatt-timmar som går i vid uppladdningen? Energimätaren kostar 150kr och skall klara 16A
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-10-09 22:26:36    Rubrik: Svara med citat

Har frågat VW om detta, de kunde inte göra detta sa de, vet inte varför..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-10 06:07:51    Rubrik: Svara med citat

Johnny,
Har du pratat med dem centralt eller med en "vanlig" verkstad? Undrar hur de har tänkt hålla koll på garantinivån om de inte kan mäta.

tor.ake,
Man ser inte hur mycket som försvinner till värme av det man skickar in. Man skulle ha en ny och fräsch att jämföra med vid samma tillfälle.

Den påstår att jag har 141 km räckvidd när jag startar den i normalläge och den siffran har varit densamma sen bilen var ny. Nu har jag mindre än 50% batteri kvar när jag kommer fram till jobbet fast det är 7-8°C ute. Det brukade det bli de vinterdagar det var som värst. En skillnad är förstås att jag inte får Car-Net att funka så bilen är utkyld när jag startar.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-10-10 07:09:47    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
En skillnad är förstås att jag inte får Car-Net att funka så bilen är utkyld när jag startar.


Kan förklara saken
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-10-10 07:13:45    Rubrik: Svara med citat

Givetvis måste man för noggrannhet ha en bil att jämföra med, men större ändringar bör man kunna räkna sig fram till. Om den t.ex. bara drar 20kWh från väggen kan du ju ganska säkert anta att batteriet inte tagit emot mer än 18.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-10 07:52:53    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
L. Mäkinen skrev:
En skillnad är förstås att jag inte får Car-Net att funka så bilen är utkyld när jag startar.


Kan förklara saken
Jag tycker att det är tillräckligt varmt ute för att inte behöva bli så illa. Kanske ska prova att flytta undan lite bråte och ställa den i garaget kommande natt.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-10-10 10:25:42    Rubrik: Re: Kontrollera batterihälsa på e-up!? Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Jag upplever det som att jag har tappat kapacitet i batteriet i min bil.
Finns det något sätt att mäta upp det?


VW använder Nickel-magnesium-kobalt batterier som är mycket starkare än batterier i ZOE eller LEAF tex. dem tål mer laddning och snabbare urladdning, låg temp. är ingen bra kompis däremot...

Att VW inte har möjlighet att mäta är konstigt, dem har det, frågan är om det är tillåtet för dem att visa sånt...

Du kan köra din e-UP strategisk och dränera batteri typ tills det kommer till RÖD eller t.o.m. hel urladda tills du är på krypfart men va nära snabb laddare som fungerar... där har du DC laddning visad i exakt siffra som motsvarar laddad energi utan laddare förluster... allt under 16kWh är signal att batteri mår inte så bra... Rolling Eyes

PROVA!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-10 11:58:13    Rubrik: Svara med citat

Har e-up någon värmekälla i batteriet?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-10-10 13:42:21    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Johnny,
Har du pratat med dem centralt eller med en "vanlig" verkstad? Undrar hur de har tänkt hålla koll på garantinivån om de inte kan mäta.


VW har 2 anläggningar i GBG och ingen av dem visste hur man gjorde, de kunde bara läsa av felkoder typ.
Pratade ändå med "elbilsspecialisten" på ena stället och de kunde inte få fram nån batteridata alls, spänningar mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-11 05:20:51    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Har e-up någon värmekälla i batteriet?
Jag tror inte det utan det är nog bara sekundärvärmt av kupén.

Jag har för mig att jag fick någon form av batteridata vid senaste servicen. Får ta och leta och se om det står nåt där. Nästa gång jag ska in med den är först på andra sidan av vintern.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-10-11 08:03:38    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Knabb skrev:
L. Mäkinen skrev:
En skillnad är förstås att jag inte får Car-Net att funka så bilen är utkyld när jag startar.


Kan förklara saken
Jag tycker att det är tillräckligt varmt ute för att inte behöva bli så illa. Kanske ska prova att flytta undan lite bråte och ställa den i garaget kommande natt.


Jag brukar sluta ladda när det är cirka 30 minuter kvar på kvällen, för att sedan stoppa i 30 minuter på morgonen för att få upp batteri tempen. Gör cirka 2 kwh skillnad på min resa till jobbet på cirka 4 mil
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-11 08:30:29    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
L. Mäkinen skrev:
Knabb skrev:
L. Mäkinen skrev:
En skillnad är förstås att jag inte får Car-Net att funka så bilen är utkyld när jag startar.


Kan förklara saken
Jag tycker att det är tillräckligt varmt ute för att inte behöva bli så illa. Kanske ska prova att flytta undan lite bråte och ställa den i garaget kommande natt.


Jag brukar sluta ladda när det är cirka 30 minuter kvar på kvällen, för att sedan stoppa i 30 minuter på morgonen för att få upp batteri tempen. Gör cirka 2 kwh skillnad på min resa till jobbet på cirka 4 mil
Då får jag nog anta att det är temperaturen som spökar. Batteriet lär ju bli varmare när man förvärmer bilen en kvart.

Tyvärr är jag för bekväm för att fundera över när det är dags att sluta ladda, men det är väl tänkt att man ska använda ivägkörningstidsprogrammeringen så att bilen själv börjar ladda i lagom tid innan avresa. Det har jag misslyckats med en gång och fick ta en av de andra bilarna istället.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-11 10:31:02    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Jag brukar sluta ladda när det är cirka 30 minuter kvar på kvällen, för att sedan stoppa i 30 minuter på morgonen för att få upp batteri tempen. Gör cirka 2 kwh skillnad på min resa till jobbet på cirka 4 mil


2 kWh!
Det är ju mer än 10% av batteripacken.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-10-11 10:53:57    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Knabb skrev:
Jag brukar sluta ladda när det är cirka 30 minuter kvar på kvällen, för att sedan stoppa i 30 minuter på morgonen för att få upp batteri tempen. Gör cirka 2 kwh skillnad på min resa till jobbet på cirka 4 mil


2 kWh!
Det är ju mer än 10% av batteripacken.


Det är till och med 20% på min ampera, får alltid 10 kwh när jag laddat fullt. Ska tilläggas att min färd börjar med en stigning uppför en ås på 110 meter
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-11 13:55:24    Rubrik: Svara med citat

Ah, jag förstår, du har en Ampera. Den har visst en 2kW värmare till batteriet. Då kan jag förstå att det gör skillnad att förvärma.

Om E-up inte har värme i batteriet spelar det nog inte någon roll ifall man laddar på kvällen eller morgonen. Uppvärmt garage nog enda praktiska lösningen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-10-11 14:23:51    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Ah, jag förstår, du har en Ampera. Den har visst en 2kW värmare till batteriet. Då kan jag förstå att det gör skillnad att förvärma.

Om E-up inte har värme i batteriet spelar det nog inte någon roll ifall man laddar på kvällen eller morgonen. Uppvärmt garage nog enda praktiska lösningen.


Om man kör med fjärrstyrd värme innan avfärd så värms batteri pga. Effektuttag... så det går att värma både batteri och kupé samtidigt tillräckligt att kapacitet förlust inte är drastisk...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-10-12 05:40:54    Rubrik: Svara med citat

Jag lyckades komma överens med ivägkörningsplaneraren och i morse var det varmt i bilen när jag skulle åka och nu upplevde jag det som att batteriet var sitt vanliga jag igen.

Frågan kvarstår ändå med hur man ska kontrollera batteristatus på bilmodellen.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-10-12 17:15:31    Rubrik: Svara med citat

Det kallades fuskwagen av en anledning galen

Riktigt tråkigt att inte vw kan testa batteriera på sina bilar
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.