Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BMS problem

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-14 14:33:15    Rubrik: BMS problem Svara med citat

Mitt batteri stänger av lite då och då. Normalt får jag ut omkring 50 volt. När det stänger av, visar voltmätaren omkring 15 volt. Om jag då belastar det, stänger det ner helt.
När jag kopplar bort sladden till batteriet och sedan sätter i den igen, börjar det fungera riktiht igen.
Så gör det carje gång.
Jag vet att BMS kortet fungerar på detta sätt. T ex om en cell sjunker under 2 volt, stänger BMSen ner utspänningen.
BMS kortet har jag bytt. Det fungerade, men var bränt, så det var säkrast att byta det.
Jag gissar att felet jag har beror på att någon av cell kontroll sladdarna är glapp.
Kan tänka mig att om en av cell kontroll sladdarna lossnar/glappar, tror BMSen att den cellen är under 2 volt och stänger ner.
Jag tycker det är konstigt att det inte kommer igång av sig själv, utan bara när jag lossar batteri sladden.
Kan någon som vet hur ett BMS kort fungerar, bekräfta min teori, eller förklara vad som kan vara fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-08-14 15:19:07    Rubrik: Svara med citat

Ett BMS kan vara konstruerat på många olika sätt. Har du en länk till produkten?
Vad använder du för celler och vad kör du för fordon?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-14 16:16:06    Rubrik: Svara med citat

https://www.banggood.com/48V-30A-16-Cell-LiFePo4-Lithium-Iron-Battery-BMS-Balancing-Protection-Board-p-997577.html?rmmds=search
Det är samma som denna. Jag har däremot inte köpt den där.
Det är LiFePo4 celler.
Fordonet är en velomobil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter1982
Passiv


Registreringsdatum: 24 oktober 2016
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-08-15 10:32:52    Rubrik: Svara med citat

Det står ju att det ska fungera så som du beskriver, du måste koppla loss lasten för att den ska reseta. Vilket även är min erfarenhet av den typen av BMS.

"Over-discharge release: disconnect the load, and each cell voltage is higher than the over-discharge threshold"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-15 11:00:27    Rubrik: Svara med citat

Det räcker inte att koppla bort lasten.
Jag stänger av allt, men när jag slår på igen, är det fortfarande låg spänning.
Jag måste dra ur sladden från batteriet ocg sedan sätta tillbaka den igen, för att det ska fungera.
När jag sätter i kontakten igen, "poffar" det till lite.
Tydligen är det fortfarande något som drar ström.
Jag har nu testat att koppla bort BMS kortet och då fungerar allt som det ska.
Så nu gäller det bara att hitta vilken av dom 16 kontroll sladdarna som är glapp.
Tyvärr kommer jag inte åt sladdarna i den änden som sitter på cellerna, utan att plocka isär hela batteriet.
Nåja nu kan jag nog vara ganska säker på att det är glapp i någon kontroll sladd i alla fall.
Om inte annat, så är det lärorikt med konstiga problem.
Hoppas att någon annan också lärt sig något av mitt inlägg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-08-15 11:28:06    Rubrik: Svara med citat

Vi har en leksak på jobbet med liknande BMS, och där måste man dra ur säkringen och sätta in den igen, så att det blir ett "poff", för att BMS ska "vakna".

Men om det funkat för dig tidigare, är det nog något glapp, som du säger.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.6 sekunder att ladda.