Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fundering kring standardladdaren till Ioniq

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-31 14:58:29    Rubrik: Fundering kring standardladdaren till Ioniq Svara med citat

Okej, i morn skriver jag på papper för leasing och även om det antagligen är lång tid tills den kommer (jag tror inte förens efter sommaren) så är det dags att börja fundera på laddning osv.

Typ 2 -> Typ 2 32A kabel är ju givet.

Men hur är det med orginal EVSE (klumpen), hur fungerar den egentligen.

När jag hade bilen hemma över helgen så koppla jag in den i ett 10A utag. Efter ca 20% laddning gick proppen. På baksidan av klumpen kan man läsa 12A.

Men det finns en meny i bilen där man kan ställa ner laddningen i tre nivåer. Men den säger inget om vad de innebär utan bara "maximalt" "Reducerat" "minimalt".

På klumpen finns också tre lampor som ska visa olika laddstyrkor. När jag ändrade till "Reducerat" så laddade den utan att paja säkringar. Men den visade ändå "H" på klumpen. Och enligt denna bild ska "H" motsvara 9A som inte hade löst ut proppen. (Och det är lite konstigt att "M=6" och "L=8". Väldigt konstiga steg tycker jag...

Så jag är lite förvirrad. Nån som har bättre koll eller som han testa detta lite mer noga?




_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kerji
intresserad


Registreringsdatum: 16 januari 2017
Inlägg: 20
Ort: Laxå

InläggPostat: 2017-01-31 16:29:00    Rubrik: Re: Fundering kring standardladdaren till Ioniq Svara med citat

eriksson25 skrev:
Okej, i morn skriver jag på papper för leasing och även om det antagligen är lång tid tills den kommer (jag tror inte förens efter sommaren) så är det dags att börja fundera på laddning osv.

Typ 2 -> Typ 2 32A kabel är ju givet.

Men hur är det med orginal EVSE (klumpen), hur fungerar den egentligen.

När jag hade bilen hemma över helgen så koppla jag in den i ett 10A utag. Efter ca 20% laddning gick proppen. På baksidan av klumpen kan man läsa 12A.

Men det finns en meny i bilen där man kan ställa ner laddningen i tre nivåer. Men den säger inget om vad de innebär utan bara "maximalt" "Reducerat" "minimalt".

På klumpen finns också tre lampor som ska visa olika laddstyrkor. När jag ändrade till "Reducerat" så laddade den utan att paja säkringar. Men den visade ändå "H" på klumpen. Och enligt denna bild ska "H" motsvara 9A som inte hade löst ut proppen. (Och det är lite konstigt att "M=6" och "L=8". Väldigt konstiga steg tycker jag...

Så jag är lite förvirrad. Nån som har bättre koll eller som han testa detta lite mer noga?





Vad jag har fått reda på så ger EVSE klumpen som max ut 10A 2.3kwh. "M 6A" "L 8A vet jag inte vad kwh ligger på. Ladda själv från ett utag med 25A utan problem när jag hade bilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-31 16:51:38    Rubrik: Re: Fundering kring standardladdaren till Ioniq Svara med citat

Kerji skrev:
eriksson25 skrev:
Okej, i morn skriver jag på papper för leasing och även om det antagligen är lång tid tills den kommer (jag tror inte förens efter sommaren) så är det dags att börja fundera på laddning osv.

Typ 2 -> Typ 2 32A kabel är ju givet.

Men hur är det med orginal EVSE (klumpen), hur fungerar den egentligen.

När jag hade bilen hemma över helgen så koppla jag in den i ett 10A utag. Efter ca 20% laddning gick proppen. På baksidan av klumpen kan man läsa 12A.

Men det finns en meny i bilen där man kan ställa ner laddningen i tre nivåer. Men den säger inget om vad de innebär utan bara "maximalt" "Reducerat" "minimalt".

På klumpen finns också tre lampor som ska visa olika laddstyrkor. När jag ändrade till "Reducerat" så laddade den utan att paja säkringar. Men den visade ändå "H" på klumpen. Och enligt denna bild ska "H" motsvara 9A som inte hade löst ut proppen. (Och det är lite konstigt att "M=6" och "L=8". Väldigt konstiga steg tycker jag...

Så jag är lite förvirrad. Nån som har bättre koll eller som han testa detta lite mer noga?





Vad jag har fått reda på så ger EVSE klumpen som max ut 10A 2.3kwh. "M 6A" "L 8A vet jag inte vad kwh ligger på. Ladda själv från ett utag med 25A utan problem när jag hade bilen.


Ja, men det är märkligt att proppen gick. Laddat 10A elbil där förut många gånger utan att den gått... Jag ska se om jag kan låna bilen en eftermiddag och provmäta lite vad den drar i de olika lägena...
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2017-01-31 17:40:52    Rubrik: Svara med citat

Står det 12A på klumpen så drar den nog det i max läget.
Risk för brand dock om du har 10A uttag o ledningar...
Min bmw har 12A klump och drar 12A i max läge, 9A i mellan och 6A på lägsta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-01 04:19:52    Rubrik: Re: Fundering kring standardladdaren till Ioniq Svara med citat

eriksson25 skrev:

Men hur är det med orginal EVSE (klumpen), hur fungerar den egentligen.



Klump som jag fick med alla bilar förvarades i garage, fast monterad på väggen tills jag har installerad laddstation med typ2 uttag... det som används dagligen på jobbet är portabel laddningskabel i spiral utfarande som jag byggde själv, smidig att hantera och mycket mer användarvänligt än "klump":




Hemma är OK med "klump" innan man inser att ibland 10/12A är snigelfart... om man skulle ladda snabbare då rekommenderas 16A-CEE-blå uttag eller 3-fas röd, aldrig varm och nästa aldrig sliten.

Det rekommenderas samma laddningskabel inkopplad hemma typ som fast monterad på vägg eller i kontakten och som sagt tidigare spiral i bilen + Mode3-Typ2 32A är bra att ha med sig i fall att, och där finns också mycket att välja... Wink
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-01 06:59:25    Rubrik: Re: Fundering kring standardladdaren till Ioniq Svara med citat

elfi skrev:
eriksson25 skrev:

Men hur är det med orginal EVSE (klumpen), hur fungerar den egentligen.



Klump som jag fick med alla bilar förvarades i garage, fast monterad på väggen tills jag har installerad laddstation med typ2 uttag... det som används dagligen på jobbet är portabel laddningskabel i spiral utfarande som jag byggde själv, smidig att hantera och mycket mer användarvänligt än "klump":




Hemma är OK med "klump" innan man inser att ibland 10/12A är snigelfart... om man skulle ladda snabbare då rekommenderas 16A-CEE-blå uttag eller 3-fas röd, aldrig varm och nästa aldrig sliten.

Det rekommenderas samma laddningskabel inkopplad hemma typ som fast monterad på vägg eller i kontakten och som sagt tidigare spiral i bilen + Mode3-Typ2 32A är bra att ha med sig i fall att, och där finns också mycket att välja... Wink


Håller helt med elfi och så jag tänkt göra också. Klumpen ska sitta "permanent" i garaget. (Där jag har 16A fram).

En typ 2->typ 2 kabel i bagaget för alla public stolpar på stan och liknande, samt en schucko -> typ 2 med spiral kabel för laddning hos gäster. Den har jag tänkt ska vara ställbar 6-10-16A.


Men frågan med tråden var egentligen inte det. Utan hur klumpen fungerade. Drar den 12A fasten bilden säger 9/6/8? Och vad betyder "reducerat" och "minimalt" som man kan välja i bilens meny.

Men jag har letat runt på andra forum också utan att få nått bra svar så får bli att låna bilen och göra lite tester med Ampere tång.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-03 15:40:14    Rubrik: Svara med citat

Okej, jag fick låna bilen under förmiddagen för att göra lite laddtester och här kommer resultaten. Allt mätt från samma 16A utag.

Med Orginal sladden som följer med bilen.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 11,5A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 8,5A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 5,5A

Sen fick jag också låna en 16A kabel från Elfi, Tack!

Med den inkopplad så måste man ändra inställningen för "normal stationär laddare" i bilen och inte "bärbar" som med orginal kabeln. Men den har samma steg i menyn.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 15,7A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 14A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 9A


Hoppas det hjälpt någon.

Det jag fått bekräftat är iallafall att min Schuko->Typ 2 "ta med i bilen kabel" måste ha 6-10-16 inställning ifall jag vill kunna snigelladda på tex motorvärmarutag som oftast är 6A. Orginalkabeln kommer stanna i garaget.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-02-03 17:01:21    Rubrik: Svara med citat

eriksson25 skrev:
Okej, jag fick låna bilen under förmiddagen för att göra lite laddtester och här kommer resultaten. Allt mätt från samma 16A utag.

Med Orginal sladden som följer med bilen.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 11,5A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 8,5A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 5,5A

Sen fick jag också låna en 16A kabel från Elfi, Tack!

Med den inkopplad så måste man ändra inställningen för "normal stationär laddare" i bilen och inte "bärbar" som med orginal kabeln. Men den har samma steg i menyn.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 15,7A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 14A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 9A


Hoppas det hjälpt någon.

Det jag fått bekräftat är iallafall att min Schuko->Typ 2 "ta med i bilen kabel" måste ha 6-10-16 inställning ifall jag vill kunna snigelladda på tex motorvärmarutag som oftast är 6A. Orginalkabeln kommer stanna i garaget.


Tackar. Mycket matnyttig info!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-03-02 21:30:43    Rubrik: Svara med citat

eriksson25 skrev:
Okej, jag fick låna bilen under förmiddagen för att göra lite laddtester och här kommer resultaten. Allt mätt från samma 16A utag.

Med Orginal sladden som följer med bilen.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 11,5A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 8,5A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 5,5A

Sen fick jag också låna en 16A kabel från Elfi, Tack!

Med den inkopplad så måste man ändra inställningen för "normal stationär laddare" i bilen och inte "bärbar" som med orginal kabeln. Men den har samma steg i menyn.

Med "Max" inställning i bilen laddar den 15,7A
Med "Minskad" inställning i bilen laddar den 14A
Med "Minimal" inställning i bilen laddar den 9A


Hoppas det hjälpt någon.

Det jag fått bekräftat är iallafall att min Schuko->Typ 2 "ta med i bilen kabel" måste ha 6-10-16 inställning ifall jag vill kunna snigelladda på tex motorvärmarutag som oftast är 6A. Orginalkabeln kommer stanna i garaget.


najs tack så mycket, då kommer jag att ställa ner den till "minskad" läge för hemmaladdning. Jag har bara 10A där pga 60-tals el i huset.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.