Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Audi e-tron concept
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2015-12-02 18:36:15    Rubrik: Audi e-tron concept Svara med citat

http://www.greencarreports.com/news/1100028_audi-e-tron-quattro-concept-2018-q6-electric-car-previewed-at-frankfurt-motor-show



Audi Q6 som ska lanseras 2018. 500km räckvidd. 0-100 på 4.6s. 150kW snabbladdning (i Audis egna planerade nätverk). Batteri på 95kWh från LG chem. 4-hjulsdrift med 3 motorer. 300W solceller på taket som ska kunna ge 100mil extra/år. Induktiv laddning på 11kW.

Intressant?
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-03 03:32:43    Rubrik: Svara med citat

Nu säljer jag mina aktier i lundin oil!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-03 04:44:21    Rubrik: Svara med citat

Kul sak, liknar en annan elbil. En Audi med bara en motor hade räckt gott för mig Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2227
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-12-03 07:29:30    Rubrik: Svara med citat

Är det inte de som finns idag under annat märke Embarassed

Trevligt trots allt även om 2018 känns avlägset
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-04 04:19:47    Rubrik: Svara med citat

8

Jag ser ingen storsäljare tyvärr... ingen elbil för FOLK... bara leksak för fet-rika samlar individer... vem kan köpa sig en Audi Q8? vem är fokus grupp för nykomlingen... ni för VAKNA och skarpa er FuskVagn skaparna!!! Shocked
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-04 06:59:35    Rubrik: Svara med citat

Varför hetsa upp sig? Volkswagen har ju ett flertal elektriska vagnar i den lägre prisklassen.

Men 2018... det här planerade nätverket, hur ska de trolla fram det på tre år? Är det ett samarbete med Tesla som planeras?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-12-04 08:47:57    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
8

Jag ser ingen storsäljare tyvärr... ingen elbil för FOLK... bara leksak för fet-rika samlar individer... vem kan köpa sig en Audi Q8? vem är fokus grupp för nykomlingen... ni för VAKNA och skarpa er FuskVagn skaparna!!! Shocked


Ja, man kan undra när någon ska utmana Leaf med en 5-sittsig bil i samma storlek som Leaf med överkomlig prislapp?

Finns ju e-Golf, men den verkar inte ha blivit någon kioskvältare precis.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-04 08:58:50    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
elfi skrev:
8

Jag ser ingen storsäljare tyvärr... ingen elbil för FOLK... bara leksak för fet-rika samlar individer... vem kan köpa sig en Audi Q8? vem är fokus grupp för nykomlingen... ni för VAKNA och skarpa er FuskVagn skaparna!!! Shocked


Ja, man kan undra när någon ska utmana Leaf med en 5-sittsig bil i samma storlek som Leaf med överkomlig prislapp?

Finns ju e-Golf, men den verkar inte ha blivit någon kioskvältare precis.


Exakt så resonerar jag... det finns elbilar och så finns det Leaf... jo mer tiden går dessutom mer hyllar man Nissan för att dem har skapat Leaf... nästa generation Leaf kommer att vara kioskvältare om Nissan fortsätter i samma spår... och Nissan är ingen amatör som många andra, dem skapar FolkBilar... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-04 09:54:19    Rubrik: Svara med citat

E-golf skulle nog kunna sälja bra om de lade den prismässigt i närheten av Leaf. Enär den inte erbjuder något mer än en Leaf och inte är spännande som en i3 så går det inte att sätta en prislapp som är lika hög som i3 med REX och 35.000:- över motsvarande Leaf...

Det är nog helt enkelt så att svenska VAG inte är tillräckligt sugna på att sälja e-Golfen. Men det är säkert en bra bil.

EDIT: 35.000. Inte 85.000.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2015-12-05 18:10:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-04 10:33:49    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
E-golf skulle nog kunna sälja bra om de lade den prismässigt i närheten av Leaf. Enär den inte erbjuder något mer än en Leaf och inte är spännande som en i3 så går det inte att sätta en prislapp som är lika hög som i3 med REX och 85.000:- över motsvarande Leaf...

Det är nog helt enkelt så att svenska VAG inte är tillräckligt sugna på att sälja e-Golfen. Men det är säkert en bra bil.


e-Golf slår Leaf på alla punkter i min värld, förutom PRIS... VAG skapar mycket fina produkter i många segment fast på nån konstigt vänster så är dem inte lika attraktiva att köpa och äga som andra märke... det som kan vara intressant i framtiden är om dem anstränger sig fruktansvärd mycket att profilera sig som Nr.1 i elbils segmentet eftersom deras Nr.1 i diesel segment är förlorad och dem finns inte som ettan nånstans längre... nu har dem chans... skulle dem satsa hjärtat det återstår att se... Shocked

Q6 e-tron kan slås med Tesla model S... men innan dem är klara att slåss så har Tesla förmodligen FolkTesla model 3 som är redan nu annonserad som kioskvältare prismässigt... 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-04 11:02:26    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte kört egolf. På vilka väsentliga punkter är den bättre än leaf? Räckvidden är ju på papperet t.o.m något sämre.

Jag ser ju att det går att plocka på en del intressant utrustning, men då blir den ju ännu dyrare såklart.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-04 13:12:53    Rubrik: Svara med citat

Allt. Både eGolf och i3 slår leaf på i princip allt. Så mycket nyare och bättre konstruktioner. Leaf känns gammal i jämförelse.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-12-04 13:22:03    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Allt. Både eGolf och i3 slår leaf på i princip allt. Så mycket nyare och bättre konstruktioner. Leaf känns gammal i jämförelse.


Går ju inte att jämföra Leaf med i3 om man är ute efter en praktisk bil med ett "normalt" baksäte.

Sen upplevde jag när jag provade Golfen att den var mindre än Leaf.
Det kändes även lite omodernt att den inte driver när man släpper bromsen, utan att man måste trycka på gaspedalen för att den ska hoppa iväg som en gammal El-Clio.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-04 13:53:28    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Allt. Både eGolf och i3 slår leaf på i princip allt. Så mycket nyare och bättre konstruktioner. Leaf känns gammal i jämförelse.


Hm.. allt? Har den längre räckvidd? Laddar den fortare? Har den bättre innerutrymmen och bättre komfort?

Visst, Leafen känns gammal och på japanskt vis simpel i detaljerna, men om man kan åka med den dit man behöver åka och konkurrenten inte klarar det lika bra då spelar allt annat mindre roll.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-12-04 14:53:45    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Det kändes även lite omodernt att den inte driver när man släpper bromsen, utan att man måste trycka på gaspedalen för att den ska hoppa iväg som en gammal El-Clio.
I min värld är det tvärtom. Gasar jag inte ska bilen stå still.
Största fördelen med Golf mot Leaf är att den inte ser ut att ha blivit påkörd bakifrån. Wink
Leaf känns gammal inuti jämfört med Golf. Fast har man exakt den räckvidd man behöver i en Leaf går det inte att byta till en Golf, men då riskerar man väl problem när batteriet åldras också?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-04 16:02:45    Rubrik: Svara med citat

Golfens batteri åldras väl troligen lika fort.

En annan utmanare, som har ett rimligare pris sett till vad man får är mercedes b-klass electric, längre räckvidd (i teorin) än leafen, rymlig, modernt utrustad

Men de glömde snabbladdaren!
galen
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-04 16:49:41    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag har inte kört egolf. På vilka väsentliga punkter är den bättre än leaf? Räckvidden är ju på papperet t.o.m något sämre.

Jag ser ju att det går att plocka på en del intressant utrustning, men då blir den ju ännu dyrare såklart.


jag sålde Leaf efter bara några veckor ägande eftersom vinter slog och hade avslöjat fruktansvärd brist av isolering som resulterar i så störande ljudnivå med premium dubbdäck att jag kunde inte förlåta Nissan ingenjörskonst… förutom ljudnivå hade vinter tvingat fram mycket dålig räckvidd med fukt brister… Leaf var tillbaka i verkstad på 4 olika punkter och för mig som jobbar med fordon var det oacceptabelt på en nästan fabriksny bil med 400mil på mätaren!

e-Golf slår leaf på alla punkter ovanför, har fantastisk användarvänligt infotainment system och all lul-lul utrustning som fungerar, man kan ställa regen, krypfart, laddning och mycket mer… fjärrfunktioner kontrollerade via mobil-app fungerar exemplarisk… e-golf har uppvärmd fram rutan och vintertid man kan åka e-golf utan imma som är ren mardröm i en Leaf… jag kan fortsätta i timmar men det betyder inte ett dugg eftersom Leaf är mest såld elbil global och VW kan lära sig en hel del från Nissan Leaf som är byggd med hänsyn att vara nördig och att bra dölja underdimensionering och byggytlighet… och det är bara min åsikt… Wink

men… vi hoppas att fler elbilar kommer… att Audi är redo att spotta på marknaden nåt revolutionerande i still typ som: ”vill ha”! Lyckas dem att komplettera med laddnings infrastruktur av standardiserad typ som FOLK-massor kan nyttja då har vi lokal EU vinnare som kan vinna tillbaka förtroende… i dags läge är dem långt ifrån det…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1209

InläggPostat: 2015-12-04 17:00:28    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Electrique Erik skrev:
Det kändes även lite omodernt att den inte driver när man släpper bromsen, utan att man måste trycka på gaspedalen för att den ska hoppa iväg som en gammal El-Clio.
I min värld är det tvärtom. Gasar jag inte ska bilen stå still.

Håller med Mäkinen till fullo. Har nu kört över 300mil med min i3:a och den bromsar ju så fort jag släpper gasen och ställer sig helt stilla till slut när man släppt gasen, även om det lutar lite. Tyckte att det var lite märkligt i början, men nu älskar jag det och nu tycker man det är märkligt att jobbarbilen inte stannar när man släpper gasen.

Enda negativa jag upplever i samband med denna funktion är när man slår av farthållaren, man måste ju börja gasa så man möter upp detta, annars bromsar bilen och det kan tyckas helt obegripligt för bilarna bakom Embarassed Laughing
Men har fått till tekniken rätt ok, man får möta med gasen, men man får inte gasa för mycket, för den är ju rätt kvick så den skickar iväg på nolltid då.

Det känns bra att Audi är med i matchen, den kommer inte att bli billig, men det är alltid bra att utveckla produkter i det dyra segmentet, så kan man dra nytta av goda saker till de billigare bilarna som kommer sedan.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-12-04 18:55:27    Rubrik: Svara med citat

Jag tror de som på allvar jämför leaf med eGolf eller i3 är väldigt märkespatriotiska.

Sen är det ett stort problem att väldigt få vågar säga sanningen om det de äger eftersom de inte vill "snacka ner" en produkt de tänkt att sälja i framtiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-05 05:33:23    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

jag sålde Leaf efter bara några veckor ägande eftersom vinter slog och hade avslöjat fruktansvärd brist av isolering som resulterar i så störande ljudnivå med premium dubbdäck att jag kunde inte förlåta Nissan ingenjörskonst… förutom ljudnivå hade vinter tvingat fram mycket dålig räckvidd med fukt brister… Leaf var tillbaka i verkstad på 4 olika punkter och för mig som jobbar med fordon var det oacceptabelt på en nästan fabriksny bil med 400mil på mätaren!

e-Golf slår leaf på alla punkter ovanför, har fantastisk användarvänligt infotainment system och all lul-lul utrustning som fungerar, man kan ställa regen, krypfart, laddning och mycket mer… fjärrfunktioner kontrollerade via mobil-app fungerar exemplarisk… e-golf har uppvärmd fram rutan och vintertid man kan åka e-golf utan imma som är ren mardröm i en Leaf… jag kan fortsätta i timmar men det betyder inte ett dugg eftersom Leaf är mest såld elbil global och VW kan lära sig en hel del från Nissan Leaf som är byggd med hänsyn att vara nördig och att bra dölja underdimensionering och byggytlighet… och det är bara min åsikt… Wink


Så... du äger en e-Golf nu alltså?

För det är också en viktig faktor för mig, att det finns andra som köpt, kört och ägt bilen och rapporterar hur det är. Annars hade det nog varit svårt för mig att köpa en Nissan då mina tidigare erfarenheter är skruttiga nissan micra lånebilar från olika företag.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.