Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Expressens körsträcka på en laddning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-05-10 18:29:22    Rubrik: Expressens körsträcka på en laddning Svara med citat

Hallå

Hoppas att jag inte dubblerar någon gammal tråd, men jag tror inte det då det är Express som avses.

Idag var Expressen på ovanligt bra humör och jag lyckades köra 85 kilometer innan batteriet var slut. Färddatorn visade på 13,9 Ah/mil vilket är något bättre än jag brukar lyckas köra på. I morse hade jag 119 Ah att tillgå.

Längsta sträcka innan dess är 75 km och då brukar sista kilometern gå i 5 km/h och strömuttaget begränsat till typ 30 A.

Omständigheterna som möjligen har påverkat idag är väldigt varmt i luften och så vattnade jag batterierna i helgen.
Utöver ovan så har jag en stark känsla av att batterierna blir gradvis friskare. Det är framförallt mätarens resa från 100 ner till 50% som jag tycker går långsammare nu. Placebo?

Hur brukar det se ut för er andra?
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-10 21:46:15    Rubrik: Svara med citat

Det är mycket riktigt att batterierna kan bli bättre
med åren om man nyttjar dom på rätt sätt, vilket
du nog gör genom att regelbundet (?) köra dom i botten.
Jag har sett ett test, polskt eller liknande där de
kontrollerade kapaciteten på SAFT-batterier under
ett antal år och de flesta fick högre kapacitet.
till en början sjönk dock kapaciteten!

hittade:

_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-05-11 00:23:34    Rubrik: Svara med citat

I have driving between 60 to 125km and batteries seems to be giving 134 to 142Ah. Question from AleX was have somebody install 2 extra batteries for Expressen, I will try it in next week and hope that I can drive almost every time about 100km. Overall I am very happy for Expressens driving distances.

[/img]
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-05-11 00:25:53    Rubrik: Svara med citat

Sorry, Goggling transaction: Jag har kör mellan 60 till 125km och batterier verkar ge 134 till 142Ah. Fråga från Alex var har någon installera 2 extra batterier för Expressen kommer jag prova det i nästa vecka och hoppas att jag kan köra nästan varje gång ca 100 km. Sammantaget är jag väldigt glad för Expressens körsträckor.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-05-11 10:00:13    Rubrik: Svara med citat

jag har en gång lyckats köra 10mil en solig vindstilla dag lätt på gasen o ca 50-70km/h

Att batterierna mår bäst av att köras är det ingen tvekan om
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-05-11 10:30:34    Rubrik: Svara med citat

12,5 mil är det längsta jag kommit.
Regelmässigt kommer jag ca 10 mil (på sommaren).
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-07-17 23:09:54    Rubrik: Svara med citat

Two extra batteries installed for Expressen. No data yet about driving distance. Goggling: Två extra batterier installerade för Expressen. Inga uppgifter ännu om köravstånd.





_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-07-30 23:19:25    Rubrik: Svara med citat

So, time to data. With two extrabatteries GhostExpress goes 100-145km. If the speed limit is 80km/h and driving speed varies 70-90km/h in the asphaltroad with curves and small hills it goes every time over 120km. With hard drive in urban enviroment it is almost impossible to get under 100km trips. Ah meter showing something like 9,5-11,5Ah averidge. I´m happy.
Must say that the car has 14" rims and tires from Clio 2, small adjustments for controller (trimmers) and top speed is something like 115km/h. Tirepressures are 2,5 front and 2,8 rear. Because the batteries caused more weight in the front the steering is littlebit heavier than before. But in the otherhand, car accelerates better because of the higher voltage.
Now it is time to concentrate for noise reduction.

Goggling: Så, dags att data. Med två extrabatteries GhostExpress går 100-145km. Om hastighetsgränsen är 80 km/h och hastigheten varierar 70-90km/h asphaltroad med kurvor och små kullar det går varje gång över 120km. Med hårddisk (hårdköring?) i stadsmiljö är det nästan omöjligt att komma under 100 km resor. Ah mätare som visar ungefär 9,5-11,5 Ah averidge. Jag är lycklig.
Måste säga att bilen har 14" fälgar och däck från Clio 2, är små justeringar för controller (trimmers) och toppfarten något i stil med 115km / h. Tirepressures är 2,5 fram och 2,8 bak. Eftersom batterierna orsakat mer vikt i den främre styrningen är littlebit tyngre än tidigare. Men i sin sida, accelererar bilen bättre på grund av högre spänning.
Nu är det dags att koncentrera sig för brusreducering (ljudreducering?).
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-07-31 22:30:40    Rubrik: Svara med citat

And littlebit more; because NiCd flooded batteries are balanced with "overcharge" mode the car will consume less power from the wall. Balancing can be done just driving batteries really empty some three times in year. Now, because the voltage is higher, overcharge period is shorter and consumption from the wall is something like 10 to 15% less than before changes. Batteries will be still full.
Only thing which worries me is charging in the ambient as -20C and lower. Are the batteries getting full? I have calculated that -20C is a critical limit. In the otherhand they are littlebit warmer because of the inner resistance during charge. May be this ending well.

Göggling: Och littlebit mer, eftersom NiCd fritt ventilerade batterier är balanserade med "överladda" läge bilen kommer att förbruka mindre ström från väggen. Balansering kan göras bara kör batterier verkligen tomt ungefär tre gånger under året. Nu, eftersom spänningen är högre, är överladda kortare tid och konsumtion från väggen är något som 10 till 15% mindre än tidigare förändringar. Batterierna ska fortfarande full.
Enda som bekymrar mig är laddning i den omgivande as -20C och lägre. Är batterierna bli full? Jag har räknat ut att -20C är en kritisk gräns. På sin sida att de är littlebit varmare på grund av inre motstånd under laddning. Kan detta slutar bra.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-02-28 18:38:33    Rubrik: Svara med citat

In case that somebody is still interested about this subject I must tell more experiences.
Because of higher voltage the batteries are not getting full if ambient is lower than -5C. Of course is possible put different NTC for batteries but not practical. So, final conclusion is that one extra battery is ok for Expressen but not two. Summertime it works.
Goggling: I det fall att någon fortfarande är intresserad av om detta ämne måste jag säga fler erfarenheter.
På grund av högre spänning batterierna inte får fullt om omgivningstemperaturen är lägre än -5C. Är naturligtvis möjligt att sätta olika NTC för batterier, men inte praktiskt. Så är slutgiltigt slutsatsen att en extra batteriet är ok för Expressen, men inte två. Sommartid fungerar.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-02-29 08:33:24    Rubrik: Svara med citat

Jag är intresserad av dina iaktagelser Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-03 08:53:47    Rubrik: Svara med citat

Den Express jag köpt har jag själv utan övning kört 105km med i somras. Då fick jag instruktionen att hålla mig helst under 75A och vägen tillät hyfsat detta körsätt. Nu när jag äger den har jag provat lite varianter. Om jag kör fram och tillbaka till centrum behöver jag köra 80 km/h i 30 minuter totalt och annars är det lägre hastigheter. Om jag försöker bibehålla 80 även uppför kommer bilen klara en total körsträcka på 80km. Min fråga till er vana förare är var ni kompromissar. Brukar ni konsekvent ligga lågt i förhållande till gällande hastighetsbegränsning? Eller brukar ni låta farten dala där det krävs stort uttag? Eller gör ni bägge delarna? Anledningen till min fråga är att jag tror att jag kan få till ganska fullständiga laddcykler om jag kör på ett sätt och annars bli tvungen att "skvätta" i laddning då och då samt dra maxtömning och fyllning på fritidsåkningen istället. Jag ser inte att jag har några problem eller så. Jag är bara nyfiken på hur jag skall lägga upp det. Då jag bor på landet och oftast åker samma tid som vissa andra tror jag att de kommer "vänja" sig vid mitt fordons beteende och då kanske kör om när jag låter farten sjunka i den längsta uppförsbacken tex.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-10-03 18:09:46    Rubrik: Svara med citat

Grattis!
Du har bra batterier!
åka som du tycker bäst ock een gång imellan helt ner, t.ex. I helgen då ock då. Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-03 18:53:12    Rubrik: Tack olev. Svara med citat

Skönt att höra att batterierna verkar bra. Förre ägaren verkar vara mycket noga och insatt. Jag är glad att inköpsprocessen tog ganska lång tid (det berode på bägge parter) och att vi hann gå igenom det hela ordentligt Nu för jag en handskriven loggbok runt sånt jag kommer på och hur långt jag kommer, hur mycket den laddar osv. Projektet är av hobby och miljökaraktär men nu har jag fått hyra en laddplats på jobbet och kan snart ta mig dit om jag vill. Tappar man mycket energi på att köra dubbdäck? Jag känner mig lite kluven inför det. Med dubbdäck blir det ju förluster och ljudvolym, utan dubbdäck riskerar man ju att åka av vägen och kanske skada batterierna. Den känns ju lite lurigt anorlunda då momentet kommer direkt utan varv. Parkerade lite lutande hemma en dag och backade mig ut uppför. Det spinner ju direkt om inte bilen börjar rulla. Om någon vill fylla på med lite energisparkörning är jag tacksam. Annars kommer jag tänka i banor av löpning eller cykling där man måste disponera kraften rätt för att orka så långt som möjligt. Trodde väl aldrig att jag skulle börja söka vägar till jobbet med maxfart 70 km/h Smile
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-10-03 19:22:37    Rubrik: Svara med citat

Vanlig snål körning som gäller:
Hastigheten är viktig att hålla nere för att minska förbrukningen.
Sen ska du som du säger låta bilen tappa fart i uppförsbackarna och istället öka när det går neråt.
Hushålla med energin ge bara bilen energi när det behövs låt den annars frirulla.
Undvik att hamna i lägen där du måste bromsa och slösa bort energi.
Högtlufttryck i däcken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-03 19:37:57    Rubrik: Svara med citat

Allt låter rimligt. Tack för körtipsen. Jag brukar ha menyn uppe som visar förbrukning och återladdning. Den är klart informativ vad det gäller hög fart och bibehållen fart uppför. Bromsar inte i onödan men klämmer till med en rejäl bromsning nånstans där jag ändå inte kan nyttja farten eller rull. Mekaniken i bromsarna och bromsytorna kan aldrig klara att man inte använder dem regelbundet. Det blir till att vara tydlig med att man har en annorlunda körstil än starkare vanliga bilar alltså. Har en dekal med en kontakt på bakluckan den kommer vara kvar. Kanske skulle man komplettera med något mer som är informativt för bakomvarande.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.12 sekunder att ladda.