Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Spänningsfall batteri. Hjälp!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-19 21:34:07    Rubrik: Spänningsfall batteri. Hjälp! Svara med citat

Jag har en 1000w navmotor som drivs av ett batteripack på 48v/12ah där jag förlorar spänningen under hög belastning och även om batteriet har stått kallt.

Jag har felsökt genom att läsa av spänningen mellan batteri och controller under körning. Vid start är spänningen ca 54v, sedan när den uppförsbackarna kommer kryper spänningen nedåt och vid ca 45v så klipper batteriet spänningen (till 0v alltså).

Det märkliga med detta är att när jag då drar ur och sätter tillbaka kontakten till batteriet får jag direkt tillbaka 52v för att sedan kunna fortsätta en bit till innan samma sak inträffar. För att ta mig till jobbet (10km) behövs det mellan 0 och 10 gånger att “nollställa” batteriet, beroende på hur hårt jag gasar.
Lika märkligt är det att när jag åker hem så är det väldigt sällan detta inträffar trots att det är lika många höjdmeter som ska klättras uppför. Jag drar slutsatsen att där beror det på att batteriet är varmare (varmgarage på jobbet) än när det sått i mitt kalla garage under natten.

Nåväl, jag gissar att det är något vajsing på kretskortet i batteriet (bms) eller att någon cell är skadad/ur balans, men hur fasen ska jag gå tillväga? Min andra elcykel (500w, 36v) har rullat felfritt över 500 mil under tre år, även om batteriet börjar bli lite trött så klipper den aldrig spänningen likt 1000w.
Kan man köpa en bms som inte klipper spänningen så tidigt, eller finns det risk att skada batteriet då?

Tacksam för svar, hjälp mig!!


Senast ändrad av Peterlore den 2015-11-20 08:27:40, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1742
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-19 22:23:47    Rubrik: Svara med citat

Kan börja med att alla batterier ger lite mer "Power" vid högre temperaturer, lägre intern resistans.

För övrigt skulle jag tro att BMSen klipper p.g.a. att en (eller fler) celler är svagare och går ner under gränsvärdet.

Kan vara så att BMSen måste "nollställas" när den varit triggad, normalt är det inte så, utan den borde släppa på när spänning stigit ovanför gränsvärdet.

Spänningen sjunker alltid vid belastning, men på dåliga/svaga celler sjunker den mer. Stiger rätt snabbt upp igen när belastningen avtagit.

Lite besvärligt är det att lokalisera dåliga celler i och med att vissa bara har högre resistans och har samma spänning som de andra i viloläge, det är rätt besvärligt att mäta individuella celler under belastning.

Det brukar dock skilja lite grann i spänning även under vila, kolla om du kan mäta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-20 08:27:00    Rubrik: Svara med citat

Tack Johnny för snabb respons!

Mäter jag över cellerna enligt bilden så är det exakt 8,3v över varje enskild cell. Så det borde väl vara ok? Sen undrar jag varför det endast är 4st enheter på första cellen, kan det påverka den totala spänningen?

Totalt uppmätte jag 50v över cell 1 till cell 7, vilket borde ge 58,3v totalt (ej uppmätt), men ut till kontakten (efter bms) är det 54,1v. Hur går det ihop? Ursäkta min okunskap inom detta område...

Det enda som jag har modifierat sedan inköp är att jag har förlängt kablarna från batteriet till controllen med 2x2,5mm2 “vanligt koppartråd”, ca 70cm. Kan det påverka spänningen?

Förutom batteriet, kan controllen eller något annan del vara felande i installationen?
Jag tycker det är märkligt att spänningen kan falla så snabbt när batteriet är fulladdat och sedan efter en “nollställning” kan jag fortsätta i flera mil om jag kör “smart” och inte belastar motorn så hårt.

När jag laddar batteriet efter 10 km körning så går det i ca 300wh, vilket låter vettigt med att den effekt och tid som jag jag har till jobbet. Teoretisk kapacitet på batteriet tordes väl vara ca 600wh (12ah*48v).




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1742
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-11-20 09:22:34    Rubrik: Svara med citat

1000w på 50v är ju 20A max ström.
2,5mm kabel är väl precis i klenaste laget.
Det skulle kunna vara din motorstyrning som har någon underspänningskontroll som blev påverkad av att du förlängde kablarna.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-20 09:31:44    Rubrik: Svara med citat

Ja mycket möjligt, men hur skulle man då förklara att ingen spänning finns ut från batteriet? Motorstyrningen kan väl inte gå bakvägen och bryta spänningen i batteriet?

Men jag kan göra ett test genom att ta bort förlängningskablarna. Kan ju vara värt för att utesluta felkällor.
Samtidigt är det klena dimensioner på original kablarna som går in i controllen. Visserligen korta. Från batteriet är de grövre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1742
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-11-20 10:46:01    Rubrik: Svara med citat

Helt korrekt iakttagelse.

Det var jag som inte läste riktigt noga.
Men JA temperatur gör stor skillnad


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-20 13:06:48    Rubrik: Svara med citat

Visst påverkar temperaturen kapaciteten, men nog ska ett batteri kunna förvaras i +15g utrymme. Cykel nr 2 har ju klarat av mer än så.
Men jag ska ändå testa med att koppla bort förlängningkablarna, ifall de suger av spänningen och på så vis gör att batteriet lägger av.

Vilken typ och spec av bms ska mitt batteri ha, och vart köper man en sån? Jag skulle gärna vilja provköpa en..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1742
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-20 13:10:53    Rubrik: Svara med citat

För att klargöra, du har 13 stycken pack med 4 celler i varje.
Vet inte hur du har mätt för att få 8,3V, men det troligen mellan 2st pack.
Kolla om du kan mäta varje pack för sig, behöver nog komma åt under för detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-20 19:55:49    Rubrik: Svara med citat

Om du kollar på bilden som jag postade tidigare så är det som 5 individuella enheter som sitter sammankoppmade med metall. Jag mätte helt sonika mellan dessa och fick fram 8,3v över varje enhet. Jag har inte kopplat isär något från det ursprungliga, bara spättat upp tejpen.

Hur ska jag gå tillväga, bytta ut celler, byta bms eller controller? Jag är vilsen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1742
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-11-20 21:14:25    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om du var med på det jag sa, du har alltså 13st "4-pack" som är seriekopplade.
"4-packen" består av 4st 3Ah battericeller som är parallellkopplade alltså varje är på (54V/13st) =4,15V 12Ah.

Vid 4,15V är denna typ av Litiumbatterier helt fulladdade.

Skulle försöka att "få bort" underdelen så att du kan komma åt båda sidor på batterierna och mäta ett 4-pack i taget för att kolla om det är någon skillnad.

Skulle kunna vara att alla är av dålig kvalitet helt enkelt...inte helt ovanligt att man kan få skit från okända leverantörer, om det nu är det...
När det gäller Kinesiska tillverkare anger de ofta helt fel kapacitet t.ex.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-24 07:02:15    Rubrik: Svara med citat

Jag kopplade förbi BMSen (bara för uttag, ej för laddning) och nu går det mycket bättre. Dock tappar jag fortfarande spänning någon enstaka gång, men jag behöver inte stänga av och sätta på spänningen manuellt, utan nu får jag tillbaka full spänning efter en 1/100 sekund.
Något fel på cellerna bör det vara. Fast cellerna har bra spänning, både fulladdade och efter körning. Det bästa vore att mäta varje enskild cell under drift, när tappet kommer, och gärna med loggning. Men det kräver en hel arsenal med instrument. Så tillsvidare kör jag på...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-11-24 10:28:50    Rubrik: Svara med citat

Peterlore skrev:
Jag kopplade förbi BMSen (bara för uttag, ej för laddning) och nu går det mycket bättre. Dock tappar jag fortfarande spänning någon enstaka gång, men jag behöver inte stänga av och sätta på spänningen manuellt, utan nu får jag tillbaka full spänning efter en 1/100 sekund.
Något fel på cellerna bör det vara. Fast cellerna har bra spänning, både fulladdade och efter körning. Det bästa vore att mäta varje enskild cell under drift, när tappet kommer, och gärna med loggning. Men det kräver en hel arsenal med instrument. Så tillsvidare kör jag på...


Tyvärr så har du det sämsta batteriet man kan köpa idag. Cellerna är så svaga och ostabila att dem sjunker dramatisk när temperatur är låg samt dem orkar inte driva din motor som är ström törstig... det är fler personer som hade kontaktat mig med samma problem och med samma batteri celler... var försiktigt när du kör med direkt kopplad utan BMS, det är fantastisk lätt att skada batteri pack... har du möjlighet att ta med sig batteri pack inomhus och värma till rumstemperatur då skulle du kunna nyttja lika bra som sommartid... Wink
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peterlore
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 november 2015
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-11-24 11:15:01    Rubrik: Svara med citat

Cykel inkl batteri står i uppvärmt utrymme för jämnan, förutom vid körning förstås Wink På jobbet är det 20+, hemma 15+. Jag laddar alltid batteriet hemma och på jobbet. Problemen med spänningsfall började i våras/somras.

Tja, om jag så skadar batteriet var det väl hänt då. Bättre att använda det tills det kraschar än att det hamnar på tippen.. Jag har kikat på en ny BMS, ev beställer jag en ny, alternativt lägger pengarna på ett nytt batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.