Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Någon som testat smalare däck?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1211

InläggPostat: 2014-07-26 21:01:01    Rubrik: Någon som testat smalare däck? Svara med citat

Jag är väldigt förvånad över att det sitter 205mm breda däck på Leafen, trodde mer på 175:or eller liknande...

Någon som har testat med smalare hjul och sett om det är någon skillnad i förbrukning?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-27 02:39:03    Rubrik: Svara med citat

Jäklar va feta sulor för en elbil ! heh... 205 or satt det orginal på en BMW jag hade och det var en relativt stor familjebil.

Är det A-klassade däck på leafen ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 530
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-07-27 07:02:13    Rubrik: Svara med citat

Hade nyligen en nyare mercedes diesel med 205 breda däck då jag gick ner till 195 så sjönk förbrukningen ca 0.5 dl per mil samma fenomen med den volvo s80 jag just sålde för jag vill köpa elbil så en ännu större skillnad borde absolut märkas tydligt. Jag tror inte det har varit bara rullmotståndet i de däck jag köpt som gjort att förbrukningen sjunkit den kunde lika gärna ökat efter däckbyte....tänk cykeldäck. Klart bredden har betydelse.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1211

InläggPostat: 2014-07-27 07:09:13    Rubrik: Svara med citat

Kollade på Däckonline på Michelin Energy-däck och de flesta 205/55 16" var bara B-klassade, ska se på däcken om det står något annat.

Kanske finns utrymme att öka räckvidden lite då Very Happy

Mina dubbade däck på V70:n drar 1-1.5dl/mil mindre än mina sommarhjul (225/45 1Cool, så visst gör det skillnad...

Kollar man på BMW i3 så har ju den 155/70 19.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 530
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-07-27 07:33:22    Rubrik: Svara med citat

Racercyklar har ju väldigt smala däck. De rullar lättare och om det är vinterdäck så gå ner en dimension från orginal som numera är rätt brett så får du en mkt bättre vinterbil. Kan gissa att det borde kunna göra 0.5-1 mil på räckvidden på en leaf utan tvekan. Kanske mera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1211

InläggPostat: 2014-07-27 07:57:39    Rubrik: Svara med citat

Är lite sugen på att skaffa ett gäng andra fälgar och däck för att testa. Får nog bli till att snoka lite på Blocket!
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
patrikwrosen
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2014
Inlägg: 244
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2014-07-27 08:44:32    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
Racercyklar har ju väldigt smala däck. De rullar lättare och om det är vinterdäck så gå ner en dimension från orginal som numera är rätt brett så får du en mkt bättre vinterbil. Kan gissa att det borde kunna göra 0.5-1 mil på räckvidden på en leaf utan tvekan. Kanske mera.



Som tävlande racercyklist så kan jag dock meddela att trenden har vänt.
Idag kör de flesta på 25mm däck istället för 18-19mm som var poppis förr i tiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-07-27 21:09:27    Rubrik: Svara med citat

Tjena. Kommer ihåg att jag letade efter smalare däck till vår Opel Zafira, samma storlek som Leafen, men de var otroligt mycket dyrare - tänk på att omkretsen inte får variera mer än +/-5% jämfört med orginalen - så det blev inga. Jag pratar om ca 500 kr/däck, dyrare för 195 däcken (195/60/16 eller nåt). 15-tummare fick jag inte på pga bromsoket. Det är olagligt att ha däck som skiljer sig mer än 5% och du får fel värden i bilen, samt att spindelleder o andra leder kanske tar mer stryk. Men man kan ju regbes bilen om man fixar framvagnsinställningen osv.
Jag tror du tjänar mer på ett däck med lågt rullmotstånd: det är få som är a-klassade (har för mig att inte ens michelins energy saver är det), men ett som är AA-klassat är Bridgestone Ecopia ep001s (ep noll noll ett s). Kommer köpa dessa nästa sommar. Det är 1 kg lättare än Energy Saver oxå så det motsvarar ca 40 kg last i bilen enligt några forum på nätet.
Jag köpte en uppsättning jäääävligt bra friktionsdäck i höstas: Nokian R2. Bättre än vissa dubbade jag hade när jag inte visste bättre. De är så bra att jag trodde abs-en på bilen gått sönder eftersom den inte gick in på flera veckor. Inte antisladden heller.
Till överst på sidan
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-07-27 21:18:51    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte att du måste ha viktklass 94 på Leafen (dyrare). Hastighetsbegränsningen kan du ta typ R (130 kmh har jag för mig) Wink om du hittar, men H är väl vanligare. Viktklassen är ett måste (lag) medan hastighetsbegränsningen på däcken inte är lagstadgad utan en försäkringsfråga. Krocka inte i 200 kmh om du bara kör med 170 däck.
Till överst på sidan
LarsR
Aktiv


Registreringsdatum: 11 oktober 2013
Inlägg: 64

InläggPostat: 2014-07-30 06:07:05    Rubrik: Svara med citat

Om man vill kan man roa sig med denna för att kolla om man ligger inom 5% när man kollar på att byta dimensioner...
http://www.knaggen.se/dackrakning.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-07-30 11:25:37    Rubrik: Svara med citat

Tänkte bara tillägga att jag var inne på det här med att rulla lättare (fälgar o däck) och läste på en hel del forum för att få info om vikt/energi osv. Med tanke på att montera lättare fälgar på bilen. Kom fram till att det spelar "mindre" roll att ha en ultralätt fälg (finns fälgar som väger strax över 5 kg/st) utan det som spelar större roll är var på fälgen det mesta av vikten finns. Ju längre ut på fälgen vikten ligger (vilket är troligast) desto mindre skillnad gör själva viktskillnaden. Sist men inte minst så monterar man däcket ytterst på hela hjulet så då är det än viktigare med ett lätt däck (mao billigare att köra med slitna däck). Fälgarnas vikt är inte deklarerad per sektion så det är ytterst svårt att avgöra var på fälgen vikten ligger, dessutom är det viktigt med en jämn fördelning - fler ekrar bättre än få.
Efter åtskilliga timmars läsning och sökningar var de flesta överens om att den största skillnaden görs av ett lättrullat däck med lite extra tryck i.
Lycka till om du ändå experimenterar, och berätta gärna om du upptäcker någon skillnad.
Till överst på sidan
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1211

InläggPostat: 2014-07-30 22:02:39    Rubrik: Svara med citat

Jag satt och roande mig med att kika på andra däck häromkvällen, men hittade inget i någon mindre dimension som var A-klassade. Däcken guaruska skrev om i samma dimension var de som verkade mest intressanta med sin klassning.

Får se lite hur jag gör, får ha lite koll på några vettiga fälgar så man kan labba lite. Har tyvärr bara två fälgar liggandes med det bultmönstret hemma, men de är 10" breda och 18" stora, det hade kunnat bli riktigt fett, men det blir nog inte riktigt ECO-drive med de Laughing
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3214
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-07-30 23:27:22    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Jag satt och roande mig med att kika på andra däck häromkvällen, men hittade inget i någon mindre dimension som var A-klassade. Däcken guaruska skrev om i samma dimension var de som verkade mest intressanta med sin klassning.

Får se lite hur jag gör, får ha lite koll på några vettiga fälgar så man kan labba lite. Har tyvärr bara två fälgar liggandes med det bultmönstret hemma, men de är 10" breda och 18" stora, det hade kunnat bli riktigt fett, men det blir nog inte riktigt ECO-drive med de Laughing


Hoppas inte jag stör någons fridfulla sinne bland de små molnen nu...

Jag har provat lite olika däck genom tiden. Jag upplever fälgens diameter som en mycket större bov än bredden på däcket där 18" drar mera jos än 16" gör. Jag tror det har med roterande vikten att göra.

Moderna däck tål mycket lufttryck och jag vill mena att mina favoriter "nankang NS2" med rating E utan vidare kan jämföras mot "Goodyear Efficient Grip" vad gäller både grepp ljud, hållbarhet och inte minst förbrukning trots att Goodyear är ratade A. Jag upplever att 3kg rullar alltid lättare än 2.6kg om vi pratar samma dimension med fritt val mellan märkena.

Som det ser ut idag för mig är det bortkastade pengar på Goodyear jämfört mot Nankang.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 02:22:25    Rubrik: Svara med citat

Många kinadäck är orunda och ger mycket vägkraft vilket gör dem oanvändbara i större tumstorlekar, jag har också den erfarenheten att kinadäck är betydligt sämre på våt vägbana än kvalitetsdäck. Men visst, kör man försiktigt och mestadels inne i stan så kan kinadäck mycket väl vara bra lämpade för uppgiften men i ösregn på E4:an när man vill komma fram snabbt så skulle inte jag våga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3214
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-07-31 09:16:27    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Men visst, kör man försiktigt och mestadels inne i stan så kan kinadäck mycket väl vara bra lämpade för uppgiften men i ösregn på E4:an när man vill komma fram snabbt så skulle inte jag våga.


Biter lika bra som Pirelli P zero nero iaf... dock tror jag inte många kör på det viset med sin Leaf.

http://www.youtube.com/watch?v=gJjmz28ly7Y
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 20:12:44    Rubrik: Svara med citat

Ok, men menar du att alla som tävlar inom motorsport i Europa egentligen kan byta till kinadäck ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-31 21:02:10    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Ok, men menar du att alla som tävlar inom motorsport i Europa egentligen kan byta till kinadäck ?
De däck man köper till vardagsbilen har väldigt lite med tävlingsdäck att göra.

Bara så kallade R-däck är helt annorlunda i beteende jämfört med vanliga däck.

Problemet med "Kina-däck" är att det finns både bra och dåliga. En hel del teknologi har anammats av dem både vad gäller däck och annan teknik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1211

InläggPostat: 2014-07-31 21:11:21    Rubrik: Svara med citat

Det är jättesvårt att jämföra däck, det är alltid en avvägning mellan pris, livslängd, tysthet och allmänna vägegenskaper. Så länge man dessutom kör lugnt och undviker att köra som en tok i regn, eller åtminstone kör med däckens kvalitet i åtanke behöver ju vägegenskaperna inte vara anpassade för ett varv på Ringen.

Bara en sådan sak att ett däck av ett märke som är 195mm kan vara lika breda som ett däck som 215mm, ibland undrar man hur sjutton de definierar storlekarna... Det gör det ju inte lättare att avgöra kontaktytan med vägen i ett sådant här fall.

Utöver det måste man ju se till så att hjulinställningen också är ok, det är intressant att se hur vissa däck ser ut på vissa bilar... Det om något påverkar ju förbrukningen och däckens livslängd. Nu får man ju hoppas att de här är rätt inställda på en ny bil, så det hoppas jag att slippa krabbla med.

Jag förstår ju att det inte är lönt att lägga stora pengar på att testa olika däck, bara för att, men om man jämför med BMW i3:an så känns det mer utprovat med en så skum dimension, än ett par 205/55 16" som är bland de vanligaste dimensionerna på småfälgar.

Men man är ju lite nördig och får jag chansen att testa olika däck/hjul så kommer jag att göra det. Bara för att... Wink
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
patrikwrosen
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2014
Inlägg: 244
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2014-07-31 21:27:48    Rubrik: Svara med citat

Så stora smala däck som möjligt borde väl vara optimalt?
Både med tanke på aerodynamik och rullmotstånd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3214
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-07-31 21:51:36    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Ok, men menar du att alla som tävlar inom motorsport i Europa egentligen kan byta till kinadäck ?


Tänk på dina små moln nu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.