Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elkonvertera Puch 1979 - El Nevada!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-26 21:20:05    Rubrik: Elkonvertera Puch 1979 - El Nevada! Svara med citat

(Jag flyttar tråden hit från en annan kategori)

Jag har en Puch Nevada 1979 som jag haft i drygt 30 år och inte vet riktigt vad jag skall göra med.

Just nu är den nerplockad och ligger i en garderob, men jag funderar på att plocka ihop den och elkonvertera den.

Såg att man kan koppla om en bilgenerator så att den blir en trefasmotor, man matar 12V likström i rotorlindningen(?) och använder en trefas elcykelkontroller till statorlindningarna.

Angående legaliteten läste jag här men blev inte klokare:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about531-0-asc-20.html
Kan det månne vara så att man kan passera lagens öga om man har en kontroller med märkningen 750W och fordonet går ungefär 30km/h med en vuxen person på? Svårt att svara på kanske...

Batteripack tänkte jag bygga av lösa li-ion celler från e-bay, lite osäker på konfiguration. Behöver inte någon våldsam räckvidd till att börja med, kanske ett par mil så man kan åka runt lite på byn.

Slutligen så skall hela bygget vara reversibelt så att den bolmande bensinmotorn går att återmontera eftersom det är matching numbers och synd att förstöra gamla grejer
Very Happy

Tankar och tips? Speciellt sajter ni sett där man kan köpa grejer som behövs.

Jag har övervägt några olika alternativ utöver generator-motor, såsom:

1. Behålla bensinmotorn (förslag av FreThor) men det är helt ointressant för mig så i det fallet blir den nog liggande nedplockad till pensionen. Motorn behöver en del arbete för att återställas till lagligt skick, då det sitter trimdelar från åttiotalet, bl.a är originalförgasaren med insug borta, ljuddämparen är något hemmabygge. Jag har originalrenoverat ett par mopeder redan och det är förvisso trivsamt men inte så roligt och framförallt lär man sig inget nytt.

2. Färdigt kit med navmotor från AliExpress, t.ex. via den här länken från Johnny J : Aliexpress 1000W 135mm Electric Spoke Hub Motor
Jag tycker det blir för dyrt, plus att det är svårt att hitta ett 17-tumshjul. Det länkade kittet kostar 5000kr innan jag har det hemma i Sverige, och då ingår inget batteri, så där går en eller ett par tusenlappar till.

3. Bygga en egen elmotor som i länken http://www.amazingdiyprojects.com/electric_motor.html föreslaget av FreThor. Det vore kul men lite för mycket snickrande för min smak, och finsnickeri är inte min starka sida.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Senast ändrad av tor.ake den 2018-08-27 07:42:35, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-26 21:34:43    Rubrik: Svara med citat

Receptet just nu ser ut som följer:

- 55A 14V Bosch-generator ombyggd till synkronmotor
- 750W 36V kinesisk elcykelkontroller som kan köras utan hallsensor
- Egenbyggt batteripack av till att börja med 20st 18650-celler 10s2p och ett minipack med två celler 2s för att mata fältlindningen (heter det så?) med 7,2V

Om det funkar bör det ge en räckvidd på några kilometer, det räcker för att testa. Det jag tror jag behöver testa i initialskedet är:

- Vilket varvtal får jag på motorn vid 36V och 7,2V fältspänning?
- Är vridmomentet tillräckligt? Går det att åka på mopeden?

Därefter tänker jag mig att jag skall jag anpassa drevningen och spänningen samt bygga batteripack v2.0. Det finns bakdrev upp till 54 tänder och framdrev ner till 9 tänder att köpa till denna typ av moped.

Om generator-motorn inte håller måttet finns det lämpliga motorer för runt 1500kr levererat, så controller och batterier är inte bortkastade.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-26 21:53:36    Rubrik: Svara med citat

Generatorn är ett blocketfynd, kommer från ungefär samma tidsperiod som mopeden. Volvo 240 55A, skulle tippa den är från tidigt åttital.

Jag valde denna generator för jag räknade ut att den skulle passa sjukt bra i ramen. Kunde inte hålla mig utan jag plockade ihop relevanta delar nu på kvällskvisten för att få en susning om hur det skulle kunna bli.

Generatorns nedre fästöra sitter i original nedre motorfäste, och till det övre örat behöver jag tillverka ett litet momentstag för att inte behöva borra i Puch-ramen. Notera att det finns en hel del plats i ramen för batterier och kontroller, så jag kan nog faktiskt göra så att det enda som syns är motorn. Very Happy

Så här ser det ut från andra sidan:


Och här ligger andra delar som plockats fram från garderoben. Det mesta behöver renoveras innan det kan monteras ihop tyvärr. Det ser okej ut på håll, men är slitet av tidens tand.


Framgaffeln, t.ex. behövde renoveras, men det är nästan klart. Nya tätningar, omlackering av glidrören och nya bälgar. Hade en kartong med det jag behövde till det, beställt för ett par år sedan.

_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-06-28 13:31:41    Rubrik: Svara med citat

Den här tråden kommer jag att titta på flera gånger. Lycka till med problemlösningarna . I min värld är det en el-Nevada
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-28 15:35:49    Rubrik: Svara med citat

Då får det bli "El Nevada". Cool

Nu kan jag tyvärr inte göra så mycket med eldriften för tillfället eftersom semestern interfererar med mina möjligheter att vara hemma och ta emot postpaket från fjärran östern. Men jag kan leta fram alla skruvar och plocka ihop den lite mer! Nödvändigt, men tråkigt...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-07-16 18:22:43    Rubrik: Svara med citat

Intressant tråd, har en kompis som startade liknande projekt med 4kw nav motor:




Det är smidigare, effektivare, tar mindre plats och anpassningar, blir mer plats för batterier... säger bara... jag har bara ram i garaget och drömmer om liknande projekt, tiden tyvärr räcker inte till "at the moment", men följer alla trådar med liknande kontentan... lycka till!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-16 09:03:17    Rubrik: Svara med citat

Jag satsar vidare på generator-spåret. Motordrevet har kommit från "Ettans mopeder", det är 9 tänder, det minsta drevet som går att få tag i. Med det största bakdrevet, 50 tänder blir motorvarvtalet i 30km/h:

50/9*30kph*16,7/(0,0254m*(17"+5,5")*Pi) = 1551rpm

Det är egentligen alldeles för lite, skulle vilja ha minst 3000 rpm men då behöver jag introducera ytterligare en axel... Jag provar först!

För att fästa drevet på motorn smidde jag om remskivan till en medbringare, som jag sedan punktsvetsar fast drevet i:


Vad gör man när man inte har en svarv? Cool



Blev tvungen att gå ut och köpa en ny vinkelslip (Ryobi) mitt i arbetet då den gamla (Bosch, grön), efter urslipning av betongpannor, och slipning av flytspackel har käkat så mycket damm att kommutatorn gav upp. Dålig kvalité!


Det linjerar någorlunda - kedja och drev check!



Kontroller och gasreglage ligger i tullen nu, jag har fått meddelande från postnord att jag måste betala momsen. Och deras skitavgift på 75kr för att skicka mig ett SMS med en betallänk Rolling Eyes hutlöst.

Nu behöver jag ett batteri! Ippe, svara på mitt PM, jag vill ha den där e-UP-modulen! Med en hel kWh till förfogande spelar det inte så stor roll att motoreffektiviteten är låg, det kommer gå att åka en bra bit ändå love
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-16 12:33:20    Rubrik: Svara med citat

Har ditt bakdrev verkligen 50 tänder? Tycker att det ser ut som ca 30.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-16 13:17:35    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Har ditt bakdrev verkligen 50 tänder? Tycker att det ser ut som ca 30.


Har inte räknat men det är troligen ett 32 tänders drev på bilden. Det är bara för att kolla linjeringen, största originaldrevet till denna typ av Puch är 50 tänder, och det är ett sådant som skall monteras.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-24 16:08:15    Rubrik: Svara med citat

Nu har det kommit mystiska pryttlar från Kina!

Tum-trottel med 36V batteriindikator. Den har någon mystisk funktionsknapp också. Givetvis inte ett spår av instruktioner om hur den skall kopplas in eller vilken av de fem kablarna som är vad.


I dag kom kontrollern, också utan någon form av instruktioner. I ebay-annonsen fanns en google-översatt beskrivning av kablarna, men givetvis med helt fel färger på ungefär hälften av kablarna.

Citat:

=== HS-Waxen controller wiring instructions ===

Hold your big foot up while you install it. Get the motor out of the air conditioning.

1. Power cord: Red + Black
2. Red in the door lock(6.3 terminals)
3. Electric wire: Yellow + Green + Blue
4. Hollow Line: Red, Black, Yellow, Green, Blue
5. Turn the line: fine red(5V) + fine blue(signal) + fine black(negative)
6. Triple Line: Blue(Overspeed) + Black(Ground) + Yellow(Low Speed)
7. burglar function: red + black(burglar power) + red(electric start) + blue(motor signal) + green(lock motor)
8. Reverse function: white(reverse signal) + black(negative ground line)
9. High level power outage function: Huangsexian(brake signal positive 12 V)
10.Low level: Brown(brake signal) + black(negative pole line)
11. E-ABS electronic brake: blue two SM head docking
12. Instrument line: Green line
13. Learning line: White line docking

=== Information on installation ===

The power cord that controls the power supply. Usually three thin lines, red, blue, black. It's also made with a new pin. 3, 3 follow the main phase line, 5 with the thin(and in the motor Hall connection) and more specifically the connection method! First, pay attention to the positive and negative pole on it! Second, debugging is not possible at once. The third one needs to be found in the light of experience, excluding the role of other lines first! Fourth, the general final debugging can not come out, can consider is the motor and controller angle problem! Fifth, the controller and the motor have a strict matching relationship, need to debug slowly.

If the phase is not correct, please turn the yellow of the motor line


Kinesiska tecken på vissa av kontakterna, google translate samt uteslutningsmetoden användes för lista ut vad som är vad, och märka upp med tejp.


Till exempel här inne i ramen skulle kontrollern kunna bo.



Nu väntar jag på att Ippe skall höra av sig om batteriet! Cool
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-28 22:10:24    Rubrik: Svara med citat

IT WERRKS! Mr. Green

https://youtu.be/iir4TLEVkBY

Lite Dr. Frankenstein-vibbar, speciellt när det blixtrar när kondingarna i kontrollen är tomma. Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 72

InläggPostat: 2018-08-29 21:53:57    Rubrik: Svara med citat

Härligt! Skön känsla när man fått alla sladdar på rätt plats.

Jag hoppas för att den mystiska knappen är cruise control. Skulle passa på en sådan glidarmoppe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-29 22:25:03    Rubrik: Svara med citat

Den mystiska knappen är tyvärr väldigt tråkig, den bara togglar +36V på en brun kabel i kontakten från trotteln. Finns ingen funktion på kontrollern som jag kan styra med den, eftersom de antingen jobbar med låg signal, se t.ex. nr 6 ovan "Triple line: Blue (Overspeed)" som jag ville använda den till, eller 12V signal t.ex. nr 9 "high level power outage function Huangsexian" som är kinesiska och betyder* "nödstopp" Laughing

Men jag kan ju kanske styra ett relä med den så kan jag använda den till vad som helst...



* Nej det betyder inte nödstopp, Huangsexian vet jag nu betyder "gul linje". Men funktionen är nödstopp avsett för att bryta driften när bromsljuset tänds
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 72

InläggPostat: 2018-08-30 21:25:33    Rubrik: Svara med citat

Ok synd

Nr 6 kan du bygla för att få den speeden du vill ha eller placera en sådan här vid lämpligt ställe för att få tillgång till alla hastigheter.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/vaggomkopplare/strombrytare-1-pol-on-off-on-p36118

Nr 11 E-brake vore najs om du kan koppla med knappen vid trotteln det är väl e-broms med energiåtervinning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-27 18:31:45    Rubrik: Svara med citat

Ja, man skulle kunna koppla fotbromsens kontakt till e-brake (regen) och sätta nödfrånbrytningen i handbromsens kontakt.

Men idag så hämtade jag ut ett litet rött paket med vita snören!

Det är en modul från en volkswagen e-up enligt Ippe, och består av 12st ganska fläskiga litiumjonceller. Den är kopplad 2P6S 22V 50Ah men jag skall koppla om den 10S+2S, så att jag får ut 36V 25Ah (till kontrollern) och 7,2V 25Ah till rotorlindningen. Det borde ge en timmes körtid på varje laddning, om man håller gasen i botten hela tiden. Cool



Batteripacket väger 10kg, en tung liten klump, killen i kiosken där paket lämnas ut sade "det är guld!"

Nästa spörsmål är var jag skall sätta batteriet. För bästa vägegenskaper borde det sitta något sånt här:



Men man skulle ju också kunna göra "tyskstuk" och bygga en låda till batteriet av pallvirke, och spänna fast den på pakethållaren... Få se vad de säger om saken på Raketsports mopedforum Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 72

InläggPostat: 2018-09-28 22:05:28    Rubrik: Svara med citat

Alltid svårt att få batterpack snygga. Med 10x2 celler blir de långt också. Hur brett blir det med femx2 bredvid varandra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 08:41:28    Rubrik: Svara med citat

Jag föreslår att använda en DC/DC-omvandlare för rotorströmmen.

Rotorn behöver ca 1A. Ett lämpligt DC/DC-kort som klarar 60V inspänning kostar typ 20 spänn:
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-LM2596-HV-S-60V-3A-Buck-Constant-Current-Voltage-CC-CV-Step-Down-Module/201658287513?hash=item2ef3c54599:g:660AAOSwvzRXx~zk

Ifall du byter ut en av trimpotentiometrarna mot en potentiometer med ett vred att sätta på t.ex. styret (eller kanske där växelreglaget brukar sitta), kan du även öka topphastigheten/minska tomgångsförlusten genom att sänka rotorströmmen.

Sätt de två extra cellerna i serie i stället. (Eller ha i reserv)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-04 15:38:12    Rubrik: Svara med citat

Jo jag har funderat på en dcdc-omvandlare och det kanske blir en sådan vad det lider.
Men kontrollern jag köpt vill ha 36 eller 48V, den fixar inte 12S, cutoffen blir för hög så den kommer inte använda hela batterikapaciteten.

Så avvägningen blir en extra systemkomponent (dcdc) mot att kunna ha två celler i reserv.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-04 15:50:44    Rubrik: Svara med citat

Hade du tänkt köra utan BMS?

Annars kanske den går att köra i 36V-läget med 12s? Eller har den någon sorts automatisk avkänning?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-04 16:08:58    Rubrik: Svara med citat

Jag tänker köra utan BMS till att börja med. Om jag förstår den i princip obefintliga dokumentationen rätt så känner den av 36/48V själv, och cutoffen är då vid 30/40V om jag minns rätt.
40/12=3,33V och det skulle väl funka att bryta där med, men om den kommer i fel läge och tror att den är i 36V med 12S, då kommer den bryta vid 30/12=2,5V/cell - inte så bra :-/

Dessutom har jag ju köpt en kombinerad trottel/batterimätare, och den är 36V enbart.

Jag designade systemet utifrån att jag skulle köra 10S BMS-löst med bottenbalansering, e-UP modulen kom in på banan strax efter jag redan beställt kontroller och trottel.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.