Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ingen power ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-04-26 14:31:20    Rubrik: Ingen power ? Svara med citat

Jeg har været ude og testkøre min clio i dag og ret hurtigt opdagede jeg, at der ikke er ret meget power i den, unaturligt lidt power.

Jeg kørte en tur på 12 km, de først 5 min kunne jeg få den op på 50 km/t
og siden 20-35 km/t.
I displayet startede jeg med at kunne se strømtræk på 50A til sidst kun 25-30 A. "Economy status" baren var på intet tidspunkt over 2 steger i displayet.

Hvad skal jeg starte med at kigge efter ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-26 14:38:42    Rubrik: Svara med citat

Har du snabb accerelation upp till den hastigheten eller är den slö där med..

Har du koll på hur dina batterier är?
Kassa batterier ger dålig accerelation men du borde ändå se att stapeln rör på sig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-26 14:40:25    Rubrik: Svara med citat

Låter mycket likt att stömbegränsningen gått in dvs spänningen gått under 86volt( på expressen är det 86v)

mät vilken totalspänning du har från batterierna
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-04-26 17:54:34    Rubrik: Svara med citat

Jeg kender ikke tilstanden af batterierne.
Ved at de ikke har været brugt i minimum 4 md. Og måske meget længere !?
Når bilen lader kan jeg måle 95v mellem stel og + på hackeren. ?
Måske jeg lige skulle have batteripakken af og tjekke hvor stelforbindelsen kommer fra ?

Efter endnu en opladning kom der lidt mere power i og jeg kom op på 180 A max. og 100 A vedvarende.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-26 18:34:37    Rubrik: Svara med citat

Ta det lugnt bara.
Har du otur så har du dåliga batterier och egentligen borde du ha övervakning på batterierna under drift.

vet du att där är vatten i dem?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-04-26 22:36:04    Rubrik: Svara med citat

Jeg ved ikke hvor meget vand der er i dem?

Efter opladning kunne jeg mærke at nogle af blokkene var varme og andre næsten kolde.

Efter at have fyld lidt vand på batterikølesystemet begynde den pludselig at drikke rigtig meget vand, ca. 5 liter.

Hvor kan man få udstyr til at fylde vand på batterierne, hvad skal der bruges ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-04-27 07:40:18    Rubrik: Svara med citat

Ajajaj!!!!
Kör inte mer med bilen förrän du kollat upp var kylvattnet har tagit vägen. I värsta fall har du ett antal block som nu har glykolsmitta. Se till att plocka ur batterierna och provmät och lyft ur varje block ur lådorna för att kolla så att du inte har något block med hål i. Kolla noga. Kolla även så att den inte droppar vatten någonstans där det inte borde.

Hoppas att det bara är en luftficka i kylsystemet och att alla cellerna är OK.
Det är ju lite riskabelt att börja att plocka ut full effekt ur block som har stått länge och där man inte vet hur mycket vatten man har i blocken.

Jag var inte helt fel ute då jag sa att du skulle kolla kontaktorerna när du var i Tyskland.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-27 11:25:47    Rubrik: Svara med citat

Bara så det inte blir något missförstånd men det måste vara avjoniserat /desstilerat vatten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-04-27 22:01:55    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Bara så det inte blir något missförstånd men det måste vara avjoniserat /desstilerat vatten


Altså alm. akkumulator vand ?

pm_dawn skrev:
Ajajaj!!!!
Kör inte mer med bilen förrän du kollat upp var kylvattnet har tagit vägen. I värsta fall har du ett antal block som nu har glykolsmitta. Se till att plocka ur batterierna och provmät och lyft ur varje block ur lådorna för att kolla så att du inte har något block med hål i. Kolla noga. Kolla även så att den inte droppar vatten någonstans där det inte borde.

Hoppas att det bara är en luftficka i kylsystemet och att alla cellerna är OK.
Det är ju lite riskabelt att börja att plocka ut full effekt ur block som har stått länge och där man inte vet hur mycket vatten man har i blocken.

Jag var inte helt fel ute då jag sa att du skulle kolla kontaktorerna när du var i Tyskland.

Mvh
/Per


Jeg tror bare det har været en luftlomme.
Den bagerste batterikasse er afmonteret og det ser ud til at de stadig give strøm.

Inden jeg tog batterikassen af var batterierne ladt helt op "opladning afsluttet" spændingen var kun 95V.
Måleresultater for hver blok i bagerste batterikasse:

3,98V
6,55V
6,45V
5,31V
6,42V
5,35V
6,59V
6,50V
3,55V
3,87V
6,59V
5,23V

Hvad siger I til det ?

Jeg vil fylde vand på alle blokkene i morgen og oplade dem separat.
Kan jeg bruge en vanlig biloplader (6,12,24V) ? og hvad er max. ladespændingen ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-04-27 22:39:04    Rubrik: Svara med citat

OBS !!!!!
Fyll inte batterierna om du inte vet hur dom skall fyllas !!!!!

Börja med att läsa på om dessa block innan du laddar eller fyller dom. När du har läst all dokumentation du kan hitta angående dessa Saft NiCd STM block läser du den igen.
Läs tex här:
http://www.evdl.org/lib/index.html#nbatt

Sedan köper du en laddare för RC modeller förslagsvis en iCharger 1010, 2010 eller 3010.

De mätvärden som du har på bakre lådan visar att hälften av blocken inte mår bra. De block som håller spänning på över 6v efter laddningen kan vara ok. De andra 6 st blocken är förmodligen trasiga på en eller flera av cellerna i blocket.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-04-27 23:00:30    Rubrik: Svara med citat

Det man kan se är att ett flertal batterier är kass
närmare bestämt hälften! 3st har 2 celler trasig/kortslutna
3st har 1 cell kortsluten/trasig
3,98V
6,55V
6,45V
5,31V
6,42V
5,35V
6,59V
6,50V
3,55V
3,87V
6,59V
5,23V
summa 66.4 volt. Det blir 28.6 V till de 7 återstående
vilket blir ca 4 Volt i genomsnitt per batteri. Det betyder
att alla dessa är kass eller kanske några 2 V och något helt.
Citat:
Efter opladning kunne jeg mærke at nogle af blokkene var varme og andre næsten kolde

typiskt för trasiga batterier att de blir tydligt varma.

Citat:
og jeg kom op på 180 A max.

Tyvärr måste jag vara hård 15 och säga, att göra som du gjort
och köra en bil hårt med okända oladdade eller ovattnade
batterier är fullständigt tokigt och resulterar ofelbart i trasiga
batterier och som mr Julle brukar säga, ett stort hål i plånboken.

Om du inte har hört några smällar från batterierna nu beror det
nog endast på att de redan exploderat långt tidigare.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-04-28 08:27:43    Rubrik: Svara med citat

Ja, jeg ved godt at det var lidt risikabelt Embarassed

Anyway... jeg er lidt træt af de NiCd batterier, der er for meget arbejde i dem.

Nu bestiller jeg litium batterier også ryger NiCd blokkene ud !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-04-28 09:15:21    Rubrik: Svara med citat

Om du är intresserad så har jag 1 uppsättning kvar av
mina batterilådor till lithiumkonvertering av Clio.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-16026.html#16026
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.