Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ladda 12v batteri i elbil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
acwn
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 januari 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2012-01-28 01:43:28    Rubrik: Ladda 12v batteri i elbil Svara med citat

I elbilen jag tänkt bygga ska jag först ha ett stort batteripack på 380v som ska driva motorn i bilen. Men till belysning etc ska jag använda det befintliga 12v batteriet.
Då undrar jag hur man kan ladda det från det stora batteripaket?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-01-28 10:28:30    Rubrik: Svara med citat

Varför överföra energi från traktion till 12V systemet?
Kör med 12v gelad deepcycle eller AGM deepcycle och Ctek 12V laddare. På så sett laddar du 12V när du laddar traktion 360V pack.
Annars, om du skulle eliminera 12V laddare använd DC-DC omformare för 12V laddning.
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
acwn
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 januari 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2012-01-28 12:52:41    Rubrik: Svara med citat

Om jag använder en DC-DC går det att ladda batteriet med strömmen jag får? Alltså är det bara att koppla 12v likströmmen till batteriet för att den ska laddas?

Vi har detta som projekt i skolan, har aldrig hållit på med något liknade tidigare. Därför vet jag inte så mycket om detta område.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-01-28 16:03:51    Rubrik: Svara med citat

Yes, som grund principen. Men, OBS att DC-DC måste vara galvanisk åtskild och med samma spänning på sekundär sidan som matchar 12V batteriets egenskaper. Annars det kan vara farligt eller så överlever inte 12V batteri länge…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2012-01-28 22:45:07    Rubrik: Svara med citat

Vad betyder det att den är galvaniskt åtskild?
Till överst på sidan
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 508
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-01-29 09:48:44    Rubrik: Svara med citat

http://lmgtfy.com/?q=galvaniskt+%C3%A5tskild
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2012-01-29 11:28:40    Rubrik: Svara med citat

Jo, förstår inte vad det innebär i mitt fall?
Till överst på sidan
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-01-29 14:15:40    Rubrik: Svara med citat

Kort så betyder det att du inte skall koppla ihop (ha gemensam) minus ("jord") på traction sidan som på 12VDC sidan. Håll dessa åtskillda, enklast med en DC/DC omvandlare av lite bättre kvalitet.
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2012-01-29 16:18:47    Rubrik: Svara med citat

Det går att använda en ctek laddare som dcdc Den laddaren bryr sej inte om det är ac eller dc på ingångssidan den gör om det till dc ändå
Det är inte noga med spänningen heller för det går att använda på min clio och det är 120 volt

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-29 17:52:48    Rubrik: Svara med citat

Citat:
det går att använda på min clio och det är 120 volt

Men 380V är nog i värsta lagen för en CTEK.
Vet inte på rak arm någon DC/DC för den spänningen som
klara hög ström.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
acwn
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 januari 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2012-01-29 20:50:34    Rubrik: Svara med citat

Strömmen blir inte så hög, vi ska seriekoppla 32st 12v batterier som jag har fattat det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 297
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-01-29 22:21:12    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Citat:
det går att använda på min clio och det är 120 volt

Men 380V är nog i värsta lagen för en CTEK.
Vet inte på rak arm någon DC/DC för den spänningen som
klara hög ström.


toppspänningen i ett 240v uttag är ju cirka 340v, så det är egentligen inte så långsökt att det kan fungera. Bara att testa och se...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-01-29 22:49:44    Rubrik: Svara med citat

Det här är ganska så exakt vad du är ute efter:www.metricmind.com/data/mes_dcdc.pdf

Avsedd för ändamålet, om den sen faller inom budget är en annan femma.. Wink
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-01-29 23:49:23    Rubrik: Svara med citat

Switchade nätaggregat klarar oftast dc in, men för att klara 380V så krävs ett 2/3-fas-matat och jag vet inte om det finns 12Vs till rimliga pengar (=billigare än ev-produkter).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-01-30 06:27:24    Rubrik: Svara med citat

Här finns några ”budget” omformare:

http://www.powerstream.com/dcdc.htm
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-01-30 07:27:51    Rubrik: Svara med citat

Det här 380V batteripacket, är det 380V nominellt eller toppspänning. I det senare fallet lär det väl komma upp i runt 500V i laddningens slutfas ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
acwn
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 januari 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2012-01-30 09:13:39    Rubrik: Svara med citat

Vi är uppdelade i grupper så har inte exakt koll, men 380v är förmodligen det teoretiska medelvärdet 12x32 eller nåt sen om det är fulladdat kan den nog komma över 400v
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-01-30 09:59:47    Rubrik: Svara med citat

12x32, innebär det att ni skall ha blyackar ?
Har inte exakt siffra framför mig men 14,5V kommer nog batteriet upp i när det är fulladdat vilket blir 464V.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
acwn
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 januari 2012
Inlägg: 7

InläggPostat: 2012-01-30 11:48:33    Rubrik: Svara med citat

Ja, tror det är vanliga blybatterin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-01-30 14:26:33    Rubrik: Svara med citat

Är bilen tänkt att kunna användas "på riktigt", använd inte blybatterier...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.