Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 06:50:48 Rubrik: Pågånde konvertering av helbilsgodkänd VW Polo |
|
|
Hej
Vi håller på att konvertera en av våra lånebilar till eldrift,bilen är helbilsgodkänd och kommer efter kontakt med Bilprovningen och SFRO registreras som "ombyggt fordon"
Då många kunder velat följa konverteringen så har vi lagt ut steg för steg vad vi byter på vår hemsida,kanske det är någon här som vill tillägga eller undra något ?
OBS vi är inte på något vis några "experter" på detta ämne,detta är första konverteringen vi gett oss på och provar oss fram
www.automek.com/elbil
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
Senast ändrad av Peter den 2009-03-31 15:26:57, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
qer Forumstammis

Registreringsdatum: 27 januari 2009 Inlägg: 666
|
Postat: 2009-03-31 06:57:19 Rubrik: |
|
|
Imponerande bygge! Jag önskar att jag var lika slängd i mekanik som ni verkar vara.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 07:12:29 Rubrik: |
|
|
Tackar ! Men vi fuskar ju lite.....vi har en hel verkstad och skruvar med bilar hela dagarna..
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
qer Forumstammis

Registreringsdatum: 27 januari 2009 Inlägg: 666
|
Postat: 2009-03-31 07:35:37 Rubrik: |
|
|
Peter skrev: | Tackar ! Men vi fuskar ju lite.....vi har en hel verkstad och skruvar med bilar hela dagarna.. |
Det syns. 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
1984:an Elektrisk

Registreringsdatum: 15 juli 2008 Inlägg: 202 Ort: Höör // Skåne
|
Postat: 2009-03-31 10:00:44 Rubrik: |
|
|
Snyggt bygge! Vad för sorts batterier ska användas??
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jonas.hageberg Forumstammis
Registreringsdatum: 22 maj 2008 Inlägg: 444 Ort: Habo
|
Postat: 2009-03-31 11:37:26 Rubrik: |
|
|
Intressant med en proffesionell men ändå småskalig konvertering. Det måste ju sluta i bra mycket högre kvalité än en hemmakonvertering kräver , om man ska låna ut till kunder.
Vad har ni för budget?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 13:09:12 Rubrik: |
|
|
I början av projektet var det tänkt med blysyra (144v 120 ah) men vi börjar bli sugna på LiFePO4....men det är en prisfråga.
Vi kan kanske få ut 5 mil med Trojan T1275 till en kostand av 25000 kr,det kanske räcker ? Om detta funkar bra så kanske vi bygger nästa bil på en nyare/dyrare bil och då är Lithium ett måste,vi får se
Budget ca : Polo -06 85000 kr ,motor,controller,DCDC,bromsdelar mm ca 55000kr
Batterier ev 25000kr,
Laddare,kablage mm 10000kr
Annat: 15000 kr
Så ca 190 000kr totalt
Vi har fler lånebilar med bensinmotorer om någon behöver åka längre sträcka eller inte känner sig säker på att köra elbil
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 13:17:51 Rubrik: |
|
|
jonas.hageberg skrev: | Intressant med en proffesionell men ändå småskalig konvertering. Det måste ju sluta i bra mycket högre kvalité än en hemmakonvertering kräver , om man ska låna ut till kunder.
Vad har ni för budget? |
Måste tillägga att vi är amatörer på konvertering och bilen kommer att behöva testas mycket innan vi vågar låna ut den till kunder
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2009-03-31 13:33:16 Rubrik: |
|
|
En av de viktigaste sakerna att tänka på när man kör
med blysyra är att "kunderna " inte pressar ur den sista
droppen ur batterierna, då blir det dyrt med batteribyten.
Det krävs ett bra övervakningssystem som håller koll på
varje enskilt batteri, och ett system som visar hur lång
körsträcka som finns kvar, så att man inte blir stående
långt från laddmöjlighet. _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
nsiak Elektrisk
Registreringsdatum: 12 december 2008 Inlägg: 109 Ort: Ljungskile
|
Postat: 2009-03-31 13:37:16 Rubrik: |
|
|
Riktigt intressant!
Hur har ni tänkt att göra med bilens elsystem?
Jobbar själv med Citroën och förmodar att även VW kör med can-bus osv.
Utan insprutningsdatorn lär väl varningslampor för i princip allt lysa, skall ni ha den kvar som "dummy" eller kommit på någon annan finurlig lösning?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 14:03:12 Rubrik: |
|
|
Först tänkte vi använda ett CAN interface men efter lite mätningar kom vi fram till :
ABS styrdonet kommer att funka som vanligt (DCDCn ger "laddningssignal"13,5v)
Servostyrningen hämtar hastighetspuls från ABS styrdonet
Ett trigghjul med 58/60 delning triggar motorstyrdonet som hänger kvar som "dummy"(vissa signaler går igenom detta styrdon)
Tempgivare mm kan användas till motor/controller
Instrumentpanelen/centralstyrdon får sina pulser från ABS och motorstyrdon
Jag hoppas att detta funkar som jag tror.......annars är det bara att tänka om och lösa  _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Poppe Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1596 Ort: Göteborg / Billdal
|
Postat: 2009-03-31 15:26:02 Rubrik: |
|
|
Bra och kul bygge, och väldokumenterat på en trevlig hemsida !!
Jag har dock två invändningar:
Citat: | Ovan på ramen kommer ett gastätt lock tillverkas som också möjliggör enkel inspektion av batteripacket
|
Gastätt lock och enkel inspektion är två påståenden som inte funkar ihop i samma mening.
Inte ens ett svetsat lock är helt gastätt. Å andra sidan är detta förmodligen inget problem vilket många Clio ägare med sågade lådor kan intyga. Så länge man inte sitter och röker i bilen under tiden den laddas....
Citat: | I väntan på elmotorn mm har vi börjat med ombyggnadtionen av bromsarna.Bak byter vi ut trummbromsarna till skivbromssystem.
|
Jag tror att detta är fel väg att gå. Själv funderar jag på att byta de främre skivbromsarna till trumbromsar. Varför ?
Jag har själv varit med om bilar som stått i mobförråd sedan andra världskriget har haft fullt fungerande (trum-)bromsar. I en elbil är det ett misslyckande varje gång man trampar på bromsen. Då har man kört för fort och inte anpassat farten till trafiken omkring. Har man dessutom regenerativ bromsverkan så används bromsarna ännu mindre.
Detta är inget problem för trumbromsarna men mina skivbromsar beckar igen varje år så att dom alltid måste tas ner och renoveras inför besiktningen. I annat fall har jag anligg på bromsarna i flera dagar efteråt.
Era bakbromsar kommer sannolikt bara att användas på den årliga besiktningen, och däremellan är dom helt orörliga något som skivbromsar klarar mycket dåligt.
De enda bilar som borde ha skivor bak är rena tävlingsbilar, bilar som drar tunga vikter eller möjligen om man kör över Alperna med dom. Något säger mig att er Polo inte kommer att platsa i någon av dom kategorierna.
Lycka till med bygget !
Jag kommer att följa det med stort intresse. _________________ Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Growing old is mandatory, growing up is optional.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-03-31 15:37:24 Rubrik: |
|
|
Locket bak kommer kanske inte bli 100% gastätt men vi ska försöka få det så tätt som möjligt ,eller så får vi ventilera batteriboxen (svagt undertryck)vid laddning
Ang bakbromsarna håller jag helt klart med ,men för att kunna få bilen godkänd som ombyggt fordon måste hela bromssystemet bytas,att få tag i större/mindre/andra bromstrummor är svårt ,men bygga om den till skivbromsar bak är ganska lätt då Polon finns med skivor bak
Men vi kommer aldrig behöva den ökade bromskraften bak utan byter enbart för SFROs skull  _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
riksost Elektrisk

Registreringsdatum: 16 augusti 2007 Inlägg: 193 Ort: Torslanda
|
Postat: 2009-03-31 17:12:19 Rubrik: |
|
|
Måste bara fråga Johnny, är inte navmotorerna perfekta för montering på Polons bakaxel?
Måste ju spara massa vikt och utrymme, och ev kostnad till förmån för LiFPO packen? _________________ Ladda är silver, trampa är guld.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sonic intresserad

Registreringsdatum: 30 december 2007 Inlägg: 26 Ort: Gävle
|
Postat: 2009-03-31 20:02:46 Rubrik: |
|
|
Kul att ni dokumenterar det hela så föredömligt. Hade jag bott i Karlskrona så hade jag definitivt lämnat in min bil på service för att kunna ratta eran lånebil under tiden. Säkert en bra investering i marknadsföringen också.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2009-04-01 10:01:54 Rubrik: |
|
|
Jag befinner mig i Kina just nu och är på gång att beställa ett par navmotorer för utvärdering.
Var och besökte TS i Ningbo förra veckan (återkommer till detta senare) och kollade även tillverkningen av e-rider motorcyklarna, de har gjort stora förbättringar och har en ny modell som gör 105km/h.
Ursäkta "off-topicen"...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
riksost Elektrisk

Registreringsdatum: 16 augusti 2007 Inlägg: 193 Ort: Torslanda
|
Postat: 2009-04-01 11:38:19 Rubrik: |
|
|
Mycket spännande.
Väntar på mer information med spänning.
Fick du provköra de nya modellerna också? _________________ Ladda är silver, trampa är guld.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
qer Forumstammis

Registreringsdatum: 27 januari 2009 Inlägg: 666
|
Postat: 2009-04-01 20:45:52 Rubrik: |
|
|
Poppe skrev: | Har man dessutom regenerativ bromsverkan så används bromsarna ännu mindre. |
Fast nu har de valt en WarP 9" och konstruktionen av den motorn tillåter inte regenerativ inbromsning. Det går iofs utmärkt att använda en seriemagnetiserad motor för regenerering, det är lite knöligt pga motorns konstruktion men inte värre än att vi kommer se till att det funkar med den controller vi håller på att konstruera, men det funkar alltså INTE med Warp 9"! Försöker man köra regenerering på en sån så kommer i bästa fall borstarna käkas upp på nolltid och i sämsta fall gör man en plasmaboll av hela skiten. Mao dåligt.
Orsaken till det är pga att WarP 9" är avancerad 10 grader (ungefär, minns inte exakta vinkeln) för att tåla högre spänning och den förskjutna vinkeln plus generatoreffekt funkar kratta ihop. Kostov har däremot en motor som verkar som klippt och skuren för detta, deras 11". Det har nåt med borstkonstruktionen att göra (dels är motorn inte avancerad och dels har den extraborstar som ska förhindra ljusbågar på nåt sätt) men jag minns tyvärr inte detaljerna.
WarP 9" är dock en väldigt fin motor på alla sätt och vis så det är definitivt inget dåligt val, däremot kan den, som sagt, inte agera regenerativ bromsning.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-04-03 11:41:02 Rubrik: |
|
|
Nu har vi fått adapterplattan färdig,passformen blev över förväntan
Ska se om jag hinner tillverka ett bakre fäste och ett trigghjul till styrboxen i helgen,man börjar ju bli lite sugen på provkörning..
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|