Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 148
Ort: Mora

InläggPostat: 2020-08-19 18:31:17    Rubrik: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri Svara med citat

Kotaktade Dalas EV Repair i Fnland för att höra mig för lite om att få ett större batteri i min Leaf 2015.
Jag tänkte att det kunde vara intressant för andra som går i samma tankar att ta del av vår mail korrespondens.
Jag skrev följande till dem:

Hej.
Jag funderar på att uppgradera till ett större batteri i min Nissan Leaf
från 2015, men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på
först.

40 kWh batteriet har ju problem med "Rapid Gate" på dom tidiga 40 kWh
modellerna detta "löstes" ju av Nissan genom att tillåta högre
temperaturer i batteriet vid snabbladdning.
Får ni till det så att BMS tillåter högre temperaturer vid
snabbladdning så att man under sommarhalvåret kan snabbladda ett antal
gånger utan att bms bara tillåter snabbladdnig med ca: 19 kW efter ca 2
laddstopp?.
Hur många snabbladdningar skulle ni med er erfarenhet säga att man kan
göra med ett 40 kWh batteri i en Leaf från 2015 under Maj - September med
någorlunda acceptabel laddhastighet vid en långresa på upp mot 1000 Km?

Bibehåller man alla funktioner i bilen inc snabbladdning efter en batteri uppgradering hos er?

Om jag lämnar bilen till er hur många dagar skulle ni behöva ha bilen för att göra jobbet?

Detta är vad jag fick till svar:

Hej Andreas,

Bilen funkar precis som vanligt efter en uppgradering. Jag har hittils
använt mig av pre-Rapidgate temperaturmappen för alla kunder, men det
går vid behov byta till snabbare hastigheter.

Såhär ser den kartan ut:
uint8_t qc_speed_gen4[13] = {50, 60, 70,90,125,125,125,105,100, 90,
80, 70, 50}; //Speed in Amps
//actual temp *C -15 -12 -9 -6 -3 10 23 36 40 42 45 47 50
//bars 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Jag körde förra veckan 500km, och vid det tredje laddstoppet (400km)
så fick jag 32kW hastighet som max. Vid en långresa så skulle jag
nästan säga att det är bättre att strypa ner hastigheten tidigt, så
att man inte lägger så stor mängd värme i batteriet direkt. Men detta
är ju helt plats-beroende och personlig preferens/körstil. Vet inte om
jag skulle försöka mig på några 1000km resor, då vore 62kWh packet en
mycket bättre lösning. Men dessa är ytterst svåra att få tag på.

Själva uppgraderingen tar 6h, så inget invecklat! Det går även att
fixa till det så att du själv gör den, eller anlitar nån lokal
verkstad för själva lyftandet. Har >5st kunder redan i Sverige som
gjort bytet helt själva!

Tillgängligheten för 40kWh är låg. Det tar i genomsnitt 2mån mellan
varje chans att köpa ett sånt batteri från nån skrot. Har redan 3st i
kö som har förhandsbetalat, så om du vill komma med i kön så säg till!
Men bered dig på lång väntetid. Alternativt försök leta lokalt,
bildelsbasen.se och köp direkt nåt pack dyker upp. Det blir också en
mera ekonomisk vinst för dig på detta sätt!

Siffrorna förstår jag inte ett jota av, någon som har koll?
Jag har funderat på att uppgradera till 40 eller 62 kW pack men det luta nog åt 40 kW hållet.
Tycker ju att det låter som en ganska enkel historia, med det sagt så skulle jag aldrig få för mig att göra bytet själv då jag absolut inte besitter dom kunskaperna som behövs.

Priserna som dom har är som följer (detta är om dom gör allt jobb)

24kWh->24kWh, 3000€
24kWh->30kWh, 5500€
24kWh->40kWh, ~5900€
30kWh->40kWh, ~4700€
##kWh->62kWh, ~9990€ (Not performed yet!)

Jag tycker att priserna låter väldigt rimliga.
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 490
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2020-08-20 10:56:58    Rubrik: Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri Svara med citat

BRsweden skrev:

uint8_t qc_speed_gen4[13] = {50, 60, 70,90,125,125,125,105,100, 90,
80, 70, 50}; //Speed in Amps
//actual temp *C -15 -12 -9 -6 -3 10 23 36 40 42 45 47 50
//bars 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Siffrorna förstår jag inte ett jota av, någon som har koll?

Siffrorna styr hur mycket Ampere man kan ladda med beroende på batteritemperatur.

Är batterierna -15 grader kalla visas 0 bars i batteritemp-displayen på instrumentpanelen och man får ladda i max 50A. Vid -12 tänds första batteritemp-baren och man får ladda i 60A, etc

Full laddfart 125A har man när batteriet är mellan -3 och +23 grader varmt. Varmare batteri än så börjar sänka laddhastigheten.

I tabellform blir det:
Kod:
Temp Bars Laddström Effekt
-15    0     50A    18   kW
-12    1     60A    21.6 kW
 -9    2     70A    25.2 kW
 -6    3     90A    32.4 kW
 -3    4    125A    45   kW
 10    5    125A    45   kW
 23    6    125A    45   kW
 36    7    105A    37.8 kW
 40    8    100A    36   kW
 42    9     90A    32.4 kW
 45   10     80A    28.8 kW
 47   11     70A    25.2 kW
 50   12     50A    18   kW

Jag är lite osäker på vilken spänning jag ska räkna med, tog 360V. Är det någon som vet om jag borde räknat med annan spänning säg till så justerar jag tabellen.

Observera att dessa är MAX ström och effekt, laddeffekten kan begränsas av andra faktorer också, som tex batteriets laddnivå.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dala
Passiv


Registreringsdatum: 13 december 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2020-09-16 07:17:01    Rubrik: Svara med citat

Hej @BRsweden ,
Har nu en ny uppdatering som jag tryckt ut åt batteriuppgraderingskunder, vilket lägger till en DC max laddgräns, som man kan slå på då man snabbladdar för att minimera rapidgate vid lång resa. Förklarar allt i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=ensZ33hhNB8&feature=youtu.be

MVH Daniel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.99 sekunder att ladda.