Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Problem med delade batteripackar.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Turesund
intresserad


Registreringsdatum: 18 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: By Kyrkby

InläggPostat: 2020-08-22 12:06:17    Rubrik: Problem med delade batteripackar. Svara med citat

Har 2 st batteripackar med 8 st Lifepo4 celler, mellan packarna finns en kabel 50kvmm ca 1,5 meter. Vid urladdning eller laddning ställer spänningsfallet i kabeln till problem för BMS-en. Detta förstår jag men finns någon kunnig på forumet som har ett förslag som kringgår problemet så vore jag tacksam. Två BMS-er och två laddare kan nog lösa det men verkar lite omständligt.
_________________
Prius G4
Elcat 1993 12,2 kWh
T-King vit 8,2 kWh
T-King svart 5,7 kWh
Buddy Röd Bly
Buddy Grön Lithium
Båt El 2KW
och en Fossilbil Vitara för att dra hem dom
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rakskuret
intresserad


Registreringsdatum: 30 augusti 2019
Inlägg: 22
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2020-08-23 07:52:27    Rubrik: Svara med citat

Har du ordentlig kontakt mellan kabel och kabelsko mina kablar hade oxiderat så jag byter ut mina kablar kan bli galvansika strömmar som gör så att det blir dålig kontakt på insidan kabelsko
I min bil hade det gått i genom hela kabeln byt kabeln till ny och testa igen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-08-23 08:14:20    Rubrik: Svara med citat

Om du har ström och spänningsfall kan du räkna ut resistansen och sedan jämföra med det teoretiska värdet för 1,5m 50mm².

Ifall kabeln visar sig vara OK, är det bara 2 vägar jag ser:
*Korta avstånd / minska spänningsfall fysiskt
*BMS-ändringar

Vad har du för BMS?
Om du har extra kanaler lediga kan du koppla så att en kanal bara mäter kabelns spänningsfall. Det förutsätter att du kan avaktivera cellövervakningen/larm på den cellen (kabeln) i en mjukvara.

Om BMS har slavkort som kommunicerar isolerat får du "möblera om" så att skarven/kommunikationen hamnar över kabeln.

Med ett enklare BMS är det nog helt enkelt så att du får byta BMS eller bygga om batteriet utan långa skarvar.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Turesund
intresserad


Registreringsdatum: 18 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: By Kyrkby

InläggPostat: 2020-08-31 11:45:04    Rubrik: Dålig kabel Svara med citat

Det visade sig vara kabeln. Tog kabeln från en systerbil och det fungerar bra. BMS som jag använde var en Chargery 24T och den kan inte ställas in för att läsa en separat kanal. Nu när kabeln fungerar ska jag sätta in en Jikong Smart Active BMS som just nu utvärderas i en annan bil. Tack för alla tips.
_________________
Prius G4
Elcat 1993 12,2 kWh
T-King vit 8,2 kWh
T-King svart 5,7 kWh
Buddy Röd Bly
Buddy Grön Lithium
Båt El 2KW
och en Fossilbil Vitara för att dra hem dom
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.08 sekunder att ladda.