Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bilsemester till Berlin

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tompajo
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Täby, Stockholm

InläggPostat: 2019-07-22 21:20:36    Rubrik: Bilsemester till Berlin Svara med citat

Jag tänkte bara kort dela med mig av några erfarenheter från när jag och familjen tog vår BMW i3 från Stockholm till Berlin och tillbaka. Att åka elbil I Sverige är aldrig några problem. Vi valde att teckna Bees (clevers) abonnemang som kostar 400 kronor för en månad och då får man ladda hur mycket man vill. Billigt och enkelt och om det uppstår något problem vid en laddstation så är det bara att ringa deras kundtjänst så löser de problemet snabbt och smidigt.

Även i Danmark fungerar det ganska enkelt att hitta laddstationer som fungerar. Däremot när man kommer till Tyskland blir det genast svårare att ladda. Det svåra är egentligen inte att hitta laddstationer utan det svåra är att få igång dem. Inga svenska laddkort fungerar i Tyskland. Inte ens clevers laddkort fungerar på clevers laddstationer. Vi provade att ladda ner ett antal olika tyska ladd-appar för att kunna starta laddning men vi lyckades sällan att få dem att starta. På alla laddstationer finns det ett tyskt supportnummer och ett internationellt. Vi ringde det internationella numret många gånger och varenda gång de hörde att vi pratade engelska så slängde de på luren i örat!
Vid ett tillfälle när vi hade åkt runt till fem olika laddstationer var batteriet nästan helt slut och vi försökte på alla sätt att få igång laddaren, men inget fungerade. Då frågade vi ett gäng tyskar om det möjligen var någon som kunde prata engelska och det var lyckligtvis EN som gjorde det. Vi frågade om han kunde tänka sig att ringa den tyska supporten åt oss. Han pratade med supporten i nästan 25 minuter innan han fick igång laddningen.
Så deras support är helt värdelös.

Vi kom på att det enklaste sätten att ladda på är tex på vissa Lidl eller små laddstolpar som finns i vissa större städer. De heter inogy och är gratis. Tyvärr är det bara 22 kWh men om man passar på att promenera runt i staden samtidigt som man laddar är det inga problem. Dessutom var det gratis att parkera vid dessa laddstolpar. De är svåra att hitta eftersom de är korta och diskreta och ibland skymda av bilar. Vissa hotel som vi bodde på lyckades vi få låna ett 230v uttag för attladda över natten. Men det var ovanligt.

En annan sak är att det ofta är vansinnigt dyrt att ladda på vanliga laddstationer. Till exempel clever tog 24 kronor per mil för min BMW.
_________________
BMW i3 94 Ah, BMW i3 60 Ah, E-up, Elcykel (hemmabyggd 3000 W)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 186

InläggPostat: 2019-07-22 21:56:53    Rubrik: Svara med citat

Kan vara bra med roamande laddbrickor som gäller hos flera leverantörer, Plugsurfing och Einfachstromladen (från Maingau Energie har jag för mig) täcker det mesta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2019-07-22 23:01:39    Rubrik: Svara med citat

Jag har varit i Berlin med Nissan Leaf 24kWh. De var jättedåliga på svenska i Tyskland och hittade ingen som kunde bra svenska. Varför skulle folk i Tyskland tala annat språk än landets språk? Jag fick därför tala tyska med tyskarna vilket går mycket bra för att klara sig i Tyskland? Jag tog färjan mellan Trelleborg och Rostock. Man slipper då åka genom, i mitt tycke, tråkiga Danmark. Jag kollade laddstolpar med utmärkta goingelectric.de och deras karta över e-tankställen.

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Men det finns inte många strömtankställen Rostock-Berlin. Jag fick även ladda gratis på Nissan i Rostock. Jag fick övernatta i Güstow(Slottshotellet har väggladdbox). Sedan laddade jag på Nissan i Neuruppin, också gratis på Chademo, men med en slant till kaffekassan. IKEA, Aldi och Lidl kan ha gratis snabbladdstolpar men finns inte överallt.

Jag kan tillägga besöket Berlin var sommaren 2017. Då hade de inte ännu uppfunnit miljöplaketten som ska klistras på bilrutan.


Senast ändrad av haralt den 2019-07-23 07:19:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 490
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2019-07-23 00:07:45    Rubrik: Svara med citat

Ska ni åka in i Berlin eller andra tyska städer kom då ihåg att skaffa umweltplakette, ett grönt klistermärke som visar att bilen är en miljöbil. Att det är en elbil räcker INTE. Har du inte gröna märket åker din elbil på €80 i miljöböter.

Klistermärket kostar runt €8 och kan skaffas på tyska bilverkstäder. Var beredd på att visa upp bilens papper och svara på tusen frågor, proceduren tar över 15 minuter. Alternativt kan man beställa online, men räkna med över två veckors leveranstid till Sverige. Inga spontanresor. Sen tycker de att man permanent ska klistra fast märket på vindrutan för all framtid för att man ville en gång besöka en tysk stad. Ja tjena.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 612

InläggPostat: 2019-07-23 09:38:05    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
jättedåliga på svenska i Tyskland


Läste du ens vad tomoajo skrev, onödigt att raljera sådär.
Är inte för mkt begärt att det ska gå kommunicera på Engelska i Europa.
Tyvärr kan attituden vara som beskrivet här.

Det finns apar och taggar med roaming i europa.
Kolla Newmotion eller Plugsurfing
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
/CitiGo -20 Vit
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2070
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-07-23 11:06:10    Rubrik: Svara med citat

En gång i tiden, på 70- och en bit in på 80-talet var förutom engelska, tyska (eller franska, men let's face it, vem vill lär sig franska?) språk man var tvungen att läsa om man ville ha någonslags högre utbildning, tror 5 år var minimum men vanligast 6 år.

Därför har vi i dag en hel hög med gamla gubbar och kärringar som kan lite tyska, och tilläggas bör att tyskastudierna inte var några speciellt lustfyllda lektioner, därför är man (med rätta) lite stolt över att man överlevde dem.

//Frieden und Liebe

Själv läste jag franska i 5 år och kommer 30 år senare inte ihåg ens hur man säger "hallå".
Mr. Green
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2019-07-23 13:14:25    Rubrik: Svara med citat

Om jag ska vara ärlig, var det faktiskt en tysk på turistbyrån i Berlin i stadsdelen Köpenick, som snackade svenska och bra också. Men han talade mycket bra tyska också.
När Berlinmuren raserades 1989 och östtyska folket befriades från vänsterregimens bojor och förtryck då ökade intresset för tyska markant i Sverige. Ryska tvingades östtyskarna på den tiden lära sig för att kunna lyda order från ryska herrefolket som bestämde. Jag började kvällskurser i tyska tidigare ca 1985. Vi åkte bil till Berlin 1990 och kommer ihåg svartväxling, alla blårykande trabanter och jätterhålen i motorvägen. Man har mycket nytta av tyska som ingenjör.

Åker man till England eller för den delen USA kan gemene man inget annat än landets språk. Det är nästan bara de som studerat på universitet och högskolar som lär sig något främmande språk. Det är samma för gemene man i spansktalade Sydamerika. Därför inte schysst att raljera och kräva att just tyskar som står på gatan i ens närhet ska kunna tala det för dem främmande språket engelska. De kanske inte gått på universitet eller högskola. De tyskarna kanske var bra på något annat främmande språk än just engelska. Turkiska eller polska kanske? Man kan inte kräva att en person ska kunna tala ett visst främmande språk. Det måste vara frivilligt inlärt.


Senast ändrad av haralt den 2020-08-26 07:03:29, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elbilsspekulant
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 februari 2017
Inlägg: 8
Ort: Ume

InläggPostat: 2020-08-15 09:11:18    Rubrik: Åka i europa Svara med citat

Om man tänkt sig på att resa runt europa med elbil finns det nåt bilmärke som är bättre?
Kan man tanka tex en polestar 2 på teslas stationer?
Kostnad per kwh?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tompajo
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Täby, Stockholm

InläggPostat: 2020-08-15 10:02:06    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Därför inte schysst att raljera och kräva att just tyskar som står på gatan i ens närhet ska kunna tala det för dem främmande språket engelska.

Jag raljerande inte över att gemene man inte kan andra språk är sitt eget men att förvänta sig att en internationell support ska kunna engelska är inte en överdriven förväntan tycker jag. Speciellt inte eftersom det fanns ett annat nummer till den tyskpratande supporten.
_________________
BMW i3 94 Ah, BMW i3 60 Ah, E-up, Elcykel (hemmabyggd 3000 W)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3269
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2020-08-26 04:32:42    Rubrik: Re: Åka i europa Svara med citat

Elbilsspekulant skrev:
Om man tänkt sig på att resa runt europa med elbil finns det nåt bilmärke som är bättre?
Kan man tanka tex en polestar 2 på teslas stationer?
Kostnad per kwh?


Det handlar nog mest om planering. Uppenbart är/var det jobbigare med en Leaf24 år 2017 än det är idag med Leaf62 år 2020-2021.

Gäller att vara förberedd och planera lite i förväg. Att ha hotell/övernattning där man kan toppa upp över natten är ju fint.

Det är inte självklart att det största muskedundret till bil är bäst. Tänk på att ett vägguttag blir snabbare i km/h räknat ju snålare bil du har. Fastnar man på en laddstolpe så kan man ju vinna en hel dag i tid om man har en snål bil mot något muskedunder som drar 3kWh/mil.

Enda möjliga fördelen är väl en bil med CCS (Inte alla Tesla som stödjer CCS heller faktiskt)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 186

InläggPostat: 2020-08-26 07:01:06    Rubrik: Re: Åka i europa Svara med citat

Elbilsspekulant skrev:
Om man tänkt sig på att resa runt europa med elbil finns det nåt bilmärke som är bättre?
Kan man tanka tex en polestar 2 på teslas stationer?
Kostnad per kwh?

På Teslas snabbladdare går det enbart att ladda Tesla. Så det bästa bilvalet är en Tesla med CCS, då kan du ladda i princip överallt. Om du tar med en Chademo-adapter (som Tesla model X och S har) kan du även ladda om du skulle råka hitta en laddare med enbart fungerande Chademo.
Men som Henke2 skriver så funkar det att åka med alla märken idag, bara mer planering. Kolla in https://abetterrouteplanner.com/, prova att planera en resa med olika bilmodeller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 417
Ort: Rögla

InläggPostat: 2020-08-28 17:30:45    Rubrik: Svara med citat

Ska man resa i Tyskland och deras grannländer är nog https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/ bra att planera med, har mycket information om laddstolparna.
_________________
Leaf LE40 -18
Tesla model 3 sr+ -20
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.65 sekunder att ladda.