Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ska jag skaffa elbil?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
wemme
Nyfiken


Registreringsdatum: 24 augusti 2020
Inlägg: 10

InläggPostat: 2020-08-25 09:10:04    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Om man gillar att leta laddning typ flera gånger om dagen *och* ändå åka till bensinstationen ibland, då är pluginhybrid ett bra val.

Gjorde det ett år, och det var roligt som "sport" att försöka hitta laddare på stan och köra så mycket som möjligt på el.

När min fru körde startade bensinmotorn så fort bilen rullat ut ur garaget, och blev typ till hälften varmkörd på hennes "nödvändiga" ärenden. Batteriet var typ 95% fullt när hon kom hem.

Service två ggr om året, med dyra oljebyten på bensinmotorn fast den bara gått ett par hundra mil.

Nej tack. Bättre med en riktig elbil som inte startar en oljebrännare så fort man vill ha AC, värme eller göra en omkörning.

Nu skall det ju sägas att det finns olika pluginhybrider, men alla jag sett hittills har egenheten att bensinmotorn skall startas i tid och otid, inte bara när man skall till Frankrike.


Usch vad du fick en plug-in-hybrid att låta jobbig haha. Men det ligger nog absolut något i vad du säger.

Hade jag haft laddning på min parkeringsplats så hade jag kanske övervägt det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
skagget
Aktiv


Registreringsdatum: 12 januari 2016
Inlägg: 47
Ort: Falköping

InläggPostat: 2020-08-25 09:56:15    Rubrik: Svara med citat

wemme skrev:

Hade jag haft laddning på min parkeringsplats så hade jag kanske övervägt det.


Lång skarvsladd? Laughing
_________________
Toyota Prius -10
Think City "Classic" - 99
Renault Clio Electrique -96
Volvo 940 -96
VW 1303S -73
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3269
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2020-08-25 10:03:08    Rubrik: Svara med citat

wemme skrev:
Därför spanar vi på SUV, Hatchback eller liknande som har lite bättre space så man slipper gnället från ekonomiklass Razz

Men det är absolut något att lägga in i listan för provkörning.


Prova mycket, låna hem en helg eller så. Många bilar har lustiga egenheter som på pappret ser riktigt fint ut men i verkligheten så får man en "aha".

Nissan använder exempelvis något som heter CHAdeMO, en laddkontakt som blir ovanligare och ovanligare.

Kia e-niro som antagligen är den SUV som blir aktuell finns med två batteristorlekar varar det lilla har tekniska detaljer som gör snabbladdningen ganska mycket långsam. Samma sak med "nya" Ioniq av 2020:års modell. Längre räckvidd till vardags men långsammare på långresan.

Men det är å andra sidan samma vilken bil man än köper. Ju mer man läser på desto klokare blir man. Dock tenderar elbilar att ha större fallgropar om man ställer spec på pappret mot verkliga livet.

Du gör rätt som ser det som ett projekt, plocka info här och där och hitta din egna röda tråd. Undvik att fråga säljare, för dom har faktiskt sämst koll av alla.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-08-25 11:15:55    Rubrik: Svara med citat

Har man inte möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så är bilägande med dagens inköps priser där elbil kostar som 2st bensin bilar svindyr mardröm... krävs så mycket planering och disciplin som inte är lätt att beskriva... kan vara extra krångligt särskilt om man är bästis med Murphy...

Om jag hade samma situation med kunskap som jag besitter skulle jag vända mig mot HYBRID alternativ... enkelt svar är effektivisering av drivlinan där konsument har alla fördelar av eldrift som stöd för förbränningsmotor där förbrukningen halveras, miljöpåverkan är per automatik halverad och användare upplevelse blir korrekt... så skulle jag välja och definitivt modell som passar mina behöv storleksmässigt, samt jo snålare dessutom bättre... motivation är enkelt: kostnad blir mycket mindre, stress faktor minskas eftersom laddinfrastruktur i Sverige är fortfarande sådär (jag måste åka 3mil till närmaste snabbladdare), man behöver inte planera till detalj och krypköra stundtals eftersom finns ingen garanti att enda snabbladdare är fungerande... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-08-25 12:00:41    Rubrik: Svara med citat

Kia har 3 olika modeller för Niro, som är av så kallad terrängbilstyp:

-en renodlad elbil med batteri 40 kWh eller 64 kWh.
Får endast ha löjlig krok för cykel, ej vanlig dragkrok.
Räckvidd på batteri 40 kWh ca 25 mil.
Räckvidd på batteri 64 kWh ca 35 mil.

-en pluggIn-bensinbil med batteri på 8,9 kWh, kan laddas utifrån.
Får ha vanlig dragkrok. Räckvidd på batteriet ca 4,5 mil.

-en hybrid-bensinbil, batteri 1,56 kWh, går inte att ladda utifrån.
Får ha vanlig dragkrok.

Det verkar gå lätt att lasta in och lasta ut ur bagageutrymmet. Ingen hög kant att behöva lyft upp över vid urlastning. När baksätena fälls ner, fås ett plant lastutrymem tillsammans med bagageutrymmet. Det verkar alltså ganska bra. Det är mycket bättre än på en Nissan Leaf 40 kWh och en Rönå Zoé 41 kWh, som båda har hög kant att lyfta upp över och inget plant lastutrymme då baksätena fälls ner utan en irriterande kant bildas på 15 - 20 cm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2070
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-08-26 11:52:47    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle absolut kunna tänka mig en e-niro, men när man börjar kolla på priset, 481' i baspris, så går tankarna osökt till "om jag lägger på lite pengar till, vad får jag då?"

80' till och man får en Model 3 SR+, dess fördelar och nackdelar kan man debattera så klart, men den har i alla fall 1000kg släpvagnsvikt om man är lagd åt det hållet.

Om Kia hade satt, säg 381' i baspris, då hade e-niro varit svårare att motstå.

Hyundai Ioniq ligger bättre i pris, men om man skall köpa en fabriksny är ju det lilla problemet att Hyundai har "förstört" den fr.o.m. 2020(?) års modell genom att sätta i det där batteripacket som har jättelåg laddeffekt. Det blir inte bara svinsegt att åka på längre resor, utan också dyrt om man kör på Vattenfalls laddare som har minutavgift eller Eon som börjat köra med minutavgift från 45:e minuten (det tar mer än 54 minuter att ladda till 80% enligt hyundai)
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.