Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Pontiac Trans Sport 1995

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
storpontus
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2017
Inlägg: 6
Ort: Handen

InläggPostat: 2020-03-18 15:01:39    Rubrik: Pontiac Trans Sport 1995 Svara med citat

Har just köpt mig en 25 år gammal Pontiac Trans Sport, som komplement till min lilla e-Up!

Endast 5300 mil o i ett oförskämt bra skick.
Alla ytterpaneler på karossen är i plast så det är mindre plåt som kan rosta.

Ofta framställs den som bland de fulaste bilar som tillverkats men sett till hur dagens, aerodynamiska, elbilar ser ut så kanske tiden har kommit ikapp?

Funderar på om denna inte vore ett bra objekt för elkonvertering?

Motor o växellåda o delar av framvagnen sitter på en hjälpram som man kan plocka ut i sin helhet. Borde underlätta för att få till tex motorfästen m.m. för en elmotor.

Under det plana golvet finns rätt mkt plats som idag används för bränsletank, avgassystem, resrvhjul m.m. Här borde en hel del batterier få plats och ge bra viktfördelning.

Gissar att man skall kika på tex Teslamotor. Bilen väger ju en del så rätt kraftigt maskineri är nog inte fel. Idag sitter där en 3,8liters V6:a på 172 hk men den såldes även i Europa med en 4 cylindrig 2,3liters maskin på typ 120 Hk.

Vad tror ni om mina ideer?

Spelar det någon roll när man registreringsbesiktigar ombyggnaden hur gammal bilen är? Det borde väl räcka med ombyggt fordon vid elkonvertering så man inte åker på amatörbyggt fordon och i så fall får ny årmodell. Tanken är att denna skall bli 30 år o då skattefri o besikning vart annat år.











_________________
Willys Overland CJ-3 Jeep 1955
AMC AMX 1980
Chevrolet G30 Cut-away Van 1991
VW Caddy Life 2011
VW e-Up 2014
En bil av varje sort m.a.o.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-03-18 16:08:46    Rubrik: Svara med citat

För att kunna klara besiktningens regler måste max tillåtet vikt konverterad fordon vara inom 2330kg… 480kg utöver förare och det som bortplockas från Poniac… med andra ord Tesla drivlinan väger lika mycket som Pontiac original plus batterier där 100kg motsvarar 10kWh batteri med dagens norm, ge och ta… Steel konverterar Vito med Tesla detaljer och vikt är mest problematiska punkten:
http://elbil.forum24.se/elbil-about7749-0-asc-0.html

Jag hade samma bekymmer med mitt projekt en gång i tiden, sen fick jag ta bort några batteri block, besikta utan dem, sen montera tillbaka, sen bygga om till LiFePO4 batteri pack:

http://www.evalbum.com/2078

Räkna, mät, budgetera, planera tid… sen kanske det blir lättare att köpa Nissan Evalia 40kW… men roligare att bygga om Pontiac…
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
storpontus
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2017
Inlägg: 6
Ort: Handen

InläggPostat: 2020-07-16 07:37:41    Rubrik: Vikten är så klart ett probem för alla elbiler Svara med citat

Jasså en Tesslamotor med reduktionsväxel väger lika mkt som en v6:a och 4stegs automat. Det var illa. O då blir det så klar tungt. Undrar om det finns Bilen är ju rätt tung i sig själv men undrar om det finns lättare elmotorer som skulle orka, än Tesla alltså?

Nissan Evalia är ju en ganska spinkig plåtlåda som inte tilltalar mig särkilt mkt. Och jo det kommer ju nu snart allt möjligt på elbilsområdet, Intressantast tänker jag är Sono Sion, om den nu nånsin blir verklighet. Men jag hade gärna köpt en utan solcellerna som mest verkar ploj.

Nä bättre använda e-uP,en till de 95 % av resorna den räcker till o sen tanka Pontiacen när barnbarn o barnvagnar skall med. för att inte tala om byggmaterial eller Mamma o hennes rullstol.
_________________
Willys Overland CJ-3 Jeep 1955
AMC AMX 1980
Chevrolet G30 Cut-away Van 1991
VW Caddy Life 2011
VW e-Up 2014
En bil av varje sort m.a.o.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 186

InläggPostat: 2020-07-16 09:41:32    Rubrik: Svara med citat

240 kg för drivlina enligt https://www.teslarati.com/tesla-model-s-weight/
Sono Sion kan du nog glömma. Nu ska de låta bygga ett par prototyper för marknadsföring, med drivlina från annan produktionsbil. Detta för att få in mer förbeställningar och investerare, pengarna är slut igen. Så långt har de kommit sedan 2016. Om du bygger om din Pontiac är du på samma nivå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1742
Ort: Östersund

InläggPostat: 2020-07-16 10:12:05    Rubrik: Svara med citat

du ska nog klara dig med frontmotorn från en tesla den kan ge tillräckligt med effekt för den bilen och väger om jag inte minns helt fel under 100kg.

min motor och låda ur Citroen C8 vägde 210kg (2,2l radfyra med manuell 5v)
Jag har den stora bakre motorn och den väger under 150kg, tror ca 135kg.

Har dock inte fått in sakerna i bilen.

kolla på openinverter.org/forum för mer info.
Där finns en som konverterat en touran med Leaf prylar. det verkar funka bra.

Jag har även en byggtråd där.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
storpontus
Nyfiken


Registreringsdatum: 12 mars 2017
Inlägg: 6
Ort: Handen

InläggPostat: 2020-07-16 21:14:39    Rubrik: Svara med citat

Hej Per.

Fanns mkt intressanta projekt på den sidan. Och Citroen C8 är ju i stort rätt likvärdigt uppbyggd som Trans Sporten.

Att de som bygger på bakhjulsdrivna bilar behåller växellådan kan jag i viss mån förstå men som i tex Touranexemplet göra det med en framhjulsdrivnen bil har jag svårare att koppla. borde vara både enklare och inte minst lättare att ta ett kompletet paket med motor o reduktionsväxel o diffrential från någon lämplig elbil.

Men jag tror att Leaf o NV200 motorer är lite klena för en Pontiac? Det är väl mest Tesla som har kraftigare maskin o som finns så pass gamla att det finns skrotade bilar. Eller kan det finnas nån annan donatorbil?
_________________
Willys Overland CJ-3 Jeep 1955
AMC AMX 1980
Chevrolet G30 Cut-away Van 1991
VW Caddy Life 2011
VW e-Up 2014
En bil av varje sort m.a.o.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.