Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjulbyte vinter sommar RDKS problem?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2020-01-19 15:23:43    Rubrik: Hjulbyte vinter sommar RDKS problem? Svara med citat

Hur är det med Renault Zoé tillverkad mitten 2018 och däcktryckskontrollsystem?
Har Zoén endast 4 st minnesplatser för däcktrycksensorer i omborddatorn, also endast för en uppsättning hjul t.ex. sommarhjulen?

När man då hemma byter till vinterhjulen uppstår problemet att omborddatorn inte känner igen vinterhjulens däcktrycksensorer och varningslampan för däcktryck tänds. Det går att lösa genom att köra till Renault-verkstad och betala dem en stor slant att de med specialapparat skriver in vinterhjulens däcktrycksensorer i omboddatorn. Men då skrivs tyvärr sommardäckens däcktrycksensorer över och försvinner. När byte till sommarhjul, då samma visa. Heltok!

Andra biltillverkare har 8 minnesplatser för däcktrycksensorer så att identitet för både 4 st sommarhjul och 4 st vinterhjul kan lagras i minnet.

Har Renault Zoé numer 8 minnesplatser för däcktrycksensorer, eller envisas med att ställa till det för bilägare i länder där hjul bytes 2 ggr/år.
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2020-01-19 15:24:31    Rubrik: Re: Hjulbyte vinter sommar RDKS problem? Svara med citat

Anonymous skrev:
Hur är det med Renault Zoé tillverkad mitten 2018 och däcktryckskontrollsystem?
Har Zoén endast 4 st minnesplatser för däcktrycksensorer i omborddatorn, alltså endast för en uppsättning hjul t.ex. sommarhjulen?

När man då hemma byter till vinterhjulen uppstår problemet att omborddatorn inte känner igen vinterhjulens däcktrycksensorer och varningslampan för däcktryck tänds. Det går att lösa genom att köra till Renault-verkstad och betala dem en stor slant att de med specialapparat skriver in vinterhjulens däcktrycksensorer i omboddatorn. Men då skrivs tyvärr sommardäckens däcktrycksensorer över och försvinner. När byte till sommarhjul, då samma visa. Heltok!

Andra biltillverkare har 8 minnesplatser för däcktrycksensorer så att identitet för både 4 st sommarhjul och 4 st vinterhjul kan lagras i minnet.

Har Renault Zoé numer 8 minnesplatser för däcktrycksensorer, eller envisas med att ställa till det för bilägare i länder där hjul bytes 2 ggr/år.

Till överst på sidan
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 255
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-20 12:18:54    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag en 2015 men skulle tro att 2018 inte har speciellt stor skillnad gällande detta.

Japp, finnes endast 4platser för sensorerna.

Jag har löst det med en obd2läsare och en app i mobilen. Fick åka till däckverkstaden första gången men nu har jag id för alla 8 sensorerna och ändrar själv i appen vilka 4 som är monterade på bilen. Funkar klockrent.

Men man undrar ju... Det är några år sedan TPMS kom så man borde ha fått kritik för detta. Kan inte vara helt omöjligt att ändra i programvaran.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-20 15:29:19    Rubrik: Svara med citat

haralt här, kom oavsiktligt som gäst tidigare här ovan

Jag fick just veta att för Renault Zoé tillverkad 2018 envisas Renault-teknikerna fortfarande med endast 4 minnesplatser i omborddatorn för däcktrycksensorer, istället för bra mycket lämpligare 8 st. Man tar sig för pannan!

Tack för tipset!
Är det programmet CanZe du har i mobiltelefonen? Är det det man ska använda vid hjulbytet för att läsa in ID-nummer för däcktrycksensorer i Zoés blott 4 minnesplatser för däcktrycksensorer i omborddatorn?
Jag har CanZe i en mobiltelefon och ser att det finns "tires info" där.
Dongle OBD för blåtand har jag också.

Då kan man snuva Renault-Handlaren på den pengen(ett par hundra troligen) som han trodde han hade som säker inkomst varje vår/höst, som han annars kräver för programmera in däcksensorerna vid varje hjulbyte sommar/vinter.

Hur får du reda på vad däcksensorerna har för Id-nummer? Det kan du väl inte se eller läsa ut med OBD-dongeln?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-01-20 16:22:41    Rubrik: Svara med citat

Om man har ID för sensorerna kan man också beställa sensorer som är klonade, så behöver man inte göra ett dyft sedan vid säsongsbytet

https://tpmswarehouse.co.uk/frequently-asked-questions/#unique-identifier6
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-20 16:39:51    Rubrik: Svara med citat

Ja det vet jag att man kan skaffa kloonbara däcktrycksensorer och få klonade av leverantören för vinterhjulen, t.ex. fabrikat CUB. Och klona dem att få samma identitet som sommarhjulen. Då givetvis inga problem vid hjulbytet vår/höst.
Men nu är det så att sommarhjul och vinterhjul redan finns och har däcktryckssensorer(tyvärr Renaults som inte går att klona). Man vill ju inte gärna låta kränga av däcken och kasta befintliga fungerande Renault-däcktrycksensorer skaffa nya för dyra pengar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-01-20 16:55:06    Rubrik: Svara med citat

Företaget jag länkar till indikerar att man kan beställa sensorer med ID klonade från original Zoe sensorer.

https://tpmswarehouse.co.uk/shop/renault/renault-zoe-tpms/renault-zoe-2012-replacement-tpms-sensor/

Var har du hittat information att Zoe har sensorer som inte går att klona?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-20 21:22:49    Rubrik: Svara med citat

Renault-handlaren (säljaren) sa faktiskt så sent som idag att " Renault original sensorer går inte att klona. Och vi klonar heller inga andra sensorer. Det går fortfarande (alltså årsmodell 2019) endast att läsa in 4 sensorer"

Det är vad jag hört också från annat håll. Men Renault tillverkar nog inga sensorer, utan det är VDO eller Schrader som tillverkar dem, tror jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-01-21 07:29:39    Rubrik: Svara med citat

Har inte någonsin träffat en säljare, av något bilmärke som varit tillräckligt tekniskt kompetent för att besvara en fråga av något verkligt tekniskt djup.

Däremot har de ofta varit tvärsäkra i sina uttalanden om saker de inte alls begriper.

Om man tänker efter ett slag är det ganska logiskt att det blir så. Killar och tjejer med intresse och talang för teknik blir inte säljare. Säljare blir de som är duktiga på att övertyga folk om saker, för sin egen eller sin arbetsgivares ekonomiska vinning.

Nu vädrade jag kanske mina fördomar här, men varsågod, det bjuder jag på! Razz
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-21 09:38:31    Rubrik: Svara med citat

Så som du säger är det för det mesta. Det finns säkert bilsäljare som är tekniskt kunniga också. Jag blev dock litet tveksam på denna säljarens tekniska kunskaper då han inte visste om hjulbultarna på de befintliga sommarhjulen(alu-fälgar), som sitter på bilen, även passar på stålfälgarna för vinterhjulen. Han sa bara att det får vi se när vi har bytt till vinterhjulen om de behövs andra hjulbultar för stålfälgarna. Det är en stor bilfirma och de har karosseriverkstad, lackering och däckservice, så han hade enkelt kunnat fråga sina mer kunniga kollegor och på samma gång lärt sig något nytt.

Rédigé 3 feb 2020: Faktiskt hjulbultarna för sommarhjulens alu-fälgar kunde användas på vinterhjulens stålfälgar. Det var ju bra! Men det sitter Renault original däcktrycksensorer i alla 8 hjulen.


Senast ändrad av haralt den 2020-02-03 17:12:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 255
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-22 14:18:36    Rubrik: Svara med citat

Det kan inte vara så att han menade tvärt om?

Alltså att det inte går att klona Renaults sensorer, dvs man inte kan byta id på befintliga monterade Renault sensoer.

Att det inte skulla gå att klona dom är ju en omöjlighet. Det är ju bara ett id. Kan man läsa ut id:t ur en sensor kan man också programmera en annan sensor med samma id.

Så om han inte menade tvärt om, så hade han fel.

Och svar på en tidigare fråga:
Japp det är CanZe jag har använt. Man kan se dom 4 nuvarande sensoernas id i appen. Skriv ned dom. Efter julbyte åkte jag till däckgubben och fick hjälp att programmera om bilen. typ 200kr kostade det. Med hjälp av appen har jag nu läst ut även dom nya id:n. Så nu har jag 8st id:n nedskrivna. Bara att mata in med hjälp av appen och programmera om datorn i bilen med nya id:n beroende på vilka hjul som sitter på bilen. 0kr två gånger om året.

Finns en hel del kul man kan se i appen. Tillexempel när man laddar. Nuvarande laddningseffekt. Då är det lättare att ta ett beslut på när det börjar bli dags att åka vidare till nästa laddstolpe. Det är inte mycket av allt som finns som man kan se direkt i bilens instrumentering.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-22 14:52:45    Rubrik: Svara med citat

Renault-försäljaren menar att Renaults original trycksensorer monterade i Renault-hjulen, på dem kan man inte ändra Id-nummret. De har sina fasta orubbeliga ID-nummer. Du kan inte ge dem något annat ID-nummer än det de har.

OBD-dongeln OBD2 bluetooth ELM327 köpte jag förra året på teknikmagasinet för 300 kr. Om den dongeln funkar på Renault Zoé vet jag inte. Men den funkar klanderfritt på en Nissan Leaf 30 kWh.


Senast ändrad av haralt den 2020-01-22 15:06:54, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 255
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-22 14:57:01    Rubrik: Svara med citat

Okej, det har han troligen helt rätt i.

Blir i så fall kapitalförstöring.... Köp nya klonbara och kasta befintliga. Går kanske att sälja...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-22 15:18:49    Rubrik: Svara med citat

Man kan också avstå ifrån att programmera om vid varje hjulbyte och låta varningslampan för däcktryck lysa. I Sverige behöver däcktrycksystemet inte fungera. Tydligen endast då bilen registreringsbesiktigas, efter det tillfället behöver det inte fungera och är tydligen inget bilprovningen granskar och slår ner på. Tycker man däcktrycksvarningsljus är irriterande, kan man sätta en bit svart tejp över, vilket jag läste någon uppfinningsrik person hade gjort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-02-01 22:18:09    Rubrik: Svara med citat

Jag har provat med OBD2-dongel i en Zoé Intens 2018 OBD2-uttag och programmet CanZE i mobiltelefon, och får vid tryck på "read" de 4 st däcktrycksensorernas ID. Så långt allt väl, men trycken i däcken visas ej. Den anger 0, dvs trycket skulle vara samma som atmosfärstrycket dvs 1,013 bar(a). Men inget av däcken är det inte punka på, utan ca 2,5 bar(e).

se bild över skärmen i mobiltelefonen.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015772/d%C3%A4cktryckZo%C3%A9.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 255
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-02-01 23:59:08    Rubrik: Svara med citat

Jag har heller aldrig sett några siffror där. Men jag tror mig ha läst någonstans att bilen måste vara i rörelse för att det ska fungera. Om det stämmer vet jag ej. Har inte testat. Jag nöjde mig med att bilen slutade klaga på felaktiga sensorer efter att jag matat in nya id:n.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Limpan4all
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 augusti 2019
Inlägg: 7

InläggPostat: 2020-06-30 00:55:30    Rubrik: Svara med citat

Bilen måste upp i ca 40km/h och kört några hundra meter för att man skall få fram däcktrycket i CANZe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.