Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lexus UX 300e med branschens längsta batterigaranti
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-06-23 00:37:26    Rubrik: Lexus UX 300e med branschens längsta batterigaranti Svara med citat

Lexus UX 300e (electric) går nu att reservera som jag förstått med leverans till Svenska kunder om ca ett halvår (Jan 2021).
Bilen får branschens längsta batterigarantier på upp till 10år och smått otroliga 100 000mil!
Svenska priser är inte satta ännu men i Norge kostar bilen 409 900 kr: https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/


Senast ändrad av hanzzon den 2020-07-11 10:40:07, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2020-06-23 18:08:20    Rubrik: Svara med citat

Ja, Lexus är kända för självladdande elbilar så denna måste bli succé Laughing
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-06-25 14:11:20    Rubrik: Svara med citat

Eftersom Lexus har satsat en hel del pengar i Kina där Toyota och Lexus brand bilar säljs inte så bra längre så fick dem överenskommelse att GAC lånar drivlina från Aion LX:

https://insideevs.com/news/377391/gac-aion-lx-electric-premium-suv/

och så vups, Lexus made in China med kinesisk drivlina, batteripaket och trimmad att överensstämma med andra Lexus produkter klart för Europa säljstart… Ladies and Gentleman, meet the Lexus UX 300e:

https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-06-27 13:21:23    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Ja, Lexus är kända för självladdande elbilar så denna måste bli succé Laughing

Nja dom är kända för självladdande elhybrider vad jag har sett. 🙂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-06-27 14:51:32    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Eftersom Lexus har satsat en hel del pengar i Kina där Toyota och Lexus brand bilar säljs inte så bra längre så fick dem överenskommelse att GAC lånar drivlina från Aion LX:

https://insideevs.com/news/377391/gac-aion-lx-electric-premium-suv/

och så vups, Lexus made in China med kinesisk drivlina, batteripaket och trimmad att överensstämma med andra Lexus produkter klart för Europa säljstart… Ladies and Gentleman, meet the Lexus UX 300e:

https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero


Jag vet inte var du får dina källor ifrån eller om du sitter och gissar om saker.
Där jag kollat så har Toyotas och Lexus försäljning i Kina snarare ökat de senaste åren åtminstone fram till Corona pandemin. https://www.cnn.com/2019/02/08/business/toyota-china-sales/index.html
Vad jag fått fram så är det Toyota/Lexus som utvecklat denna bil och elmotorn 4KM i Lexus UX300 electric bygger vad jag sett på Toyotas elmotor 4JM som sedan flera år suttit i första generationen Toyotas Mirai, generation två av Mirai börjar tillverkas strax och får troligen också en snarlik elmotor.
Lexus UX 300e tillverkas för övrigt i Lexus Kyushu fabrik i Japan (som vunnit många priser för branschens högsta kvalitet) så att den är tillverkad i Kina stämmer inte heller vad jag kan se.

Såhär skriver Lexus själva om var modellen tillverkad:
"To ensure world-class quality, the UX 300e is built at our award-winning Kyushu plant alongside our other electrified vehicles, with production overseen by ‘Takumi’ master craftspeople. Attention to detail is everywhere, from the beautiful hand-sanded paintwork, to the cleanroom assembly of electric motors, to the leather seats that are inspired by the traditional Japanese quilting technique of ‘sashiko’. Before shipping, each UX 300e is checked and checked again for perfection."
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-06-29 07:17:56    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:


Jag vet inte var du får dina källor ifrån eller om du sitter och gissar om saker.


Lexus hade svårt att hitta batteri leverantör, deras policy och gamla kontraktet med Panasonic hjälper inte heller om dem skulle fortsätta bygga självladdade ELBILAR... Mr. Green Hyundai också skriver att dem själva bygger elbilar, drivlina och batteri är utvecklat och köpt från LG... Rolling Eyes

GAC LX80D och Lexus UX300e är 2 identisk bilar, som Polo - Fabia, som Peugeot 208 och Citroen C3, som Golf/Octavia/A3, min Ioniq och Niro... deras plattform är identiska, batteri samma till sista detalj, samma drivlina, samma specifikation till sista detalj... men kosmetisk, fintrimmad, finish och allt känslan är Lexus exklusivt som det sa vara... bilarna som ska till USA produceras i Japan för att inte panta dem med höga import skatt till Förenta Staterna, Bilar för EU och KINA ska tillverkas i KINA, men dem som vill tro att deras Volvo laddhybrid programmet skruvas i Sveriga kan fortsätta göra det, samma som Lexus ägarna kan drömma om Japan tillverkade elbilar, det inte är förbjudet...

Om det finns bilmärket som skulle överleva No Matter What detta är Toyota/Lexus... deras filosofi är så komplex, dedikerad och förfinad att dem är riktiga hjältar när det gäller eldrift och elektrifieringen... vi här på forumet retas lite eftersom vi körde deras hybrider, byggde om dem till eldrift och det var roligt 2005-2010... sedan dess dem hade förträngd utvecklingen och satsat på det dem hade finslipad elhybrid för att börja sälja det med "själv laddade ELBIL" argument...

UX300e blir storsäljare definitivt eftersom Lexus hardcore fans och alla andra som gillar kvalitet och exklusivitet skulle nappa direkt, men bara dem få vet att i grund och botten bilen är rebranded GAC LX80D... Mr. Green
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-07-04 17:04:10    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
hanzzon skrev:


Jag vet inte var du får dina källor ifrån eller om du sitter och gissar om saker.


Lexus hade svårt att hitta batteri leverantör, deras policy och gamla kontraktet med Panasonic hjälper inte heller om dem skulle fortsätta bygga självladdade ELBILAR... Mr. Green Hyundai också skriver att dem själva bygger elbilar, drivlina och batteri är utvecklat och köpt från LG... Rolling Eyes

GAC LX80D och Lexus UX300e är 2 identisk bilar, som Polo - Fabia, som Peugeot 208 och Citroen C3, som Golf/Octavia/A3, min Ioniq och Niro... deras plattform är identiska, batteri samma till sista detalj, samma drivlina, samma specifikation till sista detalj... men kosmetisk, fintrimmad, finish och allt känslan är Lexus exklusivt som det sa vara... bilarna som ska till USA produceras i Japan för att inte panta dem med höga import skatt till Förenta Staterna, Bilar för EU och KINA ska tillverkas i KINA, men dem som vill tro att deras Volvo laddhybrid programmet skruvas i Sveriga kan fortsätta göra det, samma som Lexus ägarna kan drömma om Japan tillverkade elbilar, det inte är förbjudet...

Om det finns bilmärket som skulle överleva No Matter What detta är Toyota/Lexus... deras filosofi är så komplex, dedikerad och förfinad att dem är riktiga hjältar när det gäller eldrift och elektrifieringen... vi här på forumet retas lite eftersom vi körde deras hybrider, byggde om dem till eldrift och det var roligt 2005-2010... sedan dess dem hade förträngd utvecklingen och satsat på det dem hade finslipad elhybrid för att börja sälja det med "själv laddade ELBIL" argument...

UX300e blir storsäljare definitivt eftersom Lexus hardcore fans och alla andra som gillar kvalitet och exklusivitet skulle nappa direkt, men bara dem få vet att i grund och botten bilen är rebranded GAC LX80D... Mr. Green


Om dom nu skulle bygga på samma platta och ha samma chassi så måste det isåfall vara Gac som bygger på Toyota/Lexus då deras chassi bygger på TNGA som är Toyotas utvecklade plattform sedan snart 5år och i grunden samma som tex senaste Prius som presenterades 2015.
"Gamla kontraktet med Panasonic" som du beskriver startade som ett utvecklingssamarbete mellan Toyota och Panasonic med första Priusen 1997 men sedan dess har det mesta förändrats då Toyota själva tagit över utvecklingen och ägandet i Primearth EV Energy som Toyotas avdelning nu heter och man tillverkar i dag över 1,5 miljoner batteripaket årligen med både Nimh och Litium teknik och har fullt upp med att utöka och möta efterfrågan där för dess stigande försäljning: https://m.energytrend.com/news/20180725-12395.html

Därför har Toyota sedan 2017 startat ett nytt utvecklingssamarbete med Panasonic för att tillsammans utveckla bättre och mer hållbara batterier och få tillgång till flera av Panasonics fabriker batterikapacitet.
Dessutom gör man sedan 2017 liknande utvecklingssamarbeten med både Kinesiska Byd och CATL främst för batterikapacitet för dessa marknader.
Utöver det utvecklar och tillverkar även fler avdelningar inom Toyota batterier som Toyota industris.

Lexus i både Sverige och Europa skriver att bilen blir tillverkad i Japan och dom skulle knappast kunna ljuga om en sån sak så jag tror helt enkelt att du har fel här eller vad har du annars för källor som säger att den skulle bli byggd i Kina?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-07-05 17:24:38    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:
.

Lexus i både Sverige och Europa skriver att bilen blir tillverkad i Japan och dom skulle knappast kunna ljuga om en sån sak så jag tror helt enkelt att du har fel här eller vad har du annars för källor som säger att den skulle bli byggd i Kina?


Min stark rekommendation är att man inte ska lita ord till ord vad biltillverkare skriver på sin sida, vill man informera sig börja läsa globalt och lista ut så mycket som möjligt, tex:

https://blog.lexus.co.uk/world-premiere-lexus-ux-300e/

Lexus UX300E Japansk Toyota elektrfierad stålthet ska börja levereras först till Kina marknad redan nu, sen EU marknad senare 2020, Japan 2021, USA sista kvartal 2021... vänta nu, Japans stålthet skulle byggas i Japan, inte säljas i Japan för att fraktas till EU... just ja... böter om du inte säljer tillräckligt elbilar, men om du har satsat på hydrogen och inte har elbil och säljer självladdade elbil som inte är elbil då är du lite försenad med att skippa böter, då säljer man Kina syskon elbil som eget för att inte straffas, Toyota är närmast mål linjen med eget lineup, fattas några små decimaler för att skippa böter:




Läs vidare bilens specifikation, batteri är luft kyld, har Typ2 AC och Chademo DC 50kW ladd port, året är 2020, vi snackar dedikerad elbil till EU marknad skräddarsydda att matcha EU konsument...
Frågar man erfaren elbil kunnig som kör bara elbil sedan 2008 om Lexus UX300E då skulle man få svar att bilen är "compiance vehicle", byggd att kunna säljas i mycket begränsad volym, till publik som redan har 2 bilar, söker status fordon för stads körning eventuellt kan köras lite längre om man inte har bråttom och ingen kioskvältare eller revolution som PriUS en gång i tiden... Lexus/Toyota behöver inte stressa, dem kan fortfarande skörda på vad dem är bästa på, själv laddade elbilar, dem har ingenting att visa eller sälja när det gäller riktiga prestanda revolutionerande elbilar, tyvärr Rolling Eyes

Jag faktisk längtar att provsmaka elbil Lexus made in Japan, min granne jobbar på Lexus har redan bokat bilen så fort bilen landar till salongen... Mr. Green

Är det nån som har beställt el-Lexus?
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-07-07 01:27:28    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
hanzzon skrev:
.

Lexus i både Sverige och Europa skriver att bilen blir tillverkad i Japan och dom skulle knappast kunna ljuga om en sån sak så jag tror helt enkelt att du har fel här eller vad har du annars för källor som säger att den skulle bli byggd i Kina?


Min stark rekommendation är att man inte ska lita ord till ord vad biltillverkare skriver på sin sida, vill man informera sig börja läsa globalt och lista ut så mycket som möjligt, tex:

https://blog.lexus.co.uk/world-premiere-lexus-ux-300e/

Lexus UX300E Japansk Toyota elektrfierad stålthet ska börja levereras först till Kina marknad redan nu, sen EU marknad senare 2020, Japan 2021, USA sista kvartal 2021... vänta nu, Japans stålthet skulle byggas i Japan, inte säljas i Japan för att fraktas till EU... just ja... böter om du inte säljer tillräckligt elbilar, men om du har satsat på hydrogen och inte har elbil och säljer självladdade elbil som inte är elbil då är du lite försenad med att skippa böter, då säljer man Kina syskon elbil som eget för att inte straffas, Toyota är närmast mål linjen med eget lineup, fattas några små decimaler för att skippa böter:




Läs vidare bilens specifikation, batteri är luft kyld, har Typ2 AC och Chademo DC 50kW ladd port, året är 2020, vi snackar dedikerad elbil till EU marknad skräddarsydda att matcha EU konsument...
Frågar man erfaren elbil kunnig som kör bara elbil sedan 2008 om Lexus UX300E då skulle man få svar att bilen är "compiance vehicle", byggd att kunna säljas i mycket begränsad volym, till publik som redan har 2 bilar, söker status fordon för stads körning eventuellt kan köras lite längre om man inte har bråttom och ingen kioskvältare eller revolution som PriUS en gång i tiden... Lexus/Toyota behöver inte stressa, dem kan fortfarande skörda på vad dem är bästa på, själv laddade elbilar, dem har ingenting att visa eller sälja när det gäller riktiga prestanda revolutionerande elbilar, tyvärr Rolling Eyes

Jag faktisk längtar att provsmaka elbil Lexus made in Japan, min granne jobbar på Lexus har redan bokat bilen så fort bilen landar till salongen... Mr. Green

Är det nån som har beställt el-Lexus?


I detta fall verkar det faktiskt vara du som behöver läsa på, bilen kommer ju att byggas i Lexus Kyushu-anläggning som ligger i Japan även om den delar grunddesign med Toyotas CHR som även ska byggas i Kina för den Kinesiska marknaden.
Toyota/Lexus har inte haft siktet inställt på att skapa en bil med suveräna prestanda eller snabbast tänkbara laddeffekt utan de hårdaste kraven har istället som vanligt hos Toyota/Lexus legat på kvalitetsområdet där målet har varit att bilen ska få branschens högsta verkliga kvalitet och hållbarhet vilket även gäller batteriet och det är även anledningen till att man vågar ge branschens längsta batterigaranti på upp till 10år och hela 100 000mil.

Om du läser lite om batteriet så ser du snart att det inte stämmer överens med den bil du tror att batteriet kommer ifrån och att det inte handlar om ett vanligt luftkyld batteri (ala Nissan) utan en effektiv aktiv AC-luftkylning till varje cell som man valt för maximal hållbarhet i kombination med lägre tillverkningskostnad och servicekostnad (inga kylväskebyten) samtidigt som batteriet värms upp snabbare vintertid med värmeslingor under varje batterimodul då man slipper värma upp den annars kalla kylarvätskan som ligger som en tröghet och kyler mot batterierna.

Ja Toyota ligger bäst till av alla traditionella biltillverkare med sina genomsnittliga utsläpp hos sina sålda bilar tack vare att man istället för dieselmotorer satsat på att införa effektiva hybrider med lägre utsläpp och låga nypriser i snart hela modellprogrammet, nu när man snart nått det (endast 19% av Toyotas försäljning i Sverige låg på traditionella förbränningsmotorer utan elmotor och hybridhjälp 2019 medans alla traditionella konkurrenter fortfarande säljer över 50% traditionella förbränningsmotorer) så kommer nästa mål för Toyota bli att införa allt fler laddhybrider, FCEV och BEV (minst en ny varje år) och fasa ut de traditionella förbränningsmotorerna helt där hybridtekniken utgör miniminivån i världen under ett antal år.

Ps: Du får ge mig grannens regnummer/chassienummer så fort bilen kommer i vinter så kan jag berätta för dig exakt var bilen är producerad om du tvivlar. 🙂
: https://sverige.toyota/nyheter/pressreleaser/ux-300e-lexus-forsta-elbil-har-klassledande-kvalitet-och-rekordlang-batteritrygghet


Senast ändrad av hanzzon den 2020-07-07 10:46:54, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2020-07-07 09:38:51    Rubrik: Svara med citat

Om garantin

- endast 5år/10000mil på drivlinan
- Garanti 8år/16000mil på batteriet
- Man kan köpta till 10år/100000mils batterigaranti till okänt pris
Om ovanstående ska gälla måste serviceprogrammet följas.

Alltså verkar garantin på drivlina aldrig överstiga 10000mil
Om vi antar servicekostnad 4000kr/1500mil, så blir det 24000kr upp till 10000mil.
Batterigarantin 16000mil blir 40000kr i servicekostnad och upp till 100000mil kostar det 240000kr för att behålla garantin plus kostnaden att köpa garantin.
Känns lite som Mercedes 30års rostskyddsgaranti, dvs den kom inte kunden till gagn.

Men generellt så brukar batterier och drivlinor ej krångla på elbilar.
Hoppas dom slopar 1500mils service.

Om någon köper 10år/100000mils garantin bör man köra 10000mil per år för att utnyttja den fullt ut, det blir 6st servicebesök per år. Det tror jag inte en normal människa klarar, plus 24000kr.
Citat:
"10 ÅRS FÖRLÄNGD BATTERIGARANTI
Som ett mått på Lexus självförtroende vad gäller elektrisk fordonsteknik erbjuds som tillval upp till 10 års eller 100 000 mils förlängd garanti för alla funktionsfel på elbilsbatteriet, vilket även innefattar om batteriets kapacitet skulle understiga 70 procent. Förutsättningen är att serviceprogrammet följts och utförts hos en Lexus-auktoriserad verkstad. Som standard ges en tillverkargaranti som omfattar 8 år eller 16 000 mil för om batteriets kapacitet skulle understiga 70 procent, samt 5 års eller 10 000 mils garanti på funktionsfel i drivlinan."
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984


Senast ändrad av Leaf den 2020-07-07 09:41:45, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-07-07 09:41:45    Rubrik: Svara med citat

Det låter som du läst lite för djupt i reklambroschyren, Hanzzon.

Luftkylt batteri är luftkylt, att man tar luft från AC:n är en budgetlösning som Mitsubishi kört med i över 10 år. Att man slipper kylvätskebyten är bara trams, kylvätska är inte raketforskning, varken att tillverka eller byta med några års mellanrum. Det är som att hävda att VW bubblan är bra för att den har luftkyld motor.

Men man får ge din arbetsgivare att de är duktiga på marknadsföring, de skriver upp allt dåligt med bilen till att vara något bra.

Men vem skall köpa den? Garanti och marknadsföring verkar vara riktad till äldre personer som vill ha trygghet och problemfritt bilägande, samtidigt har den relativt kort räckvidd och CHAdeMO som inte går att använda på långresa. Hur skall farmor/farfar kunna åka, på julafton och hälsa på barnbarnen som bor 10 mil bort om inte batteriet räcker, och det inte går att snabbladda? Jag tror nog de köper en Hyundai Kona istället, som är överlägsen på i princip alla punkter.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-07-07 10:53:00    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Om garantin

- endast 5år/10000mil på drivlinan
- Garanti 8år/16000mil på batteriet
- Man kan köpta till 10år/100000mils batterigaranti till okänt pris
Om ovanstående ska gälla måste serviceprogrammet följas.

Alltså verkar garantin på drivlina aldrig överstiga 10000mil
Om vi antar servicekostnad 4000kr/1500mil, så blir det 24000kr upp till 10000mil.
Batterigarantin 16000mil blir 40000kr i servicekostnad och upp till 100000mil kostar det 240000kr för att behålla garantin plus kostnaden att köpa garantin.
Känns lite som Mercedes 30års rostskyddsgaranti, dvs den kom inte kunden till gagn.

Men generellt så brukar batterier och drivlinor ej krångla på elbilar.
Hoppas dom slopar 1500mils service.

Om någon köper 10år/100000mils garantin bör man köra 10000mil per år för att utnyttja den fullt ut, det blir 6st servicebesök per år. Det tror jag inte en normal människa klarar, plus 24000kr.
Citat:
"10 ÅRS FÖRLÄNGD BATTERIGARANTI
Som ett mått på Lexus självförtroende vad gäller elektrisk fordonsteknik erbjuds som tillval upp till 10 års eller 100 000 mils förlängd garanti för alla funktionsfel på elbilsbatteriet, vilket även innefattar om batteriets kapacitet skulle understiga 70 procent. Förutsättningen är att serviceprogrammet följts och utförts hos en Lexus-auktoriserad verkstad. Som standard ges en tillverkargaranti som omfattar 8 år eller 16 000 mil för om batteriets kapacitet skulle understiga 70 procent, samt 5 års eller 10 000 mils garanti på funktionsfel i drivlinan."


10år/100 000mils garantin lämnas om bilen servas på Lexus verkstäder, jag tror att de flesta servar sin elbil hos märkesverkstad faktiskt (Kia, Hyundai, Nissan ect hos sina märkesverkstäder) och den behöver inte köpas till utan ingår då automatiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-07-07 11:07:25    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det låter som du läst lite för djupt i reklambroschyren, Hanzzon.

Luftkylt batteri är luftkylt, att man tar luft från AC:n är en budgetlösning som Mitsubishi kört med i över 10 år. Att man slipper kylvätskebyten är bara trams, kylvätska är inte raketforskning, varken att tillverka eller byta med några års mellanrum. Det är som att hävda att VW bubblan är bra för att den har luftkyld motor.

Men man får ge din arbetsgivare att de är duktiga på marknadsföring, de skriver upp allt dåligt med bilen till att vara något bra.

Men vem skall köpa den? Garanti och marknadsföring verkar vara riktad till äldre personer som vill ha trygghet och problemfritt bilägande, samtidigt har den relativt kort räckvidd och CHAdeMO som inte går att använda på långresa. Hur skall farmor/farfar kunna åka, på julafton och hälsa på barnbarnen som bor 10 mil bort om inte batteriet räcker, och det inte går att snabbladda? Jag tror nog de köper en Hyundai Kona istället, som är överlägsen på i princip alla punkter.


VW bubblan kunde aldrig kyla motorn med kallare luft än yttertemperaturen så det är en jäkla skillnad jämfört med att kunna kyla med 0 graders luft direkt till cellerna.
Alla föredrar inte Tesla nypriser eller Kias servicepriser så självklart finns det anledningar till varför man väljer olika konstruerade kylsystem.
Den snabbare uppvärmningen vintertid och att slippa exempelvis Kias dyra kylvätskebyten är dock fördelar man får utöver den lägre tillverkningskostnaden.

Det blir ju inga problem för farmor att hälsa på barnbarn 10 mil bort med en räckvidd i NEDC på 40 mil och i WLTP på över 30mil, och även om det är längre så kan den ju snabbladdas med 50kw eller så får hon väl helt enkelt stoppa i kontakten i väggen medans dom firar julafton om dom nu behöver åka över 30mil under samma dag.

Jag jobbar för övrigt på en allbilsverkstad med alla bilmärken på orten sedan snart 18år med erfarenheter från de flesta bilmärken.
Hyundai Kona är en av de mest prisvärda elbilarna på marknaden men jag tror att Lexusen blir en lite mer påkostad i kupén och en tystare bil än den men båda har helt klart sina platser för att fler ska upptäcka elbilens fördelar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2020-07-07 14:46:12    Rubrik: Svara med citat

Ok, ifall det ingår så borde Lexus ta bort texten "erbjuds som tillval"

Vi kanske ska göra en plus/minus lista vad vi tycker om bilen.

+ rätt snygg, lagom storlek?
+ förhoppning om hög kvalité på inredning och driftsäkerhet

- litet batteri
- chademo, facepalm
- långsam laddning då chademo laddarna ger max 50kW

Farhågor
- kort räckvidd Pga relativt litet batteri och troligtvis hög förbrukning
- dyr onödig tvångs service
- dyr i inköp
- kortaste drivlinegarantin på marknaden?(10000mil)
- lexus ligger långt efter På BEV marknaden
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-07-07 16:28:05    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Ok, ifall det ingår så borde Lexus ta bort texten "erbjuds som tillval"

Vi kanske ska göra en plus/minus lista vad vi tycker om bilen.

+ rätt snygg, lagom storlek?
+ förhoppning om hög kvalité på inredning och driftsäkerhet

- litet batteri
- chademo, facepalm
- långsam laddning då chademo laddarna ger max 50kW

Farhågor
- kort räckvidd Pga relativt litet batteri och troligtvis hög förbrukning
- dyr onödig tvångs service
- dyr i inköp
- kortaste drivlinegarantin på marknaden?(10000mil)
- lexus ligger långt efter På BEV marknaden


-Kina byggd
-ingen dragkrok i nån pressmeddelande
-7.5sec till 100km med 300Nm motor, mormors strypt pga. "garanti"
-Lexus dedikering till föråldrad infotainment och massa knappar...






+Lexus/Toyota ska Bygga elbilar (YES!) love
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-07-07 18:42:58    Rubrik: Svara med citat

hanzzon skrev:

VW bubblan kunde aldrig kyla motorn med kallare luft än yttertemperaturen så det är en jäkla skillnad jämfört med att kunna kyla med 0 graders luft direkt till cellerna.
Alla föredrar inte Tesla nypriser eller Kias servicepriser så självklart finns det anledningar till varför man väljer olika konstruerade kylsystem.
Den snabbare uppvärmningen vintertid och att slippa exempelvis Kias dyra kylvätskebyten är dock fördelar man får utöver den lägre tillverkningskostnaden.


Hur tänker du att du skulle få snabbare uppvärming med elektrisk slinga vs cirkulerande uppvärmd vätska? Does not compute.

hanzzon skrev:

Det blir ju inga problem för farmor att hälsa på barnbarn 10 mil bort med en räckvidd i NEDC på 40 mil och i WLTP på över 30mil, och även om det är längre så kan den ju snabbladdas med 50kw eller så får hon väl helt enkelt stoppa i kontakten i väggen medans dom firar julafton om dom nu behöver åka över 30mil under samma dag.


5000 mil i Nissan Leaf (200km NEDC) och 1500 mil med Model 3 (motsv 447km NEDC) och 116km till farmor/farfar säger att det är ett problem.

Finns INTE en sportmössa att du kommer 30 mil på en svensk julafton med WLTP på 30 mil, inklusive några timmars paus för julskinka och kalle. Har den värmepump, förresten? Annars blir det till att leta rätt på en CHAdeMO-laddare på julkvällen.

hanzzon skrev:

Jag jobbar för övrigt på en allbilsverkstad med alla bilmärken på orten sedan snart 18år med erfarenheter från de flesta bilmärken.
Hyundai Kona är en av de mest prisvärda elbilarna på marknaden men jag tror att Lexusen blir en lite mer påkostad i kupén och en tystare bil än den men båda har helt klart sina platser för att fler ska upptäcka elbilens fördelar.


Att båda har sina platser, där är vi helt eniga. Men Lexusen tillför inte mycket mer än Kona, så vi får se hur mycket den kommer sälja i praktiken.

EDIT: bifogar ett diagram över registreringsstatistik, var tror ni Lexusen kommer komma in? Jag tippar på i närheten av Mercedes EQ som också är marknadsförd till åldringar, utan att faktiskt vara attraktiv för den gruppen.

_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2020-07-08 10:26:38    Rubrik: Svara med citat

Tror också i EQC nivå men efter jag fått sett den hemska inredningen (90tal) så tror jag hälften av EQC försäljningen. Möjligtvis högre första månaderna när hardcore Lexus entusiaster beställt.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-07-08 17:13:31    Rubrik: Svara med citat

Oftast elbilar med gott om potential har nån krux eller defekt eller konstigheter som bara mycket begränsad publik kan gilla... Nya Prius är bästa exempel, skapelse som Bara hardcore fans kan uppskatta och gilla... Kona EV är också så konstig bil att man måste kompromissa brutalt mycket... Ioniq EV nyaste är riktigt fälla... EQC bara MB fanboys kan hylla och avguda... E-TRON är spel för gallerian för rika... Osv.

Lexus Ux300e saknar massa finesser och Wow UMPF som bara självaste Lexus synonym kan rädda, dock vi alla vet att deras bästföre har närmat sig utgång datum för länge sedan...
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hanzzon
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2014
Inlägg: 16

InläggPostat: 2020-07-11 10:31:17    Rubrik: Svara med citat

Det var värst vad alla verkar negativa till såpass många elbilar på denna sida och har sina egna teorier och sanningar om att en bil som byggs och tillverkas i Japan ändå måste vara byggd i Kina?
Jag trodde faktiskt att man var positiv till alla nya BEV modeller som kommer ut.
Att alla modeller har för och nackdelar har ju funnits i alla tider beroende på vad som prioriterats vid utvecklingen men men här kanske det inte är tillräcklig status innan man köpt sin Tesla för åtminstone 650 000kr? Tack för mig!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2020-07-11 11:10:50    Rubrik: Svara med citat

Tror många av oss rävar är besvikna över att inte mer hänt sedan första Leafen kom ut för 10år sedan. Det är nästan bara räckvidden som förbättrats sedan dess om man bortser från Tesla.
Att sedan en bil i golf klassen som Leaf eller Kia kostar lika mycket som en Tesla ~ 500000kr, gör inte saken bättre.(Model 3 kostar 500 efter premien)
Om folkbilarna hade blivit rejält billigare eller bättre så hade nog inte så många "klagat"
Men jämfört med en fossilbil är el "golf" bilarna så mycket bättre
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.