Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trädgårdstraktor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 255
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-06-08 10:19:31    Rubrik: Trädgårdstraktor Svara med citat

Hej,

Funderar på att bygga mig en trädgårdstraktor av mindre modell.

Batterier har jag liggande sedan tidigare. Systemspänning nominellt 60v.

Jag letar efter motor på kanske 5-10kW funderade på en sådan där "pannkaksmotor" typ:http://www.thesuperkids.com/et48vo15hpor.html (Första googleträffen bara för att visa vad jag menar).

Men jag har ju sett att Nissan Leaf motorer säljs billigt i Norge. Vad krävs för att driva en sådan? En sån där lite enklare kontroller som jag sett hos, kan det vara Golden Motor dom hette? Och får man alls ur någon effekt alls vid 60v?

Ja det är en tanke. Allt börjar med en tanke. Smile Någon som har några egna tankar att lägga till mina? Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-06-13 11:59:56    Rubrik: Svara med citat

Till en trädgårdstraktor skulle jag nog testa om det går att använda en större bilgenerator som motor.

https://www.youtube.com/watch?v=IKqy3rRWJQE
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-06-13 16:24:28    Rubrik: Svara med citat

Jag vill nog avråda från generatorspåret efter att ha provat det. Dels behöver man högt varv (10.000rpm och upp) vilket komplicerar växellådan, och dels är det ganska dålig verkningsgrad, vilket utvecklar mycket värme som man måste kyla bort.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-06-19 00:49:38    Rubrik: Svara med citat

Beror på val av generator och styrning av rotorström samt statorström. Finns generatorer som har sällsynt bra konstruktion, där verkningsgraden är jämförbar med borstlösa motorer.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-06-19 08:29:41    Rubrik: Svara med citat

Lindningarna är dimensionerade för att ge hög utström, 50-150A, vilket gör att det är grov tråd och relativt få varv, när man jämför med en elmotor.

För att få rimlig ström genom motorn behöver man därför ha relativt låg spänning=dåligt vridmoment eller hög frekvens=högt varvtal.

Rotorlindningen på den generator jag använde verkade ge mest vridmoment vid ca 2A/8V, så det är inte i rotorlindningen man förlorar största delen av energin.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-06-19 10:03:55    Rubrik: Svara med citat

Håller väl delvis med, av praktiska skäl. Men hur många lindningsvarv motorn har spelar dock ingen roll för motorns prestanda, om man kan sin motorlära. Inom rimliga gränser, såklart. Det är ju inte så praktiskt med 2V 2000A eller 2000V 2A. Men i det här fallet är det inte tillräckligt extremt för att bli ett praktiskt problem (anser jag).
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2073
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-06-20 12:04:14    Rubrik: Svara med citat

Det hänger ju lite grann på vilken typ av kontroller man kan få tag på till rimligt pris också.

I Kina tillverkas det enorma mängder elektriska mopeder och mindre motorcyklar, så motorer och kontrollerar från dem finns att beställa till mycket bra pris. Går nånslags gräns vid 4-5KW, därunder får man motor och kontroller för bara ett par tusenlappar, men finns också upp till 10KW, dock lite dyrare.

10KW bör ju räcka för en trädgårdstraktor?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-06-21 11:52:42    Rubrik: Svara med citat

Jo, det var därför jag delvis höll med.

Ja, det är ju bara att handla ett färdigt paket från Goldenmotor eller något.

Fördelen med billiga motorer är att man tex kan skrota det där förfärliga arrangemanget av remmar undertill (eller hydraulöverföringen vissa har) och driva klippningen med separat motor. Om man vill.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.61 sekunder att ladda.