Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Använda DC snabbladdning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 54
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2020-06-14 17:29:47    Rubrik: Använda DC snabbladdning Svara med citat

Har klämt in ett batteri ca 70kwh på en släpvagn som skall användas
till längre resor till min AMAZohm.Bilens batterier är på 25 kwh , så totalt
kommer jag ca 70 mil på en laddning.Kan ladda med type 2 kontakt , men börjar
grunna på om man inte kan använnda dc snabbladdning, vid behov.
Kan lätt koppla om batterierna på vagnen till ca 300V, vilket innebär att en snabbladdare
skulle tolerera denna spänningen.Kruxet är att det bl.a. behövs en enhet för kommunikationen s.k. power line communication (PLC) mellan vagnens batterier och snabbladdaren.
Någon som har koll på hur man får tag på en sådan grunka.
Har under åren fått fina tips på det här forumet så jag hoppas på det bästa.
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2070
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-06-14 19:58:03    Rubrik: Svara med citat

Det du behöver är inte en PLC utan en BMS som kan kommunicera med laddaren, antingen enligt CHAdeMO-protokoll eller CCS.

Snabb googling säger att CCS är utom räckhåll för hemmabyggaren, men det finns en BMS som heter Orion som inte kostar miljoner - den skall gå att få att lira med CHAdeMO
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 262
Ort: Baerum

InläggPostat: 2020-06-15 12:32:04    Rubrik: Svara med citat

Det PLC som AMAZohm pratar om inte en industriell styrdator, utan Power Line Communication, dvs at man modulerar kommunikationssignalen genom kraftkablarna istället för att använda dedikerade signalkablar. CCS Combo kommunicerar på detta sätt, medan Chademo använder CAN bus kommunikation.

Jag har sett några DIY lösningar för Chademo, t.ex. denna: https://www.electricboxster.com/page-3

För CCS Combo har jag inte sett några DIY lösningar.
_________________
Tesla S 75D
Leaf -12
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 54
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2020-06-15 13:28:12    Rubrik: Svara med citat

Hittade på semi-emi.com ett evplc modem som bl.a. klarar CCS 2 .
Får kontakta firman för att se vad som går att använda.
Annars går det ju bra med type 2 , 22kw uttag ,kan ju leverera ca 10 mils körning på 1 timme.Problemet är ju att dom är ganska sällsynta och att dom titt som tätt är ur funktion.
Därför har jag ett rejält batteripaket för att slippa använda offentliga opålitliga uttag.
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2070
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-06-15 15:21:10    Rubrik: Svara med citat

Aha på så vis


Vad har du för BMS på släpet? Eller är det bilens BMS som sköter släpet med?

EDIT: gick tillbaka och hittade de första omnämningarna av den här AmazOHMen, då var det BMSlöst med manuell balansering, är det fortfarande så? Och du tänker försöka övertala en CCS2-laddare att släppa på effekt, samtidigt som du manuellt övervakar cellerna? Ballar av stål i så fall Mr. Green
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AMAZohm
Aktiv


Registreringsdatum: 26 mars 2009
Inlägg: 54
Ort: GÖTEBORG

InläggPostat: 2020-06-15 19:20:59    Rubrik: Svara med citat

Batterierna på vagnen sköts av en BMS från zeva , en australiensk produkt som
jobbar med canbus.Men den canbusen kan nog inte kommunicera med en chademo.
Kan tydligen jobba med TS charger, men jag har en annan laddare, 3 st switchade
aggregat i serie.Funkar hyfsat, 6kw 3 fasmatning+ 3kw trafo med likriktare som reserv.
Bryter laddningen så fort någon cell, 36st, når 4,1V.
Konstant ström på 43 A+ 20A.
Skulle vilja ligga med ca 100-150A kontinuerligt upp till 80% för att sedan bryta.
Normalt sett så räcker ju bef. laddare för att ladda upp vagnen på ca 8-9 timmar,
men lite retsamt är det att inte kunna använda snabbladdare upp till 80%.
Kanske skulle valt Orion bms som nämndes här i forumet, men det är lite för sent nu.
_________________
AMAZohm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.