Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


laddbox med effektvakt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 121

InläggPostat: 2020-01-21 10:45:28    Rubrik: laddbox med effektvakt? Svara med citat

Jag jobbar fortfarande på en optimal laddsituation hemma. Då ingen elektriker vågar ge sig på det jag skulle vilja, är plan b att byta laddbox. Jag behöver en box som laddar "dynamiskt" dvs den ska kunna öka och minska laddningen beroende på tillgänglig kapacitet. Sätter man på tvättmaskinen och vattenkokaren så laddboxen helt enkelt lugna ner sig en stund. För att detta ska vara möjligt måste man ju också mäta realtidsförbrukning. Helst vill jag även kunna visualisera och logga detta.

Just nu har jag en keba p30c-laddbox. Har fått tips på både garo och chargestorm bland andra men har ingen erfarenhet. Vad använder ni andra, något att rekommendera? Kan du kommunicera över ethernet och tcp ip vore det ju väldigt smidigt, alternativt får man dra fram kabel för canbus eller modbus. Vill dock gärna även kunna styra fler saker i framtiden, t.ex. nästa värmepanna för värme och vatten som även den lär behöva liknande styrning.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2237
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2020-01-21 10:55:13    Rubrik: Svara med citat

Har hört gott om Zappi.
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengineering.se/index.php?route=product/category&path=70

Tro det finns en annons om den nånstans här på forumet med
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-01-21 14:43:54    Rubrik: Svara med citat

Det finns Ratio Home Box Smart Typ 37612. 3-fas 400 Volt 32 A. Den har Typ2 uttag. Det medföljer 3 st strömsenorer för varje fas som knäpps över varje fasledare på ingående servis. Den steppar upp eller ner laddeffekten med 2 A steg. Den finns också som 3-fas 400 Volt 16A.
Se Ratio.nl
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 326
Ort: Falköping

InläggPostat: 2020-01-21 17:37:19    Rubrik: Svara med citat

Jag kör Zappi 1-fas och den funkar riktigt fint. Sitter en givare klämd runt inkommande elledning i mätarskåpet. Två trådar (vanlig nätverkskabel funkar fint) går till Zappin. Man kan även ha en trådlös givare.
Vet inte hur det är med visuallisering och loggning. Det finns ju lite log i Zappin men antar att du vill ha ur datan till något annat.

Kolla med Orust Engineering som säljer den, han är hjälpsam.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 77

InläggPostat: 2020-01-21 19:46:41    Rubrik: Svara med citat

Hej ... igen.

Verkar konstigt att du inte kan få till det med en vettig laddbox.

Jag gör sådana installationer regelbundet numera.

Arbetar nästan uteslutande med Garo då det är en svensktillverkad box som funkar fint. Är tillräckligt skyddad o stabil mm. SAMT är lätt att dynamiskt lastbalansera.

Att ingen elektriker vågar ge sig på detta verkar besynnerligt.
Är det möjligen för att du vill blanda in värmepanna m.m ?

Ett gott råd från mig är att ge upp den tanken nu och koncentrera dig på att få det här att funka.

Själv så har jag laststyrning separat på Värmepumpen och på laddboxen.
Funkar hur fint som helst..... Tips låt laddboxen stå ungefär 1 AMP under / panna/ värmepump....... (Beroende på hur du tänker)

MVH

Elektriker på Elajo Nyköping
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 121

InläggPostat: 2020-01-23 19:47:35    Rubrik: fixa symptom eller problem Svara med citat

Jo, dina tips har hjälpt mig vidare men det har varit tungarbetat, om man har ont i armen vill man ju gärna få reda på vad som är fel innan man hugger av den även om smärtan antagligen försvinner då. Jag vill i första hand framtidssäkra. Min tanke här, innan jag gör en massa åtgärder och byter ut det ena och andra vill jag först mäta. Att få data på förbrukningen över tid separat uppdelat per fas känns inte som raketforskning, antingen en mätare per fas, eller en mätare som kan ha sensorer på varje fas och sen skicka allt vidare men där verkar det saknas någon som är hälften dataspecialist och hälften elektriker. Eller en dataingenjör med elbehörighet. Nu blir det en garo-box men det känns inte helt rätt. Jag vill fortfarande visualisera min förbrukning.

Inom 5 år ser jag olika framtida utmaningar som ska integreras i nuvarande fastighet, solenergi för att delvis producera egen el, ny panna/luftvärmepump när nuvarande ger upp. När antalet elbilar ökar kommer det också behövas mer laddplatser, istället för att bygga en till varje bil skulle man kunna återanvända den infrastruktur som redan finns hos många, det enda som behövs är en identifikation när bilen kopplas på, en möjlighet att skicka faktura till för el till den som använt elen istället för fastighetsägaren, så fungerar det ju på publika laddställen till viss del. All utveckling går mot IoT och uppkopplade prylar. Har man ethernet och tcp/ip till kyl/frys/spis/micro/tvättmaskin med mera om några år borde man kunna hitta nya vägar istället för att jobba med 30 år gammal canbus/modbusteknik. Inom 5 år är det säkert heller inte omöjligt att det finns två elbilar eller fler i hushållet. Då uppstår nya utmaningar. Ladda flera bilar samtidigt eller köa laddningen utan att behöva gå ut mitt i natten och skifta kabel och så vidare.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 161
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2020-01-25 09:59:43    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag ju inte hur mycket du vill/kan pyssla själv, men jag gör just detta med en Keba-laddare. Dvs mäter o loggar elen, mäter o loggar batteret i bilen, mäter o loggar resten av huset (effekt/temp/rf/väder osv osv), stänger av förbrukare när det blir för mycket på någon/några faser i en prioriterad ordning.

Keba kan ju ändra laddningen "on the fly", så det är ju en enkel regel.

Styr självklart även värme/lampor/gardiner/laddnig av bilen till 80%, bevattning trädgården. Får röstnotifikation när tvätten/micron/ugnen/torktumlaren/diskmaskinen är klar. Även om någon kamera plockat upp rörelser i trädgården vissa tider. Samt när posten kommer.

Allt loggas även till databas, och presenteras grafiskt mha influxd + grafana.

Jag kör med openHAB och Green Eye Monitor som mäter all förbrukning.
_________________
Körde i3/94 BEV .. Nu i3/120
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fesk
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 december 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2020-02-12 00:28:09    Rubrik: Svara med citat

Jag använder Tibber sedan några månader tillbaka och deras laddbox av märket Easee. Använder också lastbalanseraren Watty som man kopplar in på faserna i säkringsskåpet som mäter förbrukningen i realtid. Tanken är att laddboxen pratar trådlöst med Watty som håller koll på förbrukningen per fas, om en fas förbrukar för mycket så balanserar Easee boxen över lasten på en annan fas. Funkat fint hittills, ingen säkring har gått än.
Som bonus så får man elpriset till halva priset om man smartladdar, dvs laddar när elpriset är som lägst på dygnet. Funkar kanon!

Om du är intresserad så använd länken nedan så får du 500kr att handla för i deras shop:
https://invite.tibber.com/22fe303
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2070
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2020-02-12 12:43:07    Rubrik: Svara med citat

Vill bara tillägga att det tyvärr inte är så finurligt att den flyttar över på en annan fas med lägre belastning, vänligen sluta upprepa den myten så att inte fler luras att tro det. Det skulle krävas en väldigt speciell kontaktor, eller ett kontaktornät för att utföra den konsten.

Så som det fungerar är att strömmen på den mest belastade fasen styr hur mycket bilen får dra för ögonblicket, t.ex. 10A, och om bilen har en ombordladdare som tar från tre faser, då tar den 3x10A, en fas 1x10A.

När väl boxen stängt kontaktorn, då har bilens ombordladdare direktkontakt med elnätet, och det är bilens ombordladdare som styr hur mycket och från vilken fas strömmen tas. Laddboxen kan bara "rekommendera" hur mycket ombordladdaren får ta, alternativt öppna kontaktorn och avbryta laddningen helst. Givetvis följer ombordladdaren "rekommendationen".

Denna beskrivning gäller ej t.ex. Accelev och Trafomic Walle, som jobbar enligt andra principer. De transformerar om två faser på 400V till 230V enfas, för att kunna ge högre ström på den fasen.

Om ni vill läsa om hur kommunikationen mellan laddbox och bil, och laddbox och laddbox ser ut, rekommenderar jag att läsa https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling och OCPP https://www.openchargealliance.org/downloads/

Om man läser dem inser man att det är ganska basic grejer de här laddboxarna, vilket är bra ur standard- och tillförlitlighetssynpunkt, men lastbalanseringsmöjligheterna är inte oändliga.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2020-02-12 19:43:54    Rubrik: Svara med citat

fesk,

här ovan kanske jobbar med den laddare han rekommenderar. Det luktar nästan så.

Jag reagerade också på fesks märkliga påstående. Laddar man en elbil som tar ström från alla tre faserna, en Renault Zoé, då tar den lika hög ström från varje av de tre faserna. Annars skulle det bli snedlast. Om husets andra apparater belastar en av faserna så det bara är t.ex. 5 A kvar på en av faserna på mätarsäkringen, ja då kan ombordladdaren högst ta just 5 A och det från alla faserna. Ombordladdaren kan inte ta 5 A på en fas och 15 A på de två andra faserna. Vore snedlast.

Laddar man en elbil som endast tar ström från en enda fas, en Nissan Leaf 30 kWh exempelvis, då är det skillnad, då kan ombordladdaren ta så hög ström som huset får ta av just den fasen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 83

InläggPostat: 2020-02-13 23:58:06    Rubrik: Svara med citat

Framgår inte riktigt vad du har för bil men har den enfasladdning så skulle jag kolla på

http://pureelectric.se/laddboxar/accelev-6-kw/

Den har lastbalansering som man kan ställa känsligheten på och med hög laddhastighet när kräm finns att tillgå
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 100
Ort: Västerås

InläggPostat: 2020-02-15 13:22:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Zappi v2 tillsammans med internetgateway och lastavkännare. Fungerar utmärkt!
_________________
Kör: Kia E-Niro Advance Plus Tech -19
Tidigare: Nissan Leaf 40kWh Tekna -18
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fesk
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 december 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2020-02-20 09:20:24    Rubrik: Svara med citat

Fick läsa på lite om lastbalanseringen och insåg att jag fått fel information om hur Wattyn fungerar. Jag laddar en Passat GTE (1 fas) och Wattyn meddelar laddboxen att sänka effekten på fasen för att förhindra att säkringen löser ut.

Vet inte hur det fungerar för bilar som laddar över 3 faser, antar att det blir som haralt skrev att lasten på alla tre faser sänks.

Nej jag jobbar varken med Ease, Watty eller Tibber för den delen. Men är väldigt nöjd med Tibber som elleverantör. Eftersom man får 50% på elpriset vid laddningen av elbil när man "smartladdar", dvs laddar när priset är som lägst så borde Tibber vara ett självklart val för alla elbilsägare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 186

InläggPostat: 2020-02-20 10:51:51    Rubrik: Svara med citat

Finns många andra elbolag som har timmätning och liknande priser, ofta kan man komma undan månadsavgiften vid prisförhandling.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.