Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Diverse frågor Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1665

InläggPostat: 2019-09-09 07:51:26    Rubrik: Svara med citat

Måste man inte uppge i en annons att det tillkommer batterihyra?

https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/renault_zoe_88_hk_intens_a/82475947
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-09-09 08:28:24    Rubrik: Svara med citat

Njae det måste man nog inte. Men det blir nog uppenbart rätt snabbt. Dock är det ju svårt att som spekulant jämföra priser bilar emellan. Bilarna med hyra ser ju bra mycket billigare ut.

Man skulle ju kunna önska att alla blev lite bättre på att upplysa om det. Är rätt många annonser på blocket som saknar den informationen.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-10-07 15:48:14    Rubrik: Svara med citat

Detta med Batteriköp ser nästan ut att bli en fars... Sad

Har iof bara börjat med mina försök att köpa batteriet. Men Renault Finance tycker att jag ska prata med närmsta återförsäljare av Renault för att genom dom köpa.

Närmsta återförsäljare säger: "Du har inte köpt bilen av oss. Vi kan inte hjälpa dig. Prata med Renault Finace så hjälper dom dig."

Så jag har skickat ett mail till Renault Finace... Fortsättning följer.

Är för övrigt nöjd med bilen. Finns ett par saker som retar mig lite men inget som är tillräckligt irriterande för att byta bil.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 345

InläggPostat: 2019-10-24 05:40:13    Rubrik: Svara med citat

En nu 24 okt 2019 av privatperson utannonserad Renault Zoé Intens, 41 kWh, i trafik 28 sept.2017, 3000 mil, blå, Kristianstad anges till 165000 kr, och då köper man inte batteriet, utan är batterihyra.
Redigé 11 nov. 2019: annonsören har fått gå ner till 140000 kr, men har trots det ännu inte lyckats sälja Zoén med hyresbatteri. Man får helt enkelt dåligt betalt för Zoé med hyresbatteri.

I annonsen fanns inget pris på batteriet, så jag frågade annonsören, en privatperson. Han kontaktade Renault Finance och fick priset 68483 kr. Om inkl. moms eller utan, vet jag ej.

Han fick priset för batteriet samma dag han frågade Renault Finance, väldigt snabbt alltså.

Jag har tidigare(ca 2 månader sedan) hört med en Renault-handlare som hade en Renault Zoé med hyresbatteri 41 kWh att sälja och han påstod att det tog väldigt lång tid att få pris på batteriet av Renault Finance Nordic, ca 2 veckor.
Men det verkar alltså inte stämma, utan handlaren kanske inte tjänar stora pengar på att sälja batteriet och därför är ovilligt att hjälpa kund med det.
Jag tror att det kan även vara så att säljer bilhandlaren batteriet på en batterihyresbil, då blir handlaren garantiansvarig även för batteriet och inte enbart för bil minus batteri.
Därför vill nog handlaren inte sälja batteriet, eftersom innebär större risk för handlaren.
Men detta vet jag inget om.


Senast ändrad av haralt den 2019-11-11 09:41:28, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-11-11 08:54:12    Rubrik: Svara med citat

Batteriköp är lite av en fars.

Skulle ha blivit fakturerad för batteriet för lite över en månad sedan. Undertiden fortsätter fakturorna för månadshyran att komma. Snart måste jag ,trots uppmaning att inte, betala månadshyran för att slippa påminnelseavgift/inkasso.

Det är tydligen svårt att skicka en faktura även om man blir uppmanad att göra så.

/Knut.

P.s. Fortfarande nöjd med bilen. Missnöjd med Renault Finance. D.s.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 345

InläggPostat: 2019-11-11 09:08:23    Rubrik: Svara med citat

Har du köpt en Rönå Zoé med hyresbatteri, är du i en mycket dålig förhandlingssits, tyvärr. Rönå Finance kan då begära hur mycket som helst för batteriet, och avstår du då köp, tjänar de fortsatt bra på dig att hyra batteriet till dig.

Därför ska man inte köpa begagnad Zoé med hyresbatteri, utan inkl. batteriet. Mycket lättare senare att sälja Zoén. Har du Zoé med hyresbatteri, får du knappt något betalt för den av Rönå-handlare vid t.ex. inbyte eller om säljs till bilhandlare.

Det dumma, är också att om man har en Zoé med hyresbatteri, att man inte kan köpa batteriet av Rönå-Finance, som är de som äger batteriet, utan tvingas köpa av en Rönå-handlare, som då ska ha rejäl provision. Sedan moms på det hela, det blir väldigt dyrt batteri. Det blir osmakligt dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-11-11 11:24:28    Rubrik: Svara med citat

Tja nu visste jag ju vad jag gav mig in i då jag redan innan jag köpte bilen tog reda på vad Renault Finace ville ha för batteriet.

Dessutom så är det ett fast pris på batteriet, troligen baserat på kalendertid eller möjligen hur mycket man har "betalat av" genom hyran. Så det är ju knappast tal om att man förhandlar något. Det är ett fast pris.

Jag kan hålla med dig om att det äv väldigt konstigt att man måste gå via en återförsäljare. Varför skulle inte Renault Finace kunna direktfakturera mig? Det fördyrar och komplicerar i onödan tyvärr. Men även detta visste jag om när jag köpte bilen. Så det är ingen överaskning.

Det som är lite av en överraskning är hur svårt dom har för att verkligen skicka den där fakturan så jag kan få betala dom pengar. Det blir missförstånd och fördröjningar hela tiden. Lite fars över det hela. Känns som att det inte finns några inarbetade rutiner för detta.

Känner dock ingen oro. Batteriet kommer bli mitt inom kort.

/Knut

P.s. Att kunna låta bilen stå "igång" en timme eller så med värmen på när ungen har somnat i bilstolen är helt lysande. D.s.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 345

InläggPostat: 2020-01-04 15:57:13    Rubrik: Svara med citat

Knut Karlsson,

I aug 2019 skaffade du en Zoé med hyrbatteri, dvs ett halvår sedan. Har du lyckats köpa batteriet ännu? (av Renault-handlare eller av Renault Nordic Finance).

Jag tänker om man köper en Renå Zoé med hyrbatteri från en icke Renault-Handlare och efter en tid sedan vill köpa batteriet. Det kanske blir ohemult svårt. Kanske säger närmaste Rönå-handlaren, nej vi säljer inte batteriet till dig, eftersom du inte handlar Zoén av oss. Då blir man sittande på en Zoé med hyrbatteri svår att sedan bli av med, såvida man inte har något emot att förlora stor peng.

Jag funderar på att skaffa en Renault Zoé, helst med köpt batteri. Men eventuellt en Zoé med hyrbatteri och sedan snabbt köpa batteriet. Men tar det månader för Renault att mala sin byråkratikvarn för att få köpa batteriet, är Renault Zoé med hyrbatteri ingen bra val alls.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-04 16:50:25    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Numera är batteriet mitt. Betalt och klart.

Jag kontaktade helt enkelt Renault finance eftersom min Renaulthandlare inte ville hjälpa mig. Så dom löste det genom att göra faktureringen via en Renaulthandlare som dom hade samarbete med.

Det tog lite tid för det blev några små missförstånd och det drog ut på tiden. Men det gick tillslut utmärkt och jag blev förvånad då det inte lades på en enda krona för själva faktureringen.

Jag har dessutom fått tillbaka pengar för hyra jag har betalt som överlappade datumet då jag köpte batteriet. Så det enda jag har att klaga på är att det tog lite väl lång tid att få fakturan.

Jag tycker inte du ska avskräckas från att köpa en Zoe. Det må vara en lite "billigare" bil men den är faktiskt riktigt trevlig.

Med billigare menar jag att det inte säger "tjoff" när man slår igen dörren. Mera som ett "klonk". Det saknas varning för att spolarvätskan håller på att ta slut. Baksätet är inte fällbart i delar endast hela på en gång. Och lite andra sådana saker. Men det är ju inte heller en långfärdsbil. Till och från jobbet/affären/skola/förskola/träningen funkar den skitbra.

Svepte av en nöjesrunda i går på 8mil utan att tänka på förbrukningen en enda gång. Föredrar den framför V70:in när man ska till affären. Värmen i kupén kommer så mycket fortare i Zoe.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 345

InläggPostat: 2020-01-04 17:06:07    Rubrik: Svara med citat

Tack för info, det var bra att få höra.
Jag funderar på att köpa en beg. Zoé 41 kWh, helst Bose-edition(har mindre billig och plastig inredning)med hyrbatteri tillverkad år 2017 av en icke-Rönåhandlare.

En Renault-handlare sa att han inte har några avancer på batteriet när man köper batteriet i efterhand av dem, men det säger ju nästan alla affärsmän att de jobbar ideellt. Hur de då kan bli rika är obegripligt.

Renault Nordic Finance har väl samarbeta med alla Renault-handlare i Sverige, annars är de ju ingen Renault-handlare?
När du köper en beg. Zoé hos en Renault-handlare, då skriver du också på batterihyresavtalet för Zoén hos samma Renault-handlare. Det är väl någon slags överlåtelse av ett befintligt löpande batterihyresavtal på ny person.

Köp en Rönå så slipper du gå! Man får hoppas på att det ordspråket gäller och att inte Zoén pajar och man likväl får gå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-08 10:06:08    Rubrik: Svara med citat

Jo dom har väl samarbete med alla. Men detta var ett "speciellt" samarbete där det var en Biliahandlare som hade gått med på att fakturera batterier direkt till slutkund. Även om tidigare kontakt med kunden (mig) inte fanns. Varför nu min lokala handlare inte kunde göra det begriper jag inte. Tjurig helt enkelt.

När jag hade min första kontakt med Renault Finace "varnade" dom för att det kunde tillkomma en "faktureringsavgift" på i runda slängar 2000kr. Så det är väl där handlaren tjänar sina pengar på detta.

När jag köpte bilen var jag tvungen att ingå batterihyresavtalet med Renault. Annars hade hyran stått kvar på bilhandlaren. Och det kan man ju gissa att han inte var så sugen på. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-01-09 04:30:13    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Jo dom har väl samarbete med alla. Men detta var ett "speciellt" samarbete där det var en Biliahandlare som hade gått med på att fakturera batterier direkt till slutkund. Även om tidigare kontakt med kunden (mig) inte fanns. Varför nu min lokala handlare inte kunde göra det begriper jag inte. Tjurig helt enkelt.

När jag hade min första kontakt med Renault Finace "varnade" dom för att det kunde tillkomma en "faktureringsavgift" på i runda slängar 2000kr. Så det är väl där handlaren tjänar sina pengar på detta.

När jag köpte bilen var jag tvungen att ingå batterihyresavtalet med Renault. Annars hade hyran stått kvar på bilhandlaren. Och det kan man ju gissa att han inte var så sugen på. Smile

/Knut


Vad fick du betala batteri? Jag är lite sugen att göra samma sak med frugans pärla, vi gillar Zoe skarpt, att äga batteri skulle kunna underlätta livet lite... Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 345

InläggPostat: 2020-01-09 09:57:26    Rubrik: Svara med citat

Jag talade med en Renault-handlare för ca 1 månad sedan, och han nämnde att de betalar hyra till Renault Nordic Finance när de har Renault Zoé med hyresbatteri som Renault-handlaren äger, som står osåld i bilhallen. Hur mycket vet jag inte, men troligen inte lika mycket som en slutkund tvingas punga per månad för hyra för batteriet.

Så det här med hyresbatteri är både krångligt för Renault-handlarna som för kunderna. Tokdumt. Förvirring också när man ska sälja eller köpa Zoé, eftersom ofta inte anges i annons att batteriet inte ingår utan måste hyras.

Sedan tror jag att Renault Nordic Finance när du får batteripriset av dem, då har de redan lagt in i det provision till Renault-handlaren. Jag fick den uppfattningen när jag talade med Renault Nordic Finance, när de nämnde att det är många olika faktorer som påverkar batteri-friköpspriset. De verkar knappa in uppgifter i något program. Hur de betalar ut provisionen till Renault-handlaren vet jag inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-09 11:58:02    Rubrik: Svara med citat

@elfi
Batteriet kostade mig ca40kkr. Bilen är en 2015 års modell. Strax under 3000mil, 22kwh

Som haralt skriver så baseras priset på många olika faktorer. Vilka vet jag inte. Ålder, körsträcka, hur mycket man har "betalt in" via hyran. Men det är ju i förhållande till körsträcken det med då man ju betalar mer om man kör långt.

Jag behövde i alla fall inte ge någon extra info för att få reda på priset. Dom hade redan all info som behövdes. Så frågan är om körsträcka är relevant.

Kan tänka mig att man som bilhandlare behöver tänka sig för lite så man inte plötsligt har hallen full med bilar som står och tickar batterihyra. Men det är klart bilar tappar ju värde när dom står i en hall och väntar på nya ägare så några hundra till i månaden är kanske inget stort problem.

Finansierar bilhandlare bilköpen med kapital eller lånar man pengar till bilarna i hallen?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 240
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2020-01-09 16:23:59    Rubrik: Svara med citat

Bilen har upplyst mig om att det är dags för service.

Jag är mycket ointresserad av att lämna bilen till verkstad för service. Det klarar jag utmärkt själv. (Vad finns det egentligen att serva på en elbil?) Några kontroller nytt kupéfilter fylla på spolarvätska. Typ... Man borde väl till och med kunna få serviceprotokollet från Renaultverkstaden?

Kollade med Renault kundtjänst och dom påstår att för att åtnjuta garantin på 66% återstående batterikapacitet 8år/16000mil så måste man kunna påvisa att bilen servats enligt "Renaults reglementen och serviceprotokoll".

Dvs i praktiken endast Renaults egna verkstäder...

Men 66% efter 8år. Det måste ju hända något otroligt om det ska hinna falla så lågt innan dess. Tror det är satt så lågt för att man aldrig någonsin ska behöva byta ut några batterier. Dessutom... Vem har sagt att man får ett nytt batteri? Man får kanske ett tidigare hyresbatteri som är utbytt, för hyr man är minsta kapaciteten för byte 75%.

Lutar just nu åt att jag struntar i garantin och sköter om Zoe själv.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2020-01-10 07:37:06    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
@elfi
Batteriet kostade mig ca40kkr. Bilen är en 2015 års modell. Strax under 3000mil, 22kwh

/Knut


tack för svar... jag fick info från andra som har handlat 41kW batteri lika stor som mitt pack att 60-ish lax landade kalaset på... men klart fantastisk proposition att köpa 22kW batteri för 40-ish papp... måste kontakta Renault Finance och undersöka vidare själv. Mitt pack har 95% SoH, bilen är 2018, mätaren står på 4000mil, ska mn jämföra med Leaf vars batterier sjunker som sten i sjön känns ZOE som mycket säkrare kort och hårdare valuta... love Mr. Green
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3211
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2020-01-10 08:51:32    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:

Lutar just nu åt att jag struntar i garantin och sköter om Zoe själv.

/Knut


Jag resonerar likadant. Garantierna är satta på så vis att man aldrig kan nyttja dom och skulle det bli ett fel så är risken stor att du ersätts med ett "likvärdigt" batteri och inte ett nytt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.