Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


40 vs 62 kw batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-16 10:40:12    Rubrik: 40 vs 62 kw batteri Svara med citat

Hej någon som vet om det är möjligt att uppgradera batteri 40--> 62kw ?

I första hand kanske mest en fysisk fråga.

Sw mm lär ju behöva uppdateras för att fungera fullt ut.

Så är det samma plåt låda eller är bilen annorlunda byggd.

Jag vet redan att ett 24 wk batteri har samma mått som en 40kw batteri förutom en liten plåt förstärkning på bakre plåt fästet , detta kan man nog kan försumma Smile

Det lilla jag lyckats hitta på nätet pekar däråt men skulle gärna se det i mått




https://cleantechnica.com/2019/03/26/updated-nissan-leaf-battery-50-more-battery/

##
One reason the new 62-kWh Leaf Plus battery was so difficult to design was because Nissan needed the extra energy capacity to be available in a pack that was the same physical size as the 40-kWh one.

“I think one of the big engineering triumphs of this car is the packaging,” Herbrandson said. “We didn’t intrude into the interior space, we’re keeping the same body structure and we’re layering in 50 percent more battery, completely contained under the floor. It was a huge challenge. It’s a tremendous amount of additional capacity to add in. We did a lot to eliminate any dead space in the pack itself.”
#

https://pushevs.com/wp-content/uploads/2019/01/Nissan-LEAF-battery-evolution.jpg.webp[
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3211
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-12-16 10:52:42    Rubrik: Svara med citat

Om jag förstått det hela rätt så är ett 62kWh batteri samma celler som i ett 40kWh fast tätare packade, mer vikt. Plåtlådan lär passa mellan bilarna även om jag antar lådan inte är exakt samma.

Men... det har ju aldrig någonsin gjorts batteribyten på bilar förr och jag har svårt att se det skulle börja ske nu.

Jag (som förvisso inte vet allt) har aldrig ens hört talas om någon som fått bytt batteri på garantin utan då har dom bytt enstaka celler med blandad framgång. Då pratar vi 40->40 eller 24->24 alltså ingen uppgradering.

Rådet är alltid att byta bil, det blir billigare i slutänden.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-16 12:05:30    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


Men... det har ju aldrig någonsin gjorts batteribyten på bilar förr och jag har svårt att se det skulle börja ske nu..


Jag fuskar ju med en ej helt orginal Leaf´(minst sagt 28) så vill vara säker på att jag är framtids kompatibel innan det är försent att ändra ( uppdatera större batteri när de är tillgängliga ´på begagnat marknaden )
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3211
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-12-16 12:09:27    Rubrik: Svara med citat

Kanske kan hjälpa dig, https://drive.google.com/open?id=0B9yfXHcoUlWYeEFUbUhhMHFQaFZPMmZSbVlZMnFlRGUzQjEw
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 176

InläggPostat: 2019-12-16 15:19:24    Rubrik: Svara med citat


Muxsan har tagit fram en CAN-brygga som möjliggör batteribyte mellan batteristorlekarna, inte helt färdigutvecklad men mycket lovande.
https://dalasevrepair.fi/#servicesDala's EV Repair i Vaasa, Finland är återförsäljare och utför uppgraderingar enligt bild.

Pricelist
24kWh->24kWh, 3000€
24kWh->30kWh, 5500€
24kWh->40kWh, ~7500€
30kWh->40kWh, ~4500€ (Not performed yet!)
24kWh->62kWh, ~12000€ (Not performed yet!)
30kWh->62kWh, ~9000€ (Not performed yet!)
[/i]
Då du verkar kunna skruva själv så räcker det nog med att köpa Muxsans MiM CAN-brygga direkt från honom och byta batteri själv.


https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=34&t=27600&start=50
https://muxsan.com/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-16 16:16:50    Rubrik: Svara med citat

Det ser ju lovande ut att någon redan har koll på skillnaden.
I mitt fall sitter det redan en liten gate way mellan batteri och omvärld, så det är mest packningen av det fysiska jag är orolig för.
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1252
Ort: Frösön

InläggPostat: 2019-12-17 02:32:16    Rubrik: Svara med citat

Måtten på batterilådan är desamma till alla Leaf. Det skiljer lite i fästen och 62 kWh-batteriet är några cm tjockare (ca 3 cm) men det är fullt möjligt att "byta upp sig"... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-17 08:55:20    Rubrik: Svara med citat

låter bra , 3 cm kan jag nog hantera .

Kanske skall dela en anledning till frågorna oxå galen

Golv skall fixas i mellan dagarna



_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
skagget
intresserad


Registreringsdatum: 12 januari 2016
Inlägg: 33
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-17 14:43:07    Rubrik: Svara med citat

Häftigt! Kommer du behöva höja karossen för att det ska vara bra utrymme i kupén, eller är bottenplattan hög från början?
_________________
Toyota Prius -10
Think City "Classic" - 99
Renault Clio Electrique -96
Volvo 940 -96
VW 1303S -73
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 176

InläggPostat: 2019-12-17 15:16:08    Rubrik: Svara med citat

supersonett skrev:
låter bra , 3 cm kan jag nog hantera .

Kanske skall dela en anledning till frågorna oxå galen

Golv skall fixas i mellan dagarna



Ser riktigt lovande ut! Med ett trimmat styrkort till leafmotorn blir det nog en av de vassare Saab 92:orna... 62 kWh-batteri och hal kaross ger nog dessutom en rätt bra räckvidd.
Klar bil till Hjulafton i Lidköping i augusti? Eller redan till Saabfestivalen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-17 15:43:26    Rubrik: Svara med citat

nja, det tar nog en stund till , kanske festivalen om 2 år

Sedan blir det troligen original styrning , har inte sett någon som verkligen fått korten att fungera bra ?? fält försvagning, bra tillförlitlightet mm

finns ju årsmodell 2019 motorer om några år på skroten Smile
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 120
Ort: Gävle

InläggPostat: 2019-12-17 19:43:17    Rubrik: Svara med citat

supersonett skrev:
låter bra , 3 cm kan jag nog hantera .

Kanske skall dela en anledning till frågorna oxå galen

Golv skall fixas i mellan dagarna




Nu blir jag nyfiken! Som Saabist vill jag se en projekttråd... Very Happy
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-17 22:28:00    Rubrik: Svara med citat

skagget skrev:
Häftigt! Kommer du behöva höja karossen för att det ska vara bra utrymme i kupén, eller är bottenplattan hög från början?


Det är lite på gränsen då "bergen" och "dalarna" på batteriet inte sitter på riktigt rätt ställe med kortare hjul bas.

Sedan är jag oxå dum nog att vilja ha ca 15 cm markfrigång för batteriet och något sänkt bil = batteriet kommer in ibilen
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
skagget
intresserad


Registreringsdatum: 12 januari 2016
Inlägg: 33
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-18 14:11:34    Rubrik: Svara med citat

supersonett skrev:
skagget skrev:
Häftigt! Kommer du behöva höja karossen för att det ska vara bra utrymme i kupén, eller är bottenplattan hög från början?


Det är lite på gränsen då "bergen" och "dalarna" på batteriet inte sitter på riktigt rätt ställe med kortare hjul bas.

Sedan är jag oxå dum nog att vilja ha ca 15 cm markfrigång för batteriet och något sänkt bil = batteriet kommer in ibilen


Att få in det I bilen ger nog ett snyggare resultat utifrån sett!

Jag såg här om dagen den här artikeln om ett företag i tyskland som samarbetar med VW för att erbjuda elkonverteringar av bubblor;

https://www.theverge.com/2019/9/5/20851784/vw-beetle-electric-conversion-frankfurt-motor-show

de byter ut hela bottenplattan mot en ny med inbyggd batteri. Men bilen ser skitkonstig ut eftersom de höjt hela karossen, men har supertjocka trösklar som går ner lägre än resten av bilen. Very Happy Ser ut att passa bättre på en beachbuggy än en bubbla!

Hoppas du hittar en snyggare lösning än detta Wink
_________________
Toyota Prius -10
Think City "Classic" - 99
Renault Clio Electrique -96
Volvo 940 -96
VW 1303S -73
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 26
Ort: thn

InläggPostat: 2019-12-18 15:11:11    Rubrik: Svara med citat



Min "Paint" CAD visar ungefär hur det blir , detta är i skala med 1 pixel = 1 mm galen
Tror batteriet hamna lite längre fram i verkligheten, sätet hamnar där fötterna sitter i leafen ( jag är 193 lång)
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 530
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2019-12-25 23:18:02    Rubrik: Svara med citat

Sjukt häftigt bygge. Ser verkligen fram mot slutresultatet !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 254
Ort: Baerum

InläggPostat: 2019-12-31 11:21:09    Rubrik: Svara med citat

Wow så härligt projekt. Helt rätt bil att elkonvertera. Följer med stort intresse!
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.