Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


VW ID-koncept 2025
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-10-27 10:41:24    Rubrik: Svara med citat

Antos skrev:
Varit lite sugen på en id3 men kommer trots att det känns lite som gårdagens teknik att köpa en E-golf istället känns, som är en lite sämre elbil än id3 men känns som en mer påkostad bil totalt sett i materiel osv. Sedan så är jag lite lätt konservativ när det gäller design o då känns golfen rätt för oss, räckvidden räcker samt att jag gillar mycket utrustning och med prissänkningen på e-golf så får man ganska bra deal på en fullutrustad Golf.

Efter 60000kr avdrag så landar den på ca 375000kr vilket iofs känns dyrt för en Golf, men jag byggde för skojs skull en diesel golf 1.6tdi med samma utrustning och den landade på 345000kr.


OBS e-Golf har erbjudande minus 50.000kr om du hittar rätt försäljare, då kan man fynda e-Golf i princip idag, det är mycket elbil för pengarna med tanke att ID med samma utrustning skulle landa på 460 - premie...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-10 12:41:02    Rubrik: Svara med citat

http://connect.volkswagen.se/view/6unpuis8rzboy84dn5sgwndztkpbhfcd/

nu är ID3 på turné i Sverige...

Jag fick info redan för 3 veckor tillbaka och inbjudan från lokal VW...

Är man intresserad passa på... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 951

InläggPostat: 2019-12-10 17:23:28    Rubrik: Svara med citat

Fortfarande inga officiella svenska priser på ID.3 varianter och tillval?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 951

InläggPostat: 2019-12-13 15:27:18    Rubrik: Svara med citat

Kollade/provsatte ID.3 (1st Edition) på lunchen.
+ Bättre plats i baksätet än e-Golf och LEAF
+ Rätt snygg blå metallic
+ Trevligt med glastak (tillval?)
+ Genomlastningslucka/skidlucka!
+ Plan lastyta vid fällt ryggstöd
+ Elstolar fram (tillval?)
+ Ljus inredning (tillval?)
– Plastig billig känsla på reglage
– Elstolar utan minne!?
– Prickmönstret på C-stolpen är folieringen som lär lossna
– Blanksvarta delen av bakluckan var redan repig

Jodå, en sån kan jag väl tänka mig om priset inkl tillval blir vettigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 951

InläggPostat: 2019-12-19 21:05:51    Rubrik: Svara med citat

Nu kan man iallafall se förmånsvärdena för ID.3 (2020) på https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Dvs, modellen med 58 kWh batteri kommer kosta från 410-tusen, men jag antar man raskt hamnar över 460-tusen med några få tillval, såsom för e-Golf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3211
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-12-20 08:01:02    Rubrik: Svara med citat

Ja, även när konfiguratorn är live så kommer priset inte vara lätt att lista ut hehe....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-20 10:48:26    Rubrik: Svara med citat

igår fick jag träffa ID3 up close and personal, kan säga kort att VW revolution inte är min cup of tea...

överdesignad
billigt feel
kompromiss och besparing
infotainment och cockpit tråkig som satan... dem skulle bygga in telefon hållare istället som i E-UP...

men bilen är bra ihopsatt...
utifrån mycket glad och fin design, dock honeycomb dekaler är diskutabelt kvalitet...

jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick...
För att fatta vad VW håller på behöver dem utbilda säljarna som fattar inte att material val är ECO stämplad, allt till sista detalj är med högsta ECO kredibilitet, så hatten av för det...

VW kommer tillbaka stark med ännu större bluff än tidigare med #dieselgate
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 951

InläggPostat: 2019-12-20 19:48:13    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
igår fick jag träffa ID3 up close and personal, kan säga kort att VW revolution inte är min cup of tea...

överdesignad
billigt feel
kompromiss och besparing
infotainment och cockpit tråkig som satan... dem skulle bygga in telefon hållare istället som i E-UP...

men bilen är bra ihopsatt...
utifrån mycket glad och fin design, dock honeycomb dekaler är diskutabelt kvalitet...

jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick...
För att fatta vad VW håller på behöver dem utbilda säljarna som fattar inte att material val är ECO stämplad, allt till sista detalj är med högsta ECO kredibilitet, så hatten av för det...

VW kommer tillbaka stark med ännu större bluff än tidigare med #dieselgate

Så, vilken elbil tycker du isåfall man ska satsa på 2020 om man vill komma minst 25 mil motorväg även på vintern, kunna ladda för ytterligare 20 mil under 30 min och fyra fullvuxna ska sitta bekvämt?
Jag antar de flesta svarar Tesla men den billigaste M3 SR+ kostar ca 100-tusen mer och har nästan en tusenlapp högre grundförmånsvärde per månad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-25 11:30:21    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
elfi skrev:
igår fick jag träffa ID3 up close and personal, kan säga kort att VW revolution inte är min cup of tea...

överdesignad
billigt feel
kompromiss och besparing
infotainment och cockpit tråkig som satan... dem skulle bygga in telefon hållare istället som i E-UP...

men bilen är bra ihopsatt...
utifrån mycket glad och fin design, dock honeycomb dekaler är diskutabelt kvalitet...

jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick...
För att fatta vad VW håller på behöver dem utbilda säljarna som fattar inte att material val är ECO stämplad, allt till sista detalj är med högsta ECO kredibilitet, så hatten av för det...

VW kommer tillbaka stark med ännu större bluff än tidigare med #dieselgate

Så, vilken elbil tycker du isåfall man ska satsa på 2020 om man vill komma minst 25 mil motorväg även på vintern, kunna ladda för ytterligare 20 mil under 30 min och fyra fullvuxna ska sitta bekvämt?
Jag antar de flesta svarar Tesla men den billigaste M3 SR+ kostar ca 100-tusen mer och har nästan en tusenlapp högre grundförmånsvärde per månad.


God Jul och Gott Nytt 2020!!!


Tesla M3 är premium kategori och ska jämföras mot iPace, e-Tron och MB EQC, BMW iX3, Polestar 2, och Volvo XC-electric 2020, och där är det No Brainer...

om jag skulle betala med mina pengar då väntar jag ett tag till, för ID är grisen i säcken...

https://insideevs.com/news/389129/volkswagen-id3-massive-software-problems/

om jag fick 400k att välja då kan man inte välja nåt för allt börjar norr om 400k och miljöbonus skulle enligt mig behöver göras om och begränsas att bara bilar vars pris är under 300k kan få hela bonusen, sen att vid 400k bonus försvinner helt... men om man skulle handla med 500k budget då är vi igen i TM3 territorium och klass där skillnaden är så liten att man behöver göra samma val som mellan dyraste android eller smidigaste och stabilaste ännu dyrare IPhone där TM3 är iOS.

Om vi utesluter möjlighet att handla TM3 då är eNiro kvar, Ioniq, Leaf, teoretisk ID3 och thats it... resten av elbilar är supermini klass och där ska man kunna hitta en hel del nyheter men det är stads bilar.... på tal om det så kommer jag på att vi pratar 2020 och det finns kandidat som ramlar mellan stolar lite som eSoul och eKona, nämligen Peugeot e2008...

Jag kör hem Peugeot e2008:



Motivering: Spelar ingen roll att batteri är ”bara” 50kW, att det saknas Hk och Nm, att bilen är Fransk och avantgarde, att formfaktor är SUV som jag helst skulle skippa, i verkligheten ID3 och 2008 är nästan samma mått... från vad jag hade sett e2008 har 3D display, fantastisk finish och cockpit design finslipad från 3008, lika mycket bagage på båda, nästan lika men mycket olika karaktär... en sån skulle jag kunna leva med, finns gott om provkörnings video inte som VW där bara hardcore VW fans, folk vars märkes troende är så långt back bevisat fick chans att provköra bilen... ingen som är minst kritisk är tillåtet i närheten av såna focus grupper... jag tänker inte starta konspirations teori men VW sett att agera, presentera, lova och leverera är minst sagt konstigt. Om man ska jämföra hype runt produkt mot verklighetens fysisk utseende jag köper inte VW costcuts and shortcuts wraped in design tweeks... ändå tills jag kan låna bilen över helg och testa själv samt smaka ordentligt...

Jag accepterar att folk är förälskad i ID3, charm är i tittarens ögat, smaken är olika, ID3 blir storsäljare och populär... att dem jämför ID3 med Golf och utsätter själva elbilen som kioskvältare är lite egocentrisk från VW sidan, kanske när budget varianten är tillgänglig för samma peng som likvärdig Golf TDI, som VW lovade, under 300k då tar jag ID3, tills dess bästa 2020 kandidat är Peugeot e2008 i mina ögon...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 951

InläggPostat: 2019-12-25 16:00:59    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
el<$ skrev:
elfi skrev:
igår fick jag träffa ID3 up close and personal, kan säga kort att VW revolution inte är min cup of tea...

överdesignad
billigt feel
kompromiss och besparing
infotainment och cockpit tråkig som satan... dem skulle bygga in telefon hållare istället som i E-UP...

men bilen är bra ihopsatt...
utifrån mycket glad och fin design, dock honeycomb dekaler är diskutabelt kvalitet...

jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick...
För att fatta vad VW håller på behöver dem utbilda säljarna som fattar inte att material val är ECO stämplad, allt till sista detalj är med högsta ECO kredibilitet, så hatten av för det...

VW kommer tillbaka stark med ännu större bluff än tidigare med #dieselgate

Så, vilken elbil tycker du isåfall man ska satsa på 2020 om man vill komma minst 25 mil motorväg även på vintern, kunna ladda för ytterligare 20 mil under 30 min och fyra fullvuxna ska sitta bekvämt?
Jag antar de flesta svarar Tesla men den billigaste M3 SR+ kostar ca 100-tusen mer och har nästan en tusenlapp högre grundförmånsvärde per månad.


God Jul och Gott Nytt 2020!!!


Tesla M3 är premium kategori och ska jämföras mot iPace, e-Tron och MB EQC, BMW iX3, Polestar 2, och Volvo XC-electric 2020, och där är det No Brainer...

om jag skulle betala med mina pengar då väntar jag ett tag till, för ID är grisen i säcken...

https://insideevs.com/news/389129/volkswagen-id3-massive-software-problems/

om jag fick 400k att välja då kan man inte välja nåt för allt börjar norr om 400k och miljöbonus skulle enligt mig behöver göras om och begränsas att bara bilar vars pris är under 300k kan få hela bonusen, sen att vid 400k bonus försvinner helt... men om man skulle handla med 500k budget då är vi igen i TM3 territorium och klass där skillnaden är så liten att man behöver göra samma val som mellan dyraste android eller smidigaste och stabilaste ännu dyrare IPhone där TM3 är iOS.

Om vi utesluter möjlighet att handla TM3 då är eNiro kvar, Ioniq, Leaf, teoretisk ID3 och thats it... resten av elbilar är supermini klass och där ska man kunna hitta en hel del nyheter men det är stads bilar.... på tal om det så kommer jag på att vi pratar 2020 och det finns kandidat som ramlar mellan stolar lite som eSoul och eKona, nämligen Peugeot e2008...

Jag kör hem Peugeot e2008:



Motivering: Spelar ingen roll att batteri är ”bara” 50kW, att det saknas Hk och Nm, att bilen är Fransk och avantgarde, att formfaktor är SUV som jag helst skulle skippa, i verkligheten ID3 och 2008 är nästan samma mått... från vad jag hade sett e2008 har 3D display, fantastisk finish och cockpit design finslipad från 3008, lika mycket bagage på båda, nästan lika men mycket olika karaktär... en sån skulle jag kunna leva med, finns gott om provkörnings video inte som VW där bara hardcore VW fans, folk vars märkes troende är så långt back bevisat fick chans att provköra bilen... ingen som är minst kritisk är tillåtet i närheten av såna focus grupper... jag tänker inte starta konspirations teori men VW sett att agera, presentera, lova och leverera är minst sagt konstigt. Om man ska jämföra hype runt produkt mot verklighetens fysisk utseende jag köper inte VW costcuts and shortcuts wraped in design tweeks... ändå tills jag kan låna bilen över helg och testa själv samt smaka ordentligt...

Jag accepterar att folk är förälskad i ID3, charm är i tittarens ögat, smaken är olika, ID3 blir storsäljare och populär... att dem jämför ID3 med Golf och utsätter själva elbilen som kioskvältare är lite egocentrisk från VW sidan, kanske när budget varianten är tillgänglig för samma peng som likvärdig Golf TDI, som VW lovade, under 300k då tar jag ID3, tills dess bästa 2020 kandidat är Peugeot e2008 i mina ögon...

Tack och God Jul!

Jovars, om Peugeot lyckas övertyga Skatteverket om att e-2008 borde få ungefär lika lågt förmånsvärde som e-208 (från 1362:-/mån) så skulle det kunna bli en storsäljare i Sverige.
Frågan är när den kommer till återförsäljare för provkörning och hur långa leveranstider man sedan får räkna med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2700
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-26 10:09:43    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:


Tack och God Jul!

Jovars, om Peugeot lyckas övertyga Skatteverket om att e-2008 borde få ungefär lika lågt förmånsvärde som e-208 (från 1362:-/mån) så skulle det kunna bli en storsäljare i Sverige.
Frågan är när den kommer till återförsäljare för provkörning och hur långa leveranstider man sedan får räkna med?


Fördel med e2008 är att 3 varianter finns, diesel, bensin och el, detta omvandlar förmånsvärde drastisk... nackdel är efterfrågan, utan att dribla 3 år, köra stor global elbil presentation, bjuda statsminister och EU kommissionen på fabrik öppningen det tog VW maj-sep att sälja 30.000 reservation... Peugeot däremot utan pompa sålde första års planerad tillverkning direkt efter premiären av e208, det sägs att e2008 plan att tillverka 30.000ex första året är redan omplanerat till vad marknad kan handla och batteri tillverkaren kan leverera... Peugeot har eget batteri fabrik i Trnava Slovakien och en till på G i Spanien samt samrbetar med Saft som bygger en enorm batteri anläggning på gränsen mellan Frankrike och Tyskland med EU funding... deras plan är att kunna tillverka alla modeller i samma fabrik och efterfrågan ska avgöra om diesel eller elbil skulle tillverkas, smart enl. Mig... nackdel att bilen inte är el-plattform exklusivt, fördel utveckling kostnad brutalt lägre... har man kört senaste Peugeot modeller, tittat nogranare kvalitetsproblem och nöjd kund index så vet man att bilarna är premium kvalitét, 3008 är bästa exempel, och cockpit formspråk är riktig fräsch och unik design... Nya Golf MK8 blir likadan hopp i VW filosofi med Porsche/Audi inspirerande detaljer, synd att Golf inte är ID3, då skulle man snacka kioskvältare och Wow känsla... har inte sett själv i verkligheten MK8 men från vad man kan se det kan vara mest efterfrågade produkt VW hade skapat på länge, speciellt i kombination med smart hybrid drivlinan och alla finesser folk uppskattar i smart Golf förpackning:

https://youtu.be/xIee9CzlMFk

Om man skulle kunna önska då pratar vi ID3 med liknande cockpit som MK8, material val på samma nivå utan hård plast som dominerar i ID3, bagage lika intuitiv som i en Golf, osv... kanske ID3 MK2 blir lika bra som Golf MK8... galen
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.