Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kia Soul EV får större batteri
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-10 07:32:50    Rubrik: Svara med citat

Jag hade ordentligt provkört +60kW KIA elbilar och alla dem plus KONA EL utstrålar ”problematik” och billigt plastig finish… jag själv fick mycket kritik för att jag var kritisk, lika mycket som Lasse1955 skriver om… min teori hade varit att skit många såna bilar ska komma tillbaka på andrahandsmarknad mycket snabbare än folk tror pga. brister… jag blev dumförklarad… nu ser man överflöde av KIA eNiro på KVD, man undrar varför? Nej, man behöver inte undra, bilarna håller inte måttet helt enkelt… betalar man 495.000kr för elbil förväntar man sig lika bra användare upplevelse som alla andra bilar i samma prisklass, då pratar man fina MB, Audi & BMW samt massa andra bilar, inte långt ifrån TM3 standard… om jag skulle få välja mellan Leaf 62 eller eNiro eller eKona, ta en av dem hem, utan tvekan Leaf, varje dag i veckan!

Min teori är att KIA/Hyundai hade pysslat ihop snabb elbilar bara för att få försprång utan att tänka kvalitet, integration, komfort… dem hade sparat på allt och plussat med Lul-Lul… ingen som talar sanningen att eNiro laddar 47kW vintertid, upp till 80kW står i papper… back vagnen är samma som i hybriden vars axelbelastning är 200kg mindre och det är plåt + tunn isolering, ingen plast skydd eller klädsel i inre hjulhus… ska man vara petig så tycker jag att fartreglage vintertid är livsfarlig, sommartid såna bilar äter framhjul, har sett DEMO exemplar vars back däck är så gott som nya och främre redan ner på ett par millimeter… Och smaken är som baken, testa själv, ta allt vi skriver med en nypa salt… finns folk som är så nöjda med sina eNiro och eKona!
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 326
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-10 09:30:09    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Riktigt tråkigt att höra. Undra om e niro har samma brister.


Nej, känner inte igen så mycket av detta från e-Niro. Jo, förresten, laddluckan funkar riktigt dåligt vintertid när det är väderomslag. Tö som slår över till kallt ger massa is/snö som inte går att borsta bort och sedan är det svårt att stänga luckan då de har för små toleranser.

Värmen i min kommer riktigt snabb, även ratt och stolsvärmen. Jag har ju haft Leaf också och den orkade inte riktigt med att värma kupén vid riktigt kallt väder. Inga problem med e-Niro. Rattvärmen är bra och inte som på Leaf där den var bra först för att sedan knappt kännas.

Måndagsexemplar kanske? Lånade en Soul häromdan och tyckte den var helt ok. Nu var det inte så kallt den dagen så just värmen kan jag inte uttala mig om.

@elfi: Överflöd på KVD... Very Happy Finns en just nu... Och de som funnit där innan har gått för mer än nypris. Köp du en Leaf och var glad varje gång du ens kommer upp i 47kW!
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-10 10:01:35    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:

Måndagsexemplar kanske? Lånade en Soul häromdan och tyckte den var helt ok. Nu var det inte så kallt den dagen så just värmen kan jag inte uttala mig om.

@elfi: Överflöd på KVD... Very Happy Finns en just nu... Och de som funnit där innan har gått för mer än nypris. Köp du en Leaf och var glad varje gång du ens kommer upp i 47kW!


Hade Leaf:
http://ackumulator.blogspot.com/2018/03/leaf-2-zero.html

Hade eNiro i 3 olika tillfälle och 3 olika konfigurationer... maxutrustad med tacklucka är värst... till skillnad från eNiro man trafikerar i Leaf så tyst, behaglig, avslappnad, bekväm och isolerad... Njut med din eNiro och ta fram appen och titta vad är batteri status och starta värme Wink

E-Niro är bästa elbilen man kan fynda idag, särskild om man kommer från fossilbil, gammal elbil eller hybrid... skämt å åsido och hatten av till KIA att dem anstränger sig och skapar alternativ, nu presenterar dem 2 nya laddhybrider + alla andra elektrifierade fordon dem har i utbudet. Jag skulle kunna köpa själv eNiro för rätt pris och bygga om lite och fix små brister, men att handla elbil för 495.000kr och bygga om är inaktuellt... lika aktuellt som att bygga om Leaf för 320.000kr... galen
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 326
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-10 18:40:16    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är trist utan app. Man kanske skulle slänga ut den på KVD och köpa en 2020 med app istället. Så kan jag köpa mer solceller för mellanskillnaden.

320.000 och 495.000, vad är det för siffror elfi? Bara lite slumptal du slängde in?
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2019-12-10 19:05:14    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Ja, det är trist utan app. Man kanske skulle slänga ut den på KVD och köpa en 2020 med app istället. Så kan jag köpa mer solceller för mellanskillnaden.

320.000 och 495.000, vad är det för siffror elfi? Bara lite slumptal du slängde in?


Enligt säljaren vid leveransen av min e-Soul, skulle grundversionen av nya e-Niro kosta 495’. Mellanversionen 505’ och toppversionen 525’.
Då hade de förstås trefasladdning.........
_________________
Ful och hopplös Kia e-soul 2020.
Nissan Leaf 2012 såld och saknad
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 326
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-11 08:53:19    Rubrik: Svara med citat

482' är det sagt att instegsversionen ska kosta.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-12-11 10:44:35    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Ja, det är trist utan app. Man kanske skulle slänga ut den på KVD och köpa en 2020 med app istället. Så kan jag köpa mer solceller för mellanskillnaden.

320.000 och 495.000, vad är det för siffror elfi? Bara lite slumptal du slängde in?


Jag betalade min Leaf 320.000kr brutto innan supermiljöbils på 40k så det landade på 280k netto... när jag skulle utrusta eNiro med samma finesser fick jag 495.000 från lokal KIA dealer som skulle teoretisk landa på 435k efter bonus-malus, eSoul 469tkr Advance Plus... inga påhitt realistiska siffror...

Vi hade hybrid Niro halv år, bilen dog 10ggr, DC/DC var kass, standby hade dödad 12V batterier en efter en... service intervall på 1500mil är trams, vi skulle då serva bilen 3ggr på 13 månader... buller var lite behagligare än eNiro men efter Tyskland resa och 24h i bilen jag var ganska trött och sålde skiten... KIA var kass på kundbemötande, 7års garanti är spel för gallerian jag hade skrivit en hel del om det tidigare, våran bil var riktig "måndags EX."... har hittat samma brister i alla eNiro som jag lånade sedan introduktion... tyvärr... men samtidigt är många mycket nöjda med sina bilar, och gillar eNiro skarpt, why NOT!
Har träffat en hel del folk med eNiro vid olika snabb laddare landet runt, en hel del folk var alltid mer kritiska än positiva, det snackas om inkonsekvent laddning, svårt startad snabb laddning, laddlucka vintertid, timer och olika infotainment bugs, ibland konstigt support från KIA service...
eNiro, eSoul, Ioniq och Kona är bilar med samma komponenter, samma pris bild, samma kvalitet och än så länge bästa alternativ på marknad hur man än vrider och vänder... Wink
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 326
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-12-11 16:23:30    Rubrik: Svara med citat

Lika söker lika... De jag träffat på vid laddplatser etc är generellt väldigt nöjda med sina e-Niro. Laddlucka och app är väl det som suger, finns nog ingen som säger emot där.
Har förövrigt bekanta som kör Leaf 40 och fått e-Niro som lånebil vid reparation och inte velat byta tillbaka... Har själv 4000 mil Leaf i ryggen och det var ingen dålig bil men jag är mer nöjd med Kian efter 2500 mil trots nyss nämnda brister. Men smaken är som baken och du får fortsätta viga ditt liv åt att såga Kia om du vill Very Happy

Min poäng med priserna är att man kan ju inte jämföra äpplen och päron. 320 vs 495 säger ju ingenting. 30 v 64 (användbara) kWh är ju skillnad. Och ja, man får tyska premiumbilar för en halv miljon Jag gav 466' för min Advance Plus innan bonus men jag jag köpte en Citroen C5 en gång för 140' som hade mer utrusning än min Kia. Gick den på el? Nej, så klart inte, men sjukt mycket mer komfort för pengarna om man står ut med dieselknacket.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2019-12-14 21:12:00    Rubrik: Svara med citat

Jag åkte till Uppsala igår, en sträcka på sju mil, och kupevärmen drog mellan fyra och sex kW hela vägen. Jag var riktigt sur på bilen.
Men på hemvägen drog den mellan 0,8 och 0,9 kW hela hela sträckan! Med samma inställningar och samma yttertemperatur.
Jag förbrukade 19% av batteriet på ditresan och 13% på hemresan.
Något har hänt, och jag vet inte om detta varar.
Jag åkte till Västerås idag, och den drog fortfarande lika lite. Känns inte som om jag vågar lita på att den kommer att hålla detta.
Likaså hoppade cruise controllen igång en gång idag. Den har vägrat starta tidigare. Sen slutade den funka igen, för att sedan hoppa igång igen.
Jag har nog fått ett riktigt måndagsexemplar......
_________________
Ful och hopplös Kia e-soul 2020.
Nissan Leaf 2012 såld och saknad
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2019-12-14 23:19:02    Rubrik: Svara med citat

Den kan värma batteriet också, tänkte om dom dragit en elkabel fel Smile
Så batteriuppvärmnings förbrukningen visas i klimatiserings grafen?!
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 211
Ort: Sala

InläggPostat: 2019-12-15 07:27:47    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Den kan värma batteriet också, tänkte om dom dragit en elkabel fel Smile
Så batteriuppvärmnings förbrukningen visas i klimatiserings grafen?!

Innan den ”bättrade sej” hade jag provat att slå på och av batterivärmen, men ingen skillnad i ”AC-förbrukning”, den drog lika mycket ändå (alltid 3-6kW).
Dagen då den plötsligt drog så mycket mindre hade jag batterivärmen avslagen både innan och efter. Samma yttertemp, så något har hänt med bilen.
_________________
Ful och hopplös Kia e-soul 2020.
Nissan Leaf 2012 såld och saknad
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1721

InläggPostat: 2019-12-20 21:51:58    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Hämtade vår e-soul advance igår.
Välj inte ”Sparkling silver” . I verkligheten gör den bilen ännu tråkigare att titta på. Det måste vara den fulaste bil som någonsin tillverkats.
Stötig och bullrig.
Vilket nerköp i komfort mot japanLeaf.


Sprang över detta test där e-soul jämförs med model 3 och leaf62

"Kia e-Soul leverer fin kjørekomfort, ikke minst fordi det målte støynivået i kupeen var lavest av de tre. "

Har dom fått en extra påkostad demobil måntro?!
Du får hänvisa till det testet när ni säljer bilen Very Happy

https://elbil.no/test-av-leaf-e-e-soul-model-3-fri-flyt-pa-flystripa/
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Sida 6 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.