Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Prius gen II 2005 (re)konverterad till pluginhybrid.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2015-08-09 18:26:23    Rubrik: Prius gen II 2005 (re)konverterad till pluginhybrid. Svara med citat

Hej alla elbilsentusiaster!

Nu har jag köpt mig en hobby, en Toyota Prius 2005 som redan är pluginkonverterad av den tidigare ägaren. Han har dock gått bort, jag köpte alltså bilen från ett dödsbo och jag har ingen historia eller dokumentation på konverteringen eller hur den är tänkt att fungera.

Vid köpet så var plugin-kitet delvis isärkopplat eftersom en (eller två?) celler hade havererat.

Bilen är extrautrustad med:

59st LiFePO4 A123 20Ah
15st GDS 20Ah
78st PCM-kort (kopplade mellan cellerna, alla används inte)
Hybrid interfaces BMS2.1
Kontaktdon för att koppla ur allt extra ur bilen. Andersonliknande don.
5st Ontop SC1240A-60V-L batteriladdare som är inpatchade i härvan mellan cellerna och PCMkorten.


EVdisplay i 52mm mätarhus, från Clean Power Auto LLC


Kopplingsbox med högspänningsrelä för att skilja på LiFePO4 och bilen. Samma kontaktdon för att koppla in batterierna till denna box. I denna box finns också EVdisplaymätelektronikkortet.

5st extra knappar i instrumentpanelen, tryckknappar och omkopplare. Funktion okänd på samtliga.

Extra billarmsfjärr för att stänga av bränslepumpen.

Ingen Canview. Har därför beställt ett Duinomite Mega-kort från Electrokit.se för att köra lopezjm:s canviewv4-klon på.

Det finns också en Yatour mediaspelare för att få AUX in, men det hör väl inte riktigt hit. Wink

Jag kommer mata på med fler inlägg i denna tråd allt eftersom jag undersöker varje del i punktlistan ovan, så hoppas det finns några Priushemmakonverterade pluginägare kvar här - den trenden verkar ha blåst över för några år sen? Kanske är det dags för en andra våg nu med mer hempulkaraktär, nu när de äldre priusarna börjar bli prisvärda?


/Jonas


Senast ändrad av jonandse den 2015-08-12 19:53:14, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2015-08-09 20:13:16    Rubrik: PCMkorten Svara med citat

PCMkorten har jag återfunnit på batteryspace, artikelnummer pcm-b01s20-417.

http://www.batteryspace.com/Balance-Module-for-3.2V-LiFePO4-Battery-Pack.aspx

På mina kort sitter det pålödda lysdioder lite här och var, ungefär som på Elfis http://www.evalbum.com/popupimg.php?23830 fast inte lika symmetriskt.

Elfi verkar ha kört 72 celler i sin 2007-prius - och i den här är jag nu rätt säker på att det har varit 75 - det verkar alltså vara en cell borta.

Jag har provkört PCM-korten (några stycken, får prova igenom alla någon kväll) med labbagg, strömbegränsat till 2A. De öppnar betydligt högre än 3.6V, snarare 3.73V. Blir detta väl högt?
Strömmössigt verkar korten vara byglade till 1.4A. Mina laddare ger i teorin 4A, fast det kanske de inte gör uppåt slutet av laddningen - bara balanseringen är hyggligt rätt?

Ni som kan LiFePO-celler, tycker ni detta kort duger?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2015-08-12 19:37:34    Rubrik: BMS2.1 från utsidan och insidan Svara med citat

Igår kväll rev jag ur allt utom A123-packet - det visade sig att det inte fanns någon botten i "lådan" (ramen) som A123-cellerna stod i!

Så här var DIP-switcharna inställda:


Förklaring till DIPswitcharna:


Detta innebär att min box är inställd för:
Stoppa EV-drift vid 216V - om nu J9 i min BMS2 har samma funktion som i denna bild.
Driv kontaktor när bilen är i Ready och PHEV-knappen är intryckt.


Kunde nu få loss BMS-lådan och se vad som satt inuti den:



Tydning av DIP-switcharna ger:
J7 = OFF = parallell (on är "Enginer", vilket jag antar är stepup-DC/DC)
J8 = OFF = stand alone (on är Can-view, vilket jag inte verkar ha)
J9 = ON = new code - firmwareversion? Har enligt kodnyckeln ovan med slutspänning att göra? Säkrast att kontrollmäta vid vilken spänning den slutar köra eldrift.

Eftersom Hybridinterfaces inte längre finns kvar, är det någon som har en manual till BMS2? Dokumentation på plintarna etc.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2015-08-19 13:22:27    Rubrik: Duinomite Mega Svara med citat

Efter frossande på priuschat så kunde jag inte motstå en extraskärm full av mätare i bilen!!



Duinomite Mega inköpt från Electrokit (support your local nördpostorder!!).

Lödde ihop en OBDII-kabel i förrgår kväll och har kört omkring med en 17" VGA i bilen igår och idag. Lite för klumpigt så nu är en 7" beställd från eBay. Blir ingen bild från bilen förrän den är på plats! Wink

Här är länken till Duinomite-Canview på Priuschat:
http://priuschat.com/threads/my-duinomite-mega-canview-v4-equivalent-project.112429/

Duinomite-Canview innebär också att jag kan konfigurera om BMS2an till att lyssna på meddelanden från Canview (dipswitchinställningar)... och framförallt dra ut info från den.

Någon mer som kör med Canview eller Duinomite-Canview? Eller Priidash?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2016-11-11 18:48:02    Rubrik: BMS2 Svara med citat

Hej Jonas, hur går det med Priusen ? Om du fortfarande är i behov av dokumentation på BMS2 har jag en del. Skicka ett PM så mailar jag dokumentation. Själv har jag kört omkring i en konverterad Gen 2 med BMS2 och 68 20ah GBS celler. Har funkat bra i 2,5 år fram till i våras då en av cellerna säckade ihop. Har införskaffat bättre celler (Samsung SDI med NMC kemi) och planerar en Mark II till sommaren.
Behöver köpa laddare ny BMS, bygga ny låda och klimatenhet.
MVH Kristoffer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2016-11-11 19:18:05    Rubrik: Svara med citat

Jo, en del A123-celler var halv-helsvullna och ytterligare 3 har dött. En svällde till obskyra proportioner men har fortfarande några Ah kapacitet. 2 har förvandlats till plåtbitar. De leder verkligen lågohmigt, även när man skickar igenom 80A genom dem!!

Annars fungerar den hyggligt bra, bilen drog sådär 0,15 liter/mil i somras blandad trafik till/från jobbet (knappt 3 mil enkel väg och laddning på jobbet).

Laddningen har som sagt en svaghet - att balanseringskorten inte alls hänger ihop med laddarna. Om en av cellerna blir fulla så märker inte laddaren det.

Det har sina nackdelar att köra med två olika typer av celler i serie, GBS-cellerna behöver mer laddning så laddaren som laddar dessa celler går längre tid än A123-laddarna.

Jag har en 20Ah GBS-cell över som jag köpte av Niklas på NSeffektivare energi men som jag aldrig tog i drift eftersom jag ville ha en laddare till de 15 GBS-cellerna så hör av dig om du vill ha den.

En 11 år gammal plåtburk kräver förstås en del bruksmekande, har fått roa mig med att byta båda fjädrarna bak och även svetsa avgasrör mot bakre ljuddämparen.

Märker att utspänningen vid last blir markant lägre även vid fulla batterier nu när det börjar bli kallt. Hur gör du med värmning av batterierna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2016-11-14 16:35:07    Rubrik: Svara med citat

Hej, har fått göra precis samma bruksmekande,+ byte av framhjulslager.
Jag har byggt en alu-låda med interna väggar som hålls ihop av alurör, genom dessa strömmar luft som värms med en vanlig ptc värmare. Jag har även satt på en extra termostat så att luften aldrig ska bli varmare än 30 °C.,
Tack för erbjudandet men jag har redan köpt kraftigare batterier. Du kanske är intresserad av mina 67 sjyssta celler, batterilådan och bms, Utprovat under 2,5 år !


/Kristoffer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-15 19:32:21    Rubrik: Re: PCMkorten Svara med citat

jonandse skrev:
PCMkorten har jag återfunnit på batteryspace, artikelnummer pcm-b01s20-417.

http://www.batteryspace.com/Balance-Module-for-3.2V-LiFePO4-Battery-Pack.aspx

På mina kort sitter det pålödda lysdioder lite här och var, ungefär som på Elfis http://www.evalbum.com/popupimg.php?23830 fast inte lika symmetriskt.

Elfi verkar ha kört 72 celler i sin 2007-prius - och i den här är jag nu rätt säker på att det har varit 75 - det verkar alltså vara en cell borta.

Jag har provkört PCM-korten (några stycken, får prova igenom alla någon kväll) med labbagg, strömbegränsat till 2A. De öppnar betydligt högre än 3.6V, snarare 3.73V. Blir detta väl högt?
Strömmössigt verkar korten vara byglade till 1.4A. Mina laddare ger i teorin 4A, fast det kanske de inte gör uppåt slutet av laddningen - bara balanseringen är hyggligt rätt?

Ni som kan LiFePO-celler, tycker ni detta kort duger?


3.6 eller 3.73 kan båda vara rätt, det beror helt och hållet på exakt vilka celler det gäller...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-15 19:35:55    Rubrik: Re: BMS2.1 från utsidan och insidan Svara med citat

jonandse skrev:
I

Eftersom Hybridinterfaces inte längre finns kvar, är det någon som har en manual till BMS2? Dokumentation på plintarna etc.


Summary of rear PCB connections:

RL2a and RL2b: floating reed relay contacts as are RL1a and RL1b. Used to control Enginer DC-DC converters. If driven by a CAN-view, then they activate as set by user programming of CAN-view relays 2 and 3 (regardless of whether these relays actually exist in a CAN-view) So converters can be set to operate at different conditions. If used stand-alone, then control is limited to the start/stop voltages set by P1-P4 as detailed above. In addition RL2 activation is cut back once CCL starts dropping below 115A as that means the OEM is getting full.

+12v and LED- used to drive a dash mounted LED . Used with Enginer to show 1 converter working (flashes) or 2 converters working (on solid) Used with parallel packs to show contactor engaged.

Pre- and +12v not used at present: possible future use of another contactor with up to 3A drive.

Cont- and +12v used to drive a contactor with coil consuming up to 3A to connect parallel lithium packs. Depends on setting of P4 detailed above.

gnd and /phev used with dash mounted toggle switch to engage PHEV (when shorted) or ORIG (when left open)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-15 19:37:41    Rubrik: Re: BMS2 Svara med citat

chiffis skrev:
Har införskaffat bättre celler (Samsung SDI med NMC kemi) och planerar en Mark II till sommaren.
Behöver köpa laddare ny BMS, bygga ny låda och klimatenhet.
MVH Kristoffer


Berätta gärna mer om Samsung-cellerna, är det 37 Ah eller? Varifrån har du köpt dem?

Mvh,
Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2016-11-17 18:16:26    Rubrik: Svara med citat

Hej Peter, det är 60Ah celler som suttit i en BMW I3. Tänkte använda fem moduler a tolv celler i varje. Får då en högre toppspänning än tidigare och är på jakt efter en laddare, har du några tips kanske? Hittat eltek laddare men de börjar på 250v och toppspänningen på packet kommer att bli ca 246v. Funderar på att lösa det med en buck converter men osäker oorion bms kommer funka i CAN läge då. Hälsningar Kristoffer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-11-17 20:12:31    Rubrik: Svara med citat

Tcchargers nya 3,3kW finns med utspänningar mellan 110-400V
http://www.tccharger.com/Product/T38/73.html

Kan skicka den engelska pdfn om du vill, PMa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-20 20:26:46    Rubrik: Svara med citat

chiffis skrev:
Hej Peter, det är 60Ah celler som suttit i en BMW I3. Tänkte använda fem moduler a tolv celler i varje. Får då en högre toppspänning än tidigare och är på jakt efter en laddare, har du några tips kanske? Hittat eltek laddare men de börjar på 250v och toppspänningen på packet kommer att bli ca 246v. Funderar på att lösa det med en buck converter men osäker oorion bms kommer funka i CAN läge då. Hälsningar Kristoffer


De där cellerna är väl antagligen NMC och de har inte alls en lika platt urladdningskurva som LiFePO4 har, som brukar användas i Priuskonverteringar. Jag har svårt att se att det kommer fungera bra, iaf om du har tänkt att behålla orginalbatteriet. NMC laddas ju ur till typ 2.5 V men med 60 celler så är du nere på 150 V vilket är för lågt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chiffis
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 januari 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2016-11-22 17:54:53    Rubrik: Svara med citat

Hej Peter,
Den slutsatsen kan man dra om man bara tittar på specen för cellerna, i själva verket finns det mycket lite energi kvar under ca 3.4 V. Baserat på tester av hela I3 packet gjorda av Idoha Nationak Laboratory (Se bifogada bild), ser man att urladdningskurvan är väldigt flack. Cellspänningen vid fulladdat börjar på strax under 4.1 V (4.08 ) och avtar hyfsat linjärt till "knät" på ca 3.4V, under denna spänning finns endast ett fåtal Ah kvar och cellspänningen sjunker hastigt. Ett pack på 60 celler kommer att arbeta mellan 240V och 205 V , vilket är väldigt bra matchat mot priusens NiMh batteri.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-22 18:20:44    Rubrik: Svara med citat

chiffis skrev:
Hej Peter,
Den slutsatsen kan man dra om man bara tittar på specen för cellerna, i själva verket finns det mycket lite energi kvar under ca 3.4 V. Baserat på tester av hela I3 packet gjorda av Idoha Nationak Laboratory (Se bifogada bild), ser man att urladdningskurvan är väldigt flack. Cellspänningen vid fulladdat börjar på strax under 4.1 V (4.08 ) och avtar hyfsat linjärt till "knät" på ca 3.4V, under denna spänning finns endast ett fåtal Ah kvar och cellspänningen sjunker hastigt. Ett pack på 60 celler kommer att arbeta mellan 240V och 205 V , vilket är väldigt bra matchat mot priusens NiMh batteri.


Men 205 V är ju vid open cell voltage eller möjligtvis C/3. I en Priuskonvertering så vill du ju få ut energin vid betydligt högre strömuttag, typ 1-3 C eller så. Då kommer du ligga lägre i spänning.

Sen är 205 V en rätt låg slutspänning. Bilen ska ju gå bra även efter att PHEV-batteriet är urladdat. Min erfarenhet är också att det lätt blir obalans i orginalbatteriet ifall man kör runt med dem med låg laddnivå nån längre stund. Detta motverkas iofs av att batteriet ligger högt om man regelbundet laddar och använder PHEV-batteriet.

Men visst, funkar gör det väl kanske. Det beror väl också lite på i vilket läge du har tänkt att köra bilen: I ett blandläge och BMS2 med lagom slutspänning så blir det ju en gradvis nedtrappning av SOC och PHEV-batteriet används mindre och mindre vilket också innebär att det blir lägre strömmar vilket i sin tur innebär att spänningen dippar mindre. Då kanske det inte är något större problem. Men tänker man "Forced EV" dvs man vill kunna dra ~100 ampere ända tills PHEV-batterier är slut, ja, då finns ju risken att man hamnar lågt i spänning.

Själv så har jag ett system med en BMS2-liknande funktion där jag satt slutspänningen till 216 V. Detta är då med 72 cellers LFE.

Men testa & rapportera gärna Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 18
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2019-11-24 21:39:53    Rubrik: fungerar fortfarande Svara med citat

Jaha, nu har priusbygget tjänat i över 3 år som brukbil. Enda underhållet är regelbunden svetsning av det rostiga avgasröret, några lampbyten och olja+oljefilter-byten.
De celler jag har kvar verkar tuffa på nu, ingen som svällt senaste året och jag har några kvar i reserv.

Jag funderar på att köpa nån 24-kanalig battery monitor men har inte kommit mig för - det funkar ju tillräckligt bra ändå.

Nån mer som fortfarande kör ombyggd gammelprius?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 135
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-11-24 22:14:23    Rubrik: Re: fungerar fortfarande Svara med citat

jonandse skrev:
Nån mer som fortfarande kör ombyggd gammelprius?


Javisst, det är 5 st som fortfarande rullar av de som jag och min kollega i Umeå har gjort: 3 st generation 2 och 2 st PriusPlus. Jag har en av varje. Gen2:an fungerar mkt bra och alla resor inom stan görs helt på el. Plussen skulle behöva lite mer hackande för att det ska bli riktigt bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Filip
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 januari 2018
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-11-29 18:18:04    Rubrik: Svara med citat

Jag kör också ombyggd gen2, har pulat in nästan 17kWh (14,7kWh användbart) i skuffen så jag kommer 12mil på bara el i 80-85km/h på sommaren.
Har kört upp 9l bensin på 14 månader på 850 mil, så för det jag kör är räckvidden ganska ok!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 244
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2019-11-30 15:48:44    Rubrik: Svara med citat

Filip skrev:
Jag kör också ombyggd gen2, har pulat in nästan 17kWh (14,7kWh användbart) i skuffen så jag kommer 12mil på bara el i 80-85km/h på sommaren.
Har kört upp 9l bensin på 14 månader på 850 mil, så för det jag kör är räckvidden ganska ok!


Intressant! Berätta gärna lite mer om ditt bygge.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Filip
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 januari 2018
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-12-01 12:35:15    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:


Intressant! Berätta gärna lite mer om ditt bygge.

/Ola


Det är inte så mycket hokus pokus utan bara en BMS2 och så använder jag det utskällda "bränslepumpstricket" alltså stänger av spänningen till pumpen, bilen gör några korta startförsök sen går den bara på batteriet.

Har 60st Yuasa LEV75, de har väldigt flack spänningskurva så det verkar fungera utmärkt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.