Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-06-18 09:48:34    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Någon som vet ifall kampanjen gäller även med batteriköp ?

https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html






324.990kr och efter bonus 264.990kr... ganska mycket bil för pengarna om man uppskattar 3-fas laddning, inte behöver åka lång ofta... Renault kör erbjudande ofta... snart kommer nya uppdaterade ZOE med 400km räckvidd, 100kW snabb laddning + 3-fas kvar + uppdaterad infotainment... det kommer att förändra ganska mycket eftersom Renault chef hade lovat samma pris:

https://alltomelbil.se/har-ar-nya-renault-zoe-rackvidd-pa-390km/
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-06-18 11:17:55    Rubrik: Svara med citat

Life, med den mindre motorn R90, har 6 km längre räckvidd, är billigare (246.000kr) än Intens (265.000kr), båda inkl Bonus och rabatt, båda också samma 3-fas AC-laddare (2-22 kW), något annat än motorn som väsentligt skiljer modellerna åt (?), annars sparar man ju 19.000kr med en Life.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-broschyr.pdf

Nya ZOE klarar DC-laddning upp till 50 kW (inte 100 kW).
Gillar starkt den dubbla ladd-funktionen, 22kW AC och 50 kW DC.
Fattas väl bara solceller på tak och huv, och en liten uppfällbar vindsnurra i bagaget när man parkerar..?
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/nya-renault-zoe-tar-100-procent-eldrift-till-en-ny-nivaa-2887128
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-06-18 11:55:39    Rubrik: Svara med citat

Jag hade gammal info om planerad snabbladdning nivå, så dem är ärliga och säger 50kW till skillnad mot korea bilar... Wink

LIFE modell är utan keyless, back kamera och sensorer, och radio är kass till skillnad mot Arkamys eller Bosse... säger bara Mr. Green

nya Zoe kan vara mycket bättre i praktiken än på papper, återstår att se...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-08-08 00:38:46    Rubrik: Svara med citat

Nya ZOE50 (50 kWh tillgängliga, av totalt 52) startar från 250.000 NOK i Norge, och 23.900 EUR i Tyskland, ännu inget svenskt pris, men som referens Leaf-priset Norge kontra Sverige (288.000 NOK mot 397.000 SEK) ger en faktor emellan på 1,38, dvs ca 345.000 SEK för ZOE50 i Sverige, med Bonus slutpris ca 285.000 SEK.

Bilen får en mkt lätt yttre facelift men desto mer invändigt, själva bilen alltså i princip densamma men med större batteri som ger 39 WLTP-mil.

Fördel ZOE mot sina närmaste kommande konkurrenter (e208 och eCorsa, samma bil- och batteri-storlek samt pris-läge ?) är inbyggda laddaren på 22 kW AC, samtidigt dock en nackdel med svagare CCS DC-laddning, ”bara” max 50 kW (konkurrenterna ca 70-80 kW ?), men med dessa små-bilar som utpräglade stads-bilar kanske långa körningar med snabb-laddningar inte är lika behövligt, men mer är ju oftast bättre.
https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2019/08/Prisliste-Nye-ZOE-ZE50-08-19-1.pdf?_ga=2.89747035.136383775.1565160637-1241283116.1560857534
https://www.renault-presse.de/main
https://media.peugeot.no/file/39/9/p21-kundepris-internett.564399.pdf
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2019-08-08 14:34:13    Rubrik: Svara med citat

Jag har ägd och kört i princip allt som finns med eldrift… Zoe ZE40 är favorit och en av dem mest prisvärda hittills… ZE50 med 50kW laddningen är inte långt att ta tronen lätt… min motivering är enkelt:

• ZE40 har 250km räckvidd, 20% mer batteri är praktiska 300km i ZE50
• 50kW snabbladdningen… eNiro går uppåt 85kW i totalen snittar 50kW…
• Infotainment verkar vara ljusår bättre
• ”Gammal” beprövad platta och komponenter… inga barn sjukdomar…
• Prisbilden kan sabba eftersom ZE40 ska existera ett tag parallell, dock Renault ansvariga har lovat samma pris för nya modellen som utgående…

Det är mycket att gilla med ZE50…
Till överst på sidan
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 944

InläggPostat: 2019-08-08 15:37:47    Rubrik: Svara med citat

Får vuxna bättre plats i baksätet i nya ZOE?
Kommer det bli planare lastgolv med fällda baksäten (60/40) i nya ZOE?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-09-18 01:24:36    Rubrik: Svara med citat

Hittar ingen direkt källangivelse på detta svenska pris för nya ZOE52, förhoppningsvis är det ingen vild översättning från ett tyskt pris i Euro´s.., men ska man tro på länken nedan blir start-priset för grundversionen 366.990 kr.

I skrivande stund inga pris-uppgifter hos svenska agenturen, ingen ZOE52 i konfiguratorn heller (bara ZOE41).
ZOE52 kommer lanseras i mitten av oktober.

Prismässigt hamnar ZOE52 precis i nivå med Opel Corsa-e och Peugeot e-208 (PSA-gruppen), ca samma batteri och räckvidd också (ZOE 39 mil mot 34 för Corsa och 208), jätte-fördel ZOE är den inbyggda AC-laddaren på 22 kW, medan PSA-bilarna klarar som bäst 7-11 kW (beroende på tillval).
Man undrar fortfarande dock, liksom med flertalet andra nya elbilar, när priserna ska hamna i ”folk-bils-nivå” ? Undantaget är ju förstås de nya trillingarna (VW e-UP, Seat Mii, och Skoda Citigo-e). Skulle inte Renault kunna behålla ZOE41-modellen och sänka priset rejält ?
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-rapport-fran-provkorningen
https://www.renault.se/bilar/personbilar/zoe.html
http://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/nya-renault-zoe-tar-100-procent-eldrift-till-en-ny-nivaa-2887128
Norska prislistan:
https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2019/08/Prisliste-Nye-ZOE-ZE50-08-19-1.pdf?_ga=2.89747035.136383775.1565160637-1241283116.1560857534
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-09-19 10:41:00    Rubrik: Svara med citat

Electrek prisade "nya" Zoe med starkare motor. Men det visade sig vara ett (dyrt) tillval.

Låter den nya fortfarande som ett ställverk vid laddning?

Zoe och eup borde väl vara jämförbara som bil inte bara som elbil?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-19 14:16:57    Rubrik: Svara med citat

Zoe ZE40 är mer bil att köra än E-Up, dock E-UP är lite piggare och roligare...
Zoe är mer raffinerad och E-UP burkig med hög vägljud om däck är fel...
Zoe har 5 säkerhetsbält och E-UP 4...
Zoe har dubbel last utrymme och E-UP kan fås med tacklucka...
ZOe ZE40 har visslande ljud vid 3-fas laddning 7-22kW, E-Up laddar bara 3kW mormor style...
Zoe har hissar allround, E-up bara gammaldags lucka på back fönster...
Zoe har backkamera och E-up parkering sensorer...
Zoe har mjuka stolar och E-up stolar har parkbänk komfort...
Zoe har stor display och E-up oslagbar svängradie...


2 elbilar med 2 olika karaktär... hjärna säger ZOE är mer bil för pengarna särskilld nya ZE50, blir finslipad verkligen... hjärta säger E-UP 33kw blir oslagbar Go-Kart för stads förare, 0-50km/h som en lilla spjhut och med vind i håret om utrustad med tacklucka... galen
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-10-03 03:37:28    Rubrik: Svara med citat

(Sticker ut hakan lite nedan, sorry).

367.000 kr är officiella start-priset på nya Renault ZOE52, men då tillkommer 10.000 kr för DC-laddning.., som Renault av någon totalt obegriplig anledning valt att göra till en extrautrustning.., av någon anledning måste Reanault alltid avvika och vara störande negativt udda.., först tokigheten med tvångs-hyra av batteriet (de tidigare Renault-modellerna), som orsakar så många problem för ägarna ekonomiskt (tex osålda bilar hos bilförsäljarna som bara står och tickar pengar varje månad, utan att de körts en endaste km, eller för den som reser bort tex ett halvår med bilen ståendes i garaget, batteri-hyres-kostnad ca 5000 kr, en tvångs-kostnad (ca 700 – 1200 kr per månad, beroende på valda månads-mil) månad efter månad livet ut, så tokigt att man blir ##¤”%¤#””#¤ !), och sedan nu denna bedrägliga pris-sättning.., det finns ju ingen kund vid sina sinnens fulla bruk som köper en elbil idag utan att den har DC-laddning, framförallt inte om bilen ifråga har den tekniska möjligheten, bara tanken är befängd, det vore som att köpa en förbrännings-bil med ett extra litet tank-lock.., när det ordinarie bara kostar en bråkdel extra.., må så vara att just ZOE har den eminenta och kraftiga AC-laddningen på 22 kW inbyggd i bilen, men ska man på långtur (etc) då är det DC-laddning (50 kW) som gäller, ingen diskussion.

Start-priset i verkligheten och praktiken för ZOE är alltså INKLUSIVE ”extrautrustningen” DC-laddning, dvs 377.000 kr, det finns ju inte en enda (privat-) kund som på allvar kommer köpa denna ZOE utan DC-laddning (skulle bli hur svårsåld på eftermarknaden som helst !), detta vet förstås Renault, och kan så bedrägligt skylta med ett lägre försäljnings-pris i sin marknads-föring, vilket bara är pinsamt ynkligt i värsta bil-skojar-stil !

Om möjligt ännu mer bedrägligt är pris-upplysningen på Renaults ZOE-sida, där det står att bilen kostar från 287.000 kr................., inte ett endaste ord eller upplysning om att det priset gäller UTAN batterier, som man alltså då måste hyra !!!
PÅ SIDAN SAKNAS HELT UPPGIFT OM ATT PRISET AVSER BATTERIHYRA !
Endast först i pdf-filen och konfiguratorn framgår de faktiska priserna.
I princip ska man kunna gå in i bilhallen och säga att denna bil köper jag för 287.000 kr, som den är, MED batterier !
Om säljaren säger att det då tillkommer batterihyra så går man till Allmänna Reklamationsnämnden och anmäler för falsk marknadsföring !
Heltokigt, skärpning Renault !

Räckvidden 38 mil är mkt bra, närmaste konkurrenterna e208 och Corsa-e (ca samma pris, storlek och kWh, runt 50) klara ”bara” 34 mil, ZOE alltså något mer energi-effektiv (eller bara beror på några få extra kWh ?).

Inredning och allmänt övrig intryck ger att denna ZOE torde kunna finna en hel del kunder, framförallt då kanske från som tidigare offentliga förvaltningar (tex hemtjänst), vilka dessvärre troligen kommer bli de som ev väljer batteri-hyra och utan DC-laddning.., sedan kommer dessa bilar stå osålda i bil-hallarna när de en dag ska säljas vidare (efter ca 3 år ?).., det är bara att gå in på Blocket och se den dystra mängden av dylika Renault-bilar med batteri-hyra, snacka om att bita sig själv i svansen, och – framförallt – göra elbils-marknaden, miljön/hälsan och konsumenterna en gigantisk otjänst !

Om kommunerna verkligen menar allvar med sin miljö-satsning på elbilar, då ska kommunerna naturligtvis se lite längre bort än sin egen ekonomiska horisont, för om elbilarna bara kommer stå osålda år efter år och inte kunna brukas på begagnat-marknaden (eftersom ingen privat-kund vill ha batteri-hyra, eller sakna DC-laddning), då blir den miljö-mässiga nyttan tvärtom en riktig miljö-katastrof, detta borde även Renault ta till sig, de blir lika mkt del-skyldiga som de kommunala köparna.

Uppmaningen är därför självklar:
Ta bort batteri-hyra, ska bara gå att köpa batterierna, och gör DC-laddning till standard.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/nya-renault-zoe-prislista.pdf
https://www.renault.se/bilar/elbilar/zoe-b10-ph2.html
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=batterihyra&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&fu=4&pl=&gb=&ca=15&is=1&l=0&md=th&cb=30
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-10-03 05:48:51    Rubrik: Svara med citat

Renault har för vana att köpa massa DEMO bilar hem som sedan reas till kunder så fort premie inkaseras och då är det ”verklig pris” mot kund… så köpte jag min ZOE ZE40 för human peng och med batteri hyra all inklusive under 160’…

Till skillnad mot Peugeot, Opel, Hyundai och KIA har Renault klart strategi att fortsätta vara Nr.1 elbils tillverkare. Zoe ZE50 kommer att säljas som smör detta är nåt man inte kan säga om e208, eCorsa, eKona eller eSoul, dem är praktiska OUTSIDERS mot vad ZOE är… i min värld hatten av till Renault!
Jag har redan anmäld intresse för DEMO objekt… Mr. Green
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 944

InläggPostat: 2019-10-07 12:31:59    Rubrik: Svara med citat

Privatleasing av nya ZOE ZE50 Intens kostar 4841:-/mån (inkl CCS och vinterhjul) för 36-månader och 4500 mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-10-09 07:44:48    Rubrik: Svara med citat

39 kronor milen då, (175.000 kr betalt när perioden är slut), plus ström, ca 40 kr milen.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 68
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2019-11-08 16:56:32    Rubrik: Svara med citat

att batterihyra är vansinne håller jag med om, men jag skulle hellre velat ha 43kw AC-laddning som på de gamla zoe, än 50kw DC-laddning, eftersom det är bra mycket enklare att hitta ett 63A uttag på landet än en elbilsladdare...
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 944

InläggPostat: 2019-11-16 12:21:33    Rubrik: Svara med citat

Provkörde nya Zoe ZE50 R135 (Intens) en kort sväng.
Klart trevligare än första generationen iallafall.
Tyvärr är det förstås lika trångt i baksätet..
Fullt tillräckligt med kraft i motorn, men dåligt grepp med vinterdäcken.
Nåja, det är ju ingen Tesla och är det verkligen värt 2-tusen mer i månaden för en Model 3 SR+ vid motsvarande Privatleasing? Jo, kanske..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Sida 13 av 13

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.