Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Reparation av SAFT MRE-100 batterier (bygling)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2016-02-28 13:08:19    Rubrik: Reparation av SAFT MRE-100 batterier (bygling) Svara med citat

Hej

Jag har haft samma elbil i 15 år. En Clio som gått och gått nästa problemfritt i alla år tills jag slarvade med vattnet. Då sabbade jag flera batterier.
Jag har framgångsrikt "räddat" 7st batterier som fått en cell kortsluten. Det är solklart det vanligaste felet. Man löser det enklast genom att bygla förbi cellen helt.
Max 20 min tar reparationen för mig per batteri.

Du behöver:

* En bra MIG svets (minst 120A)
* En bit bandjärn 20-30 mm bred.
* En bågfil.
* En voltmätare
* 1-1,5 mm pianotråd minst 25 cm, delad på 2 (för att mäta med)
* 2 mm borr
* Sprayflaska med vatten för kylning efter svetsningen.

Steg 1: Ladda batteriet, åtminstone lite, och se att batteriet vägrar komma över 6,5 volt trots att du hör att det bubblar. I bil laddas dom över 8 volt men då har man > 10A. Använd en vanlig blyladdare och koppla 2 batterier i serie om du inte har en 6v inställning. Det duger även med en klen 2A laddare.

Steg 2: Borra ett 2 mm hål vid position "Test 1" på fotot.
Mät mellan polerna och denna och konstatera på vilken sida den dåliga cellen sitter och borra nytt mät-hål efter det.
(Jag har bara mätt upp "dåliga celler" som haft 0,3v eller lägre, så det har aldrig varit någon tvekan om en cell varit dålig eller ej).



Steg 3: Såga med en bågfil upp locket strax innanför väggarna, väggarna syns bra uppifrån som en fördjupning i plasten. Såga inte för djupt för då kan man punktera kylkanalerna. Att skära upp längs med batteriet (sågningen skedde tvärs) görs enkelt, mellan de 2 gula pilarnas spetsar, med en oscillerande multi-såg med smalt blad eller en kniv+hammare.





Steg 4: Töm ut elektrolyten (Du kan tippa batteriet om du håller för piparna för kylvätskan) Bjud det som en drink till en ovän eller spara till festligare tillfällen . Torka rent de rostfria kopplingspunkterna.
Böj ner de tumma plåtarna så det går att lägga bandjärnsbiten platt med mycket kontaktyta. Se orange ring på fotot.





Steg 5: Kapa till en lagom lång bandjärnsbit, lägg den på plats mellan kontaktknapparna av tjockt rostfritt stål. Ha vattensprayflaskan i beredskap, Migga fast bandjärnet med HÖG effekt så det går fort. Kyl genast så inte plasten smälter.( Detta har dock aldrig varit ett problem för mig). Undvik att andas djupt ovanför eftersom det kanske finns rester av kadmium kvar på metallen. Kadmium är giftigt.
Du ser de 4 ställen jag svetsat innanför de röda ringarna på fotot nedan.
Spraya på lite rostskyddsmedel på bandjärnet så håller den sig snyggare många år.





Steg 6: Komplettera med ett extra batteri i serie. Enklast är att köpa ett 25Ah MC batteri och sätta det nya SAFT MRE 100 batteriet på det gamlas plats tillsammans med det lilla MC batteriet. Jag ersatte original fästet med en skärbräda av plast samt spännband. Det gick fort och fick bra plats i alla fall med ett moddat 4 cells batteri, se fotot. När jag testkörde hade jag mina 270A utan problem så bylingarna på 4 batterier samt extra kablarna till extra batteriet gav ingen mätbar ström-tapp.

Mycket nöje!


Very Happy Rolling Eyes
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-03-02 20:03:02    Rubrik: Svara med citat

Jättetrevligt med en guide med bilder.
Dock lägger jag in en förtydligande ang punkt 6
De "lilla" mc batteriet är för att driva 12volten och det "extrabatteriet" är ett vanligt nicd batteri som kompenserar för att några celler har blivit borttagna
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2019-10-17 10:00:10    Rubrik: Re: Reparation av SAFT MRE-100 batterier (bygling) Svara med citat

Charger skrev:
Hej

Jag har haft samma elbil i 15 år. En Clio som gått och gått nästa problemfritt i alla år tills jag slarvade med vattnet. Då sabbade jag flera batterier.
Jag har framgångsrikt "räddat" 7st batterier som fått en cell kortsluten. Det är solklart det vanligaste felet. Man löser det enklast genom att bygla förbi cellen helt.
Max 20 min tar reparationen för mig per batteri.

Du behöver:

* En bra MIG svets (minst 120A)
* En bit bandjärn 20-30 mm bred.
* En bågfil.
* En voltmätare
* 1-1,5 mm pianotråd minst 25 cm, delad på 2 (för att mäta med)
* 2 mm borr
* Sprayflaska med vatten för kylning efter svetsningen.

Steg 1: Ladda batteriet, åtminstone lite, och se att batteriet vägrar komma över 6,5 volt trots att du hör att det bubblar. I bil laddas dom över 8 volt men då har man > 10A. Använd en vanlig blyladdare och koppla 2 batterier i serie om du inte har en 6v inställning. Det duger även med en klen 2A laddare.

Steg 2: Borra ett 2 mm hål vid position "Test 1" på fotot.
Mät mellan polerna och denna och konstatera på vilken sida den dåliga cellen sitter och borra nytt mät-hål efter det.
(Jag har bara mätt upp "dåliga celler" som haft 0,3v eller lägre, så det har aldrig varit någon tvekan om en cell varit dålig eller ej).



Steg 3: Såga med en bågfil upp locket strax innanför väggarna, väggarna syns bra uppifrån som en fördjupning i plasten. Såga inte för djupt för då kan man punktera kylkanalerna. Att skära upp längs med batteriet (sågningen skedde tvärs) görs enkelt, mellan de 2 gula pilarnas spetsar, med en oscillerande multi-såg med smalt blad eller en kniv+hammare.





Steg 4: Töm ut elektrolyten (Du kan tippa batteriet om du håller för piparna för kylvätskan) Bjud det som en drink till en ovän eller spara till festligare tillfällen . Torka rent de rostfria kopplingspunkterna.
Böj ner de tumma plåtarna så det går att lägga bandjärnsbiten platt med mycket kontaktyta. Se orange ring på fotot.





Steg 5: Kapa till en lagom lång bandjärnsbit, lägg den på plats mellan kontaktknapparna av tjockt rostfritt stål. Ha vattensprayflaskan i beredskap, Migga fast bandjärnet med HÖG effekt så det går fort. Kyl genast så inte plasten smälter.( Detta har dock aldrig varit ett problem för mig). Undvik att andas djupt ovanför eftersom det kanske finns rester av kadmium kvar på metallen. Kadmium är giftigt.
Du ser de 4 ställen jag svetsat innanför de röda ringarna på fotot nedan.
Spraya på lite rostskyddsmedel på bandjärnet så håller den sig snyggare många år.





Steg 6: Komplettera med ett extra batteri i serie. Enklast är att köpa ett 25Ah MC batteri och sätta det nya SAFT MRE 100 batteriet på det gamlas plats tillsammans med det lilla MC batteriet. Jag ersatte original fästet med en skärbräda av plast samt spännband. Det gick fort och fick bra plats i alla fall med ett moddat 4 cells batteri, se fotot. När jag testkörde hade jag mina 270A utan problem så bylingarna på 4 batterier samt extra kablarna till extra batteriet gav ingen mätbar ström-tapp.

Mycket nöje!


Very Happy Rolling Eyes


Intressant metod!

Jag fixade bildlänkarna (de flesta) men bilden på hur du miggat syns inte. Skulle du kunna ladda upp den igen?

Vad är dina erfarenheter av de här reparerade batterierna. Håller dom?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.