Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Polestar 2

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-16 19:30:28    Rubrik: Polestar 2 Svara med citat

Ja men så där, äntligen har bil-industrin tagit mod till sig (även om det tog tid och krävdes hot under galgen), nu säger Polestar det som vi alla andra har sagt i 30 år; avveckla förbrännings-motorn och fram för elbilar !

Med andra ord borde kanske alla elbils-fanatiker nu kunna lägga ner strids-banderollerna och få en välbehövd semester, att klä skott och strida i frontlinjen decennium efter decennium sliter även på den mest härdade.., att jämt bara få plöja och så men inte skörda är en otacksam börda, men nu växer det äntligen som det ska, och det är tack vare oss alla gräsrötter, bra jobbat !
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/14/bilforetaget-polestar-skickar-avskedsbrev-till-fossilbranslen/
https://www.polestar.com/se/

”Användningen av förbränningsmotorer har ett slutdatum, vägen framåt är elektrifierad. 2019 är det år då vi satsar för fullt, i och med lanseringen av den eldrivna Polestar 2”

”Tiderna förändras. Kolvar, bränsleinsprutare och katalysator ersätts av celler, kilowattimmar och elektromagneter. Elbilar har större kapacitet och är mer efterfrågade än någonsin förr. ”

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-27 12:53:47    Rubrik: Svara med citat

Så var det då äntligen premiär för världens första svenska elbil.., -Polestar 2, detta är en mkt stor historisk händelse, som ger hopp om svensk framtida fordons-industri.

Bilen baseras på Volvo´s model ?, och Volvo även styr och äger Polestar, Polestar och Volvo är således i grunden samma företag, anledningen till varför ett separat Volvo-ägt bolag ska tillverka elbilar kan synas underligt, men det spelar egentligen kvitta så länge det bara tillverkas bra och många elbilar, vare sig det står Polestar eller Volvo på bakluckan.

Tidigare uttalanden från Polestar antyder att man inte (?) ska kunna köpa utan bara ”prenumerera” bilen (leasa utan ägande), återstår att se, men spontant sett borde det vara en riktig fadäs.., självklart ska man kunna köpa och äga rakt av sin bil !

Motorn ska vara på ca 300 kW, räckvidden ca 50 mil, pris anges mellan 400-600.000 kr.

I skrivande stund (ca halvtimman innan Polestar har sin Live-premiär kl 13...) har det ”läckt” ut bilder på ”2:an”, Electrec visar tydliga bilder på en vit fyr-dörrars halvkombi-sedan (lite svårt att klassificera dagens alla olika bil-typer...), spontant godkänt snygg, inte direkt lik något annat bil-fabrikat/modell, vilket ju måste anses bra (eftersom man då erhåller en egen identitet och starkare varumärke), det mesta verkar annars design-mässigt normalt, inga extravaganta utsvävningar, det som mest sticker ut skulle möjligen vara den hel-täckande bakljus-rampen, men tom detta har börjat bli ”main-stream” inom bil-design (tänk eTron, Soul), strikt jämfört med andra elbilar (tex Kona, e208) så är 2:an nästan lite väl slätstruken och intetsägande, ”präkt-tråkig” som en del nog skulle säga, men överlag klart godkänd design.

Av någon anledning har journalister, och (?) tom Polestar själva.., velat jämföra sin 2:a med Tesla´s 3:a.., men kaross-mässigt kan de båda bilarna inte vara så mkt mer olika egentligen, finns inte den minsta likhet !

Saknas ju fortfarande mått, vikt, pris och andra fakta, men generellt sett ska man nog snarare jämföra 2:an med tex I-Pace vad gäller själva bilen (priset må skilja rejält), med ponerade 50 mil räckvidd så är ju 2:an tom bättre än Jaguaren.

Nä, nu är det dags att bänka sig framför Live-sändningen, med en bunke popcorn, värsta SpaceX-uppskjutningen ju..!
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-goodwood-festival-speed/new-polestar-2-be-revealed-two-weeks-time
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polestar
https://electrek.co/2019/02/27/volvo-polestar-2-electric-car-tesla-model-3-competitor/



_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-27 13:19:02    Rubrik: Svara med citat

Lär inte bli billigt med den utrustningslistan! Närmare miljonen gissar jag
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-27 14:20:05    Rubrik: Svara med citat

Sammanfattar snabbt ur anteckningarna från den ca tre-kvart långa Live-sändningen från Polestar i Gothenburg, som för övrigt gick riktigt bra utan fadäser eller teknik-strul.

WLTP-räckvidd 500 km exakt (vad är sannolikheten..?).
Batteri 78 kWh (skulle innebära förbrukningen 1,56 kWh/mil), 324 pouch-celler (svenska ordet för det..?).

Fyrhjuls-driven av två motorer vardera 150 kW, totalt 300 kW.
En center-display direkt kopia på Tesla Model X/S.
Ständigt uppkopplad, mjukvaru-uppdateringar, streama musik mm, samma som Tesla´s modeller.

Pris 39.900 – 59.900 EUR, jämnt avrundat 40 – 60.000 EUR, eller i svenska riksdaler ca 400 – 600.000 kr, beroende på av två modeller, varav den dyraste är Performence-modellen.

Har vegan-skinn/tyg som sparar in 4-8 kg bil-vikt jämfört med animal-skinn.
Produktion startar i Feb nästa år 2020 i Kina, första marknaderna blir Kina, USA, Kanada, och 6 st länder i Europa, där det redan nu byggts en Polestar-butik Oslo (var annars...).

Ska klara 150 kW CCS snabb-laddning, kan styras av en mobil-app, samt ombord-laddare på 11 kW AC.
Frågetecken kring räckvidden, citat: ”uppskattad räckvidd på 500 km (WLTP/NEDC)”, WLTP eller NEDC ? Och ”uppskattad”, då är den ju liksom inte slutgiltigt verifierad.., bara gissad.., behöver klargöras.

0-100 km/h på 5 s, via permanentmagnet-motorer (inte Asynkron som är ganska vanligt/billigt).
Nämndes ”subscription” och månads-kostnad, inget direkt om köp rakt av, vilket vore mkt synd...
https://youtu.be/-kDCUBuWZ6w?t=1620
https://www.polestar.com/se/cars/polestar-2
https://www.polestar.com/se/news/polestar2-online-reveal
https://www.youtube.com/user/PolestarRacing/videos

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-27 15:20:12    Rubrik: Svara med citat

Nu kan man gå in i konfiguratorn och specificera sin önske-modell.

Framgår att första leveranser beräknas Maj 2020, att från-priset är 59.900 EUR (vad hände med den billigare versionen på 40.000 EUR..?), och med alla tillbehör lär ju priset hamna kanske runt 700.000 kr, dvs lyx-segmentet, tillsammans med I-Pace och eTron.., ingen direkt ”folk-elbil” ?

Även Polestar gör som I-Pace och Tesla, ett glas-tak.

Här hittar man också måtten:
Längd 4607 mm, höjd 1478 mm, bredd 1800 mm, hjulbas 2735 mm, vikt ?

Som jämförelse finns tex I-Pace, räckvidd 47 mil, batteri 90 kWh, 2,2 kWh/mil, 0-100 på 4,8 s, motor 294 kW, prislapp från 880.000kr, alltså egentligen väldigt lik 2:an (undantaget pris, kWh/mil, och batteri-storlek):

Längd 4682 mm, höjd 1565 mm, bredd 2011 mm (inkl infällda backspeglar), hjulbas 2990 mm, vikt 2133 kg.
https://www.polestar.com/se/polestar-2/configurator/534EDPI1E00070700RF8000_00000__R14B
https://www.jaguar.se/i-pace
https://www.jaguar.se/i-pace/specifikationer



_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2019-02-27 18:10:13    Rubrik: Svara med citat

Har reserverat en, så får man se vad som händer.

Notera dock att priset verkar ha avsett tyska marknaden, så man får justera för skillnaden i moms.

Den ska tydligen gå att få med dragkrok med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-28 06:11:31    Rubrik: Svara med citat

Tidningen GP nämner att Polestar 2 bygger på CMA-plattformen som Cevt skapat, samma plattform som Volvo XC40 använder, Polestar 2 byggs alltså på en XC40, bil-modellen som även Volvo ska göra en elbil utav.

Karossen kallas för ”Fastback”, ifall någon nu orkar lägga ännu ett design-begrepp på minnet.., duger det inte bra med det gamla vanliga/hederliga begreppet halvkombi ?!

Enl uppg från annat märkes-forum; är bagaget 404 Liter bak och 34 fram, även dragkrok ska gå att få..!

Och angett från-pris ska avse tyska marknaden, med tillföljande tysk moms (19 %), varpå en justering till svenska förhållanden (25 % moms) priset skulle bli 534.000 + moms = 668.000 kr, och 608.000 kr inkl Bonusen.

Vidare uppges den billigare versionen (40.000 EUR) lanseras först ett år senare (Maj 2021 ?), förefaller som en vanlig strategi, flertalet elbils-tillverkare börjar med eller prioriterar lansering av den dyrare versionen (tänk Tesla, I-Pace, eTron, Niro64), det kan ju finnas flera aspekter till detta fenomen, men en ganska trolig torde vara att få ner efterfrågan och därmed inte behöva tillverka lika många exemplar som så sett inte parasiterar lika mkt på den befintliga förbrännings-produktionen (undantaget Tesla förstås), sedan finns ju aspekten att den bästa versionen också har bäst prestanda och så blir mer omtyckt bland köpare och media, en slags marknadsförings-strategi.

Har funderat på varför Volvo startat/använt ett parallellt företag för sin första elbil Polestar 2; kan det vara så att Volvo behöver särskilja inte bara själva produktionen/utvecklingen (ingenjörer/mentalitet etc, tänk Tesla), utan även särskilja försäljning och service från den etablerade service-strukturen, som alla säkerligen erfarit är det en ren plåga att besöka en Bilia-hall och fråga efter elbilar.., attityden är fullkomligt groteskt stenåldern.., att då försöka få ut elbilar via en organisation som på alla sätt hatar elbilar (kan inget om dom, inga kunniga tekniker eller säljare, inga service-intäkter från byta olje-filter/avgas-system etc...), detta vore förmodligen rena harakiri`n och dömt att misslyckas.

Egentligen ju mer man tänker efter, så är det enormt strategiskt genomtänkt att låta ett parallellt företag sköta elbils-introduktionen, det skapas så liksom ett Tesla inom Volvo, och med tiden byggs kunskap och acceptans/status upp även bland den etablerade förbrännings-organisationen.

Samma effekt gäller nog ägar-strukturen, alla aktie-ägare som kräver ständig avkastning och avskrivning på den etablerade förbrännings-produktionen, liksom; ”rör inte Volvo, det är mina pengar !”, elbilarna tar ju resurser och intäkter från moder-bolaget, och parasiterar rakt av på tex förbrännings-motor-tillverkningen i Skövde-fabriken (miljarders kronor nerplöjda där..!), ett separat elbils-företag synes därför vara den enda vägen för styrelsen att få igenom företaget in i framtiden där alla bilar kommer vara elbilar, och kunna hålla ute alla ”broms-klotsar” som inte vill eller kan se längre in i framtiden än till nästa kvartals-rapport.., pengar, pengar, pengar...

Nu verkar så äntligen kunskapen kommit igenom till ägarna att det finns snart inga pengar längre att tjäna på förbrännings-bilar, eftersom de snart har blivit ersatta av efterfrågan/miljö-tvång på elbilar, och förmodligen just därför kan vi dag se den första elbils-frukten från bil-företaget Volvo,
Polestar 2.
http://www.gp.se/ekonomi/h%C3%A4r-%C3%A4r-volvokoncernens-teslautmanare-1.13718079
http://www.mynewsdesk.com/se/volvo_personbilar/pressreleases/polestar-avtaecker-nya-polestar-2-2841310
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-03-01 09:01:40    Rubrik: Svara med citat

Funderingar kring hur den billiga bas-versionen (40.000 EUR) av Polestar 2 kanske kommer utformas:

Endast en motor, 150 kW, två-hjuls-driven, ingen Autopilot, något mindre batteri-paket (kanske 65 kWh ?), lägre ladd-hastighet (kanske ”bara” 100 kW ?), kortare garantier, tyg-stolar, färre App-tjänster/telematik, inget glastak (kanske tvärtom är billigare med det än den vanliga plåten ?).
I övrigt inte mkt att kunna spara in på..?

En annan sak, ”start-knappen”/”tändningen” utgörs enbart (?) av en brytare i förarstolen som känner av när man sätter sig, inget annat att tänka på eller göra för att kunna köra iväg, vilket ju verkar smart och enkelt.., men innebär detta då att man under färd inte kan lyfta på akterpartiet för att stilla tex klåda eller undvikande en geting på sätet (...), kommer bilen då automatiskt stänga av sig och tvärnita.., mitt på motorvägen i 120 km/h.., och om bilen står parkerad och små barn eller hundar hoppar omkring i framsätet.., vad händer då..?
Ser som sagt en del frågetecken där kring stol-start-knappen, dessa behöver klargöras.

Preliminär WLTP-räckvidd anges ju till 50 mil, och med 78 kWh batterier skulle då förbrukningen bli 1,56 kWh/mil, räckvidden då för en lågpris-version med ponerade 65 kWh skulle bli 41 mil, i häraden av Kona64 och Niro64.
Handlar-priset (inkl moms, exkl Bonus) för denna ”Budget-2:a” skulle i Sverige bli ca 445.000 kr (omräknat från det tyska riktpriset 39.900 EUR inkl tysk moms), alltså i direkt pris-nivå med Niro64 (430.000 kr).
Fördel Niro är ett något större bagage, och en mer praktisk kaross-ergonomi (SUV).
P2:an lär ha snabbare laddning, och mer komfortabel körning (ljudnivå, väghållning mm).
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2006
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-03-01 10:28:07    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:

En annan sak, ”start-knappen”/”tändningen” utgörs enbart (?) av en brytare i förarstolen som känner av när man sätter sig, inget annat att tänka på eller göra för att kunna köra iväg, vilket ju verkar smart och enkelt.., men innebär detta då att man under färd inte kan lyfta på akterpartiet för att stilla tex klåda eller undvikande en geting på sätet (...), kommer bilen då automatiskt stänga av sig och tvärnita.., mitt på motorvägen i 120 km/h.., och om bilen står parkerad och små barn eller hundar hoppar omkring i framsätet.., vad händer då..?
Ser som sagt en del frågetecken där kring stol-start-knappen, dessa behöver klargöras.


En ingenjörsmässig gissning är att stolen bara är en del i en tillståndsmaskin. För att stanna bilen krävs att bilen står stilla eller kör väldigt långsamt, samt att en dörr öppnas, att ingen vikt är i förarsätet och nyckeln eller telefonen inte längre kan detekteras.
Likadant vid uppstart, vikt i förarstolen, nyckel eller telefon närvarande, och bilen hamnar i redoläge. Bromspedalen trycks ned följt av val av "D" eller "R" aktiverar motorkontrollern. Hundar eller människor med för korta ben för att vikta ned förarsätet och samtidigt trycka ned bromsen göre sig icke besvär.

När keyless go var nytt kunde för övrigt en del lustiga situationer uppstå - en tidigare chef hade en BMW med tidig variant av keyless go och start-stop. Han parkerade vid kontoret, klev ur bilen och gick därifrån. Nån timme senare ropar en kollega "chefen! din bil står på tomgång nere på parkeringen". Eftersom "stop"-knappen aldrig tryckts in så var bilen fortfarande "startad" och efter motorn hade varit avstängd en stund så sjönk spänningen i batteriet så motorn startade. Och eftersom bilen fortfarande tyckte den var "på" så hade den inte låst dörrarna heller. Bara att hoppa in och åka iväg för den som ville Laughing

Låt oss hoppas att Polestar har gjort ett bättre jobb (de har de garanterat)
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-10-03 03:12:04    Rubrik: Svara med citat

Polestar 2 nu beställningsbar och med officiellt svenskt pris, leverans Maj 2020.
Den topp-specade introduktions-modellen kostar från 659.000 kr, med 50 mil räckvidd, har 78 kWh batteri, DC-laddar 150 kW, och AC 11 kW, grundversionen kommer senare (okänt när), för kanske runt 450.000 kr (?).
Polestar 2 lägger sig (tacksamt) i en egen klass, det finns inga motsvarande elbilar idag som har denna räckvidd och utrustning samt halv-kombi-kaross till detta pris, närmast konkurrent skulle kunna vara Tesla Model 3, men den saknar som bekant bak-luckan.
https://www.polestar.com/se/polestar-2/configurator/eyJTIjoiNTM0RURQSTFFMDAwNzA3MDBSRjgwMDBfMDAwMDAwMDExNDciLCJQIjpmYWxzZX0
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-gar-det-att-bestalla-polestar-2-sa-mycket-kostar-den-i-sverige-6973336
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1661

InläggPostat: 2019-10-03 06:56:54    Rubrik: Svara med citat

Här jämförs den med model 3

https://insideevs.com/reviews/343047/update-how-polestar-2-compares-with-tesla-model-3/

Ska skriva lite om mina subjektiva tankar om polestar 2 vs model 3.
Spoiler, jag tror mer på model 3

Jämför man med LR AWD så är det många likheter
- liknande pris
- liknande räckvidd 500/560 WLTP
- trefas 11kW laddning, DC 150kW polestar, tesla 170-250kW
- ungefär lika många kWh i batteriet
- gissar på liknande interiörkvalité (xc90 & model 3 upplever jag lika)

Fördelar model 3
- Laddnätverket
- Den lättanvända stora skärmen, ingen är i närheten av konkurrenterna.
- Beprövad modell tillverkad i snart 500,000 exemplar
- Gynnar en ren elbilstillverkare
- Inget krav på service
- Öppen, ej instängd känsla i kupén

Fördelar polestar 2
- Bakluckan
- Nära till service
Hjälp mig kom på mer!
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-10-03 07:28:24    Rubrik: Svara med citat

Nära till service bygger ju på att polestar samarbetar med någon verkstadskedja. Typ Volvo... Men är det inte nära till hands att bara Malmö, GBG eller Stockholm får expertisen så som BMW gjorde med i3?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 173

InläggPostat: 2019-10-03 08:54:28    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Här jämförs den med model 3


Fördelar polestar 2
- Bakluckan
- Nära till service
Hjälp mig kom på mer!

Bättre belysning, "pixel headlights"
Bättre takräcksfästen
Elektrisk dragkrok med mycket högre dragvikt
Rostskydd bättre?
Riktig regnsensor, inte beta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-10-03 09:25:20    Rubrik: Svara med citat

Undra om Biltema tar in Pollster eller Tesla först i sitt reservdelssortiment.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.