Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Q Aktiv
Registreringsdatum: 28 december 2017 Inlägg: 75
|
Postat: 2019-09-02 17:27:27 Rubrik: |
|
|
Ja den så kallade servicen kostade mig 842 kr om jag minns rätt. Det enda påtagliga var en uppdatering som gjorde att nu funkar navi bättre och sedan så får inte bilen "flippperspel" om hjulen spinner loss lite. Hände titt som tätt i vintras.
Sedan så var servicemannen förundrad över hur jag fått Android auto att funka.
Verkade inte helt hemma på APK filer m.m.
Visst hade det varit trevligare att serva närmare 1500 mil än jag gjorde men nu var det semestertider och lite svårt att planera in milen.
Hade mycket väl kunnat sluta med att bilen stod på 1499 mil uppe Tärnaby eller Ystad. Inte lätt att få oplanerad service då
 _________________ Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ovelius Nyfiken
Registreringsdatum: 09 februari 2019 Inlägg: 8
|
Postat: 2019-09-05 18:41:01 Rubrik: |
|
|
Random fråga: hur gör man för att avbryta laddning och få ur kabeln ur bilen? Den laddare jag stod vid hade ingen off knapp... Slutade med att jag startade bilen, ändrade max laddning till under nuvarande, sedan stängde av och låste bilen samt låste upp den igen. Omständigt!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Beetleboy1963 Forumstammis
Registreringsdatum: 18 juni 2015 Inlägg: 323 Ort: Falköping
|
Postat: 2019-09-05 18:48:01 Rubrik: |
|
|
ovelius skrev: | Random fråga: hur gör man för att avbryta laddning och få ur kabeln ur bilen? Den laddare jag stod vid hade ingen off knapp... Slutade med att jag startade bilen, ändrade max laddning till under nuvarande, sedan stängde av och låste bilen samt låste upp den igen. Omständigt! |
AC-laddning är det bara att öppna bilen fjärrkontrollen.
Snabbladdning däremot misstänker jag att man måste avbryta på laddaren, har med tidigare bilar varit tvungen att trycka nödstoppet för att få loss handsken när laddaren inte vill avbryta via telefonapp eller sms. Laddbricka brukar vara pålitligare är min erfarenhet. _________________ Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 81
|
Postat: 2019-09-19 21:15:35 Rubrik: |
|
|
Elmil skrev: | Klintan skrev: | Elmil skrev: | Cyprezz skrev: |
Vart kommer det ifrån att garantin ryker för att service skett 100 mil försent? Kia är väl kända för att ha en hög grad när det kommer till goodwill och garanti? |
Det är 200 mil, åtminstone för Soul EV... |
Är det verkligen 200 mil? Tidigare hade Kia 200 mil tillåtet, men efter att det utnyttjades har de infört "nolltolerans" vad jag läst? |
Tusan, du har rätt! 200 mil gällde för 2015 och i garantiboken för min 2019 Soul står det: "Serviceintervallet får ej överskridas. Överskrids någon av gränserna upphör nybilsgarantin att gälla."
Ibland har man tur. Första servicen stämplade in på 14998 km  |
Hörde mig för idag. Alla bilar tillverkade efter 2016-01-01 har nolltollerans gällande såväl miltal som tid. Kia sade dock att de kan ha övererseende om det är t.ex. deras serviceverkstad som inte kan boka in bilen tidigt nog. Kan vara lite svårt att bevisa i efterhand tänker jag så bäst att vara på den säkra sidan.
Jag bokade service och lån av en E-niro samtidigt. Måste ju kolla vad "the fuzz is all about"
https://www.kvd.se/auktioner/47732?utm_source=blocket.se&utm_medium=referral&utm_campaign=blocket-radannons&utm_term=KIA _________________ Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 409 Ort: Rögla
|
Postat: 2019-09-25 17:57:10 Rubrik: |
|
|
Tydligen många som vill tjäna en bra slant på sin eNiro, 4 st ute på KVD just nu. Den som har slutbud idag ligger redan på 491 kkr
Undrar vad de ersätter med, hamnar ju i nivå med en Tesla 3 SR+? _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 81
|
Postat: 2019-09-28 08:03:07 Rubrik: |
|
|
Ja tekniskt och utseendemässigt är modell 3 överlägsen men med tre barn bak så är den jäkligt trång. Skoda Vision verkar ju bara ha två baksätet vad jag sett.
Det skiljer också en del i pris. listpriset för modell 3 är priset. listpriset för e-nito behöver inte vara priset och verkar vara bra utrustad redan i grundversionen då börjar det närma sig 100tkr i skillnad. _________________ Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2019-09-28 10:38:43 Rubrik: |
|
|
Cyprezz skrev: | Ja tekniskt och utseendemässigt är modell 3 överlägsen men med tre barn bak så är den jäkligt trång. Skoda Vision verkar ju bara ha två baksätet vad jag sett.
Det skiljer också en del i pris. listpriset för modell 3 är priset. listpriset för e-nito behöver inte vara priset och verkar vara bra utrustad redan i grundversionen då börjar det närma sig 100tkr i skillnad. |
Jämföra med bilar som inte finns är svårt.
Just nu är det begagnade Niro för äver 500k som gäller. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2019-09-28 10:48:26 Rubrik: |
|
|
Henke2 skrev: | Cyprezz skrev: | Ja tekniskt och utseendemässigt är modell 3 överlägsen men med tre barn bak så är den jäkligt trång. Skoda Vision verkar ju bara ha två baksätet vad jag sett.
Det skiljer också en del i pris. listpriset för modell 3 är priset. listpriset för e-nito behöver inte vara priset och verkar vara bra utrustad redan i grundversionen då börjar det närma sig 100tkr i skillnad. |
Jämföra med bilar som inte finns är svårt.
Just nu är det begagnade Niro för äver 500k som gäller. |
Japp och en ny SR+ med drag för ~500
Och model 3 sr+ tycker jag har betydligt mer utrustning/funktioner jämfört med eniro
Nä, eniro 64 borde kosta max 350 ny och 300 lätt begagnad, då är prisdiffen mot model 3 och hybrid eniro mer rätt _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Beetleboy1963 Forumstammis
Registreringsdatum: 18 juni 2015 Inlägg: 323 Ort: Falköping
|
Postat: 2019-09-28 11:21:32 Rubrik: |
|
|
Leaf skrev: |
Japp och en ny SR+ med drag för ~500
Och model 3 sr+ tycker jag har betydligt mer utrustning/funktioner jämfört med eniro
Nä, eniro 64 borde kosta max 350 ny och 300 lätt begagnad, då är prisdiffen mot model 3 och hybrid eniro mer rätt |
Fast en SR+ kostar väl 571 tkr? Eller menar du priser efter bonus?
I så fall kostar ju e-Niro 385 tkr...LRF-medlemmar får 26 tkr i rabatt så villa-Svensson borde ju kunna pruta 20 tkr hos rätt Kia-handlare. Ja, då var vi visst nere på 355 tkr!
Begagnatpriserna däremot är ju helt galna, men uppenbarligen finns det de som är beredda att betala. Svenskar eller norrmän... _________________ Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2019-09-28 13:39:06 Rubrik: |
|
|
Beetleboy1963 skrev: |
I så fall kostar ju e-Niro 385 tkr...LRF-medlemmar får 26 tkr i rabatt så villa-Svensson borde ju kunna pruta 20 tkr hos rätt Kia-handlare. Ja, då var vi visst nere på 355 tkr! |
Fast Dom finns ju inte när det väl skall bli affär. Det bekräftar ju prislappen på KVD som är 100k över listpriset. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2019-09-29 05:14:31 Rubrik: |
|
|
Samma pris på beg. eniro som finns ibland med ny model 3 som finns, dom jag jämförde, båda efter premie. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|