Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Återlämning privatleasing Santander

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Elon
intresserad


Registreringsdatum: 27 januari 2015
Inlägg: 20

InläggPostat: 2019-06-18 06:53:26    Rubrik: Återlämning privatleasing Santander Svara med citat

För några veckor sedan återlämnade vi våran privatleasade Leaf, den andra i ordningen. Numera skulle man inte lämna den hos Nissan utan istället hos en besiktningsverkstad. Det blev en kalldusch!
Ett millimeter stort märke på vindrutan, knappt synligt för ögat betydde att vi skall betala en helt ny vindruta. 2 st däck, 5st stenskott på kofångaren ca 1mm/st, 5st hårstråsrepor och 2 st större repor = 42 500:-

Skulle gärna vilja höra om någon mer har liknande erfarenheter?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 319
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-06-18 07:51:23    Rubrik: Svara med citat

Herregud, har de helt fått fnatt?

Jag har haft både en Nissan och en BMW på leasing och Nissan lämnade jag bara hos säljaren då det var några år sedan. BMW:n däremot var det hos ett besiktningsföretag som gick igenom varje kvadratmillimeter av bilen.
Men det var ganska förlåtande regler för vad som fick finnas och allt var beskrivet i en pedagogisk guide så man visste vad som gällde:

https://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/finansiering/pdf/BMW_FS%20Wear%20Tear-SV_2016.pdf

Kanske har Nissan någon liknande guide?
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2019-06-18 10:14:13    Rubrik: Svara med citat

Det kan du omöjligt acceptera, bilen ska ha "normalt" med slitage vid återlämnandet
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 937

InläggPostat: 2019-06-18 10:42:13    Rubrik: Svara med citat

Samma ämne på annat forum..
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=16337
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 319
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-06-18 11:29:59    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Samma ämne på annat forum..
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=16337


Skummade den forumtråden och det fanns ju flera med samma dilemma. Men det fanns också en guide från Nissan (länk på första sida i tråden) som visade vad som var ok eller ej.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon
intresserad


Registreringsdatum: 27 januari 2015
Inlägg: 20

InläggPostat: 2019-06-19 16:14:22    Rubrik: Svara med citat

Tack för snabba svar!

Nä de har verkligen fått fnatt!

Det är naturligtvis inte acceptabelt, jag har pratat med jurist och tittat på div underlag som publicerat kring vad som ÄR normalt slitage. I det här fallet är det uppenbart så att bedömningen som Santander gör via ombud helt frångår branschens normer. Dessutom har de en styckprislista som ligger väldigt högt och då man ackumulerar styckpriserna blir det helt vansinnigt. Alltså om jag åker till verkstad för att utföra en reparation så kostar det något, det blir inte dubbelt så dyrt att laga två saker vid samma tillfälle. När man då hittar 10 punkter och prissätter dem som om jag skulle åka till verkstad tio ggr....
Jag har kontaktat Santander först på telefon då de sa sig inte ha fått underlagen från besiktningen ännu, de lovad då att ringa tillbaka snarast. När de inte ringde tillbaka ringde jag dem igen, då hade de missat att de skulle ringa mig men de kunde fortfarande inte diskutera mitt ärende utan hänvisade till sitt "konsumentombud". Jag mailade mitt ärende och redogjorde detaljerat för hur orimligt deras krav var och väntade... efter två veckor fick jag svar att de tagit emot mailet och tittade på ärendet och nu har det gått två veckor till...
Jag har fått veta att jag kan bestrida och processa m.m. dock finns det inget som hindrar Santander från att driva in fakturan via inkasso och kronofogde under tiden, ifall det är det de vill. Då jag inte är intresserad av att få en betalningsanmärkning så har jag betalat fakturan men meddelat att jag gjort så under protest och kommer att vidta åtgärder för att få upprättelse och förhoppningsvis någon slant tillbaka. Det är väldigt svårt och tidsödande att försöka förlika sig med en part som inte kommunicerar...
Pengarna är en sak och jag vill inte tro eller hoppas så mycket om det. Däremot tycker jag att det är uppenbart att Santander helt missuppfattat situationen. De kanske uppfattar det som att de kan tjäna en hacka på att blåsa sina kunder men samtidigt så dödar de privatleasing för sig själva och eventuellt gör de stor skada för alla andra banker, finansinstitut och bilhandlare.
Det finns en enorm marknad för privatleasing men då måste man också kunna lita på att dem man skriver avtal med är ärliga eller åtminstone rimliga? Om bilhandlaren säger till mig att återlämnandet kan kosta uppåt 50 000:- utan några större blessyrer då kan man nog hellre ta sina risker med andrahandsvärdet...
Tack så mycket för länken till Teslasweden, jag såg att det var några stycken där som var i samma sits som jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2019-06-20 07:21:56    Rubrik: Svara med citat

Galet..
Det jag tror man ska göra är att vara med besiktningsmannen och ha riktlinjerna från Nissan med sig. för troligen så kommer besiktningsmannen neka till att ha sett dem öht. Inte godkänna en besikning som slår ner på förväntade fel på en bil i den åldern?
Känns som Opus har avans på att få till stora fakturor och därmed noterar minsta lilla avvikelse från nybilsstandart.

Och vem tror att Santander åtgärdar bilarna innan de säljs vidare?
Kanske stora fel som en köpare skulle klaga på men inte alla små blessyrer som är normala för en bil som är 2 år.

Min återlämning gick ganska smärtfritt men fick tex betala för handtaget inne i bagageluckan som glappar och har gjort från dag1.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon
intresserad


Registreringsdatum: 27 januari 2015
Inlägg: 20

InläggPostat: 2019-06-27 09:57:30    Rubrik: Svara med citat

Upprättelse!

Jag har fått besked från Santander att de utrett skadorna noggrannare/själva och kommit till slutsatsen att utav de 42 500:- som man ursprungligen begärde så anser de nu att ca 11 000:- avser skador som jag/vi skäligen skall ersätta.

Det har naturligtvis varit frustrerande att under ca 3 månader inte veta, spekulera, hoppas och misströsta om vart annat. Fast likaväl som jag har kräkt av mig en del av den frustraionen i detta forum så är jag inte sämre än att jag kan ge Santander upprättelse för att de gått till botten med "frågan" och återkommit med en fullt acceptabel (riktig) lösning. Jag är något mållös så jag vet inte hur jag skall uttrycka det på ett bättre sätt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2019-06-27 11:11:36    Rubrik: Svara med citat

Bra!
Men illa att man ska behöva strida, är nog många som bara betalar tyvärr
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 314

InläggPostat: 2019-06-28 06:47:22    Rubrik: Svara med citat

Vi var och kontrollbesiktigade Nissan Leaf Tekna 2016 på Opus nu i mitten av juni 2019, då stod det 3 st leasing Nissan Leaf Tekna parkerade som besiktningsmannen sa de hade kontrollerat och som skulle hämtas med biltransport (och gå till Norge?)

Santander som krävde 42000 kr av en privat leasingtagare för påstådda utgifter de skulle ha haft för reparation, skulle jag bestridigt. De måste visa kvitto över alla utförda reparationer annars finns ingen anledning att betala. Har de inga kvitton att uppvisa, ja då har de inte haft de påstådda kostnaderna och man ska inte betala. Att de i framtiden avser att utföra påstådda reparationerna är inte godtagbart.


Senast ändrad av haralt den 2019-06-30 09:40:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
markja
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 juli 2015
Inlägg: 7
Ort: Stenkullen

InläggPostat: 2019-06-28 09:26:11    Rubrik: Fortfarande frågetecken Svara med citat

Hej Elon - jag tycker fortfarande 11000 kr låter mycket för din återlämning. Utefter din beskrivning låter det som om två större repor möjligen är det du ska betala för. Vad säger den nya specifikation att du ska betala för respektive skada?

Sedan måste Santander pudla, be om ursäkt, och beskriva hur de förändrar processen för återlämningsbesiktning - för detta är helt enkelt för uselt! De har ju nu själva underkänt besiktningen, vem skyller de på, tro? Var det besiktningsmannen på Opus som var inkompetent? Var det Santanders riktlinjer som var fel?

Ingen mer Santander för mig ännu. Att de reviderar en enskild besiktning gör inte att de återfår mitt förtroende.
_________________
Nissan Leaf 24 kWh 2012
Nissan Leaf 30 kWh 2017
Nissan Leaf 40 kWh 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2019-06-30 11:29:44    Rubrik: Svara med citat

Har hört att Santander har gett nya instruktioner till Opus. Det kan ju inte ligga i Santanders intresse att döda leasingmarknaden på det här sättet. Ingen kommer ju våga leasa om du kan krävas på stora summor vid återlämnandet.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1247
Ort: Frösön

InläggPostat: 2019-06-30 21:45:21    Rubrik: Svara med citat

Jag har kontakt med Vi Bilägare angående dessa återlämningsfakturor. De vill gärna ha direktkontakt med någon eller några som har fått orimliga krav på sig efter återlämnande. Hör av er om ni är intresserade av att belysa problemen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hkanton
Passiv


Registreringsdatum: 26 januari 2017
Inlägg: 1

InläggPostat: 2019-09-05 09:16:40    Rubrik: Svara med citat

Återlämnade min bil till Opus i Enköpingi maj/juni. 4000 mil.

De synade bilen väldigt noggrant, tog närmare två timmar.
Ville ha närmare 10.000kr för de saker de hittade.

Påpekade att flera av de saker som de tagit upp skulle anses som nomalt slitage enligt dokumentet jag fått från nissan.
Till min förvåning så hade de inte det dokumentet på Opus(!)
Fick leta fram det på telefonen och visa dem.

De strök därefter anmärkningarna om mindre dörrupslag samt mindre repa på en fälg (ca 3cm).

Tror jag fick betala fyra eller femtusen. En repa på framskärmen som jag håller med om plus en repa på bakskärmen som var väldigt grund.. ångrar lite att jag inte stred för att de skulle ta bort även denna då den antagligen hade gått att polera bort.

Ett tips är att ta med dokumentet från Nissan med bilder och beskrivningar om vad som anses vara normalt respektive onormalt slitage
_________________
Anton Axling Strängnäs
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Glutten
intresserad


Registreringsdatum: 09 januari 2014
Inlägg: 16
Ort: Olofstorp

InläggPostat: 2019-09-11 12:06:33    Rubrik: Svara med citat

Vill bara fylla på med mitt exempel.
Lämnade tillbaka Leafen som jag har leasat den 29 april hos Opus i Göteborg. Hade bara dagarna innan hämtat bilen från en lackfirma där de åtgärdat en försäkringsskada. Lackfirman lackade dessutom en dörr, skärm och front som det var lite repor på. Betalade 8000kr extra för detta utöver självrisken. Lackfirman tyckte den var helt okej, utan något att anmärka på när jag hämtade den.
Men pojkarna på Opus hittade massor av små märken. Detta slutade med en räkning från Santander på 44375kr. Lite chockad, bedrövad och maktlös kände jag mig och var beredd att betala. En god vän övertalade mig att bestrida räkningen. Så idag drygt 2 månader efter bestridandet fick jag en ny räkning på 17500kr. En stor skillnad från den första, men ändå alldeles för mycket, då den i mina ögon var utan fel. Nu vågar jag inte bestrida den igen utan får slicka mina sår och lära mig av läxan. Undrar hur många det är som betalat utan att bestrida?
_________________
AMC Pacer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-09-11 13:03:00    Rubrik: Svara med citat

Brukar inte vilja svära eller gå i affektion.., men FUCK Santander/Opus !
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2019-09-13 11:05:58    Rubrik: Svara med citat

Glutten skrev:
Vill bara fylla på med mitt exempel.
Lämnade tillbaka Leafen som jag har leasat den 29 april hos Opus i Göteborg. Hade bara dagarna innan hämtat bilen från en lackfirma där de åtgärdat en försäkringsskada. Lackfirman lackade dessutom en dörr, skärm och front som det var lite repor på. Betalade 8000kr extra för detta utöver självrisken. Lackfirman tyckte den var helt okej, utan något att anmärka på när jag hämtade den.
Men pojkarna på Opus hittade massor av små märken. Detta slutade med en räkning från Santander på 44375kr. Lite chockad, bedrövad och maktlös kände jag mig och var beredd att betala. En god vän övertalade mig att bestrida räkningen. Så idag drygt 2 månader efter bestridandet fick jag en ny räkning på 17500kr. En stor skillnad från den första, men ändå alldeles för mycket, då den i mina ögon var utan fel. Nu vågar jag inte bestrida den igen utan får slicka mina sår och lära mig av läxan. Undrar hur många det är som betalat utan att bestrida?


Hade jag varit dig hade jag bestridigt, det är en beg bil man lämnar tillbaka, inte en ny
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.