Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Degradering av batteriet
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 128
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-06-15 07:38:45    Rubrik: Degradering av batteriet Svara med citat

Ni som åker tidiga e-Golf hur är räckvidden i Era bilar?
Jag funderar på att köpa en äldre, (2015-16), e-Golf i väntan på att den "nya" ska sjunka i pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-15 08:45:11    Rubrik: Svara med citat

Jag kör E-UP från VW familjen av elbilar och efter 5500-ish mil så märker jag ingen degradering... tvärtom! tror att räckviden är stabil och har aldrig uplevd svikande eller minskning...

Panasonic batterierna i VW elbilar är ganska stabila... problemet kan uppstå om bilen är fel hanterad, har stått länge med fulladdat batteri eller om det finns tillverkningsfel... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-29 06:23:57    Rubrik: Svara med citat

De mäter upp detta vid service på bilen. Hade ingen degradering alls på vårt batteri (2000 mil).
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-29 06:28:43    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden är 10-15 mil i praktiken men eftersom man använder snabbladdning kommer man ju så långt man vill där det finns infrastruktur för detta. Har efter mer än 3000 mil nu många dagar då jag kört 20-30 mil utan problem, ett till två laddstopp om ca 15 minuter är för mig helt oproblematiskt, finns ju alltid e-post m m att kolla på medan man laddar upp.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mans71
intresserad


Registreringsdatum: 07 januari 2016
Inlägg: 16

InläggPostat: 2018-09-08 08:50:24    Rubrik: Svara med citat

eGolf 2015 med 5400 mil. 164 fulladdad i morse. När bilen var ny visade den 190+. Tog upp det på senaste servicen och dom lite glidande sa bara "beror ju på hur man kör och temperatur". Önskar det fanns ett sätt för konsument att faktiskt veta.

Någon som minns/vet hur batterigarantin ser ut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1659

InläggPostat: 2018-09-08 13:56:27    Rubrik: Svara med citat

Finns många sätt att uppskatta/beräkna batterikapacitet, men det enda tillförlitliga är att ha en energimätare som ser hur många kwh det går åt från 0-100% laddning. Jämföra när bilen var ny och testa senare. Då får man uppskatta hur mkt förlust det blir vid laddningen. Men uppskattar man samma vid testerna så blir det tillförlitligt.
Har för mig att förlusterna vid 230volt laddning enfas är ungefär
18% vid 10A laddning
12% vid 16A laddning
8% vid 32A laddning

Teslabjörn gör det näst bästa, litar på energiekonomimätaren i bilen och räknar.

Att lita på servicerapporten är inte tillförlitligt, det är vad bms uppskattar kapaciteten till.

Att kolla på räckviddsmätare är ett av dom sämsta sätten.
(Tesla lite undantaget, men kan ändras vid uppdateringar)
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-09-10 14:41:41    Rubrik: Svara med citat

mans71 skrev:
eGolf 2015 med 5400 mil. 164 fulladdad i morse. När bilen var ny visade den 190+. Tog upp det på senaste servicen och dom lite glidande sa bara "beror ju på hur man kör och temperatur". Önskar det fanns ett sätt för konsument att faktiskt veta.

Någon som minns/vet hur batterigarantin ser ut?


Vad gäller tid är den väl 8 år och upp till 15.000 mil, vad du uppnår först. 190 km är ju med läget Eco eller Eco+ tror jag så prova att trycka in det så får du se. Men räckviddsmätaren är ju som sagt ett trubbigt instrument för att mäta degradering i batteriet. Vår 2015 har nu gått ca 5.600 mil (om jag minns rätt) och jag som kör dagligen har inte märkt av någon försämring alls av batterikapaciteten, det är mer väder/vind/regn/temperatur/hastighet som spelar roll än att det verkar vara minskad kapacitet i batteriet.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matz_karlzzon
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2017
Inlägg: 18
Ort: Västerås

InläggPostat: 2019-08-08 15:28:32    Rubrik: Degradering batteri eup Svara med citat

Hur är det med era E-up.
hur långt har ni åkit och hur mår batteriet
min har nu åkit 10 000 mil (4000 som är minna) är en 2014.
och när jag testar att köra ner den långt typ 4% kvar räknar vad det kvarvarande är i kwh och sedan laddar med snabbladdare som rapporterar antal kwh levererat tar hela minus 16.0 kwh som är minna tillgängliga kwh så har jag en förlust på 200 ynka Wh och den har legat så under dom två åren som jag mätit.
Dette ser ju väldigt bra ut har ni liknande erfarenheter?
_________________
E-up ägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 78
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-09-06 14:47:40    Rubrik: Svara med citat

Har precis köpt en E-Golf 2015 med 10500mil på mätaren.
Efter nollställning och full-ladning visar den 157km i normal läget.
Jag kan inte hitta något bra sätt att få ut info om batteriet (analoga mätare är värdelösa), nåt liknande Leafspy verkar det inte finnas.
Har ni nåt bra sätt att mäta ungefärlig batterikapacitet på VW?
Garantin är väl på 70% av kapaciteten så för golfen blir det 24kw- 30%=~17kw
_________________
Green mean fuskmaskin E-Golf 24KW 2015
(Nissan Leaf 40KW)
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 294
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2019-09-06 15:09:42    Rubrik: Svara med citat

Ta reda på förlusterna i laddaren, töm batteriet och fyll på med en elmätare inkopplad.
Tror du kan få ut liknande information genom tömma batteriet och använda DC laddare.

Problemet sen är att VW verkar saknar utrustning och kompetens för att mäta upp batteriet i Sverige. Men är man i en rättegång och bara en kan föra sin talan blir det kanske väldigt enkelt?
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-09-06 19:15:39    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Har precis köpt en E-Golf 2015 med 10500mil på mätaren.
Efter nollställning och full-ladning visar den 157km i normal läget.
Jag kan inte hitta något bra sätt att få ut info om batteriet (analoga mätare är värdelösa), nåt liknande Leafspy verkar det inte finnas.
Har ni nåt bra sätt att mäta ungefärlig batterikapacitet på VW?
Garantin är väl på 70% av kapaciteten så för golfen blir det 24kw- 30%=~17kw


Vad elbilar säger har inte med verkligheten att göra. 157km är väl ungefär vad du kan förvänta dig om du håller dig under 80km/h en sommarkväll utan värme/ac. Jag har absolut bestämt för mig att Golfen likt Leaf löpande uppskattar vad den tror är din räckvidd och visar detta i displayen.

Man kan alltså upp för Hallandsåsen ha 50km räcvkvidd, när man kört ner på andra sidan gissar bilen 230km trots att du nu kört 1 mil....

En Leaf och Golf drar ungefär 1.7kWh/mil om du ligger i 80km/h. Ladda fullt och kör i 80kph och se om den går 14mil utan värme på.

Som referens gick en flång ny Leaf24 knappt 10mil en vinterdag i 80kph.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 78
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-09-11 09:10:40    Rubrik: Svara med citat

Nu körde jag ett litet test för att försöka ta reda på batteristatus.
Började dagen med 100% laddning och körde 116km och enligt infot i bilen körde jag i snitt 49km/h och förbrukningen var på 14,1kwh/100km.
Jag hadde 12km kvar när jag pluggade i laddaren och mätte att det gick åt 19,9kWh och om man räknar grovt att 12 km är ca 8% batterikapacitet ~1,1kwh så har alltså bilen ungefär ~21kWh kvar jämfört med 24kwh när den var ny.
Tja det kanske inte är så dåligt för en bil som snart gått 11000mil eller?
_________________
Green mean fuskmaskin E-Golf 24KW 2015
(Nissan Leaf 40KW)
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-09-11 09:26:46    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Nu körde jag ett litet test för att försöka ta reda på batteristatus.
Började dagen med 100% laddning och körde 116km och enligt infot i bilen körde jag i snitt 49km/h och förbrukningen var på 14,1kwh/100km.
Jag hadde 12km kvar när jag pluggade i laddaren och mätte att det gick åt 19,9kWh och om man räknar grovt att 12 km är ca 8% batterikapacitet ~1,1kwh så har alltså bilen ungefär ~21kWh kvar jämfört med 24kwh när den var ny.
Tja det kanske inte är så dåligt för en bil som snart gått 11000mil eller?


Laddaren tar ca 10% också. Så 19,9kWh in ger kanske 18kWh till batteriet?

Sen igen det där med 12km kvar... du vet inte att det är slut fören det är slut. Kör till noll om du verkligen vill veta. Eller kör till nära noll och sedan låt bilen stå med värmen på det sista eller nått...

Är vi på det klara med om e-golf 24 verkligen är 24 användbara kWh. Jag upplevde e golf att komma något kortare än leaf24 nämligen och Leaf har inga 24kWh att tillgå.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-11 10:07:50    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Bim skrev:
Nu körde jag ett litet test för att försöka ta reda på batteristatus.
Började dagen med 100% laddning och körde 116km och enligt infot i bilen körde jag i snitt 49km/h och förbrukningen var på 14,1kwh/100km.
Jag hadde 12km kvar när jag pluggade i laddaren och mätte att det gick åt 19,9kWh och om man räknar grovt att 12 km är ca 8% batterikapacitet ~1,1kwh så har alltså bilen ungefär ~21kWh kvar jämfört med 24kwh när den var ny.
Tja det kanske inte är så dåligt för en bil som snart gått 11000mil eller?


Laddaren tar ca 10% också. Så 19,9kWh in ger kanske 18kWh till batteriet?

Sen igen det där med 12km kvar... du vet inte att det är slut fören det är slut. Kör till noll om du verkligen vill veta. Eller kör till nära noll och sedan låt bilen stå med värmen på det sista eller nått...

Är vi på det klara med om e-golf 24 verkligen är 24 användbara kWh. Jag upplevde e golf att komma något kortare än leaf24 nämligen och Leaf har inga 24kWh att tillgå.


Jag brukar ladda bilen till 100%, sen kör jag så låg jag kan... sen till snabbladdaren som trycker in mot batteri direkt DC, då ser man i displayen hur mycket energi är laddat från 10-80% tex... och wups har man på -ish hur mycket är tillgängligt i batteriet... Rolling Eyes

Björn gör samma: https://youtu.be/lA1emH7zXKY
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 253
Ort: Baerum

InläggPostat: 2019-09-11 11:34:42    Rubrik: Svara med citat

Att mäta använda DC-laddningskapaciteten (kWh) som måttstock på batterihälsan kan nog vara en acceptabel metod, så länge man jämför uppmätt värde med vilket motsvarande värde batteriet hade när det var nytt. Men ett åldrat batteri har högre resistans, vilket leder till högre spänning under laddningsfasen, så SoH blir något överskattat.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1659

InläggPostat: 2019-09-11 11:56:18    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Nu körde jag ett litet test för att försöka ta reda på batteristatus.
Började dagen med 100% laddning och körde 116km och enligt infot i bilen körde jag i snitt 49km/h och förbrukningen var på 14,1kwh/100km.
Jag hadde 12km kvar när jag pluggade i laddaren och mätte att det gick åt 19,9kWh och om man räknar grovt att 12 km är ca 8% batterikapacitet ~1,1kwh så har alltså bilen ungefär ~21kWh kvar jämfört med 24kwh när den var ny.
Tja det kanske inte är så dåligt för en bil som snart gått 11000mil eller?


116+12=128km x 14,1= 18kWh från 100% till 0km
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-09-11 12:55:59    Rubrik: Svara med citat

88% SOH om vi snor ihop allt vi kommit fram till här då...

https://ev-database.uk/car/1040/Volkswagen-e-Golf

Citat:

The battery of the Volkswagen e-Golf has a total capacity of 24.2 kWh. The usable capacity is 20.5 kWh

_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1659

InläggPostat: 2019-09-11 13:48:14    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
88% SOH om vi snor ihop allt vi kommit fram till här då...

https://ev-database.uk/car/1040/Volkswagen-e-Golf

Citat:

The battery of the Volkswagen e-Golf has a total capacity of 24.2 kWh. The usable capacity is 20.5 kWh


Sounds Plausible som dom säger over there
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 78
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-09-11 14:09:05    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla svar, ok men om 20,5 är det som är användbart så är 70% av det ca 14,5Kw och det känns inte troligt att det batteriet kommer att degraderas i någon rasande fart innan jag når 15k mil.
Jag försöker se om det är någon mening med att serva den hos VW för att behålla batterigarantin och mycket pekar på ett nej.

Ska nog testa med snabbladdaren också för skojs skull.
_________________
Green mean fuskmaskin E-Golf 24KW 2015
(Nissan Leaf 40KW)
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3204
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-09-11 14:26:13    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Tack för alla svar, ok men om 20,5 är det som är användbart så är 70% av det ca 14,5Kw och det känns inte troligt att det batteriet kommer att degraderas i någon rasande fart innan jag når 15k mil.
Jag försöker se om det är någon mening med att serva den hos VW för att behålla batterigarantin och mycket pekar på ett nej.

Ska nog testa med snabbladdaren också för skojs skull.


Celler degraderas inte på det viset... dom tickar sakta ner till 80% sen dör dom ganska fort efter det. Det är typ ett knä vid 80% kapacitet.

Garantierna för kvarvarande kapacitet är lite som rostskyddsgarantier att dom tar fabrikationsfel som visar sig ganska snabbt men inte sådant som smyger sig på.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.99 sekunder att ladda.