Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Diverse frågor Zoe
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-12 10:48:54    Rubrik: Diverse frågor Zoe Svara med citat

Jag tittar på att köpa mig en beg ZOE. Fiestan börjar ha gjort sitt. Det bruna möglet kommer krypande. Sad Laga rost har jag gjort tillräckligt mycket i mina dagar så det struntar jag nog allt i. Dessutom börjar det bli dags att ta ett steg upp i komfort mm.

Det som finns i rätt prisklass är 22kWh ca 2015-2016. Runt 100' kr + batteri. Vet dock inte ännu vad batteriet kostar att köpa. Frågan ställd till säljaren.

Laddare i dessa bilar? Cameleon? dvs 43kW? Hur vet man det? Är det den kraftfulla laddaren som har kass verkningsgrad vid laddning på 10A?
Hittar heller ingen info på forumet om alla ZOE har värmepump för uppvärmning?

Är det någon som vet vad som KRÄVS i form av service osv för att garantier osv ska gälla? Jag är hemmafixare och starkt emot att lämna bort bilen för service. Dvs titta på vätskenivåer och påfylling av spolarvätska. Sånt klarar jag själv. Men vad krävs för att garantier på främst batteriet ska gälla?

Dessutom om jag hyr batteriet. Vilket jag även det är kraftigt emot. Kommer köpa eventuellt batteri. Vad krävs då? Hyran baseras på körsträcka. Vem kollar hur mångt jag kör och hur fungerar det?

Lokala handlaren hade inte mycket info att komma med gällande krav för garanti/hyra...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2019-08-12 21:17:10    Rubrik: Svara med citat

Ändå rätt fantastiskt att den hållit så länge, vad är den nu, 23år? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-13 07:59:40    Rubrik: Svara med citat

Ja det är ju en 96:a så det borde bli 23år.

Jag har hunnit köra drygt 9000mil sedan april 2012. Och den har totalt gått drygt 16000mil. 10 MWh --> ca 1,8kWh/mil.

Men ännu är den inte utbytt då bilfirman som säljer den bil som jag är intresserad av inte kan svara på en enda fråga om den nya bilen. Killen som kan dom här bilarna är sjukskriven. Men idag skulle det tydligen dyka upp någon snubbe som kanske kunde svara på frågorna.

Den som lever får se...

Det är lite irriterande att, när jag nu har bestämt mig för att byta bil inte kan få den information jag vill ha. Men som jag sa. Den gamla bilen går ju fortfarande så det är ju ingen direkt panik.

Hur länge brukar en bil stå i en bilhall? Försäljaren påstår att bilen precis kommit in och att dom inte har hunnit med den ännu. Men enligt transportstyrelsen har dom ägt bilen sedan den 20/6. Tycker det verkar ganska länge...

Bilen verkar vara en "kommunbil". Tidigare ägare är kommunen. Vad nu det kan innebära för skicket. Men bilen ser då bra ut inne som ute. Är dock inte klar med kontrollerna ännu...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2019-08-13 14:44:12    Rubrik: Svara med citat

halloj!

Äger man en Renault Zoé måste man oftast hyra batteriet. Irriterande att betala pengar till en tredje part varje månad. En Renault Zoé ägare kan köpa ut batteriet hos Renault Bank. Men kostar då ganska mycket och dåligt förhandlingsläge har man som Renault Zoé ägare då. Försök istället att köpa Zoén inkl. batteriet hos bilfirman. Du kan ringa Renault Bank i Stockholm, som hyr ut själva batterierna till Zoé och höra vad det ungefär skulle kosta att köpa batteriet på tilltänkt Zoé om du vore ägare till den.

Renault Zoé ser väldigt plastig och billig ut i inredningen, speciellt versionen Life. Många backar nog när de ser inredningen i en Zoé och avstår från att köpa den. Kolla så den har sätesvärme.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-15 07:59:25    Rubrik: Svara med citat

Besvarar delvis mina egna frågor.

Efter kontakt med Renault "centralt" framkommer att:
Det inte är några problem att "köpa loss" batteriet.
En auktoriserad verkstad kollar värden på batteriet och skickar siffror till Frankrike. Efter ca 5dagar får man veta vad det kostar. Beroende på skick/hälsa.

Köpet måste ske genom aukt återförsäljare.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-16 10:21:37    Rubrik: Svara med citat

Fortsätter besvara mig själv.

Inget besök på verkstad krävs. Man ringer avdelningen för batterihyra (08-585 75 325) och får ange regnummer. Priset får man direkt i luren efter någon halv minut.

Intressant att Renault kundservice säger det ena och ringer man rätt avdelning så är det något helt annat som gäller.

Kan även meddela att man om man hyr batteriet inte har några åtaganden alls. Ingen service eller något annat krävs. Man är ändå garanterad utbyte vid 75% kvarvarande kapacitet. Om man nu får tro Batterihyraavdelningen.

Tillkommer eventuellt en "administrationsavgift". Dvs den auktoriserade återförsäljaren som hanterar köpet lägger på lite för sina egna kostnader.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2019-08-16 14:34:10    Rubrik: Svara med citat

Var det Renault Finance Nordic Bank i Kista som har 08-585 752 00 du ringde? Finner du på gulasidorna.se Ville de inte veta hur många mil den tilltänkta Renault Zoé hade gått för att lämna dig pris på batteriet?

Jag tror att när man äger batteriet på en Renault Zoè, då griper batterikapacitetsgarantin först in då batteriet har 66 % kvar, medan då man hyr batteriet då byter Renault ut det när det har 75 % kapacitet kvar. Litet diskriminering av Zoé-ägare som äger batteriet, alltså.


Senast ändrad av haralt den 2019-08-16 18:27:09, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-16 15:13:38    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte exakt vart jag ringde. Fick numret av kundtjänst, han kallade det för "Batterihyraavdelningen". Så visst kan det vara någon bank. En googling av numret ger inte mycket. Sad

Nej, det enda dom frågade efter var registreringsnumret. Bilfirman i Stockholm som säljer bilen hade som teori att det inte alls har med hälsan på batteriet att göra. Endast hur många kronor man betalt in i "hyra". Någon form av avbetalning alltså. Dom hade frågat på ett flertal batterihyrabilar tidigare och tyckte att det verkade så på priset. Ingen som har undersökt det närmare dock.

Dom hade kanske tillgång till körsträckan från när bilen servades sist. (i januari)

Jag vet tyvärr inte hur det fungerar... Tänkte inte på att fråga heller. Men möjligheten att fråga kvarstår ju. Bara att ringa.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-26 09:07:25    Rubrik: Svara med citat

Jahopp då har man skaffat sig en ZOE då. Smile

Många påstår att den är plastig och budget. Det kanske den är men om man byter uppsig från en Fiesta -96 Till en ZOE -16 så säger jag bara att den är lysande på alla sätt.

Den uppfyller mina behov med råge.

Jag och min dotter flög till Bromma där bilfirman hämtade upp oss. Sedan satte vi oss i den fullladdade bilen och åkte hemmåt. 43mil 4laddstopp och 8h senare körde vi in på tomten hemma på Öland.

Vi tog det mycket lungt och tog extra lång tid vid laddstoppen som erbjöd mat eller lekplats. Så även om bilen har relativt kort räckvidd så är det fullt möjligt med långresa. Bara man i förväg har planerat för att det tar en liten extra lång stund.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
skagget
intresserad


Registreringsdatum: 12 januari 2016
Inlägg: 24
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-08-26 09:40:43    Rubrik: Svara med citat

Spännande! Hur gick det med att köpa loss batteriet?
_________________
Toyota Prius -10
Think City "Classic" - 99
Renault Clio Electrique -96
Volvo 940 -96
VW 1303S -73
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-26 09:46:10    Rubrik: Svara med citat

Just nu kör jag med hyra. Det absolut enklaste var att teckna ett hyresavtal först och när ägarbyte och allt är fixat så ska jag ta tag i batteriköpet. Ska även kolla upp batterihälsan för att försöka räkna ut när optimal tidpunkt för ett köp infaller. Finns ju en finfin app som berättar det mesta som man kan få veta. Så det ska nog gå att göra en vettig diagnos.

Om det är nära att man får ett nytt batteri så kan man ju köra på med hyra ett tag och kanske köpa efter byte. Ja vi får se. Men köpa ska jag göra vet bara inte exakt när.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 78
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-08-26 11:18:53    Rubrik: Svara med citat

Grattis till bilen, nu kommer du nog sitta fast i elbilsträsket Laughing .
Det första du kommer märka är hur jobbigt det var att tanka fosilbil innan.
_________________
Green mean fuskmaskin E-Golf 24KW 2015
(Nissan Leaf 40KW)
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-08-26 12:57:43    Rubrik: Svara med citat

Har varit fast i träsket i 10år. Fiestan jag nämner ovan är el-konverterad. Så jag har ganska bra koll på hur det är att vara elbilist. Wink

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-09-03 12:29:58    Rubrik: Svara med citat

Hade bilen inne för byte av vindruta igår. Fick låna en Chevrolet Spark över dagen.

Gissa om det var skönt att få tillbaka sin egen bil på eftermiddagen. Trots att jag bara hade ett par kilometer till jobbet så var det riktigt jobbigt. En fysisk smärta. Nej men så mycket bättre ZOE är. Och då anses ju ZOE vara en "lågprisbil".

Så jag är fortfarande mycket nöjd med mitt val av bil.

Har testat lite laddning. Verkar vara ganska låg verkningsgrad att ladda med "mormorskabeln". Laddade från 32% till helt full. Vilket krävde ganska exakt 20kWh. Om jag har räknat rätt skulle inmatad energi motsvara ett batteripaket på 29kWh. Men jag trodde det var på 22kWh. Så något stämmer dåligt. Mer tester att vänta.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-03 13:08:17    Rubrik: Svara med citat

Zoe Charging efficency för min ZE40:

Charge rate

Renault Zoe R90 – ZE 40 battery

2,3 kW (10 A) 71 %

3,2 kW (14 A) 79 %

7,4 kW (32 A) 89 %

11 kW (3×16 A) 89 %

22 kW (3×32 A) 91 %

43 kW (3×62 A) 91 %

din är i princip samma, och man ser att laddaren är trimmad för 3-Fas laddningen... så vill man ha mer än 70% använd 16A eller 3-fas
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-09-03 13:48:14    Rubrik: Svara med citat

Tack, intressant laddnings-info !
Avser verkningsgraden enbart laddaren eller hela systemet (inkl batterierna) ?
Vilken typisk SOC-rate har laddningen mätts över (tex 20-80 %) ?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-03 14:09:16    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Tack, intressant laddnings-info !
Avser verkningsgraden enbart laddaren eller hela systemet (inkl batterierna) ?
Vilken typisk SOC-rate har laddningen mätts över (tex 20-80 %) ?


Renault är transparent när det gäller laddtid och effektivitet av laddaren i ZOE sedan bilen introducerades:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/zoe/batteri-och-laddning.html
https://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-09-03 14:42:41    Rubrik: Svara med citat

Vet någon hur lågt man kan gå med trefas ladding? Kan det vara möjligt att köra så lite som 5A på 3faser? Jag har sällan problem med att det laddar för långsamt och vill gärna gå så lågt som möjligt. Allt för att undvika problem med huvudsäkringar och varmgång.

Det är ju laddstationen som meddelar bilen hur mycket den får dra. Frågan är ju då också hur låg ström som standarden för laddning stödjer.

Man vill ju gärna koppla ihop laddstationen med hemautomationen. Kan ju bli hur fränt som helst. Med timpriser kan man ju spara några slantar.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-03 19:15:31    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Vet någon hur lågt man kan gå med trefas ladding? Kan det vara möjligt att köra så lite som 5A på 3faser? Jag har sällan problem med att det laddar för långsamt och vill gärna gå så lågt som möjligt. Allt för att undvika problem med huvudsäkringar och varmgång.

Det är ju laddstationen som meddelar bilen hur mycket den får dra. Frågan är ju då också hur låg ström som standarden för laddning stödjer.

Man vill ju gärna koppla ihop laddstationen med hemautomationen. Kan ju bli hur fränt som helst. Med timpriser kan man ju spara några slantar.

/Knut


Lägsta 3-fas är 14A... över 90% laddad rampas strömmar ner till en fas... sista ballansering kan pågå mycket lång... dock Zoe laddar ganska snabb tycker jag som har testat allt man kan testa i princip, dock försök hålla 16A uppkoppling för att det ska hända nåt, 10A kabel rekommenderas ej, därför Renault inte levererar sån och hade laddstation på köpet sedan introduktion... typ! Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 232
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-09-04 10:32:57    Rubrik: Svara med citat

Aha det var ju mindre bra nyheter.

Ja det är just nu inget stort problem då jag hittils inte har behövt ladda speciellt mycket hemma. Har 16A laddstation på jobbet så väldigt mycket laddning sker där. Smile

Får helt enkelt skaffa lite utrustning och labba med det själv.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.