Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2016-10-13 05:50:56 Rubrik: |
|
|
Det lär med största sannolikhet gå, men det verkar som att VW inte har infon lika lätt tillgänglig på CAN-bussen som Nissan och Tesla. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2016-10-14 08:31:31 Rubrik: |
|
|
Jag har diskuterat med Möller Bil i Uppsala nu och de har ett testprogram de kan köra för att kontrollera batteriet. De räknade med cirka en timmes arbete så det var 1536 kr. Jag tänker försöka klara mig till det är dags för 9000-milaservice om det inte blir värre.
Igår var det runt 5° ute och jag körde 87 km med 7 km räckvidd kvar. Då hade jag ECO-läge och begränsade mig till 90 km/h (GPS-fart) på motorvägen. _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2016-10-14 08:46:32 Rubrik: |
|
|
Som jämförelse kan jag säga att min bil förbrukar mer nu när det bara är 4-5 grader ute. Min bil förbrukar >10% mer nu än under sommaren, samtidigt som batteriet lagrar mindre energi. Det blir ju genast märkbart ifall man som du har små marginaler. Din förbrukning ökar antagligen ännu mer än min eftersom att din tar kupévärmen från batteriet.
Värmeutvecklingen i batteripacket är försumbar, i alla fall med min korta körning (11km till jobbet). Batteritempen var 6 grader i morse. Och då har jag ändå ett isolerat pack. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2016-11-11 09:59:15 Rubrik: |
|
|
Idag fick jag uppleva besvikelsen av att Möller Bils påstådda test inte fanns och att de ägnade nästan två timmar åt att göra en felkodskontroll och generell test så inget var trasigt.
Eftersom jag kunde sitta och jobba under tiden jag väntade och deras förträffliga kundmottagare förstod min besvikelse och strök fakturan är skadan inte så stor.
Jag gjorde ett eget test på OKQ8 Häggvik under förmiddagen, dock inte från helt tomt. Stolpen indikerade 17% när jag kopplade in mig, 25 min 30 s senare hade den gett mig 12,13 kWh och visade 99%. Eftersom kaffet var urdrucket nöjde jag mig där. _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
matz_karlzzon intresserad
Registreringsdatum: 05 juni 2017 Inlägg: 18 Ort: Västerås
|
Postat: 2017-06-05 18:12:01 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Har e-up någon värmekälla i batteriet? |
Nej det har ingen i VW gruppen har jag läst kommer ej ihåg vart så jag kan inte länka källa _________________ E-up ägare
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
matz_karlzzon intresserad
Registreringsdatum: 05 juni 2017 Inlägg: 18 Ort: Västerås
|
Postat: 2017-06-08 17:31:55 Rubrik: ladd test och ODB |
|
|
L. Mäkinen skrev: | Idag fick jag uppleva besvikelsen av att Möller Bils påstådda test inte fanns och att de ägnade nästan två timmar åt att göra en felkodskontroll och generell test så inget var trasigt.
Eftersom jag kunde sitta och jobba under tiden jag väntade och deras förträffliga kundmottagare förstod min besvikelse och strök fakturan är skadan inte så stor.
Jag gjorde ett eget test på OKQ8 Häggvik under förmiddagen, dock inte från helt tomt. Stolpen indikerade 17% när jag kopplade in mig, 25 min 30 s senare hade den gett mig 12,13 kWh och visade 99%. Eftersom kaffet var urdrucket nöjde jag mig där. |
Jag testa också denna variant när jag koppla in mig hade jag 4% vilket är 0,75 kwh sedan ladda jag till 100% och hade då fått nästa 15kwh så jag har ca 85% kapacitet efter 6000 mil någonting verkar inte lovande för 80% garanti efter 16000 mil. Vet inte hur hårt man ska gå på detta men det låter logiskt och kan vara bra som referens och se vad som händer år för år helst på samma laddare på jula Erikslund gjorde det i typ 15 grader temperatur.
en kompis på jobbet som jobbar med AE och litium batterier sa att det skull finnas som parameter som man kunde läsa av via ODB kontakten. tänkte jag skulle kolla lite mera på det kan ju alltid vara bra att kunna hantera ODB info _________________ E-up ägare
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2003 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2017-06-09 02:53:50 Rubrik: Re: ladd test och ODB |
|
|
matz_karlzzon skrev: |
Jag testa också denna variant när jag koppla in mig hade jag 4% vilket är 0,75 kwh sedan ladda jag till 100% och hade då fått nästa 15kwh så jag har ca 85% kapacitet efter 6000 mil någonting verkar inte lovande för 80% garanti efter 16000 mil. |
15,75 är väl ganska nära nykapaciteten? 18,5 eller vad de nu anger i de officiella uppgifterna är väl batteriets teoretiska kapacitet. Tillgänglig kapacitet borde inte vara mer än 16 med tanke på den minst sagt begränsade räckvidden... _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-06-09 06:57:26 Rubrik: Re: ladd test och ODB |
|
|
tor.ake skrev: | matz_karlzzon skrev: |
Jag testa också denna variant när jag koppla in mig hade jag 4% vilket är 0,75 kwh sedan ladda jag till 100% och hade då fått nästa 15kwh så jag har ca 85% kapacitet efter 6000 mil någonting verkar inte lovande för 80% garanti efter 16000 mil. |
15,75 är väl ganska nära nykapaciteten? 18,5 eller vad de nu anger i de officiella uppgifterna är väl batteriets teoretiska kapacitet. Tillgänglig kapacitet borde inte vara mer än 16 med tanke på den minst sagt begränsade räckvidden... |
det som gör att E-UP är bland dem bästa elbilarna i klassen är Panasonic batteri och 3 olika kör program där man inte behöver anstränga sig för mycket, bilen gör jobbet åt föraren och man kan få lika mycket från "bara" 18kWh som med 24kWh i andra elbilar... jag minns fortfarande ångest nivåerna från min Leaf-Japanare tid, det är nånting som inte finns på kartan om man är van att köra E-UP tex.
självklart är Leaf 30kW, Ioniq, nya e-Golf och ZOE ZE40 mycket mer användarvänliga och med effektivare drivlinor och bättre räckvidd men för att vara begagnad med 5500mil, halva priset av alla på listan och 2013 så är E-UP fantastisk alternativ för folk som kör upp till 15mil/dag, jag själv snittar 13kWh/100km och kör i princip som go-kart:
 _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2003 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2017-06-09 09:12:25 Rubrik: |
|
|
Det underlättar ju också att det är en pytteliten bil med liten frontarea. Att köra på 1kWh/10km bör väl inte vara svårt med den? _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-06-09 10:12:01 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Det underlättar ju också att det är en pytteliten bil med liten frontarea. Att köra på 1kWh/10km bör väl inte vara svårt med den? |
det är möjligt utan problem om man tar lugn och kör i ECO+ utan regen... kör man hypermiling principen med puls&glide som jag i tisdags med snitt på 9.8kWh/100km så skulle man teoretisk kunna köra upp till 20mil/laddning:
när jag köpte E-UP så kom jag över 200km/laddning men har slarvat bort bilderna efter datorbyte och på CarNet har dem raderat gamla statistiken... behöver man åka lång med dagens elbil det går, många med gamla Leaf har lykats över 200km, Ioniq går uppemot 300, Zoe sägs kunna klara närmare 350km, osv. _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2017-06-09 20:28:23 Rubrik: |
|
|
Jag brukar ligga på mellan 10-11 kWh/100km normalt nu på sommaren när jag inte är stressad.. Sällan jag kommer över angiven 11,7..
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
storpontus Passiv
Registreringsdatum: 12 mars 2017 Inlägg: 3 Ort: Handen
|
Postat: 2018-05-27 08:00:30 Rubrik: |
|
|
Med https://www.vcds.se/vad-ar-vcds så kan man se spänningen i varje enskild cell. Men jag vet inte om man ur det kan dra några slutsatser kring kapaciteten.
När jag hade min e-Up på service så kollade de kapaciteten i 12V batteriet! _________________ Willys Overland CJ-3 Jeep 1955
Oldsmobile Vista Cruiser 1971
Chevrolet G30 Cut-away Van 1991
VW Caddy Life 2011
VW e-Up 2014
En bil av varje sort m.a.o.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
matz_karlzzon intresserad
Registreringsdatum: 05 juni 2017 Inlägg: 18 Ort: Västerås
|
Postat: 2019-08-08 20:32:21 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Ah, jag förstår, du har en Ampera. Den har visst en 2kW värmare till batteriet. Då kan jag förstå att det gör skillnad att förvärma.
Om E-up inte har värme i batteriet spelar det nog inte någon roll ifall man laddar på kvällen eller morgonen. Uppvärmt garage nog enda praktiska lösningen. |
jag tror det gör skillnad även om man inte aktivt värmer batteriet så värms det upp av att laddas. _________________ E-up ägare
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|