Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa begagnad zoe

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Dongan
Gäst





InläggPostat: 2019-06-08 08:36:37    Rubrik: Köpa begagnad zoe Svara med citat

Hej, vi har funderingar på att köpa en Zoe som pendlarbil.
Har 3,7mil till jobbet och frun 3,1mil, hon kommer använda den på helger.
Så den kommer nog gå minst 2000mil/år.
Men det finns mest bilar med 22kwh och från 2015-16 som ligger runt 100-110000.
Och det blir väl billigast att köpa loss batteriet om man inte hittar en med friköpt batteri.
Något man bör ha koll på? Viktiga uppdateringar?
Till överst på sidan
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 295

InläggPostat: 2019-06-08 11:03:59    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Med en Renault Zoé med lilla batteriet på 22 kWh, då på vintern vid minus 10 grader, med klima på, kommer du om du håller konstant 90 km/h ca 9,2 mil, och då är batteriet helt tomt. Sänker du till 80 km/h kommer du ca 10,5 mil.

På sommaren vid 20 grader ute, kommer du ca 12 mil vid konstant 90 km/h.

Detta är när batteriet är nytt. Det tappar konstant långsamt kapacitet vid upp och urladdning. Desto fler mil den gått ju mindre kapacitet har batteriet kvar.

Det du vill göra med en Zoé 22 kWh går ju 2x3,7 = 7,4 mil. Men på smällkalla vintern blir det inte mycket marginal. Är det i Norrland ni tänker köra Zoé?

Tänker ni enbart ladda hemma vid ett enfamiljshus och inte als på jobbet?
Vore inte en Zoé med 41 kWh-batteri trevligare men också ett dyrare nöje?

Vi har ingen Zoé utan en Nissan Leaf Tekna 30 kWh, och batteriet ägs, ingen irriterande hyra att betala till tredje part. Vi laddar enbart hemma under kväll/natt i vanligt 230 volts-uttag med den medföljande laddkabeln med tegelsten på. En laddbox på väggen med fast laddkabel skulle underlätta på så sätt att man slipper öppna bagageluckan och ta ut och lägga tillbaka laddkabeln varje gång. Jag tror, senare när det är så dax, är lättare att sälja till privatperson och få acceptabelt pris, om man säljer elbil+batteri. Någon forumsmedlem som just har en Zoé med det lilla 22 kWh-batteriet och har långtidserfarenhet, kan nog närmare uttalas sig. Jag tycker Zoén ser väldigt plastig ut inuti, speciellt billig-versionen Life, och enbart av den anledningen avstås gärna från en Zoé. Möjligen skulle en version Intens eller Edition One gå an, då mindre plastig. Det är vad jag tycker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.