Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


intro för nybörjare?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-03 03:48:51    Rubrik: Stort tack Svara med citat

Tack, då förstår jag bättre, handlar det om dagar eller veckor, är det t.ex. bättre att ladda fullt först söndag kväll när man ska jobba måndag, eller ok att fortfarande göra det när man kommer hem fredag kväll. Ibland är ju inte helgen detaljplanerad och plötsligt dyker en spontan 20-milsresa upp, tråkigt om det bara är halvfullt då..
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-07-03 04:11:11    Rubrik: Svara med citat

Här hade det varit bra med en 80% inställning. Då hade du kunna plugga i den helt fritt, utan att fundera. Finns det ingen sådan funktion på Zoe? Finns det någon timmer eller något sånt?

Du får helt enkelt ta för vana att åka en liten tur på lördag och söndag Smile

Men jag tror inte det är någon katastrof om den skulle stå laddad över helgen heller.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-03 17:42:33    Rubrik: snabba bud Svara med citat

har laddat med en-fas 10 ampere några dagar nu men efter att ha förberett kabeldragning till garaget genom att gräva för kabel kommer elektriker på onsdag. Hur har ni andra gjort, vad jag har sett sitter det ofta en separat säkringsdosa precis brevid boxen, behövs det och i så fall varför? Det är ju säkrat längre bort på ledningen. Men vill man av någon anledning enkelt stänga av boxen? Drar den ström när den inte laddar bilen?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 315
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-07-04 09:29:21    Rubrik: Svara med citat

Elektrikern som fixade ladduttag på jobbet sa att det måste vara jordfelsbrytare på alla utomhusuttag. Sedan är ju frågan om det måste sitta i anslutning till ladduttaget. Men det är ju smidigt att ha ett så kallat personskydd (jordfelsbrytare och säkring integrerat) vid ett "halvpublikt" ladduttag för att kunna återställa direkt om man t ex har sin laddkabel inställd på högre ström än vad uttaget levererar.

Hemma har jag dock inte personskydd sittande jämte uttaget (16A trefas med integrerad 230 schuko). Det är såklart avsäkrat och har jordfelsbrytare men jag måste in i det uthus där uttaget sitter på ifall det har löst ut.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-04 09:33:31    Rubrik: tanken är ju inte att det ska lösa ut så ofta.. Svara med citat

men med tanke på att det är mycket ström och förbrukningen varierar kan det ju vara värt att fundera på antar jag. I mitt fall är tanken att bygga vidare från det 3-fas uttag som idag sitter brevid eltillskottet till pannan. Där sitter 3 16-amperes snabbsäkringar och skulle proppen gå är det inte så svårt att springa ner och åtgärda. I morgon kommer elektrikern. Fortfarande några timmar kvar att tänka till. Insåg så fort bilen kom hem att 5 meter kabel inte är så långt. Finns säkert fler bra saker man borde tänkt på.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-04 14:31:23    Rubrik: Svara med citat

Vad vart det för box i slutändan då? En Keba P30?
Ligger de tre 16A säkringarna bakom en jordfelsbrytare idag?
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-06 08:47:50    Rubrik: fortsättning och fler frågor Svara med citat

Boxen på plats, tror den heter som du säger keba p30, eftersom den följde med blev det enklast. Under montering upptäckte elektrikern det lilla finstilta om jordfelsbrytare. Sitter nu en sådan och 3 16-ampere-säkringar i egen låda. Ställde dock ner den interna dip-switchen till 13 för att börja någonstans. Körde spis, micro, vattenkokare och kaffebryggare samtidigt som bilen laddade och det verkar ok. Laddtiden gick ner rejält jämfört med 1-fas. Funderar dock på en box från chargestorm, verkar riktigt trevlig med framtida möjlighet att ändra effekt via mobil-app.

En liten reflektion, boxen är byggd för att anslutas uppifrån och inte nerifrån. Lite dumt med tanke på att det kommer nedebörd uppifrån. Dock är boxen förseglad och får inte öppnas för då försvinner all garanti.

I boxen fanns även uttag för en nätverkssladd, har dock inte förstått vad den fyller för funktion och om alla boxar har möjlighet att göra något med den. Satte i en för säkerhetsskull eftersom jag inte får öppna boxen utan behörig elektriker. Och elektrikern från clever skulle ha extra-betalt för att göra hål i vägg, förlänga kabel, dölja kabel och så vidare, samt att det inte gick att göra rotavdrag. Boxen på köpet men installationen kostar åtminstone som en halv box.

Inte ladda fullt jämt har jag förstått, men hur är det med "småladdningar", åker man ner på stan parkerar man gratis om man laddar bilen under t.ex. de 45 minuter man äter lunch, är det bra för batteriet? När jag hittar en publik, gratis laddplats med full effekt, är det dumt att passa på att ladda någon timme?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1597

InläggPostat: 2017-07-06 10:43:48    Rubrik: Svara med citat

Ladda på bara, det som sliter batteriet mest är åldern och det går inte att påverka, utöver värme, men vi bor i bra batteriklimat. Undvik parkering långvarigt med högt eller låg laddning, är det enda viktiga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-06 14:05:59    Rubrik: Re: fortsättning och fler frågor Svara med citat

tombe691 skrev:
Boxen på plats, tror den heter som du säger keba p30, eftersom den följde med blev det enklast. Under montering upptäckte elektrikern det lilla finstilta om jordfelsbrytare. Sitter nu en sådan och 3 16-ampere-säkringar i egen låda. Ställde dock ner den interna dip-switchen till 13 för att börja någonstans. Körde spis, micro, vattenkokare och kaffebryggare samtidigt som bilen laddade och det verkar ok. Laddtiden gick ner rejält jämfört med 1-fas. Funderar dock på en box från chargestorm, verkar riktigt trevlig med framtida möjlighet att ändra effekt via mobil-app.


Om det är en P30 C, så kan du styra start/stop, hur mycket effekt du vill ladda med samt läsa av hur mycket pulver du tryckt i bilen över ethernet.
Enklare modeller har ethernetkontakten, men kan inte styra laddning osv.
Anser nog att du har den bästa boxen (förutsatt att det nu är en 30C) på marknaden.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-06 14:10:17    Rubrik: berätta gärna mer Svara med citat

Hur avgör jag och hur styr jag den i så fall?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-06 14:11:36    Rubrik: Mer Svara med citat

Idag lät det som en fläkt gick samtidigt som bilen laddar, är detta normalt månntro
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2017-07-06 15:14:15    Rubrik: Svara med citat

Om du skriver vilken bil du har, kna vi berätta om det är normalt eller ej. Smile
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-06 15:39:48    Rubrik: Mer info Svara med citat

Sorry, zoe 41 kw
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 115

InläggPostat: 2017-07-07 15:31:53    Rubrik: nya erfarenheter Svara med citat

Idag var det premiär att ladda i en stolpe jag tidigare inte använt till min zoe. På sidan fanns ett fack för dosan till 1-faskabeln men sladden från dosan till uttaget är för kort. Någon som råkat ut för detta? Just nu blev lösningen en skarvdosa men det känns inte optimalt. Vet inte varför offentliga laddplatser vill låsa laddboxen, är det på grund av säkerhet så ingen skadar sig, eller handlar det om stöldrisk att ingen ska sno ladd-kabeln? Tacksam för lite konstruktiva tips och ideer!

På stolpen sitter dessutom en 16 ampere-säkring men med halvtomt batteri var den beräknade laddtiden över 16 timmar. Finns det något stöd i appar eller bilar och se hur mycket kräm stolpen ger eller är det en enkel mätare från clas ohlsson eller liknande som gäller?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-08 10:39:00    Rubrik: Svara med citat

Om du använde din kabel med klump, då står det på klumpen hur mycket ström som bilen kan ta in. Baserat på tiden 16 timmar låter det som att klumpen tillåter 10A
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BaronHellJug
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 april 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-04-15 07:16:22    Rubrik: Svara med citat

Lyfter denna tråd isf att skapa ny. Jag blir strax elbilsägare och funderar på vad man behöver bunkra upp i form av laddkort. Bor i stockholmsområdet som är mitt huvudsakliga bilområde, om något sträcker det sig framförallt norröver (typ roslagen). Gäller fortfarande Vespamans råd nedan, dvs InCharge (Vattenfall), Charge&Drive (Fortum) samt Bee/Clever? eller är det något annat man bör plocka på sig?

Kommer framförallt ladda hemma & på jobbet så detta är mest som reserv men bättre att ha en vettig uppsättning kort än att stå där med lång näsa...

/U

vespaman skrev:
Jag tror att kombon Vattenfall, Fortum, Clever är rätt komplett, beroende på vart man kör och bor. Enklast är att beställa rfid-brickor hos dessa, men det kan även funka med app.

Du har väl kollat egotripp och liknande kartor, misstänker jag?

Ang. strategier så skulle jag försöka satsa på hotellet du bor på (kolla innan), för att få natt-tankning medan du sussar.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1597

InläggPostat: 2019-04-15 08:22:27    Rubrik: Svara med citat

BaronHellJug skrev:
Lyfter denna tråd isf att skapa ny. Jag blir strax elbilsägare och funderar på vad man behöver bunkra upp i form av laddkort. Bor i stockholmsområdet som är mitt huvudsakliga bilområde, om något sträcker det sig framförallt norröver (typ roslagen). Gäller fortfarande Vespamans råd nedan, dvs InCharge (Vattenfall), Charge&Drive (Fortum) samt Bee/Clever? eller är det något annat man bör plocka på sig?

Kommer framförallt ladda hemma & på jobbet så detta är mest som reserv men bättre att ha en vettig uppsättning kort än att stå där med lång näsa...

/U

vespaman skrev:
Jag tror att kombon Vattenfall, Fortum, Clever är rätt komplett, beroende på vart man kör och bor. Enklast är att beställa rfid-brickor hos dessa, men det kan även funka med app.

Du har väl kollat egotripp och liknande kartor, misstänker jag?

Ang. strategier så skulle jag försöka satsa på hotellet du bor på (kolla innan), för att få natt-tankning medan du sussar.


Jag har helt bojkottat alla bolag, laddar hemma, på jobbet, gratisladdare och numera superchargers helt utan appar, brickor, koder, abonnemang, avtal, fakturor osv.
Men detta tror jag är ett bra alternativ, bara en app till mobilen, så kan du ladda hos många operatörer

https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html?query=Stockholm

https://itunes.apple.com/se/app/plugsurfing-charge-anywhere/id793188906?mt=8
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 466
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2019-04-15 08:24:46    Rubrik: Svara med citat

Lika bra skaffa E.ON laddkort också.

Länkar till var man skaffar laddkort och andra goda råd till nyblivna elbilister:
http://teslaclubsweden.se/nybliven-elbilist/
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
BaronHellJug
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 april 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-04-15 13:34:04    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar & länk till bra info, då blir det eon också (är dessutom elhandelskund hos dem så får det rabatterade priset)

Jag ska givetvis undvika att använda in i det längsta men vill ändå ha de ”vanligaste” korten...

/U
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2019-04-15 14:31:18    Rubrik: Svara med citat

plugsurfing kanske enkel att använda men onödig kostnad här hemma.
Plugsurfing tar 7,8 kr/kWh för E.ONs laddare i Ystad som med E.ONs kort kostar 4,5 kr/kWh.
När det gäller Fortum är det bra att ha kontot aktiverat i appen, händer ibland att kort inte fungerar men väl appen eller tvärt om.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Sida 5 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.