Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Service av Nissan Leaf 2015?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 131
Ort: Mora

InläggPostat: 2019-04-13 12:11:40    Rubrik: Service av Nissan Leaf 2015? Svara med citat

Nu har vi haft vår Leaf-15 sedan Mars 2016.

Har haft den på service hos den lokala Nissan handlaren 3 gånger och börjar nu närma oss service dax igen.
Bilen har gått ca: 9500 mil.

Det jag undrar är:

Finns det egentligen någon orsak att lämna bilen på service hos Nissan igen?
Batteri garantin upphör väll vid 10 000 mil?

Det dom gör på servicen; kupefilter, bromsolja (är väll vartannat år) och batteri diagnostik (får ju fram mer med LeafSpy ändå Very Happy)
Allt detta kan man ju göra själv Very Happy

Den ända orsaken till att lämna in bilen på service är väll vägassistansen?
Men sådan kan man ju köpa från flertalet assistansbolag för runt 550 Kr/år.

Är det något annat som jag glömt när det kommer till service?
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-04-13 16:39:52    Rubrik: Svara med citat

Håller man ett öga själv så finns ju ingen anledning att lämna in bilen. Det dom gjorde när jag körde leaf var att skruva dit saker som satt lös från fabrik, tex dimljuslampor osv. Kollade bromsar och däck för funktion och slitage. Så alla lampor som skulle lysa lyste osv. Så för all del, men det var ju grejor jag ändå hade koll på. För att klara en besiktning så är det ju kanske inte dumt för gemene man att någon slår ett öga på bilen en gång om året, men som sagt, jag gör det själv.

Bromsvätska kan man ju byta om man gillar det men det har jag aldrig gjort på någon av mina bilar och har heller aldrig haft problem.

Batterikollen de gör är bara bogus dessutom.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2019-04-15 21:35:29    Rubrik: Svara med citat

Har service imorgon tisdag på min Leaf (garanti kvar) ungefär vad har ni betalat för service av Leaf genom åren, tycker att med de lilla dom gör borde servicen kosta max 1000-1500 kr. Kommer nog serva själv fortsättningsvis då cared4 garantin gått ut.
_________________
Leaf -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-04-15 22:56:38    Rubrik: Svara med citat

3500 har jag behövt betala exkl bromsvätskebyte inkl kupefilter.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 131
Ort: Mora

InläggPostat: 2019-04-16 12:10:41    Rubrik: Svara med citat

Jag har betalat runt 2500:- när jag lämnat in den på service.
Jag håller med om att dom tar väldigt bra betalt med tanke på vad de faktiskt gör på en Nissan Leaf service.
Men det kan ju vara så enkelt att dom tar ordentligt betalt nu då dom misstänker att dom kommer att få in noll eller väldigt lite pengar på bilen framöver, men detta är bara jag som spekulerar Very Happy
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-04-17 06:25:29    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer inte ihåg källan nu, men dealen var att åf skulle få debitera 60% av en vanlig service för Quashqai.
Om det var en ren subvention eller om helt enkelt riktprislista saknades framgår inte av historien.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2019-04-17 09:58:22    Rubrik: Svara med citat

Fick betala 2025kr dock var frambeläggen helt slut så det blir återbesök tyvärr....skumt att beläggen inte höll längre men tidigare ägare kanske bromsade mycket .
_________________
Leaf -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TeamT
Passiv


Registreringsdatum: 23 september 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2019-04-17 12:08:28    Rubrik: Svara med citat

Min 2012 Leaf har gått 14 000 mil och jag har precis tappat andra stapeln. Jag har inte gjort service sedan 2 000 mil då jag lackade ur på att den var inne på verkstaden i 15 minuter och det kostade drygt 2 500 kr. Det enda som byttes var kupéfiltret.

Bestämde mig för att strunta i batterigaranti och annat och sedan dess pumpar jag igenom bromsvätska vad 5 000:e mil, köper kupéfilter på eBuy och byter det själv. Kollar också också batteriet regelbundet med LeafSpy.
_________________
Nissan Leaf 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 131
Ort: Mora

InläggPostat: 2019-04-17 19:56:35    Rubrik: Svara med citat

TeamT skrev:
Min 2012 Leaf har gått 14 000 mil och jag har precis tappat andra stapeln. Jag har inte gjort service sedan 2 000 mil då jag lackade ur på att den var inne på verkstaden i 15 minuter och det kostade drygt 2 500 kr. Det enda som byttes var kupéfiltret.

Bestämde mig för att strunta i batterigaranti och annat och sedan dess pumpar jag igenom bromsvätska vad 5 000:e mil, köper kupéfilter på eBuy och byter det själv. Kollar också också batteriet regelbundet med LeafSpy.


Är ju ganska mycket så jag känner åxå, I mitt fall så kommer jag ju inte ha någon nytta av batteri garantin heller då den upphör om ca 500 mil.

När jag har lämnat in den på service så har jag alltid varit med och tittat.
Det ända dom har gjort är att byta luftfiltret, sedan bytte dom bromsvätska vid service nummer 2.
Någon visuell inspektion skulle jag inte säga att dom gjorde direkt.

När jag skulle in på service nummer 2 så hade blinkersen på vänster framskärm slutat att fungera.
Man såg tydligt att det var vatten innanför glaset.

Snubben som gjorde servicen menade på att det bara var lampan som gått sönder och att det inte skulle vara någon packning mellan glaset och karossen.
Dum som han var så tog han lös blinkersen och gick för att hämta en ny lampa.
När jag då tog mig en närmare titt då jag tyckte att det lät konstigt så såg jag ju att det faktiskt satt en packning där och att den var trasig.
När han kom tillbaka och jag visade honom detta så blev det ju lite jobbig stämning kan man säga galen
Först då gick han och hämtade en ny packning.
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.