Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Oranjemic Aktiv
Registreringsdatum: 11 november 2017 Inlägg: 76
|
Postat: 2018-02-03 09:42:17 Rubrik: |
|
|
Det var någon i forumet som tipsade om denna http://pureelectric.se/laddbox/
Gå det göra som det står i beskrivningen? Ladda en leaf med 2 faser och 11,5A på varje. Funderar på denna i så fall. Verkar fungera på alla bilar och kräver ingen installation.
Lite fundersam över om man har rätt till 50 % stöd (punkt 1)
Detta krävs för att få stöd från Klimatklivet (edit: gäller för publik laddning)
1) Laddstationen ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
2) Laddstationen ska utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för fordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3 men de kan därutöver ha andra anslutningsdon.
3) Laddstationen placeras så att den kan anses bidra till en ändamålsenlig fördelning av laddstationer i det aktuella området.
4) Laddstationen ska bara avse laddning för specifikt elfordon.
5) Om laddstationen är tillgänglig för allmänheten, ska den utrustas på ett sådant sätt att informationen om laddningspunkten kan förmedlas i realtid.
Senast ändrad av Oranjemic den 2018-02-03 11:45:14, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2005 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-02-03 10:55:35 Rubrik: |
|
|
Tror det blir svårt att uppfylla punkt 3 om man sätter upp en laddstation på garageväggen, för privat bruk. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Oranjemic Aktiv
Registreringsdatum: 11 november 2017 Inlägg: 76
|
Postat: 2018-02-03 11:42:22 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Tror det blir svårt att uppfylla punkt 3 om man sätter upp en laddstation på garageväggen, för privat bruk. |
Hoppsan, det gällde visst för publika laddstationer
http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/bidrag-och-ersattning/bidrag/klimatklivet/laddinfrastruktur-information-om-stodet.pdf
Men jag minns att jag läst någonstans att det måste gå att läsa av mätaren för att få bidraget. De vill kunna föra statistik på hur mycket vi laddar våra elbilar.
edit: Nu hittade jag det: http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/Fragor-och-svar/
Vilken typ av laddningsutrustning omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls. Typ 2-standarden är den vanligaste för nyare elbilar inom EU, och därför omfattas inte laddboxar av typ 1 av bidraget.
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för en förbättrad energideklaration.
Kan jag få bidrag för en laddbox som inte har en energimätare installerad?
Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen, ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation) ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför boxen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2005 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-02-03 14:31:34 Rubrik: |
|
|
Det handlar inte nödvändigtvis om en storebrorsmentalitet, utan det faktum att mätning minskar förbrukningen, hur konstigt det än låter.
Det har visat sig att i flerfamiljshus att om man mäter vatten och elförbrukning minskar förbrukningen ganska kraftigt. Måste vara någonslags psykologisk mekanism, att man omedvetet slösar mer om det är något som uppfattas som "gratis". _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2018-02-03 18:33:47 Rubrik: |
|
|
Inte typ 1 alltså?  _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Oranjemic Aktiv
Registreringsdatum: 11 november 2017 Inlägg: 76
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-02-03 19:34:39 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Det handlar inte nödvändigtvis om en storebrorsmentalitet, utan det faktum att mätning minskar förbrukningen, hur konstigt det än låter.
Det har visat sig att i flerfamiljshus att om man mäter vatten och elförbrukning minskar förbrukningen ganska kraftigt. Måste vara någonslags psykologisk mekanism, att man omedvetet slösar mer om det är något som uppfattas som "gratis". |
Fast vilken nytta skulle det göra med en elbil? Jag laddar ju inte bilen för skojskull utan det är ju för att kunna åka iväg nästa morgon.
Tror de helt enkelt handlar om skatt. De tänker sig nog att vi ska tvingas redovisa för att få reseavdrag eller milersättning... personligen fortsätter jag nog helst att ladda svart, typ. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2005 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-02-03 20:52:14 Rubrik: |
|
|
LarsL skrev: | tor.ake skrev: | Det handlar inte nödvändigtvis om en storebrorsmentalitet, utan det faktum att mätning minskar förbrukningen, hur konstigt det än låter.
Det har visat sig att i flerfamiljshus att om man mäter vatten och elförbrukning minskar förbrukningen ganska kraftigt. Måste vara någonslags psykologisk mekanism, att man omedvetet slösar mer om det är något som uppfattas som "gratis". |
Fast vilken nytta skulle det göra med en elbil? Jag laddar ju inte bilen för skojskull utan det är ju för att kunna åka iväg nästa morgon.
|
Nu spekulerar jag, men det skulle kunna vara så att du ser att "oj vad många kilowattimmar jag har använt, kanske jag skulle ta cykeln till kiosken istället" och så minskar du bilkörandet nästan omedvetet. Samma sak med folk som duschar kortare och släcker lamporna i rummet när de går ut. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2018-02-03 21:41:40 Rubrik: |
|
|
LarsL skrev: | tor.ake skrev: | Det handlar inte nödvändigtvis om en storebrorsmentalitet, utan det faktum att mätning minskar förbrukningen, hur konstigt det än låter.
Det har visat sig att i flerfamiljshus att om man mäter vatten och elförbrukning minskar förbrukningen ganska kraftigt. Måste vara någonslags psykologisk mekanism, att man omedvetet slösar mer om det är något som uppfattas som "gratis". |
Fast vilken nytta skulle det göra med en elbil? Jag laddar ju inte bilen för skojskull utan det är ju för att kunna åka iväg nästa morgon.
Tror de helt enkelt handlar om skatt. De tänker sig nog att vi ska tvingas redovisa för att få reseavdrag eller milersättning... personligen fortsätter jag nog helst att ladda svart, typ. |
Ja precis, alla som söker bidraget kanske får ökad risk att reseavdragen kontrolleras...
Jag fortsätter med schuko och portabel evse hängandes på väggen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
vespaman Elektrisk
Registreringsdatum: 11 mars 2017 Inlägg: 157 Ort: Sundbyberg
|
Postat: 2018-02-04 16:13:29 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: |
Nu spekulerar jag, men det skulle kunna vara så att du ser att "oj vad många kilowattimmar jag har använt, kanske jag skulle ta cykeln till kiosken istället" och så minskar du bilkörandet nästan omedvetet. Samma sak med folk som duschar kortare och släcker lamporna i rummet när de går ut. |
Så tror jag &så, samt, som det står, för energideklarationens skull.
Jag mäter ju min elförbrukning på allt, inklusive laddningen hemma, och om inte annat, så får det mig att snikladda lite mer, det är jag helt övertygad om. _________________ Kör i3/94 BEV ..
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
haralt Forumstammis
Registreringsdatum: 12 augusti 2017 Inlägg: 327
|
Postat: 2019-07-10 23:10:25 Rubrik: |
|
|
Kravet för ladda-hemma-bidraget nämligen "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad". Mycket luddigt att den i framtiden ska kunna förses med debiteringsmöjlighet.
Jag funderar på en väggladdbox Ratio 35347 som har Typ2-uttag, 400 V, 16 A och har DC-sensor 6 mA, kostar ca 5500 kr, inkl. moms.
https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/type-2-outlet/35347/groups/g+c+a+nr+view
Kan den anses vara förberedd för elmätning och debitering?
Det finns en model Ratio 35348 med energimätare, kostar ca 8000 kr, inkl. moms, som har samma apparathus, så i Ratio 35347 går det nog att bygga in en energimätare.
Kravet på "förberedd för debitering" är litet knepigare. Vad ska det vara bra för att debitera hemma i sitt eget hus. Ska man kräva annan familjemedlem eller bekanta som är på besök på pengar, eller vad är det frågan om? Debitering går nog också att bygga in under apparatkåpan i efterhand, allt är möjligt, bara man har stora pengaresurser.
Vi har sedan ca 2017 en Nissan Leaf Tekna 30 kWh, och den behöver laddsladd med Typ1 handske i ändan. Vi får givetvis ha en adapterkabel Typ2 till Typ1 för att kunna ladda med den tilltänkta ovannämnda laddboxen. Men om vi framtida skaffar en Leaf 40 kWh, så har den Type 2 uttag i nosen, och kabel Typ2-Typ2 behövs då.
Min undran är om kravet för energimätning och debitering verkligen krävs för privatpersoner som installerar väggladdbox i garaget på sin enfamiljsvilla. Skaffar man en vägggladdbox, och ansöker om ladda-hemma-stödet, då är det ju bra om man också beviljas stödet.
Senast ändrad av haralt den 2019-07-11 10:10:14, ändrad totalt 7 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
 |
T B Forumstammis
Registreringsdatum: 06 september 2013 Inlägg: 475 Ort: Järfälla
|
Postat: 2019-07-11 07:20:50 Rubrik: |
|
|
Säljer din elbils tillverkare egna laddboxar, eller samarbetar med en leverantör bör man köpa den laddboxen. För att undvika tvister där alla pekar på varandra ifall det skulle hända något i framtiden. _________________ 2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2019-07-11 08:51:46 Rubrik: |
|
|
Ja, Teslas wallcharger är mest prisvärd, 5200kr och har trefas upp till 32A(22kW).
Ska vara godkänd för avdrag, blir alltså 2600kr för en ny, brukar finnas nya begagnade för drygt 4000 på teslaforumet.
Jag fick bidrag när jag köpte box(annan) på blocket. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
haralt Forumstammis
Registreringsdatum: 12 augusti 2017 Inlägg: 327
|
Postat: 2019-07-11 09:14:29 Rubrik: |
|
|
Men har Teslas "Silver Wall connector" väggladdboxen Typ2 handske eller Typ2 uttag då? I instruktionsanvisningen sägs tyvärr inget om det. Priset är emellertid inte fy skam, 5200 pengar. Är det inkl. 25 % moms?
Den har dessutom fast kabel, vilket är olämpligt om man ska ladda Nissan Leaf som har Typ1 i nosen. Bättre vore ett uttag på Tesla laddboxen, så att en adapterkabel Tesla väggladdbox - Typ1 kan anskaffas.
Och har den inbyggd energimätare och inbyggd kostnadsdebitering?
Jag, menar om den inte har det, och du har fått ladda-hemma-stöd för den, då borde man få ladda-hemma-stödet även för andra väggladdboxar som saknar detsamma.
Leaf du är osäker på om Tesla väggladdbox är godkänd för ladda-hemma-stödet, eftersom du uttrycker dig "ska vara godkänd", och inte säger "är godkänd".
Troligen är de inte så hårda vid bedömningen huruvida en laddbox är förberedd för framtida energimätning och kostnadsdebitering. Syftet är att ju att folk skaffar väggladdboxar.
Senast ändrad av haralt den 2019-07-11 21:35:00, ändrad totalt 3 gånger |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2019-07-11 18:23:05 Rubrik: |
|
|
haralt skrev: | Men har Teslas "Silver Wall connector" väggladdboxen Typ2 handske eller Typ2 uttag då? Det verkar inte finnas datablad över den. Priset är emellertid inte fy skam, 5200 pengar. Är det inkl. 25 % moms? Högst oklart
Den har dessutom fast kabel, vilket är olämpligt om man ska ladda Nissan Leaf som har Typ1 i nosen. Bättre vore ett uttag på Tesla laddboxen, så att en adapterkabel Tesla väggladdbox - Typ1 kan anskaffas.
Och har den inbyggd energimätare och inbyggd kostnadsdebitering?
Jag, menar om den inte har det, och du har fått ladda-hemma-stöd för den, då borde man få ladda-hemma-stödet även för andra väggladdboxar som saknar detsamma.
Leaf du är osäker på om Tesla väggladdbox är godkänd för ladda-hemma-stödet, eftersom du uttrycker dig "ska vara godkänd", och inte säger "är godkänd". |
Fast kabel typ 2 sladd fastmonterad, finns det elbilar med typ1 fortfarande? finns adapter att köpa typ2 till 1
Wallchargern kostar 5200kr ink moms och gratis frakt, men bara till sektmedlemmar.
Enligt naturvårdsverket skall den vara godkänd då den är förberedd för mätning var det en fågel som viska och folk på teslasidan har fått bidrag för den
Datablad, gå in på google.se och sök på tesla wall connector datasheet
 _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|