Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Litiumkonvertering av Golfbil, frågor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-03 21:56:59    Rubrik: Litiumkonvertering av Golfbil, frågor Svara med citat

Tja

Har en clubcar Carryall 2 golfbil men slitna blybatterier. Skulle vilja litiumkonvertera den.

Idag sitter det 6st Trojan T-890 http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T890_Trojan_Data_Sheets.pdf

Så om jag förstår databladet rätt så är det ett 48V system med 1,69kWh.

Maskinen går som arbetsfordon på en lägergård, så behöver så underhållsfritt som möjligt, samt ska kunna stå still 8mån i sträck.

Så någon som har tips på lämpliga celler att bygga ett pack med? Även tips på passande BMS och laddare till.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2019-02-03 22:33:44    Rubrik: Re: Litiumkonvertering av Golfbil, frågor Svara med citat

eriksson25 skrev:
Tja

Har en clubcar Carryall 2 golfbil men slitna blybatterier. Skulle vilja litiumkonvertera den.

Idag sitter det 6st Trojan T-890 http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T890_Trojan_Data_Sheets.pdf

Så om jag förstår databladet rätt så är det ett 48V system med 1,69kWh.

Maskinen går som arbetsfordon på en lägergård, så behöver så underhållsfritt som möjligt, samt ska kunna stå still 8mån i sträck.

Så någon som har tips på lämpliga celler att bygga ett pack med? Även tips på passande BMS och laddare till.


Hej.
1,69kWh är för varje 8V batteri så du får multiplicera detta med 6 för hela batteriet.
Går du över till lithium borde det räcka med mindre än hälften för samma eller bättre prestanda än du har idag dvs. 5kWh.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-05 00:14:16    Rubrik: Re: Litiumkonvertering av Golfbil, frågor Svara med citat

OlaE skrev:
eriksson25 skrev:
Tja

Har en clubcar Carryall 2 golfbil men slitna blybatterier. Skulle vilja litiumkonvertera den.

Idag sitter det 6st Trojan T-890 http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T890_Trojan_Data_Sheets.pdf

Så om jag förstår databladet rätt så är det ett 48V system med 1,69kWh.

Maskinen går som arbetsfordon på en lägergård, så behöver så underhållsfritt som möjligt, samt ska kunna stå still 8mån i sträck.

Så någon som har tips på lämpliga celler att bygga ett pack med? Även tips på passande BMS och laddare till.


Hej.
1,69kWh är för varje 8V batteri så du får multiplicera detta med 6 för hela batteriet.
Går du över till lithium borde det räcka med mindre än hälften för samma eller bättre prestanda än du har idag dvs. 5kWh.

/Ola


Tack. Stämmer såklart. Menar du att 5kWh litium motsvarar en uppsättning av nya batterier? För när de var nya så kunde den användas 3-4 arbetsdagar. Nu ca 1. Så om 5kWh Litium motsvarar ett nytt pack så skulle nog 3-4kWh också räcka.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-16 21:23:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har en kollega med liknande (eller samma) golfbil som jag ska testa litium konvertering på. Har ett omkopplat e-golf batteri som är 12 celler i serie och 25ah som jag tänkte testa att bara koppla in och se vad som händer. Gissar att det håller spänningen mycket bättre och ger bättre räckvidd.
Har köpt batterier av "ippe" på forumet för 1000kr/st =1068wh.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-29 22:18:11    Rubrik: Svara med citat

carl-pedal skrev:
Jag har en kollega med liknande (eller samma) golfbil som jag ska testa litium konvertering på. Har ett omkopplat e-golf batteri som är 12 celler i serie och 25ah som jag tänkte testa att bara koppla in och se vad som händer. Gissar att det håller spänningen mycket bättre och ger bättre räckvidd.
Har köpt batterier av "ippe" på forumet för 1000kr/st =1068wh.


Skoj, har också beställt ett konverteringskitt från Ippe, så ska bli att konvertera i vår. Ska nog gå bra. Återkommer med rapportering.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 74

InläggPostat: 2019-03-29 23:32:08    Rubrik: Svara med citat

Ja Ippes batterier är grymma!

Det som är bra att tänka på är dock att voltspannet för cellerna är lite annorlunda jämfört med 18650 celler som de flesta produkter är framtagna för.

Därav behöver ni en BMS där ni kan ställa maximal nivå för varje cell till 4,1 eller strax därunder jag kör 4,05V.

Här har ni en sådan BMS. Obs! glöm ej att även beställa USB-modulen så ni kan koppla in datorn och ställa voltspärren.
https://www.aliexpress.com/item/Bluetooth-smart-BMS-with-100A-constant-current-suitable-for-10S-36V-11S-12S-13S-48V-14S/32849172235.html?spm=2114.search0104.3.71.36025011BCgOuy&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_10820_10301_10821_10303_537_536_10902,searchweb201603_6,ppcSwitch_0&algo_expid=b419fd6d-6916-43a9-87b0-0bb63727f0c3-9&algo_pvid=b419fd6d-6916-43a9-87b0-0bb63727f0c3&transAbTest=ae803_4

Dock vet jag inte om 100A räcker för motorn i det fordonet det blir maximalt 4000-5000 watt.

Annars finns denna BMS som klarar högre Ampere.

https://www.aliexpress.com/item/Smart-Display-300A-200A-150A-100A-70A-Lithium-Battery-Protection-Board-Balance-BMS-Coulomb-Meter-Lithium/32826820690.html?spm=2114.10010108.1000023.2.45ab578f3qCVVm

Lycka till med konverteringen. Det kommer bli en himla skillnad! "Once you go lithium you never go back" Smile
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2019-03-30 06:38:14    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte denna. Smile

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 74

InläggPostat: 2019-03-30 09:31:59    Rubrik: Svara med citat

Nice!

Men fattar inte drivs den av 12volt dc? Om bms är avstängd släpper den ju inte igenom ström till 12voltsomvandlaren. Eller är det displayfunktionen bara som behöver 12 volt dc.
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-30 09:56:23    Rubrik: Re: Litiumkonvertering av Golfbil, frågor Svara med citat

eriksson25 skrev:
Tja

Har en clubcar Carryall 2 golfbil men slitna blybatterier. Skulle vilja litiumkonvertera den.

Idag sitter det 6st Trojan T-890 http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T890_Trojan_Data_Sheets.pdf

Så om jag förstår databladet rätt så är det ett 48V system med 1,69kWh.

Maskinen går som arbetsfordon på en lägergård, så behöver så underhållsfritt som möjligt, samt ska kunna stå still 8mån i sträck.

Så någon som har tips på lämpliga celler att bygga ett pack med? Även tips på passande BMS och laddare till.


Jag har byggd 5kwh litium pack till dotters E-mopedbil...

Har massa celler över och kan bygga passande pack till Golfbil

https://ackumulator.wordpress.com/2019/02/18/elmopedbil-5kw-batteri-installerad/

Hör av dig om du har frågor och funderingar eller vill se allt i verkligheten Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2019-03-30 12:08:11    Rubrik: Svara med citat

Om du menar min BMS så drivs den av batteripacket..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-08 21:20:56    Rubrik: Svara med citat

Okej, massa annat kom ivägen men nu är det dags då det gamla blybatteripacket till slut gav upp.

Blev ju ett gäng outlander celler från Ippe samt en zeva BMS. Tack för ditt förslag elfi, hade inte cellerna redan stått hemma när du skrev så hade det kanske blivit annorlunda =)

Håller på att svetsa ihop en bur för batteripacket och har några funderingar


1. Ska man göra dem helt täta så ingen vätska kan komma in? Eller ska man göra hål så att det kan rinna ut ev kondens? Batterilådan sitter helt oskyddat under bilen.

2. Motorn är på 3kW, vilket gånger 48V ger ca 63A. Men det är vid kontinuelig drift. Har hittat att pik strömmar kan vara så hög som 300A??
Jag letar efter kontakter att montera på batteripacket så in och urkoppling blir smidigare. Hittat dessa men frågan äv vilken storlek man ska skaffa?
https://www.elfa.se/sv/pole-battery-connector-kit-red-50mm2-175a-rnd-connect-rnd-205175-002/p/30132649?track=true

3. BMS kommer jag bygga in i batterilådan, med en extern monitor. Men bilen har ju redan elektronik så som en mätare osv. Vad måste jag riva av detta? Eller är det bara att koppla in det nya packet och köra?
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2019-07-08 22:07:58    Rubrik: Svara med citat

eriksson25 skrev:

1. Ska man göra dem helt täta så ingen vätska kan komma in? Eller ska man göra hål så att det kan rinna ut ev kondens? Batterilådan sitter helt oskyddat under bilen.


Helt täta blir de aldrig.
Sätt en typ denna https://www.elfa.se/sv/tryckutjaemningselement-pa-ul-94v-gra-skruvmontering-m12-gore-pmf100321-grey/p/15015938?track=true i så fall så ventileras batteripacket vid kondens.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.