Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


foxBMS, opensource BMS (hw/sw) från Fraunhofer IISB

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2019-03-20 21:28:17    Rubrik: foxBMS, opensource BMS (hw/sw) från Fraunhofer IISB Svara med citat

Hej!

Är det någon här som sett på foxBMS? Det är en BMS-plattform utvecklad av Fraunhofer IISB i forsknings- och utvecklingssyfte (alltså inte tänkt att gå in i kommersiella tillämpningar/produkter). Både hårdvara och mjukvara är opensource och tillgängligt via github. För DIY'ers är det ju trevligt med en fullt konfigurerbar och modifierbar BMS.

https://foxbms.org/

https://foxbms.readthedocs.io/en/latest/index.html

/Tomas
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 165
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-03-21 07:54:43    Rubrik: Svara med citat

Hej, det där verkar ju helt fantastiskt, är väldigt svårt att hitta vettiga lösningar när det ska vara lite mer Volt, mer än 24s typ.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2019-03-21 15:12:38    Rubrik: Svara med citat

Hade inte sett detta. Intressant!

Väldigt ren kod. Ser bättre ut än andra open-source-BMS-projekt jag sett.

Har dubbla CPU för redundans. Det tror jag innebär att det kan bli lite "tungjobbat" för den som bara vill ha någon att fungera. Man måste flasha dubbla processorer o.s.v. Detta har de kanske fixat i utvecklingsmiljön iofs, så att man bara trycker på en knapp. Har inte kollat in utvecklingsmiljön. Hur som helst, att jobba i en miljö med flera processorer och att hantera kommunikationen dem emellan innebär alltid dubbla jobbet, plus ganska mycket till, jämfört med att bara ha en processor.

Koden för SOC och SOF (strömgränser) är väldigt enkel jämfört med vad som finns i moderna elbilar, samt en del eftermarknads-BMS. Men fortfarande bättre än andra open source BMS jag sett. Och koden kan man ju ändra och göra mycket mer sofistikerad om man vill, eftersom att det är öppen källkod!

Är rädd att hårdvaran blir dyr, p.g.a (förmodat) låg tillverkningsvolym, toppmoderna cellövervakningskretsar från Linear Technology, samt redundanta processorer och allt som tillkommer p.g.a det.

Men, kort-och-gott, det bästa open source BMS jag sett. Om jag får behovet, kommer jag nog köpa ett, ifall det inte är för dyrt.

Jag köpte faktiskt ett utvecklingskort med en STM32L4 för ett tag sedan för att ha som processor i ett BMS. Ungefär samma som STM32F4 som dom använder. Processorn (Cortex M4) har stöd för flyttalsoperationer, vilket var anledningen till att jag köpte den, och antagligen även anledningen till att detta open source-team använder (två) M4.

Är lite nyfiken på vad dom använder för celler i deras BMS-tester. Spänningsområdet 1,75V - 2,55V per cell betyder antingen simpel bly, eller något mer exotiskt. Litium-titan kanske?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2019-03-22 16:32:39    Rubrik: Svara med citat

I översikten står följande:

Citat:
foxBMS is a free, open and flexible research and development environment for the design of battery management systems. Above all, it is the first universal hardware and software platform providing a fully open source BMS development platform. It aims to control modern and complex electrical energy storage systems, like lithium-ion battery packs. Furthermore, its aim is to accelerate the research, development and test processes used in the mobile and stationary electrical energy storage domains by using seamless development processes and integration. For this reason, it is perfectly suited for research and development, including fast prototyping and testing (Technical Specifications). Above all, the hardware and software components are used at Fraunhofer IISB (Erlangen, Germany) in our 100kWh stationary battery system (based on lithium-ion NMC/LTO battery cells), and in our electric vehicle (based on lithium-ion NMC/Graphite battery cells) where it has obtained a road homologation.


Eftersom foxbms använder standard Linear-kretsar så klarar den alla kommersiellt tillgängliga cellers spänning. Jag har inte hunnit kolla på SOC/SOF funktionerna än, men antar att SOC är coloumb counting med spänningskalibrering när batteriet är i steady state (vila)? Hur har de löst SOF (strömgränser)?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2019-03-22 20:45:20    Rubrik: Svara med citat

Ah, då är nog koden på github från ett system med LTO som jag misstänkte.

De vill kalibrera på vilospänningen. Men funktionen är inte implementerad. Den returnerar bara 50% SOC. Vilket är förståeligt om det gäller LTO. Kurvan är för platt för att tillförlitligt kalibrera på vilospänningen.

Strömgränsen är normalt konstant, och sänks linjärt mot 0A om spänning, temp, eller SOC närmar sig gränsvärden. Det finns inga resistans-parametrar eller -beräkningar med i systemet alls.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.