Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2006 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2019-03-19 11:09:15 Rubrik: |
|
|
Intressant, det är ungefär samma mönster hos mig, om jag glömmer trycka EV-knappen (alltså min fru glömmer. Jag glömmer inte...) En halvliter bränner den för att komma upp i temperatur.
Men har Kian någon elektrisk värmare, även om den inte kan användas ensam? Kommer värmen på en gång eller dröjer det till dess motorn kommit upp i temp?
Outlandern är lite skum, beroende på vilken konfiguration man valt kan den deaktivera elektriska värmaren och försöka värma kupén med den fisljumma luft som jag antar är resultatet av förbränningsmotorns kylvätska när den ej ännu blivit varm. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2019-03-19 11:32:59 Rubrik: |
|
|
Jag TROR inte det finns nån elektrisk värmare och är det -15° eller kallare så går den på HEV-mode för att få upp värmen snabbare. Är det varmare går bensinmotorn utan att hjälpa till att driva. Jag tycker det går ganska fort att slippa frysa, men tittar man på vattentempmätaren dröjer det innan den är runt 90°.
Det är bra ratt- och sätesvärme i bilen bortsett från att rattvärmen stängs av efter en halvtimme eller nåt.
En kollega har en Outlander som han nyss plockat ut. Jag tycker bilen känns som en King Cab, dvs lite av ett jordbruksredskap. Han verkar nöjd ändå. SUVar har jag aldrig förstått mig på. _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2006 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2019-03-19 11:52:49 Rubrik: |
|
|
Outlandern är inte ett fordon jag skulle överväga om det inte var för drivlinans skull. Egentligen tror jag att en Kia Optima kombi är mera i linje med vad jag behöver.
Men outlandern har den utrustning och det bagageutrymme jag vill ha, och det går att tvinga eldrift på kortkörningar. Det får duga till Model 3 standard range plus levereras. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2019-03-19 15:46:27 Rubrik: |
|
|
Jag vill helst fortsätta köra sedan även efter denna bil, men vem vet vad som går att få om ett år.
Datablad och elektronikkomponenter tar inte så stor plats.  _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2019-03-20 07:47:52 Rubrik: |
|
|
Jag provade idag att köra 8 km med kall bil i nollgradigt. 4,3 sa färddatorn och då gick den utan att motorn brummade. Vattentemperaturen var under 50 enligt mätaren.
2 km till så tror jag att det hade varit under 4,0. _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2019-03-20 09:20:48 Rubrik: |
|
|
Vad händer om ni deaktiverar bensinmotorn? Stannar bilen helt då?
Plugga ur exempelvis:
*säkring till bränslepump
*tändspolar
*spridarkontakter
*vevaxelgivare _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2006 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2019-03-20 09:43:36 Rubrik: |
|
|
Som jag förstår det går det ju utmärkt att deaktivera bensinmotorn genom att slå av klimatanläggningen. Finns det ingen elektrisk värmare så finns det inte.
Jag skulle inte våga mickla med säkringar och givare då det är extremt smärtsamt att lämna in bilen åtminstone hos Mitsubishi. Förlorad arbetstid och vardagskaos. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2019-03-20 10:30:52 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Som jag förstår det går det ju utmärkt att deaktivera bensinmotorn genom att slå av klimatanläggningen. Finns det ingen elektrisk värmare så finns det inte.
Jag skulle inte våga mickla med säkringar och givare då det är extremt smärtsamt att lämna in bilen åtminstone hos Mitsubishi. Förlorad arbetstid och vardagskaos. |
Närmare till hands att åka till Kia med sin Kia?
Man kan ju skita i att tanka också om det nu ligger närmare till hands och ÅF hotar med skamgreppet vid besök. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2006 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2019-03-20 11:24:24 Rubrik: |
|
|
Vad är syftet? Att se vad som händer om man slår på klimatanläggningen och motorn inte kan starta?
Spännande experiment men begränsat värde tycker jag.
Eller misstänker du att där finns en elektrisk värmare trots allt, och att Kia bara valt att starta motorn ändå? Går det att förvärma bilen på något sätt, inpluggad/inte inpluggad? _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2019-03-20 11:33:11 Rubrik: |
|
|
Jag har inte hittat nån förvärmning i min bil. De som köpt efter mig verkar ha motorvärmare som standard, men nåt straff ska man väl ha för att man är tidig.
Jag har inte provat att tvångsköra utan bensinmotor. Det är tillräckligt bökigt att få tid för service när den ska in hela tiden (1500 mils intervall) så jag vill helst slippa felkoder. Det är en förmånsbil och jag vill helst ha kvar den förmånen.  _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Earlshock Nyfiken
Registreringsdatum: 25 februari 2019 Inlägg: 6
|
Postat: 2019-03-28 08:11:28 Rubrik: |
|
|
Har för det mesta under vintern kört med klimatanläggningen avstängd. Det finns ju rattvärmare och stolvärmare.
Det är bra att bilen inte automatiskt startar klimatanläggningen utan kommer ihåg om den var av eller på när du stänger av bilen.
Kör mest korta sträckor så jag har nog inte tankat på 2 månader.
 _________________ Kia Optima PHEV
www.viksgardshalsobod.se
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2019-08-22 11:05:41 Rubrik: |
|
|
Är det någon som har fått batterikapaciteten kontrollerad på sin Optima?
Garantin säger 70% och jag börjar fundera på om inte min bil närmar sig gränsen. Har kört en bit över 9000 mil nu så det har ju gått några cykler.
Kommer ungefär 35 km nu mot 50 när jag hämtade bilen. _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|