Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ladda 8A eller 6A i gammalt garage?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Dala
Passiv


Registreringsdatum: 13 december 2018
Inlägg: 3

InläggPostat: 2019-03-07 12:29:09    Rubrik: Ladda 8A eller 6A i gammalt garage? Svara med citat

Hej!
Laddar min Leaf nån gång i veckan, oftast bara mellan 50->100% så ca 10kWh per gång.

Laddar nu med 8Amp, men borde det vara bättre att byta till 6Amp laddning mot sommaren? Garaget är från 70-talet, så även elinstallationen.

6h 8amp vs 8h 6amp, vilket stressar kablaget mindre? Den längre laddningstiden med lägre ström, eller den kortare laddningstiden med lite högre ström?

MVH
Daniel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-03-07 15:14:16    Rubrik: Svara med citat

Kan du inte se över elinstallationen? Tänker främst på kontakter och skarvar, känn på och omkring kontakter vid laddning, om det blir varmt, och öppna eldosor och kolla att det ser fräscht ut.
Tighta till ev skruvar som sitter där ledningarna kommer till kontakten. Bryt strömmen först.
Om du är osäker, be en elektriker komma och titta. Bör inte kosta många kronor.

Laddning med 6A är oekonomiskt pga stora förluster i bilens laddare. Minst 25% tippar jag på.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2019-03-08 09:11:13    Rubrik: Svara med citat

Sålänge som inga skarvar, kontakter eller liknande blir varma så är det egentligen lugnt.
Känner du dig trygg med att kolla i uttagen så kolla så alla anslutningspunkter inte har lossnat med åren.
När det händer något så brukar det vara i någon anslutning som det blir varmgång eller liknande.

Du har säkert redan koll på det men kolla när bilen laddat så länge som möjligt om något blivit varmt.
Lämpligt är att kolla när bilen nått runt 80%
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2019-03-08 09:26:32    Rubrik: Svara med citat

Bor man i någorlunda befolkade trakter kan man hyra en värmekamera nån dag bara för att se om det blir varmt. Jag har själv aldrig använt Hygglo, men där verkar det mesta finnas.
Annars finns det stora aktörer som också hyr ut sånt fast i ett annat prisläge.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-03-11 10:24:44    Rubrik: Svara med citat

Om elinstallationen är från 70-talet, så är det inget fel på materialet i alla fall. Det skall hålla fortfarande. Skruvar i centralen och kopplingsdosor kan behövas dras åt, kanske byta själva eluttaget om det ser slitet ut (eller suttit ute sen 70-talet)

Om det är ok, spelar 8 eller 6 ampere ingen roll.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2019-03-11 13:24:56    Rubrik: Svara med citat

Verkningsgraden på laddningen är bättre vid högre ström. Så energiförbrukningen bör minska vid högre ström.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 34

InläggPostat: 2019-03-11 13:43:31    Rubrik: Svara med citat

Försök att kolla hur många skarvar finns i ledningen från huvudcentralen till eluttaget. Varje skarv och skruv är en risk. I mitt fall var uttaget direkt draget från en central i garaget. Sedan till huvudcentralen, så det kände OK.

Jag laddade från vanlig uttag i några månader utan bekymmer.

Dessutom tycker jag att elverket fuskar med sin skräck kampanj. Det fallet som dem använde där ett familjehus brann ner hade antagligen i själva verket orsakats av en timer för att bryta av ladningen under kvällen då ful kapacitet behövdes för matlagnig, tvättmaskin, osv.

Jag installerade en GARO box och kan nu ladda 16A som lastbalanceras ner vid behov.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.